1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Roetfilter verwijderen

Discussie in 'Performance' gestart door Chelios, 18 jan 2013.

  1. Hey Michel,
    Roetfilter ging er redelijk makkelijk onder. Al is het redelijk arbeidsintensief.
    Wat wel opviel is dat je regeneratieslangen behoorlijk verstopt zaten, kan me voorstellen dat dit de werking van het systeem ook niet ten goede komt.

    Wat betreft je remmen, zo versleten had ik ze nog nooit gezien....
    Saillant detail: wel gaaf dat jij op je Focus II fase I 1.6 tdci achterop schijfremmen hebt zitten. En dat af fabriek en voor een originele Nederlandse wagen.;)

    En de Brezan.... Irritant volk. Eerst zo'n bijdehandte buitenlander achter de balie en dan ook nog de verkeerde schijven meegeven.... :nocheer:
    En nog duur ook....


    Anyway afgelopen woensdag het spul gefixt, zodat je weer veilig op pad kan. :thumbs:
    Eind goed, al goed.
     
  2. Geloof me, zo versleten hoef ik ze ook niet weer te zien! :schater:

    Nogmaals bedankt jongens!:thumbs:
     
  3. Ik heb ze nog wel liggen. Mocht je ze als souvenir willen hebben. :mrgreen:
     
  4. Hmm...ik zit op internet allerlei mogelijkheden te bekijken, en moet zeggen, wanneer ik de verschillende prijzen zie van het verwijderen van DPF en EGR + herschrijven v.d software,
    (ik zie prijzen van 558 euro voorbij komen) dan lokt me dat toch meer aan dan een nieuw roetfilter.

    Ook omdat het roetfilter i.c.m de EGR voor een hoop ellende kan zorgen.

    Is dit voor de Focus ook een optie? Of gaat het bij de fofo voor onnodig gezeur zorgen wanneer het roetfilter en de EGR verwijderd worden?
     
  5. Niemand die het hier al eens geprobeerd heeft?
     
  6. het is momenteel nog steeds goedkoper om de roetfilter proffesioneel te laten reinigen (dacht iets van 300euro, staat je auto wel ff stil)
    of nieuwe roetfilter te monteren

    heb wel gezien bij vw dat de roetfilter leeg gestoken wordt en gewoon de lege huis terug gemonteerd wordt.

    echter je moet weten dat deze motoren de roetfitler deel van de auto behoort.
    dit is echt om de uitstoot beter te krijgen

    hoe goed ze het ook wegschrijven de onderdelen zitten er nog steeds op. en de kans is aanwezig dat het problemen oplevert.
    heb wel al paar keer gehad dat er probleem was met de motor en toen ik nieuwe software op gooide kwam de storing pas aan het ligt. bleek dat hij gechipt was. dus ja je kan er nadelig invloed hebben door zowel mechanisch als door storingen.

    mijn advies hou het zo orgineel mogelijk.
    dan heb je de minste kans op problemen.
    zijn er problemen dan zullen de problemen ook stukke duidelijker voor de monteur zijn.
    ga je zelf dingen veranderen dan kost de monteur dit extra tijd.
     
  7. Sorry voor de late reactie!
    Dat is dus de hele grap. Ze halen het roetfilter er compleet onderuit, en
    schrijven hem weg in de software. Dus in principe merkt de auto er zelf weinig van.
    3,5 uur arbeid, en 550 euro verder, en het is geregeld.
    Ook is dan de EGR klep softwarematig dichtgezet, waardoor de auto
    geen uitlaatgassen meer 'recyceld'. Ik denk dat dat sowieso beter is voor de motor zelf.
     
  8. En als er om wat voor reden dan ook een storing tijdens de apk optreedt en ze komen er achter dat je geen dpf meer hebt, dan heb je wel een probleem. Het staat namelijk wel op je kentekenbewijs als het goed is. Houd daar wel rekening mee.
     
  9. Opzich is het al dan niet aanwezig zijn van het roetfilter geen eis voor de APK. Echter een roetmeting zal hij niet halen. Let op, ik heb nog nooit een roetfilter loze auto gemeten, maar ik kan me niet voorstellen dat deze onder de 1K blijft.
     
  10. En merk je er wat van sneller oppakken bv.
    Ik ben dit ook van plan bij mijn Focus zijn er meer,
    die dit al gedaan hebben bij een 2.0 tdci.
     
  11. door het verwijderen van het roetfilter? nee
    door de tuning? jazeker
     
  12. #72 HokusFocus, 19 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2014
    Het verwijderen van een roetfilter resulteert iig wel in een hoger koppel. Of de auto daardoor beter oppakt durf ik niet te zeggen.
     
  13. #73 gerardTDCI, 19 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2014
    hoe weet jij dat Houke?

    volgens mij is er nog niemand geweest die het DPF heeft laten verwijderen? of heb ik het mis?
     
  14. #74 HokusFocus, 19 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2014
    Laat ik het anders formuleren: volgens de tuners die de dpf wegschrijven zou je meer koppel moeten krijgen. Volgens atm kan dat zelfs oplopen tot 30nm.
     
  15. hmm...ik neem aan dat het wegschrijven i.c.m. een tuning gaat, dus niet echt te controleren denk ik dan.

    mijn tuning bij UT leverde een koppel op van +50NM
     
  16. #76 HokusFocus, 19 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2014
    Moet ook zonder tuning kunnen hoor.
     
  17. Dat kan ik me indenken, maar ik kan me ergens niet voorstellen, wanneer het roetfilter uit de software weggeschreven wordt, deze nog storingen gaat geven.

    Hoop inderdaad dat wanneer hij er onderuit is, dat de auto wat beter oppakt.
    Wat ik begreep is zo'n roetfilter niet iets wat de auto erg lekker vind. O.a turbo en verstuivers kunnen erop stuk lopen.

    Dan liever het risico nemen om misschien "gepakt" te worden bij een keuring (die ik altijd 2 maanden van tevoren doe, zodat ik tijd heb een en ander te herstellen indien nodig) dan dat ik nog 1600 euro aftik voor nieuwe verstuivers, en een x bedrag voor de turbo. (weet het exacte bedrag van een turbo + vervanging niet)
     
  18. ik ben heel benieuwd Niek, je zou -volgens mij- de 1e zijn die dit doet hier op het forum dus ik hou het allemaal in de gaten ;)

    als het DPF is weggeschreven moet die idd geen foutcodes meer geven, mocht dat toch gebeuren dan gaan ze een roetmeting doen en dan schijnt het (volgens ingewijden) de uitstoot niet onder de 1K te komen?

    mss kun je dat navragen als die weggeschreven wordt?
    een andere optie zou zijn om na het wegschrijven een roetmeting te (laten) doen bij een garage? dan weet je gelijk of je probleemloos door de keuring zou komen.
     
  19. #79 HokusFocus, 20 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2014
    Het hoeft niet eens een dpf geraleerde foutcode te zijn volgens ingewijden heb ik gehoord. Dat is meer het probleem waarom ik zelf niet zo enthousiast ben over het wegschrijven van de dpf. Als je zeker weet en van te voren kan checken of het allemaal goed is met je auto dan is er niks aan de hand, maar dat risico wil ik niet lopen.
     
  20. dat heb ik dus ook, nou hoeft die van mij pas weer over 70K vv te worden maar toch is het handig om te weten wat de mogelijkheden zijn.

    en ik had ook begrepen dat ze bij iedere foutcode de roetmeting gaan doen :loco:
     

Deel Deze Pagina