1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Roetfilter verwijderen

Discussie in 'Performance' gestart door Chelios, 18 jan 2013.

  1. Zo...rij inmiddels 2 weken rond met de auto. Heeft echt wel wat extra pit gekregen
    t.o.v voor het verwijderen van het roetfilter.
    Het enige nadeel wat ik hier bij kan vinden is dat de auto wat luidruchtiger geworden is.
    Dit kan liggen aan de tuning natuurlijk.

    Verder is ie zuiniger dan ie eerst was. (niet adhv de BC, maar adhv tanken, leegrijden en weer tanken)

    Oftwel, een aanrader om uit te laten voeren.
     
  2. Heb je nou de boel laten tunen om meer vermogen en trekkracht te genereren of om het roetfilter, egr en alle gerelateerde foutcodes weg te laten schrijven ? Dit laatste kan namelijk ook zonder te tunen.
    Neem aan dat je ook je olie ververst hebt aangezien hier veel brandstof bij was gekomen door onjuist regenereren.

    Ben benieuwd naar je bevindingen op de lange duur.
     
  3. [MENTION=3011]Ljibbe[/MENTION] : De tuning zat erbij in. Dus die genereert iets meer vermogen en trekkracht.
    Uiteraard had ik dit niet hoeven doen. Was ook mogelijk zonder de tuning.

    Ik heb de olie 2x ververst. 1x voordat ik naar Borne gereden ben om het roetfilter te laten
    verwijderen. En nadien heb ik olie en oliefilter vervangen. Dit inderdaad omdat er diesel in de olie aanwezig was, en het oliepeil boven de max was opgelopen.

    Ik houd jullie op de hoogte over eventuele andere bevindingen.
     
  4. Wil even op de hoogte blijven over deze discussie. Mijn Fofo 1.6 tdci 2006 (109pk) gaat eruit na 248.000 km (overigens heeft deze geen roetfilter gelukkig), maar hij wordt ingeruild voor een Fofo 2.0tdci 2012 (140pk), die dan weer wel zo'n vervelend roetfilter heeft.

    Uiteraard heb ik eerst 6 maanden garantie, dus zal ik hem niet eronderuit laten schroeven, maar wil graag op de hoogte blijven.:rock:

    Greetz Andy
     
  5. [MENTION=4730]AndyG[/MENTION] heeft jouw :focus3: niet een roetfilter wat een "lifetime" meegaat?
     
  6. Geen idee, ik heb hem nog niet, hij wordt geimporteerd uit Duitsland.
     
  7. Ik zal het laten weten zodra ik hem heb.
    Maar euh, wellicht domme vraag, wat is verschil tss roetfilter en 'lifetime' roetfilter?
    Tja hoeft niet vervangen te worden, maar gaat toch ooit dichtzitten, right?
    En wat het ook is, lijkt me niet zo goed voor de motor.
     
  8. die "lifetime" hoeft nooit vervangen te worden, waarom niet :weetikniet:

    mss dat een dealer je dat kan vertellen?
     
  9. Hey additief roetfilter raakt verstopt doordat het additief niet verbrandt. Niet door roet. Een gecoat roetfilter (cDPF) kan hogere temperaturen aan, daardoor geen additief nodig, daardoor geen verstopping..
     
  10. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION] , ik kan niet vinden waar roetfilter specificaties staan, maar ik zie wel "fase v emissie"
    ----------------------------
    Primaire eigenschappen
    Productiedatum: 08.05.2012
    Modellenserie: Focus 2011-
    Carrosserie: Stationwagen
    Versie: 40-reeks
    Motor: 2.0L Duratorq CR TC (140PS) - DW10C
    Transmissie: Handgesch. 6-versn.bak - MMT6
    Aandrijving: LHD FWD
    Differentieeloverbrengingsverhouding: 3.688/2.682
    Emissie: Fase V emissie
    Airconditioning: Dual Zone autom. temp.reg. airco
    Exportland: (+)"D"
    Lak: Panther Black (met.)

    -----------------------
     
  11. Euro V is altijd een onderhoudsvrij roetfilter waar je eigenlijk geen last van hebt.
     
  12. Advies nodig: die rommel eronderuit laten schroeven en laten wegschrijven, of eronder laten hangen en hopen dat de motor niet in de soep draait bij normaal rijgedrag?
     
  13. precies wat Anton zegt, lekker laten zitten dus.
     
  14. Hallo,

    Het is inmiddels een jaar verder. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen en hoe het met de APK is afgelopen.
     
  15. Hi Rifai.

    We zijn een jaar verder, en inmiddels is de auto niet meer in mijn bezit.
    ik heb met de auto zelf, en met het verwijderen van het roetfilter geen problemen gehad.

    De dealer waar ik hem ingeruild heb, heeft hem zelfs weer in zijn rijtje gezet, ondanks de km-stand van 245000 km. Dit omdat hij voor een auto met die km stand gewoon erg goed rijd. (onlangs ook een nieuwe koppeling en distririem in gegaan)

    Dit terwijl die dealer eigenlijk de policy heeft om geen auto's met een km stand hoger dan 150.000 meer in zijn showroom te zetten.

    Dus voor het verwijderen van het roetfilter. ik kan het iedereen aanraden.
    Heb er tot de verkoop v.d auto alleen maar gemak van gehad.
     
  16. stof er af...

    ik zit bijna op 120.000km diesel ...

    ik wil eigenlijk ook roetfilter leeg hebben, en in software uitlaten schrijven... tja dan gelijk maar chippen... samen relatief voordelig
    en geef ik liever uit dan 1200 voor nieuwe roetfilter....

    nu nog waar?? en toch ook nog even over de APK ... zou het problemen opleveren?
     
  17. Dit kan problemen gaan geven met de APK inderdaad. Ik heb nog geen roetfilters weggeprogrammerd gezien die zo goed geprogrammeerd zijn dat de readiness test succesvol is afgerond. Dit betekent bij APK roetmeten, en dat kan lastig worden.

    Daarnaast is de RDW bezig om een test te ontwikkelen om de aanwezigheid van het roetfilter te testen.
     


  18. Ik heb het bij de vorige uit noodzaak gedaan, want auto was verkocht aan een handelaar en de dag ervoor valt hij uit, maar ik denk niet dat je de door de apk komt.
    De auto was wel een pak sneller geworden, maar daar kwam zoveel zwarte rook uit, gewoon overduidelijk

    Ik raad het af, zowel voor apk problemen als voor milieu ;-)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  19. Bij mijn Ford Focus 1.6 TDCI Wagon van eind 2008 bij 275.000 km viel het mij op dat het oliepijl begon te stijgen, het verbruik begon toe te nemen, vermogen begon af te nemen.

    Na enig leeswerk op forums was mijn conclusie al snel dat het roetfilter de oorzaak was.
    Afspraak gemaakt in Borne bij Edwin, voor mij slechts een half uur rijden.
    Roetfilter verwijderd, EGR afgesloten en afgemeld in het systeem, regeneren proces gestopt in de software, chiptuning en olie verversen.
    Alles bij elkaar in een middag klaar voor de helft van het geld wat een roetfilter vervangen bij de dealer kost.

    Resultaat, verbruik van 8,1 naar 4,9 ltr/100km, heerlijk koppel laag in toeren bij het optrekken waar voorheen een beste dip zat, en met het extra power loopt alles net even iets soepelere ook bij de overgangen met schakelen pakt hij veel vlotter op.

    Nog geen APK en roetmeting mee gemaakt, volgens Edwin mag dit geen probleem zijn, misschien laat ik hem wel bij hun keuren.
     

Deel Deze Pagina