1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Roetfilter verwijderen

Discussie in 'Performance' gestart door Chelios, 18 jan 2013.

  1. Ik zou ook de klem en pakking meenemen. Tevens de banjobout van de olietoevoerleiding van de turbo en de koper ringen die daarbij horen.
     
  2. Bij het roetfilter zit een klem, een pakking en twee (koperen) m8 moeren.

    Die banjobout + koperen ringen kom ik volgende week denk ik even halen Anton
     
  3. Je kunt het roetfilter ook bij Volvo bestellen. Precies dezelfde krijg je dan alleen voor minder geld.... Raar maar waar.. (scheelt je zo 150 euro)
     
  4. Nu lees ik hier dat er statiegeld zit op de roetfilter, dat geld alleen als ik weer een nieuwe aanschaf? Of kan ik de roetfilter deponeren bij de dealer en dat ik dan geld terug krijg?
     
  5. Nee de dealer kan er pas 1 terugsturen als hij er eerst er besteld.
     
  6. Heeft een 1.8tdci focus1 fase 2 een roetfilter?
     
  7. Niet af fabriek. Sommige hebben er 1 die er naderhand onder is gezet.
     
  8. Inmiddels zit het aftermarket-ding eronder, met dank aan Marco en Lars.
    Paste redelijk goed, alleen een paar bevestigingspunten (voor bvb hitteschild) kwamen niet helemaal overeen, maar ook dit is keurig opgelost.

    Het "statiegeld" was ook heel rap geregeld, filter opgestuurd en dag later stond het al op de rekening.

    In het systeem stond al een melding dat de regeneratie-frequentie hoog was, wat een indicatie was dat het filter vol raakt.

    Ben wel heel blij dat ik er niet zelf aan begonnen ben, gezien de tijd die er toch nog in ging zitten.

    Binnenkort nog een keertje terug voor nieuwe achterschijven (met "dank" aan Brezan :frusty:)
     
  9. Wat kan de reden zijn om een roetfilter te monteren onder een auto die er normaal niet een heeft?
     
  10. #50 JW, 15 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2013
    Voor veel mensen was destijds de subsidieregeling een reden om een retrofit roetfilter achteraf te laten monteren. Door deze subsidieregeling kostte het destijds heel weinig (in sommige gevallen zelfs helemaal niets) om een roetfilter te laten monteren.

    Omdat het achteraf inbouwen van een roetfilter destijds behoorlijk werd gepromoot en nauwelijks werd gewezen op de nadelen van een roetfilter zijn er destijds behoorlijk wat diesels voorzien van een roetfilter.


    Wanneer een retrofit roetfilter waar subsidie op is gekregen (en dus geregistreerd staat) om welke reden dan ook wordt verwijderd ben je officieel verplicht om dit te melden zodat het bij het RDW ook wordt gewijzigd. Tevens kan het dan zo zijn dat je (een deel van) de destijds uitgekeerde subsidie terug moet betalen. Overigens weet ik niet of hier ook maar op enige wijze op wordt gecontroleerd. Als ik het me goed herinner wordt hier bij de APK helemaal niet naar gekeken.
     
  11. En wat zijn de voordelen?

    Ik kan me voorstellen dat je met een roetfilter bijv geen roetmeting hoeft te doen bij de APK.

    Wat ik een waardeloze test vindt.

    Kan me voorstellen dat iemand om zo'n reden een roetfilter plaatst.

    Anders zou ik me geen reken kunnen verzinnen.
     
  12. er hoeft zowiezo geen roetmeting meer gedaan te worden voor de APK, wel of geen roetfilter.
     
  13. Voor Diesel modellen vanaf 2005 inderdaad geen roetmeting meer klik
     
  14. Hoe wordt dat jaartal (2005) bepaald?
    Op BOUWjaar of op MODELjaar?

    Ik heb een FoFo II fase 1 van oktober 2004, maar het wordt modeljaar 2005 genoemd....

    Ik ben benieuwd of ik zonder problemen mijn retrofit roetfilter kan weghalen.
     
  15. Dat wordt bepaald op bouwjaar.
     
  16. Nee wordt bepaald op datum 1e toelating, dus op het kentekenbewijs. Het is trouwens vanaf 31 december 2005. Vanaf 2006 dus.
     
  17. Ah,

    Bij mijn vorige moest dat wel alleen we hebben een aantal jaren benzine gereden.

    Die roetmeting was een schande voor elke auo.
     
  18. Oke oke:mrgreen:, maar meestal scheelt dat niet heel veel met de bouwdatum dus nam voor het gemak die:lol:
     
  19. Het zou maar net het verschil kunnen maken :mrgreen:

    Maakt voor mij helaas niet uit, ik ben sowieso de klos...


    Wat zou het voor (APK) gevolgen kunnen hebben als ik het retrofit roetfilter vervang voor gewoon een stuk rvs buis? (Bosal heeft geloof ik een pasklare oplossing)

    Of kan ik beter de binnenkant eens HEEEEL erg rigoreus "schoonmaken" ?
     
  20. Ik heb begrepen dat een auto met obd geen roetmeting behoeft tijdens de APK.


    Roetmeting[bewerken]
    Auto's met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later ondergaan én zonder OBD bij de APK een roetmeting. Hierbij wordt de hoeveelheid roet die de auto uitstoot gecontroleerd door de motor onbelast en volgas te laten draaien en hierbij optisch de roethoeveelheid te meten. De meting duurt maar een paar seconden maar moet succesvol worden uitgevoerd alvorens goed bevonden te worden. Motoren uitgerust met Comprexlader zijn uitgesloten van de roetmeting. Tegenwoordig hebben bijna alle auto's OBD in de auto en als deze geen foutmeldingen geeft, is de roetmeting niet verplicht.
     

Deel Deze Pagina