1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Dreamscience tuning voor ST

Discussie in 'Performance' gestart door jepege, 14 feb 2011.

  1. Zei die lachend... :P
     
  2. :) Dat heet nu het lot tarten....
     
  3. Dat fluiten wat je nu hoort... wil je niet heel ziek maken hoor:(
    Maar toen ik mijn CAIS monteerde hoorde ik de fluit ook, klonk gaaf. Vond het minder gaaf toen ik hoorde dat de fluit veroorzaakt werd door de welbekende oliediafragma:(
    Wees gewaarschuwd
     
  4. Mijne fluit er ook leuk overheen, al 1 dik jaar lang. En ik vind het nog steeds super ghehe.

    Als je de auto uitzet hoor je zon tikkend geluid, dat is normaal!
     
  5. #145 jepege, 17 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2011
    Dank voor de waarschuwing! Hoe kan ik controleren of daar wat mee aan de hand is, met dat oliediafragma?
    En als die fluit, wat kan er dan gebeuren/mis gaan?

    Ik hoorde totaal niets voordat de CAIS er op zat trouwens... en eigenlijk is het geen fluittoon. Beste kan ik het beschrijven als een galmend geluid alsof je in een lege bierfles blaast waardoor er zeg maar een soort hoorn klinkt. Doet ie trouwens alleen stationair soms en bij een bepaald toerental ook eventjes. Geluid lijkt te komen door de aluminium buizen van de CAIS..
     
  6. Ff je oliepijlstok eruit halen of olievuldop openen bij draaiende motor. Hoor je een sissend geluid (alsof je een koolzuurhoudende fles opent), dan is je diafragma kapot. Er mee doorrijden kan in ieder geval kapotte keerringen tot gevolg hebben. En als dat je krukaskeerring is zoals bij mij, heb je behalve een nieuw oliefilterhuis en keerringen ook meteen een vervanging van je distributie aan je broek hangen.
     
  7. ok bedankt! morgen meteen testen!
    Wat een gedoe trouwens, als het één gaat, gaat er meteen van alles naar de filistijnen. zou 'm bijna weer terug naar 'stock tune' willen brengen :sick:
     
  8. De krukaskeerring kan ook door iets anders komen, bij mij is het oliefilterhuisdiafragma-ding niet stuk gegaan sinds ik 'm heb. Maar misschien daarvoor wel, aangezien ik denk dat er een ander filterhuis op zit (er zit namelijk een flexibele retourslang richting blok als ik het goed gezien heb, en die zou van een soort hard plastic moeten zijn). Dat zou dan de oorzaak van de lekke krukaskeering kunnen zijn, waar de ST dan misschien al heel lang mee rond rijdt.... Ben al lang blij dat ik geen geknapte riem heb opgelopen. Het is gewoon een crappy onderdeel, dat diafragma. Echt zo'n €2 onderdeel wat kapot gaat, en niet eens los te krijgen is!
    Met tuning heeft het niet zo heel veel te maken, die diafragma's vliegen er bij alle soorten en maten ST's uit
     
  9. [YOUTUBE]-YcJ2WMJXnY[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]poPtXS9iO-A[/YOUTUBE]

    Hierbij de geluiden die mijn St had, Met cais
     

  10. Zoals in jouw onderste filmpje klinkt ie inderdaad.... was dat diafragma bij jou toen aan gort?

    Maar hij klinkt zeker niet zoals het filmpje dat ik hier gevonden heb: http://www.focusclub.nl/forum//newreply.php?do=newreply&p=1820080163

    [youtube]2wY46LwjfTM&hl=de[/youtube]
     

  11. Als ik de dop eraf haal, dan hoor ik geen verschil. Als ik met mijn hand het gat afdicht en weer open, dan voel ik een heel geringe onderdruk. Ergens trekt hij dus een klein beetje lucht weg. Volgens mij heb je in normale toestand een geringe overdruk in het carter?

    Weet nu niet meer wat ik ervan moet denken, ga ff zoeken naar meer info, ook bij Volvo enzo...:think:
     
  12. Hierbij nog een filmpje, de fluit van de turbo is zeker ook aanwezig:) maar helaas de fluit die je niet wil horen.
    [YOUTUBE]A5FCIKFrXng[/YOUTUBE]
     
  13. #153 Rallyesmoker, 19 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2011
    edit;

    wat is CAIS??? Ik hoor namelijk verschillende dingen in de filmpjes.

    Dit filmpje:
    Ik hoor surch, compressor surch.(je turbo kan de aangezogen lucht niet kwijt bij opspoelen)... kleiner inlaatfiler nemen kan helpen hiertegen. De fluit klinkt als een gruwelijke venturie ergens, dus een braam of lek ergens in de inlaat...

    Maak je gebruik van een boostcontroller? Het na flipperen van de wastegate kan veroorzaakt worden door een te grote afstand tussen wastegate actuator en boostcontroller solenoid (al dan niet fabrieksaf) , slang diameter vergroten kan helpen. Wat ook een oorzaak kan zijn van flipperen op de wastegate is een te strakke veer in de dumpvalve. Deze zou je eigenlijk zo slap mogelijk moeten hebben, maar niet zo slap, dat hij tijdens drukopbouw gaat open staan.

    Al deze dingen kunnen de levensduur van de turbo ernstig verkorten. De fluit kun je filteren door eenvoudig een drukslang los te nemen. Is de fluit dan nog aanwezig, is je turbo al overleden. Is hij dan weg, zou hij veroorzaakt kunnen worden door een werveling in de inlaat (hoge druk gedeelte). Is dat het niet, reken er dan maar op, dat hij wel stuk is, of erger zal gaan klinken... pas hiermee op, een goede revisie kost bijna net zoveel als een aftermarket (betere) turbo...

    edit,

    bij nog eens luisteren is de fluit alleen hoorbaar in deellast.... Is het niet toevallig je dumpvalve??? De 1.8 20V turbo van VAG had hier ook last van. Daar hebben ze 2 keuzes, de fluit accepteren, of een half recirculerende DV monteren.

    Overigens, hadden de motoren, waarbij de oliedop eraf gedraait wordt... geen foutmelding op de MAF / MAP? Vacuum in je carter, kom terug in de inlaat. Is het niet zo dat je ergens een terugslagklep hebt tussen carterontluchting en inlaat?
     
  14. #154 jepege, 19 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2011
    Whow.. wat een hoop uitleg, bedankt! Ik moet het wel heel goed bestuderen om te snappen wat je allemaal zegt. Ik heb trouwens niets gewijzigd aan de turbo, DV of wat dan ook sinds die fluittoon er is. Heb alleen een CAIS gemonteerd.

    CAIS is Cold Air Induction System, zo noemt Dreamscience hun luchtinlaat setje. (aluminium venturi-buizen, rubbers, steunen en K&N filter) Deze heb ik vd week gemonteerd en sindsdien hoor ik die fluit. Daarvoor hoorde ik totaal niets daarvan. Ik hoor nu ook de afblaasklep, hoorde ik eerst ook niet. Klinkt wel cool.

    Op zich vind ik die fluittoon die af en toe komt (inderdaad bij deellast, niet bij gas erop!) niet erg, ik wil alleen weten of het kwaad kan of dat er iets defect is.

    Mijn turbo doet het trouwens prima, bouwt druk op zoals hij altijd al deed en de oliedruk gedraagt zich ook als voorheen.
    Eigenlijk heb ik als enige zorgen of de fluittoon en dat kleine beetje carter vacuüm normaal is of niet... ik zou me kunnen voorstellen dat als er geen 'open' carter ontluchting is maar deze bijvoorbeeld is gekoppeld aan de inlaat ergens, dat er dan een vacuümpje ontstaat. Geen idee, moet het maar eens gaan bekijken en proberen te snappen. Heb wel eens flink gesleuteld aan motoren maar zo'n Duratec blok heeft allerlei toeters en bellen waarvan ik (nog) niet weet waar het toe dient... Zo ook die oliediafragma...What the hack is dat voor 'n ding..:???:
     
  15. ik rij er al 1 jaar mee
    en hij fluit nog steeds superrr
    de orginele filter dempt dat fluitgeluid idd

    dat is gewoon het compressor wiel die lucht aanzuigt
     

  16. He Danny, gelukkig een geruststellende mededeling! Het is blijkbaar erg lastig om precies te bepalen wanneer het foute boel is. Moet zeggen dat het inderdaad super klinkt allemaal...:kwijl:
    Onvoorstelbaar dat al die turbofabrieksgeluiden zo werden weggefilterd door het originele inlaatsysteem!

    Ik had mijn vraag trouwens ook uitstaan bij Carl van Dreamscience (met filmpje erbij voor de duidelijkheid) en kreeg vandaag reactie terug:

    "As you have fitted the induction kit you will start to hear all sots of whistles and whooshes! This is normal – if you are worried about your oil separator diaphragm, you can check this by starting your car, leaving it to idle then pulling the dipstick out, if you can hear the dipstick being sucked back into its hole then the diaphragm has failed."

    Volgens mij is het zo dat als dat diafragma een gat vertoont, dat er dan een fikse vacuüm optreedt en niet zo'n klein beetje.

     
  17. Morgen gaat het gebeuren, de laatste klus van de Dreamscience stage 1 kit want dan gaat de 3 inch catback exhaust er onder. Heb die met 4 inch hard edge tips.:kwijl:


    Ben errug benieuwd naar het geluid en uitstraling van die twee dubbelwandige pedaalemmers aan de achterkant :veryhappy:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. succes met de montage!!
     
  19. #159 jepege, 21 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2011
    Vanaf nu kan ik zeggen dat mijn :st: stage 1 is getuned volgens Dreamscience!

    Vanmorgen met mijn zoon in de DHZ garage de Dreamscience catback exhaust gemonteerd. Eerst 1,5 uur staan te klooien met het doorhakken van de oude bouten, toen bleek dat ik twee opties had:

    1. de pijp tussen midden- en einddemper doorslijpen
    2. De achterophanging volledig demonteren

    Ik heb gekozen voor optie 1. Daarna was de nieuwe uitlaat in 20 min. gemonteerd. Alles past perfect.

    Toen van de brug af en starten.... dat klinkt wel ff anders. Diepe mooie brom en af en toe een plof. Op de snelweg ging het ook prima, bij laagtoeren gasgeven geeft verrassende mooie geluiden en als je dat niet wilt horen dan gewoon terugschakelen en dan is ie weer lekker rustig. Bij stationair draaien klinkt ie mooi donker, duidelijk te horen dat er iets anders op zit dan origineel... kortom ik ben dik tevreden!

    By the way de oude demper is te koop voor een liefhebber die een Focus wil ombouwen met een ST achterbumper. Zie fotos.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. dat ziet er zeer bruut uit!

    Ga je nog een filmpje maken met het 'nieuwe' geluid van je auto?
     

Deel Deze Pagina