1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Dreamscience tuning voor ST

Discussie in 'Performance' gestart door jepege, 14 feb 2011.

  1. Ja, hiero! Heb een Milltek downpipe. Hoeveel vermogen het scheelde weet ik niet, want installatie ging samen met intercooler, CAIS en DS ModB+. Heb het vooral gedaan voor thermische huishouding. Geeft een iets voller geluid, en soms wat diepe basvibraties bij gas los vanaf hoge toeren. Turbo spoelt wat sneller op. Zou het combineren met een race-cat als ik jou was, dat merkte ik wel erg goed v.w.b. gas respons en geluid.

    Installeren downpipe is een tricky klusje, bouten zeer slecht te bereiken en zitten over het algemeen heel erg vast. Als ze breken ben je de l.l Blok goed laten afkoelen, goed release agent erop, geen al te zware/lange sleutel gebruiken, en als 'ie tijdens losdraaien gaat klemmen: weer stukje vastdraaien, dan weer stukje los enz.
     
  2. #182 jepege, 16 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2012
    Ja dat demonteren had ik iets over gelezen... zit niet te wachten op onbereikbare afgedraaide bouten.. maar een bas vibe lijkt me wel mooi klinken!

    Zit te denken wat de volgende stap zou zijn. Misschien een intercooler? Maar een race-kat is natuurlijk ook wel zinnig.
     
  3. Ik zeg intercooler en race-kat:P
     
  4. Ach, als er 1 bout afbreekt is het niet zo erg, bij 2 bouten ben je definitief de sjaak.

    Ik ben vooral gecharmeerd van de (soms) asociaal luide knallen die er uit de auto komen sinds de racecat erop zit :mrgreen: maar eigenlijk is het een beetje aso...

    Ik zou absoluut voor de intercooler gaan! Die is veel te klein met DS tuning.
    Racecat alleen samen met een andere downpipe doen. Die andere downpipe is echt wel nuttig, de standaard heeft een heel naar vernauwinkje t.o.v. een 3"
     
  5. Nou, af en toe een knal is wel mooi man, vind het niet aso... aso vind ik zo'n 25 euro demper die je vaak onder gepimpte Honda's ziet. Wat een pokke herrie.

    De intercooler van Dreamscience haalt 44 graden van de luchttemp meer af dan de originele intercooler dus ben het met je eens dat de originele veel te klein is. Maar ik vind 465,- wel heel veel geld...
    Weet jij hoeveel graden jouw intercooler meer doet dan de originele?
     
  6. Dat gaat helemaal niet zo veel schelen... als het al iets scheelt. Volgens mij rijdt half ST-rijdend Engeland met een Airtec IC rond. Die is gewoon goed, makkelijk te monteren (van onderen) en voor 300 euro te koop.

    Ik heb hem bij JW-Racing gekocht zonder shipping, heb wel even vermeld dat ik lid was bij focusst.com ;) ze zijn daar een sponsor...
     
  7. Volgens TT:

    Torque of the Devil Rolling Road test results! 31/01/2009
    Gen 3 Test results
    :296.4 bhp Brake horse power figure was impressive!
    :390 lbs/ft Massive Torque curve
    :148 degree's Inlet Temperture
    :30 degree's Outlet Temperture

    Standard Ford Intercooler Test results
    :275 bhp Brake horse power figure was down on power compared to Gen 3
    :350 lbs/ft Torque was also down compared to Gen 3
    :144 degree's Inlet Temperture
    :66 degree's Outlet Temperture

    Dat scheelt dus 36 graden, en dat is best de moeite waard. De DS intercooler is nog wel wat beter, maar de Airtec is denk ik meer waar voor z'n geld. Hoewel bij mij de zwarte coating los begint te laten. Denk niet dat ze 'm getest hebben op langere tijd 200+....

    Bij gewoon gebruik is 'ie lekker stil (dus idd. geen €25,- sjonniepetje herrie), maar op een avond zoals vandaag, met veel regen, is het bij een beetje boost elke keer 'klabam' bij overschakelen. Fietsers schrikken zich soms lam....
     
  8. #188 jepege, 18 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2011
    Wat ik al dacht, die DS is wat beter maar de prijs is niet in verhouding. Dus de Airtec is idd een betere keuze!

    Trouwens op de site van DS hebben ze het over een outlet temp van 16 oC maar dat kan naar mijn idee nooit als de buitentemp 16 graden of hoger is, tenzij er wordt gekoeld met iets anders dan alleen rijwind... Het koeleffect is volgens mij sowieso afhankelijk van de buitentemperatuur dus men zou moeten spreken over een range van x to y graden outlet temp ipv één vast waarde. Of zie ik dit verkeerd?

    "Sjonniepetje herrie"...:schater:

    En zo'n incidentele klabam door die downpipe, dat wil ik tzt ook! Hoe zou dat komen, die klabam?
     
  9. En zo'n incidentele klabam door die downpipe, dat wil ik tzt ook! Hoe zou dat komen, die klabam?[/quote]

    Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig waar die klabam vandaan komt..:mrgreen: Wanneer ik met koude motor optrek en bij een gemiddeld toerental gas loslaat heb ik een geweldige klabam..:cheer:Maar doe ik het zelfde met een warme motor dan is het er niet..
     
  10. #190 jepege, 18 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2012
    ik hoor 'm soms ook maar dat is wel heel erg bescheiden... keurig weggefilterd door de afmetingen van de originele downpipe denk ik.. zooo zonde he

    Net als luchtfilter, het origineel filtert allerlei geluiden weg en laat slechts een bescheiden fluittoontje van de turbo horen maar na het plaatsen van een CAIS heb je het genot van een geweldig scala aan piep- fluit- en vooral ook afblaas geluiden van de turbo-fabriek :kwijl:

    hoef je ook geen dump-valve meer te plaatsen....
     
  11. Ik weet niet precies waar die knallen vandaan komen. Zou iets te maken kunnen hebben met onverbrand mengsel, met ModX kan ik de auto zo ongeveer op commando laten ploffen, nu is dat ook de mapping waarbij 'ie op z'n rijkst loopt.

    Maar kan ook komen door drukverschillen/pieken bij dichtgooien van de gasklep. Heb het idee dat de achterdemper er ook voor zorgt. Had vandeweek met hogedrukspuit wat water in de einddemper gewerkt bij wassen, niet normaal wat een geplof de eerste paar keer schakelen.

    De buitentemp moet (flink) wat lager zijn dan 16 graden om 16 graden exit temp uit de intercooler te krijgen. Het zou idd. beter zijn om de koelcapaciteit te vermelden, of een temp range vs. temp drop.
    Hoe kouder buiten, hoe lager je exit temperatuur. Dus als het lekker koud is haal je het meeste vermogen uit je motor. Maar als het heel warm is heb je volgens mij 't meest aan je intercooler.
     
  12. Ja, het moet wel opgehoopt onverbrand mengsel zijn dat op een bepaald moment tot ontbranding komt want wat anders kan een explosie veroorzaken in die pijp/demper.

    Met mijn motor (BMW R1100S, 2x 550cc boxer, een van de weinige sportieve BMW modellen zeg maar) heb ik het soms ook, als ik een poosje met weinig gas en laagtoeren heb moeten sukkelen in een file en ik geef dan gas, dan komt er toch een knal, dan schrikken sommigen zich te barsten, en ik zelf ook als ik ff niet oplet..:schater:

    Ik vind alle soorten geluiden mooi hoe meer soorten hoe beter, zolang het maar niet 'sjonniepetje' keihard is (behalve af en toe een knal dan ;-)

    @Kaz, als ik het goed heb, dan heb jij de originele ST demper er onder hangen he? Bij mij gaf die nooit een knal dus dan moet het idd iets te maken hebben met ofwel de downpipe ofwel je Mod B+ of X map.

    Ik heb nog een paar maps te testen waaronder Race, Race+ en DSCI. Deze laatste komt volgens mij enigszins in de buurt bij Mod B dus ik ga 'm een keer testen op z'n knal-karakteristiek!
     
  13. Wil nog steeds een keer mijn DSCI map testen maar ik wacht nu eerst even totdat ik het oliefilterhuis preventief heb vervangen, zit niet te wachten op geklapt membraan en opgeblazen keerringen...;)
     
  14. Ja, ik heb de standaard ST demper er nog onder zitten. Alleen een andere downpipe en racecat. Zou wel een RS2 demper willen geloof ik.... maar goed, zo is er altijd wel wat te wensen.

    Zonder DS ploft 'ie ook wel eens, maar lang niet zo veel. ModX is het vele malen vaker, én harder.

    R1100S :)
     
  15. veelste gevaarlijk dat mod x
    had ik gister zon jongen in de auto toen we gingen stappen hij had geen enkele druppel alcohol op....

    gaat die lopen kotsen (ghehe rotonde versmeerd) omdat ik lekker over de raalteweg heen reed
     
  16. Danny! :schater: Je moet het ook een beetje opbouwen...
     
  17. wie gaat er trouwens door voor turbo x :P
     
  18. Jij? ;) Ikke in ieder geval nog niet. Wist ook niet dat 'ie er al was.... Maar ik moet zeggen :) en wel enigszins verleidelijk. 50pk erbij is wel welkom, maar vooral een grotere turbo lijkt me erg fijn voor driveability. Ga wel de uprated oil cooler bestellen.
     
  19. Ik wist al dat ie er was, ik kijk regelmatig op de site met de tunes...
    Klinkt erg aanlokkelijk maar toch...
     
  20. Ik werd even nieuwsgierig na onderstaande gelezen te hebben want zit ook regelmatig op de DS site.

    Lijkt me wel heel heftig vet 350 pk! Maar de kosten lopen aardig op als ik het zo zie... 250 voor de tune en dan nog een DS-AET-K06 Hybrid turbo én RS MK2 440cc Injectors én uprated Oil cooler. En dan vergeet ik geloof ik nog een downpipe, zwaardere koppeling en misschien nog wel meer.

    Dat wordt mij toch te veel ben ik bang...:nocheer:
     

Deel Deze Pagina