1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

diesel tuning informatie gezocht.

Discussie in 'Performance' gestart door jpboerhof, 20 mei 2007.

  1. Hebben ze wel ervaring met chiptuning van een Ford Focus? Staat er namelijk niet bij op hun website. :roll:
     
  2. dat weet ik dus niet.... morgen ook maar even vragen.
     
  3. en morghe ook maar ff vrage of het dan ook een rookbom wordt :lol:
     
  4. Tuners zonder ervaring met Ford lopen vaak tegen het probleem aan dat ze niet altijd via de EOBD-poort in het motormanagement kunnen. Tja....en dan weten ze het niet meer.
     
  5. ik ben ooit met mijn ford focus bij Tunex geweest, vertelden aan de telefoon mooi verhaal, toen ik daar kwam bleek na veel geknommel dat ze toch de 1.6 tdci niet konden tunen...
    ik had me een ritje naar Gelderland kunnen besparen...

    Ik vind het jammer om te zeggen maar denk dat de ford motoren niet zo geschikt zijn voor tuning. De motoren van VAG (VW AUDI) zijn hier veel geschikter voor omdat het nogal wat degelijker in elkaar zit.

    voor de ford focus heb ik een vw bora tdi gehad met standaard 100pk welke moeiteloos naar 145 pk is gechipt, pas na 20.000 km begaf de koppeling het :lol: Daarna heavy duty koppeling er in en kon weer verder.
     
  6. is toch niet helemaal waar wat je zegt, vag motoren zijn gemakkelijke te chippen omdat hier veel meer vraag naar is en omdat veel chippers zich hierop specialiseren. met een ford kan je ook een heel eind geraken voor het koppel kan een pak omhoog, zonder moeilijkheden te krijgen.
    Wil je meer info vraag of ftcb.be aan fordtune maar eens meer info. Hij is gespecialiseerd in het chippen van fords en weet er bij gevolg ook een hoop van!
     
  7. FastTech

    Het volgende bericht kreeg ik van FastTech:
    Volgens mij blijven daarmee DigiTune (Nederland) en Fordtune (België) over.
     
  8. mijn focus word gechipt :D

    op de 22 ste dag voor de meeting in Zwolle :wink:

    krijgt ie 115 pk en 260 nm.
     
  9. Tell me!

    En dat ga je doen bij Tunex? Ik ben zeer geïnteresseerd in jouw ervaringen. Voor € 225,- is natuurlijk erg goedkoop!
     
  10. ik hou jullie op de hoogte, :D
     
  11. EGR-klep sluiten?

    Hey JP, ga je gelijk ook je EGR-klep laten sluiten?
     
  12. Re: EGR-klep sluiten?

    ik dacht dat bij de nieuwe focus MKII de EGR klep electronish is en dus net kan worden afgesloten

    ik heb mijn 1.6TDCi 90pk, 215Nm laten chippen bij heinz (belgie) en ik kom nu uit op 125pk en 286 Nm voor 475€ :wink:
     
  13. Re: EGR-klep sluiten?

    Hmm, dat is apart. Fordtune werkt geloof ik bij Heinz en vraagt er 550€ geloof ik voor. Maar Tunex is echt supergoedkoop met 'slechts' € 225,-. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen van JP.
     
  14. Re: EGR-klep sluiten?

    jaja op de site is het 550€ maar in het echt,...

    die 225€ zou ik toch niet vertrouwen hoor, op welke manier tunen ze? en wordt er getest met testbank?
     
  15. nee er word niks getest, ik begin zelf nu ook te twijfelen, straks heb ik me motor in de soep........

    zal er nog eens goed over nadenken, misschien doe ik het wel helemaal niet, er is namelijk verder ook niet veel bekent..
     
  16. Ik begrijp je voorzichtigheid. Ik heb dezelfde twijfels over mijn 90PK TDDI'tje... Maar ik wil 'm graag gechiptuned hebben! :twisted:

    Op zich hebben ze een 30 dagen 'niet-goed-geld-terug' mogelijkheid, dus je kunt 'm altijd terug laten zetten.
    (Je snapt wel dat ik graag wil dat jij het uitprobeert en dat ik het dan eventueel (als jij goede ervaringen hebt) ook doe :naughty: )
     
  17. tuurlijk snap ik dat :lol: zou ik ook het liefst willen.
    Zal er nog even een paar nachten over slapen....
     
  18. kzal dit hier even zetten om duidelijkheid te hebben over tuning bij diesels

    dit zijn de soorten tuning:

    de meest gebruikte mogelijkheden die je met de moderne dieselmotoren (TDI, TDDI, TDCI, HDI, CDI, CDTI, ...) hebt als je wat extra PK's zoekt:

    *Chiptuning: De gemakkelijkste stap naar extra vermogen. De originele software wordt aangepast (bij chiptuning op maat) om nog altijd binnen de veiligheidsnormen van de constructeur te werken. Op deze manier ga je gemiddeld 30PK en ongeveer 50Nm winnen. Dit is meestal ook de goedkoopste vermogenwinst (prijs/ PK)

    *Luchtinlaat: Hier heb je de keuze (ook afhankelijk van het model) uit verschillende mogelijkheden:
    Inlegfilter: Dit is de goedkoopste oplossing en geeft soms een kleine vermogenwinst, afhankelijk van de originele air intake.

    Open kelk:Mits een goede plaatsing kan deze een merkbare winst geven, maar dan moet een goede toevoer van koude lucht gegarandeerd zijn, anders ga je vermogen verliezen.

    Airbox:Dit is de duurste, maar ook de beste manier om verse lucht in de motor te krijgen. Als deze van goede kwaliteit is, ga je zeker enkele PK's winnen.

    *Uitlaat: De originele uitlaat kan vervangen worden door een exemplaar met een ideale diameter en zo weinig mogelijk ristrictie. Om deze reden kan je ook kiezen voor een sportkatalysator of kat-vervanger. Als je het goedkoper wil houden, kan het leegmaken van de kat soms een oplossing bieden (let wel op: geen roetfilters of systemen met verschildrukmeting)

    *Turbo: voor de echte PK-freaks : deze kan je soms upgraden naar een model met meer debiet en/of druk. Dit is wel een duurdere vorm van tuning en vergt meestal ook andere aanpassingen (intercooler, koppeling, ...) een herprogrammering is altijd nodig.


    specifiek over chiptuning

    Bij het aanpassen van de motorsturing heb je verschillende mogelijkheden, en ik begin met de minst betrouwbare

    *powerbox: hier zorgt een weerstand (hoe fancy het soms ook klinkt en lijkt, meer is het echt niet) voor een misse meting van een sensor, waardoor de motor meer of iets vroeger brandstof zal inspuiten, en zo een hoger vermogen geven. Dit is buiten alle controles om, en geeft dus ook een erg reële kans op motorschade.

    Dan heb je de "chiptuning" waaronder verschillende werkwijzes vallen:

    *"Off the Rack-chip" : deze chip wordt ingesoldeert of zels al ingelezen via OBD (zie: Bleufin) en bevat een vast programma voor jouw type wagen. Hier worden de beveiligingen van je motor niet omzeild, en krijg je dus minder kans op motorschade, het grote nadeel is dat niet elke motor gelijk is, en het geleverde resultaat meestal verre van goed is.

    *chip: bij oudere wagens moets de chip worden uitgesoldeerd om te worden gelezen, en nadien geladen worden met nieuwe software of vervangen worden door een programmeerbaar exemplaar. De software wordt op maat geschreven, en bij de betere tuner ook getest op een vermogenbank. Ook hier blijft er een klein nadeel: in geval van schade kon de garantie vervallen door de zichtbare ingreep.

    *Seriële tuning: De ECU wordt uitgebouwd en via een stekker in de module wordt de software gelezen en geladen. Het moet er dus niets meer gesoldeerd worden, en is dus ook eenvoudiger. Het nadeel van dit systeem is dat je de ECU wel nog moet uitbouwen uit de wagen, dus tijdverlies (zeker als de software enkele keren wordt aangepast voor een optimaal resultaat)

    *OBD-tuning: de originele software wordt via de diagnosestekker van je wagen gelezen, en de aangepaste software wordt eveneens op deze manier geladen. Geen tijdverlies, geen enkel spoor, geen enkel nadeel.

    Geloof niet alles wat je leest of hoort: in veel gevallen krijg je een "off the rack" chip, en geen vermogenmeting. Je moet de "tuner" dus geloven, en veel te dikwijls is hij het vertrouwen niet waard.
    Wil je meer vermogen kies dan een tuner met vermogenbank en iemand die op maat kan schrijven, zo heb je tenminste zekerheid over het resultaat en de kwaliteit van het werk.


    hopelijk helpt het jullie wat :wink:
     
  19. ik heb dit weekend men focus mk2 1.6tdci laten chippen bij fordtune van op ftcb.be en ik moet zeggen ik ben er zeer tevreden van, ben van 109 pk en 240nm naar 145pk en 340nm en het verbuik is er dan ook nog eens bij gedaald. Het koste me wel wat, maar het was het zeker en vast wel waard!
     
  20. Wat heb je ervoor betaald en waar zit hij eigenlijk in België?
     

Deel Deze Pagina