1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

diesel tuning informatie gezocht.

Discussie in 'Performance' gestart door jpboerhof, 20 mei 2007.

  1. Ben ik ook benieuwd naar. Bij mijn Focus (met Delphi PCM) kon het niet via de PC/diagnosepoort zeiden ze, dus hebben ze de chip eruit gehaald, opnieuw geprogrammeerd en weer teruggezet.

    Programma's zijn voor vele autotypen "gewoon" te koop (en zijn dus al maatwerk, tenzij je andere aanpassingen aan de auto hebt), dus niet iedere tuner hoeft zelf op maat te kunnen programmeren.
     
  2. Klopt niet...
    Elke auto is anders, ook al is hij nieuw... :wink:
    De prestaties van elke auto zijn verschillend, ook al zijn alle specificaties hetzelfde ;-)
    Daarom word er dus een programma op maat gemaakt...
    Sommigen hebben een dip in hun grafiek, als je op maat laat programmeren word die dip weg gewerkt. Bij een standaard programma word daar niet naar gekeken en kan die dip nog groter worden...

    SkyFlyer
     
  3. Dat kan goedkoper! Nu voor € 1,99 :rofl:
    http://cgi.ebay.nl/PSI-Chiptuning-F...ryZ40184QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
     
  4. Hmm.. Het is een advertentie voor een weerstand die de luchttemperatuur manipuleerd. Daardoor denkt de ecu dat er meer brandstof ingespoten kan worden. Waardoor de turbo druk ook weer verhoogd wordt. Ik weet dat je bij de VAG auto's door de temperatuur sensor te manipuleren meer pk's uit een tdi kunt halen (bij sommige types). Dit geeft wel weer problemen bij een koude start. Dus ja het kan echt voor een paar centen.. Of het bij onze tdci's kan weet ik niet..
     
  5. Heb een Seat Inca 1.9SDi
    na logisch denken heb ik 3 jaar terug besloten om over de temp.senor
    in het luchtfilterhuis een extra weerstand in te bouwen.
    De meeste garages verklaarde mij voor gek en beweerde dat het tussen
    mijn oren zit dat de auto hierdoor beter, sneller en zuiniger zou zijn.
    Ik rijd met een overbeladen Inca gem. tussen de 1:14 en 1:15,
    dit zijn dus korte stukjes en geen snelweg 8) .
    Heb absoluut geen oma-rijdstijl want elke 15.000km zijn de 4 banden op,
    dat was voor mij genoeg bewijs dat het werkt.
    Let wel!!: dit is bij een NIET turbo diesel.

    Ohja de kosten:
    1x weerstand á €0,35 en een stukje krimpkous :lol:
     
  6. De software van mijn Delphi is gewoon via de Bluefin computer gewijzigd hoor.
    Gewoon via die stekker naast de zekeringkast.
     
  7. Ja OK, dat soort apparaten kun je natuurlijk ook kopen. Maar ik bedoelde meer de chiptuning bij een tuningbedrijf.
     
  8. Re: Ziptuning

    hoe is het afgelopen met de tuning?
    of ben je nog steeds aan het rondrijden met een grijns van oor tot oor?
     
  9. Chiptunning

    Inderdaad de grijns is er van top tot teen.
    Ik heb er helaas nog weinig mee kunnen rijden, maar de eerste indruk is positief wbt het koppel. Moest wel even wennen dat ik minder gas hoeft te geven . Blijf lager in de toeren met dezelfde snelheid, moet ik kunnen merken aan het brandstof verbruik.
    En wel lekker vlot op snelheid.Volgende week weer lange afstanden rijden ,daarna kan ik een goed oordeel geven.
    Wel kreeg ik mee dat de tuning nu voor 70 % effectief is en dat ik eerst zo'n 400 km moest rijden om de computer van mijn auto de gelegenheid te geven om zich te kunnen instellen aan de nieuwe software.
    Daarna moest het voor 100% gaan werken.
    Later dus mijn oordeel.
    Prettig ontvangen bij Ziptunning met koffie,frisdrank , tv en internet.
     
  10. Re: Chiptunning

    hoe hebben ze de tuning nu gedaan? is de chip losgesoldeerd of kon dit gewoon met een stekker?

    hoe is het met de rookontwikkeling achter je auto? erger dan normaal of is deze minder geworden?

    hou ons op de hoogte :)
     
  11. Chiptuning

    De chip is er niet uitgesoldeerd ,dus gewoon met de stekker.
    Meer rookontwikkeling heb ik vooralsnog niet gezien.
    Maar aankomende week ga ik meer kilometers rijden en daarna kan ik meer respons geven, dus even geduld
     
  12. Chiptunning

    Nu de hele week meegereden, is hier mijn oordeel.
    Allereerst heb ik dezelfde rijstijl als voor de de tuning, na een goede warme motor zijn de volgende verschillen merkbaar.
    Ik vond dat de focus onderin wel sneller op gang mocht komen, dit is beter.
    Ik kan op een lager toerental rustiger rijden, koppel was 200 en nu 260, brandstof verbruik zit tegen de 1 op 20 5.3 ltr op 100 km.
    Vanaf ongeveer 80 km/u even lekker het gas indrukken, gaat de auto er als een speer vandoor, 115 pk ipv 90 pk.
    Het overmatig roken vind ik meevallen en heb ook de vraag gesteldt aan ziptunning of zij de EGR klep softwarematig hadden gesloten; antwoordt dat doen zij niet.
    Als je bij elke diesel snel accelereert zie je een moment een rookpluim achter je.
    Ik ervaar bij gewone rijstijl dat dit niet overmatig aanwezig en hinderlijk is.
    Conclusie van mij: ben zeer tevreden en ziptunning is beslist een aanrader
     
  13. Re: Chiptunning

    Zo, en dat na 1 hele week al :wink:
    Ik heb 185kkm met chiptuning rondgereden zonder problemen.
    Die tuner vind ik wel een aanrader :wink:

    Voor alsnog lees ik verschillende berichten over Ziptuning en persoonlijk zou ik naar een renomeerde tuner gaan en iets meer uitgeven aan mijn auto van bv 25k. 250,- of 600,- maakt ook niet veel meer uit dan, vind ik.
     
  14. Welke verschillende berichten, ik ben nog steeds positief.
    Als je iets schrijft hierover geef dan een duidelijk bericht waarom wel en waarom niet bij Ziptuning
     
  15. Ik zeg niet dat ze negatief zijn.
    Weet wel dat er vraagtekens bij gezet worden.
    En er bestaat meer buiten het Focusforum :wink:
     
  16. wil mijn tddi gaan chiptunen iemand ervaring of advies ? hij heeft 264.000 km gelopen dus vraag ik me af kan de turbo dat aan als ie iets harder moet draaien? of waar kan het slecht voor zijn?

    groeten gert-jan
     
  17. Het hogere koppel is in eerste instantie een grotere belasting voor je koppeling en aandrijflijn.
    Verder zullen ook de lagerdrukken hoger oplopen.

    Als je verstuivers al wat minder fris zijn en niet helemaal optimaal meer vernevelen, dan kan het zijn dat de auto flink gaat roeten, je bent immers meer diesel in aan het spuiten.

    Persoonlijk vind ik nog altijd een bezwaar bij de TDDI dat de turbodruk niet kan worden beïnvloed met de software, die kan alleen hardwarematig omhoog gebracht worden door het verstellen van het regelstangetje naar de drukdoos.

    Voor jou is denk ik het grootste risico, dat als er onderdelen zijn die al aardig versleten zijn, je ze hiermee net zover extra belast dat ze kapot gaan.
    En dan hebben we het in hoofdzaak over de koppeling.
     
  18. een regelstangetje zeg je? wat is dat en waar kan ik et vinden :lol: klinkt wel interessant
     
  19. [​IMG]

    Aan de drukdoos, item 7 Wastegate boost control zit een stangetje wat de drukdoos met de wastegate verbind.
    Als de druk in de doos (en dus het inlaatcircuit) ver genoeg oploopt, dan wordt de wastegate tegen de veerdruk in geopend.
    Het stangetje zit met schroefdraad aan de wastegate en kan versteld worden.

    De foto is denk ik een Focus van de onderkant, waar je de drukdoos kan zien zitten met het blauwe slangetje eraan.

    Je kan behalve het stangetje verstellen ook werken met een zogenaamde bleedvalve in het slangetje.
    Wat je daarmee effectief doet is een gecontroleerd lek in het slangetje maken om de druk in de drukdoos te verlagen en zo de turbodruk verder op te laten lopen.

    Let wel op, en zorg dat je een turbodrukmeter hebt als je hiermee bezig gaat.
    Een turbo is zo kapot als de druk echt te hoog oploopt.
    Ik weet ook niet waar de grens ligt qua druk voor de turbo van de Focus, zoek dat dus eerst op voor je schade veroorzaakt.
    Bij ernstige turboschade, waarbij de turbo dusdanig uit de lagers loopt, dat de turbinebladen het huis raken, kan het zelfs gebeuren dat de turbinebladen door je motor heen gaan met allen gevolgen van dien!

    Bedenk ook dat de turbodruk alleen maar beperkte invloed heeft op het motorvermogen bij een diesel, de hoeveelheid ingespoten diesel bepaald meer.
    Hoeveel je in kan spuiten zonder dat de auto gaat roeten wordt wel weer bepaald door de hoeveelheid lucht die je erin krijgt.


    [​IMG]
     
  20. Je hebt wel een "voordeel" als er een intercooler op zit. :wink: :neu_ugly:
    Die vangt dan de stukken van de bladen op. :oops: :punchballs:
    Bij een tddi weet ik niet of er een intercooler op zit, op de tdci in ieder geval wel.
     

Deel Deze Pagina