1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(deel)restauratie van de E30 M3

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Kaz, 30 jun 2010.

  1. Mod b + is wel chill, een stuk sneller dan orgineel. en ik denk motorisch de beste map voor de st...
    Mod C is wel lekker snel maar heb het gevoel dat je motor een beste opdonder krijgt als je het gas intrapt. en de koppeling slipt door.
    Mod X is echt superrrr, die is echt lekker snel en motor loopt lekker soepel... (en een benzine meter die snel terug loopt)


    ik gebruik zelf voor normaal gebruik mod b plus (maja die verveeld wel als je mod x gewend bent :P)
    en ik gebruik mod x gewoon als het allemaal een stuk sneller moet :D
     
  2. Je snapt het het helemaal ;). De Dreamscience Stratagem bevat verschillende engine mappings. Het verschil tussen de mappings is hoeveelheid koppel, de koppelkromme en het vermogen. Sommige mappings zijn meer bedoeld voor dagelijks met het verkeer meesukkelen en een niet al te hoog brandstofverbruik (rustig opbouwend koppel, laag vermogen) andere voor maximum prestaties (hoog koppel, snel opbouwend en hoog vermogen). Dat wordt bereikt door ontsteking, kleptiming, brandstofinspuiting, turbo etc. op verschillende manieren aan te sturen.
    Sommige maps vereisen motor modificaties om echt goed te werken. En als je dan eindelijk 300+ pk en 480NM uit het blok haalt (Mod X), dan kun je ook meteen door voor (minimaal) een race koppeling :mrgreen:

    Zie http://www.dreamscience-automotive.co.uk/ford-focus/tuning/stratagem/815-stratagem-x-upgrade.php , tabje 'included tunes' voor wat de verschillende maps aan koppel en vermogenskromme geven. In principe moet ik daarbij zeggen, want het verschilt per auto en hangt o.a. af van de conditie van je motor, brandstof, tuning onderdelen, temperatuur (hoe kouder hoe beter) en nog zo wat.
     
  3. Thanks, goed om te weten dit! Ik wil de boel verder wel graag heel houden als het kan. En voor de lange ritten een map die een beetje zuinig is, zonder dat je zoek gereden wordt door een Opel Meriva :mrgreen:.
    En een nog sneller teruglopende benzinemeter, kan dat dan? ;) Zat na de eerste keer met race+ op 19l per 100km...
     
  4. Zo, Stratagem unit is onderweg naar UK voor Stratagem X upgrade.
    Vibra Technics motorsteun (zwart) is binnen.
    Vandaag standaard map laten updaten bij Ford naar 7BUG.
    Milltek 3"downpipe, Airtec gen 3 intercooler, 2nd gen CAIS en electric orange touch-up paint zijn onderweg.

    Het feest kan bijna beginnen! Nog even op de spullen wachten en een garage vinden...

    Ondertussen stock rondrijden en boy, wat voelt dat traag!
     
  5. oordat je alles gaan monteren. Doe dan eens wat metingen.
    bv 100-160 in de verschillende versnellingen.

    Kan je ook zien of het echt iets oplevert en waar het meest.
     
  6. In z'n 4/5/6 duurt het bij mij 7,1s/8,3s/10,4s.
    Heb je alvast wat richtwaarden.
     
  7. Ik zal eens kijken of ik een keer gelegenheid heb om wat te meten. Heb binnenkort (na de zomervakantie) gelegenheid om de auto op een dyno te zetten. Ga dan eens met wat verschillende mappings kijken wat er uit komt. Ik kan je wel vertellen dat een Dreamscience mapping een wereld van verschil is! Nu (tijdelijk) zonder rijden is echt een heel stuk trager.
     
  8. Met of zonder Bluefin? Ik zou denken met.
     
  9. Inderdaad, mét Bluefin (en met vliegende start voor alle duidelijkheid).
    Voor de rest is ie geheel standaard (nou ja, buiten de V-Power 98).

    Afgelopen maand heb ik door verschillende omstandigheden ook stock rondgereden, maar sinds gisteren weer met Bluefin.

    Echt genieten. :thumbs:
     
  10. #30 Kaz, 18 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2010
    Ik vond het ook al lekker vlot :cool:.

    Bij mij buiten de Dreamscience verder ook nog standaard (en V-power, Excellium dan wel Ultimate in de tank) op een Bollen dump valve na (maar die doet niet zo veel voor je vermogen). Binnenkort dus iets minder standaard. Over niet al te lange tijd (bv als de kerstman langs komt) komt er ook een sportcat etc. op, alleen een 3" downpipe is niet optimaal.

    Ik kijk uit naar de terugkeer van de Stratagem unit, en dan lekker eens met DSCi en Mod X rijden :).

    BUG7 software lijkt er overigens wel voor te zorgen dat de auto wat beter stuurt, met minder hulp van de stuurbekrachtiging.
     
  11. Kleine update:
    Milltek downpipe is binnen.
    Stratagem modX update bevindt zich tussen UK en mijn huis :-)
    Intercooler en CAIS laten nog even op zich wachten.

    Als alles binnen is zal ik wat foto's posten.

    21 augustus heb ik een dag een garage met brug (en professionele assistentie) ter beschikking.
     
  12. #32 Danny, 27 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2010
    Mod x:dance: :cheer:

    [​IMG]
     
  13. Alle spullen zijn binnen, zie de pics :-)

    CAIS, intercooler, downpipe en motorsteun

    [​IMG]

    Electric orange touch-up
    [​IMG]

    Ford valve caps
    [​IMG]
     
  14. Gaaf! Have fun! ;) :thumbup:
     
  15. Mod b+ ook! :-) Vanavond was de stratagem eindelijke terug :-) Mod B+ Rijdt echt bijzonder lekker, ook zonder CAIS, downpipe en intercooler. Fijne knallen uit de uitlaat bij opschakelen en 1.2 bar turbodruk houdt 'ie in de hogere versnellingen behoorlijk lang vast. Ben benieuwd naar Modx, maar die ga ik pas proberen als de nieuwe parts erop zitten. Arme koppeling alleen.... Niet dat 'ie slipt, maar de motor sleurt er nu zó hard aan.
     
  16. mod b + mag je eigenlijk alleen gebruiken met een cais downpipe en intercooler....
    als je een andere downpipe hebt komt de turbodruk normaal niet hoger dan 0,8 bar.

    dat de koppeling niet slipt bij mod b + is normaal heb ik ook geen last van.

    zodra je mod x erop zet gaat die wel slippen heb ik al wel gemerkt (als de koppeling warm wordt)
    maar als je mod b + al hard vind gaan moet je straks eens opletten met mod x echt superfijn dat koppel ;)

    nu alleen de koppeling nog :P ik ook hoor!

    en schrik niet van het verbruik met mod x ghehe.
    ik rij er nu 3 weken mee als ik 350KM uit 1 tank haal is het veel :P

    ik ben trouwens wel beniewd naar jou ervaring met die motorsteun
     
  17. ik moet niet meer naar dit topic kijken >_<

    hoe meer ik er naar kijk hoe meer ik die spullen ook wil lol
     
  18. Het zal v.w.b. warmtehuishouding wel beter zijn om de mods erop te hebben, heb er ook niet al te lang mee gereden. Ben alweer terug naar Dsci voor het moment. Ik ben erg benieuwd naar Modx, Modb+ gaat al lekker vlot. Goed doseerbaar wel, veel beter dan race+, die is echt lomp. Het mag altijd harder, maar vooral het contrast met stock is echt heel groot. Heb 2 weken standaard rondgereden, je moet echt weer ff wennen :cool:.

    Die koppeling wil/moet je vroeg of laat vervangen door een zwaardere ben ik bang.... Nu zag ik al dat een complete RS koppeling nog niet eens zo gek duur is (700 pond).

    21 augustus ga ik mods installeren, laat je weten hoe de motorsteun bevalt. Het zal vast een verbetering geven v.w.b. het kantelen, met al dat koppel voel je 'm gewoon bewegen en je merkt het ook in de wegligging. Ga ook in 2 stappen van het gas af om de boel een beetje te sparen.

    350km met een tank is niet zo veel.... ik beloof dat ik niet zal schrikken :mrgreen:
     
  19. Joh, het kost alleen maar heel veel geld, je raakt je garantie kwijt, alles slijt als een idioot, je brandstofverbruik is (nog meer) naar de knoppen en je raakt helemaal verpest wat betreft prestaties. Dus bij deze een stuk wijze raad: doe het niet! ;) :mrgreen:
     
  20. Ben het met je eens behalve de prestaties :P
    Daar doet men het uiteindelijk voor.

    Maar aangezien ik nog garantie heb tot 2013 begin ik er ook nog niet aan :P
    Maar ik wil het wel.
     

Deel Deze Pagina