1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(deel)restauratie van de E30 M3

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Kaz, 30 jun 2010.

  1. #1 Kaz, 30 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 dec 2014
    Na een paar weken rijden in de ST, fora lezen en de Focus Club meeting van afgelopen weekend ben ik nu bezig een upgrade pakket samen te stellen:
    Gen3 Airtec 60mm intercooler
    Gen 2 CAIS
    Milltek hi-flow Downpipe (3")
    Vibra Technics engine link mount
    Stratagem handheld upgraden naar 9 maps (nu maar 4 maps), voornamelijk vanwege de DSci map.

    Iemand nog suggesties (behalve een goede radardetector :mrgreen:)?

    Heb leverancier in de UK gevonden voor de 1e 3 items (met 10% discount) en ga waarschijnlijk deze week bestellen.

    Zou iemand tzt eventueel willen helpen bij het installeren van een en ander? Zie een beetje op tegen het monteren van de downpipe en motorsteun, daar heb ik nul ervaring mee. Ik moet nog zoeken naar een garage o.i.d. (in ieder geval een brug) om het spulletje te kunnen monteren.

    Groeten Michel
     
  2. Geen Pro Alloy Intercooler?
     
  3. Ik zal strax ff een howto plaatsen
    van de motorsteun, stelt niets voor
     
  4. Daar zit ik nog een beetje over te dubben. Waarschijnlijk niet, gezien het prijsverschil met de Airtec. Wel een mooi ding overigens!
     
  5. Thanks! Auto moet wel even op de brug toch?
     
  6. nee, gewoon een krik onder het carter moet volstaan lijkt mij?
     
  7. En dan eronder kruipen zeker? ;) Nee, dank u.

    Voor de montage van de downpipe en intercooler is een brug sowieso nodig dan wel erg handig. Meteen alles in 1 keer doen.
     
  8. gaat hem om de achterste motorsteun dan?
     
  9. Ja, inderdaad. Was misschien niet helemaal duidelijk, snap nu je suggestie van de krik ook een stuk beter.
    Vibra Technics levert een stuggere achterste steun die het kantelen een stuk minder moet maken. Zeker als je het koppel nog een stuk omhoog brengt met Stratagem etc. wordt dat kantelen echt hinderlijk. Ook niet zo lekker voor je flex aansluitingen etc., tenminste dat lijkt mij.
     
  10. #10 Danny, 1 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2010
    itted the new torque mount today, thanks to Mike for turning up , we had a bacon bap brekkie and cups of tea whilst doing the work.

    Anyway, after the request from others I've done a "how-to".

    Ok here we go,

    Tools Used

    1x Wrench with 15mm
    2x Adjustable spanners
    1x 25mm Hex/Star bit & screwdriver

    Step one, get the car up onto axel stands, jacking points for the front are under the sills, look for the half moon notches, these are your jacking points. Put both sides at the front on axel stands and make sure you chock the rear wheels. Quick edit: If your car is lowered then drive your car onto two spare slabs, this gives the extra height needed for getting the jack under.

    [​IMG]


    Step two, remove the undertray, this is done by using the 25mm Hex bit. 7 screws need coming out, Two at the back of the tray, three along the front, and one by each front wheel arch. When these are out slide the undertray forwards a bit and it will drop off (if it hasnt already!)

    Step three, you are now looking under the passenger footwell area for the below item.


    [​IMG]


    On the car

    [​IMG]

    Undo the bolt that looks like it is going up into the car. Use 15mm socket.


    [​IMG]


    Take the bolt out, keep it for re-use later. Now undo the arm bolt.


    http://i639.photobucket.com/albums/uu113/davechci/car/Vibratechniks Mount/DSCN0876.jpg


    The bolt removed here will not be re-used. Keep it though for your standard mount.

    Step four, remove the old mount, best way to do this is to push it towards the back of the car then as you pull it back towards the front pull it down at the same time.


    [​IMG]


    Old mount off


    [​IMG]


    Step five, put the new one in, remove the bolt from the new one and push it into place. When its in put the vertical bolt in first and screw in by hand (leave it slightly loose).

    Put the new retaining bolt onto the arms of the new mount, through the gearbox locating hole. (Same position as the old one). If you struggle here push the gearbox up with your other hand, it will move slightly but its enough to get the bolt in.


    [​IMG]



    [​IMG]


    Now tighten both of the bolts, use 15mm for the vertical one and the two adjustable spanners for the new bolt with the locking nut. Tighten well and you can now put the undertray back on, lower the car from the stands, remove the wheel chocks, and you are done!

    Get in, start her up, feel the rumble and your gear changes are as smooth as a babys crapper!


    If like me you want to do it all again on another car then repeat from Step one! Pictures of Mike's (np247921) mount below.


    [​IMG]



    [​IMG]

    With undertray on


    [​IMG]



    zoiets dus
    als je onder de auto kruipt zit die achter de versnellingsbak


    1. luchtfilter valt nog wel een beetje tegen om de oude eruit te halen, nieuwe monteren stelt niet zoveel voor alleen de boutjes zitten op een kudtplek..
    2. intercooler kun je bij door de beschermplaat onder weg te halen, dan draai je die 2 boutjes los en kun je hem uit zn ophanging tillen (zorg wel dat je de bevestegingsplaatjes van je oude intercooler afhaalt die moet je herbruiken)
    3. uitlaat heb je wel een brug voor nodig met name voor de spruitstuk bouten deze kunnen echt super vast zitten (pas op dat ze niet breken want dan heb je echt een probleem)
    4. die Vibra Technics engine link mount heb ik nog niet gemonteerd maar stelt volgens mij ook niet zoveel voor
     
  11. Thanks!

    Moet allemaal wel te doen zijn. Oude luchtfilter verwijderen is niet 1-2-3 gedaan begreep ik al zaterdag...
    Downpipe vervangen lijkt mij ook het meest tricky vanwege vastzittende bouten etc. Idee is om een hele dag voor alles uit te trekken (wil daarom ook een brug) en aan het einde pas de downpipe te doen. Is ie goed afgekoeld en tussendoor goed sprayen met WD40 dan wel kruipolie. Staalboren, draadeind en tapset bij de hand voor als het misgaat...
     
  12. Als het je alleen om de DCSI-map gaat dan kun je volgens mij je Stratagem gratis updaten naar 5 maps incl. DCSI op de Dreamscience-site. Ben je ook gelijk gedekt als Ford de laatste software (versie BUG) op je ST zet.
    DS mannen op dit forum kunnen dit misschien bevestigen.
    Er leuke lijst updates verder.

    Marco
     

  13. Nou, leuk klusje die CAIS installeren. Het is overigens deze: http://www.teamtorquesteer.co.uk/05...ocus-st-gen2-cais-cold-air-induction-kit.html , dus iets minder werk maar in grote lijnen hetzelfde (demontage filter, verplaatsen ECU).

    Spruitstuk wordt spannend inderdaad.... Downpipe zit direct aan de turbo vast toch?
     
  14. Dank. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Kijken of 'ie krachtiger doortrekt, dat mankeert er nu een beetje aan. Dikke schop in je rug, daarna zakt het wat in. Verder geen klachten hoor :mrgreen:.

    Oh ja, kun je gratis updaten? Ik heb daar niets van gevonden op de site, maar zal eens kijken en anders stuur ik misschien wel een mail.
    Een BUG versie? Hopen dat het iets beter is dan de naam doet vermoeden ;). Bij de Ford is 'ie al even niet geweest, ben nog op zoek naar een (Ford) garage met ervaring met ST's. Of S-max, die heeft vrijwel dezelfde motor.
     
  15. Zoiets had ik ook al begrepen van Jared van DS. Volgens hem waren ook de Mod B+, C en vooral X wel goed voor mijn modificatie package. Mod X lijkt mij wel iets te heftig voor koppeling etc, als ik het geclaimde koppel zo zie. Maar het zal vast spectaculair rijden....
    Anyway, ik stuur de Stratagem naar DS en krijg voor 235 pond (incl. verzenden) een up-to-date versie incl. Mod X. Kan ik het zelf proberen. :cool:

    De rest van de onderdelen is inmiddels ook besteld, dus nu rustig wachten op de post. :whistle:
     
  16. Je laat er iig geen gras over groeien, ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten :thumbs:
     
  17. uhm, klein vraagje..

    een map is dus tuningsoftware als ik het goed begrijp. maar wat zijn de verschillen tussen al die mappen? en welke map gebruik je waarvoor?
     
  18. Door de droogte groeit het gras toch nauwelijks :mrgreen:. En ik ben ook erg benieuwd! Na de zomer, als alles erop zit, een keer op de rollenbank om al die vermogensclaims van de tuners eens te meten.
     

Deel Deze Pagina