1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(deel)restauratie van de E30 M3

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Kaz, 30 jun 2010.

  1. Dat met die bouten is mij inmiddels goed bekend, vrijwel alle focusstoc topics doorgenomen. Vandaar het 'fingers crossed'....
    Heel goed laten afkoelen, sprayen met WD40 o.i.d.,paar uur laten inweken en dan met goede sleutels proberen los te krijgen. Eventueel de bouten een beetje opwarmen met een brander en daarna eerst de boutkoppen koelen met frost spray (anders breekt de kop makkelijk af) is een tweede optie. Lukt het dan nog niet, laat ik het waarschijnlijk even zo en laat ik het ergens doen. Of zo. Maar ik heb zeer ervaren monteurs in de buurt lopen die graag even komen helpen in ruil voor een rondje over de Westfriese dijk met ModB+ :-)
    Uitboren kan, maar dan moet er wel flink uitgebouwd worden geloof ik (lees: turbo eraf).
     
  2. bij mij gingen ze er ook wel moeilijk uit
     
  3. Wat ik vaak doe als ik bouten aan de auto los moet hebben maar echt vast zitten, is de bouten een paar dagen van te voren inspuiten met WD40.
     
  4. Dat zou ik ook wel willen, maar dat gaat niet zo makkelijk met de downpipe. Je kunt er bijna niet bij zonder brug, tenzij je (minimaal) je turbo aanzuigbuis + heatshield demonteert.
     
  5. en bij het vastdraaien van de bouten kopervet op het draad van de bouten doen, helpt weer met eventueel loshalen;)
     
  6. En...nieuwe bouten gebruiken om de nieuwe downpipe vast te zetten. De nieuwe bouten van Ford hebben een koperbad gehad.
     
  7. @ michael : Oh ja, da's ook een goede! Hoewel dat volgens (de ervaring van) sommige engelse st rijders geen moer helpt vanwege de hitte. Alle vetten degraderen hierdoor erg snel. Dat wil ik wel geloven.
     
  8. nja, werk zelf ook in de katalysatoren (ietsie groter dan die van een auto, namelijk 2 en 3 megawatt motoren) bij die katalysatoren gebruiken we kopervet dat tot 750 graden goed blijft;)
     
  9. #89 Kaz, 19 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2010
    Weet jij toevallig een Finis nummer? EDIT: hebbes! Dank Huigie!
     
  10. Nou, we zijn een dagje klussen verder. Redelijk vroeg opgestaan om richting noord holland te rijden zodat we rond een uur of 10 konden beginnen. Uiteraard na een bakje koffie, want zonder koffie gebeurt er sowieso niets ;).
    Auto op vierpuntsbrug en, na eerst het nodige plastic aan de onderkant verwijderd te hebben, de downpipe bouten en lambda sonder met release agent ingespoten en daarna eerst de motorsteun en intercooler gemonteerd. Motorsteun is echt in 10 minuten gedaan, intercooler was een uurtje werk. Past allemaal erg goed. Moesten nog wel even draadje van de claxon verlengen, die kwam niet tot aan de nieuwe plek van de claxon.
    Tussendoor weer even de downpipe sprayen en alvast even een beetje proberen of de bouten los willen. Nee dus... Eerst maar ff lunchen.

    Daarna eerst CAIS gemonteerd, beetje gepruts, maar zat er ook redelijk snel op. ECU op nieuwe plek gemonteerd. Passing van CAIS niet helemaal lekker, maar het zit wel ok op zijn plek uiteindelijk

    Toen aan de downpipe begonnen. Eerst stekker van lambda sonde losgehaald, daarna bouten bij de turbo losgewurmd. Met een beetje overredingskracht kwamen ze alledrie los :D. Daarna fluitje van een cent, er zit alleen een rottig boutje bovenop het heatshield. Downpipe eronder uit, op de werkbank lambdasonde losgehaald en overgezet en nieuwe downpipe erop. Oude pakkingen hergebruikt, omdat ik me er door Ardea Delft van had laten overtuigen dat er geen pakkingen op zitten en er te laat achter kwam dat dat wel zo is... Beetje bosal pasta erop en dan gaat het nog wel. Sonde weer aangesloten, accu weer aangesloten en starten maar. Ff warm laten worden, geen lekkages of oplichtende lampjes, stukje rijden: alles ok. In een keer goed :D.

    Onderkant nog even in de tectyl gezet, met name bij draagarmen al de nodige roest.... Zat nog een remleiding niet meer in zijn clip (afgebroken), ook even opgelost.
    Overal kopervet opgesmeerd, zodat het evt. nog eens los kan. En Snap-On gereedschap is :rock:. En iemand met veel sleutelervaring ook! In mijn eentje was het nooit (zo snel) gelukt. 10:00 kwam ik aanrijden, 16:00 liep de motor weer.

    Vooral de motorsteun is een groot verschil in de rij-ervaring. Geeft nog wat vibraties (en die voel je echt wel) maar die worden al wat minder na 1,5 uur rijden. Maar het schakelt en rijdt veel strakker. De rest van de mods merk je in eerste instantie niet zo veel van. Iets zwaarder motorgeluid door de downpipe. Maar je kunt nu wel lekker met de Mod maps rijden, en dat maakt wel verschil :cool:. Terug naar huis met Modb+ gereden en dat rijdt fijn. Op de snelweg bij inhalen houdt 'ie mooi lang de 1.2+ bar vast en gaat de :st: er echt vlot vandoor.

    Ik had foto's beloofd maar dat bleek gezien de fysieke afstand van ruim 100km tussen mij en camera een moeilijk verhaal... Jullie zouden ook alleen maar schrikken van al die roest op draagarmen etc.....
     
  11. #91 Huigie, 22 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 aug 2010
    :cheer:

    Dat trillen gaat de komende maanden een stuk minder worden. Voel het nu niet eens meer. In het begin trilde m'n hele auto als ik rond de 3500rpm m'n gas los liet...
     
  12. Wow... nog niet in die mate gehad.
    Dat het minder wordt verwacht ik ook, rubber moet gewoon even soepel worden. En ik vind die trillingen op zich wel wat hebben, als je eenmaal rijdt en een beetje toeren maakt voel je er sowieso al niet zo veel meer van. En dan nog, het feit dat het blok nu tenminste een beetje stil hangt is wel wat trillingen waard. Je hebt nu tenminste geen rare bijeffecten meer bij insturen, uitaccelereren etc. Het stuurt veel preciezer :D.
     
  13. Mooi dat alles in 1 keer in 1 dag gelukt is:cheer: 6 uurtjes sleutelen maar dan heb je ook wat;)

    En nu maar :sturen:


    :offtopic:
    Zo zie je maar....zoveel mensen zoveel meningen. Ik zal niet zeggen dat gereedschap van het huismerk van de Gamma beter is maar voor mij.....geen Snap-On. Wat een baggerzooi.;) Alle sleutels zijn zo dik en lomp en als het nou stevig was, oké maar je buigt het ook nog zo krom:(
     
  14. Ja, nu lekker rijden :-)

    @ Barry: Alle snap-on die ze hebben is al meer dan 20 jaar oud en wordt dagelijks gebruikt, dus baggerzooi? Misschien tegenwoordig. Hele fijne mini-rateltjes en van die ringsleutels-met-een-ratel. Die mini dingen heb je trouwens allemaal wel nodig, want je kunt bij de ST echt nergens goed bij.
    Wat is jouw favoriete merk tools dan? Wil zelf ook nog eens een goede set aanschaffen.
     
  15. #95 BarryST, 22 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 aug 2010
    "Baggerzooi" als in lomp en snel krom. Misschien dat wij het op iets andere manier gebruiken dan waar jij het voor gebruikt heb;)
    Het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben, was een dochteronderneming van Snap-On dus heb heel wat tools van hun gezien. Gelukkig zijn we nu zelfstandig en ook niet meer verplicht dat gereedschap te gebruiken.:wave:

    Die ringratels ook......de ruimte om de kop heen is zo dik waardoor je ze op diverse plekken niet kan bereiken.

    Ik heb in de loop der jaren al heel wat gereedschap "misbruikt" maar IK ben nog altijd het meest tevreden over Gedore. Dat is allemaal mooi rank gereeschap en niet krom te krijgen.
    Ook levenslang garantie net als bij Snap-On;)
     
  16. Gedore, check! Da's ook mooi spul inderdaad. Zijn daar ergens goede basissets o.i.d. van te koop?
     
  17. Erg mooi,gaaf project, wat voor vermogen zou je nu hebben ? 300 ?
     
  18. Om niet nog verder :offtopic: te gaan.......:pm:
     
  19. beter dat alles erop zit nu :thumbs:
    dat bevalt wel ofniet ghehe :cheer:
     
  20. Thanks!
    Vermogen? Ik weet het niet precies. Volgens Dreamscience zou het ergens rond de 280-300 moeten liggen. Daarom binnenkort een keertje op een (hele mooie) dyno wat metingen doen. Nu weet ik niet hoe naukeurig die dingen zijn, maar dan heb je i.i.g. een idee.
    Hij voelt met Modb+ v.w.b. vermogen ongeveer hetzelfde als een RS2, hoewel die langer doortrekt bovenin. Met de ST kun je bij 5500 toeren net zo goed overschakelen.
     

Deel Deze Pagina