1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Cyclone

Discussie in 'Performance' gestart door brianfocus, 14 feb 2008.

  1. Ik denk dat het verwijderen van de dode vliegjes van je nummerplaat een net zo grote verbruiksverbetering veroorzaakt als het inbouwen van een cyclone, wanneer je er tenminste in gelooft en daardoor bewuster zuiniger gaat rijden.

    Cyclone is technisch onzinnig. Minder verbruiken en beter lopen van de motor zit tussen je oren, ik zou er ook graag in willen geloven wanneer ik er zoveel geld voor had betaald.

    Soms nemen autoproducenten ideeen van de concurrentie over, zonder wetenschappelijk onderzoek naar de zin ervan. Zo heeft Porsche ooit gietwielen met holle spaken geproduceerd, zodat de totale hoeveelheid lucht in de band groter werd. Sommige andere merken namen dat klakkeloos over, technisch ook onzin.
     
  2. inbouwen cyclone 1.8 tddi 2004

    Ik hen momenteel al 2 maanden een cyclone ingebouwd zitten in mijn focus.
    Mijn ervaring is dat hij in de lage toeren wat meer power heeft gekregen en dat het verbruik gezakt is van 1 op 17 naar 1 op 18.5. Zonder dat ik bewuster ben gaan rijden
    Ik heb hem in laten bouwen in Nederasselt en het koste meer tijd om er na toe te rijden als het inbouwen, dit was binnen 3 minuten gedaan.
    Is ook zelf goed te doen maar dan moet met de binnendiameter van de luchtinlaat bij de egr weten.
     
  3. Dag allemaal,

    Ik ben er zo-een die door weinig aanpassingen aan zijn auto ook weinig risico's denkt te lopen, maar vooral vanwege de mooie koets, rijeigenschappen en betrouwbaarheid ben ik voor de focus gevallen. Daarnaast ben ik ook zo'n zeikerd die van mening is dat stikkers, spoilers of andere pimp middelen de pure schoonheid van mijn focus beschadigen. Ik houd gewoon van puur..

    Toch ben ik voor het cyclone verhaal gevallen. ik tankt nu gem. 2 keer per 3 weken, dat maal 3 maanden garantie, geeft een hoop meet momenten waarin ik nog kan afhaken!

    Sinds aanschaf van mijn focus in februari dit jaar, houd ik alle verbruik netjes bij, dus zal hopelijk snel zien wat het scheelt. Berichten van anderen waarin gevraagd wordt om rollerbanktests voor en na, heb ik helaas te laat gelezen. Maar aangezien de cyclone ook binnen 5 minuten gedemonteerd is, kan dit altijd nog. Wie een rollerbank heeft en de cyclone wil testen mag me bellen, ik wil het graag weten / delen!

    quote van mijzelf uit andere topic (die zag ik eerder, sorry):
    Ik heb vandaag zelf een cyclone geinstalleerd in mijn focus 1.8 tddi uit 2000, de EGR klep niet schoon gemaakt en ook niet afgedopt, aangezien dat mij iets te ingewikkeld is. zelf inbouwen van cyclone is doodelijk simpel en bracht me wat korting.. daardoor verdien je hem ook weer eerder terug en dat leek het me wel waard
    Daarnaast lijkt het me logisch dat wanneer je de EGR afdopt of schoonmaakt je wat meer power krijgt en minder brandstof verspilt. Je systeem is immers schoner en verbranding vollediger?! Mijn verbruik was tot vandaag nog 1 op 16, nu ga ik eerst een maandje kijken wat er met cyclone gebeurt met het vermogen, evt. dichtslipping van de cyclone met zwart goud en wat ik bespaar. Na maand 1 laat ik de egr waarschijnlijk schoonmaken om te kijken wat dat opleverd. Het afdoppen geeft mij bij een diesel toch het gevoel van 'die is niet voor niets ontworpen'.

    Ik zal nog wat fotootjes proberen bij te plakken (moet ze eerst verkleinen) en zodra ik een meer gedegen resultaat kan melden horen jullie het.

    Tussen haakjes, het is een cyclone 3 (nieuwste uitvoering) en ik heb hem voor de EGR geplaatst.

    Groeten,
    Joepiehoo
     
  4. Wachten duurt lang

    De eerste 1.5 week met een cyclone bevallen prima. Geen gekke geluidjes, en het gevoel dat alles wat soepeler schakelt en trekt. Maargoed dat blijft natuurlijk een gevoel waar je ook sterk op hoopt dus onberekenbaar. Immers wanneer je van mooie autos houd, kijk je automatisch niet naar 'dat ene krasje op je voorbumper', laat staan dat je hem aan anderen aanwijst.

    Het duurt alleen wel ERRUG lang voordat ik mijn eerste officiele meetmoment heb, die tank wil maar niet leeggaan.. hij is nog 3/4 vol dus even geduld nog.
    Normaal bij het eerste streepje 220 km gereden, nu 245. Normaal gemiddeld 1 op 15,3 en +/- 663 kilometer met een tank. Nog even die eerste tankbeurt afwachten dus.

    'k houd jullie op de hoogte.

    Joepiehoo
     
  5. he, dat verbruik haal ik ook met gemak met 17 inch 8) 6.2 liter/100 km

    ca 300 km tot eerste streepje 8)
     
  6. Jou vergelijking zegt weinig. Per rijstijl / auto / omstandigheden is dit verschillend.
    Dus het kan makkelijk dat Joepiehoo een lager vebruik merkt....
    Al is het nog wat vroeg om conclusie te trekken.

    Ook ik merk het, voorheen 550 KM op 1 tank, nu gemiddeld 650!
    (laatst een record gezet op 747 KM met 1 benzinetank, incl. 2,5 uur durende file rit Utrecht - Eindhoven) :twisted: :cheer:

    (en nee, me rijstijl is onveranderd)
     
  7. wat ik ook niet snap is dat die cyclone dingen voor ca 10 euro worden aangeboden op ebay, hoe lang duurd dat inbouwen dan wel niet als het 200 euro kost?

    4 uur?
     
  8. Der bestaan wel tig soorten Cyclone's... De 1 is van rubber, de ander van buigzaam metaal...
    En inbouwen is een kwartiertje ofzo, dus nee :wink:
     
  9. ik begin er wel oren naar te krijgen, maar als het een kwartiertje werk is voor 190 euro kunnen ze mooi de boom in :lol:
     
  10. Ik vraag me alleen af waar toch die 190 euro vandaan komt...
    Niet vanaf hier in ieder geval :wink:

    En bij mij (praat dus alleen voor mezelf) verdiend de cyclone zichzelf terug :)
     
  11. het installeren door die lui is toch ongeveer 200 euro?

    op ebay staan de cyclones voor ca 10 euro.

    dus 190 voor hun :wink:

    als het het goedkoper kan, verdiend hij zich sneller terug he :lol:
     
  12. Dat haal ik dus ook normaalgesproken. Op een hele tank rijdt ik tussen de 750 en 850 km (afhankelijk of ik veel op de snelweg zit of niet). Uitschieters boven de 900km heb ik ook al gehad, zonder de airco te gebruiken.
    En dat allemaal zonder zo'n stukje blik in mijn inlaat.

    ze staan inderdaad op ebay voor veel minder dan 190 euro :D! :
    http://cgi.ebay.de/Deckenventilator...ryZ74221QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
    Wat een Power :twisted: :twisted: :wink:
     
  13. 140 voor Focusclubleden :wink:

    En Dutchguy... Ik rij een benzine :wink:
     
  14. Hmm das waar Hunter, jij heb benzine.
    Wel apart dan dat je zo'n verschil merkt. Misschien dat het bij benzine wagens toch iets doet. (ben nog steeds van mening dat het zeker voor auto's met turbo niets uit kan/mag maken)

    Maar nog steeds geen schokkende getallen als je het vergelijkt met andere focussen. Die van mijn zus haalt ook zo 1:13 / 1:13,5 en die is ook standaard (1.6 zetec-se)
     
  15. Merk je serieus verschil dan Mark? Ook na een aantal tankbeurten en 'm er een tijd in gehad te hebben?

    Zoals gezegd kan ik mij vooral als ie er net in zit voorstellen dat je "expres" reken houd met die Cyclone, dus van zelf zuiniger probeert te rijden. Na een tijdje zou je dat toch weer vergeten en weer rijden zoals voorheen?
    Ik rijd net 500km op een tank, dus als het echt scheelt, gemiddeld 650 zeg jij, heb ik 'm snel terug verdiend :roll:
    Helemaal met die benzineprijzen van nu! :evil:
     
  16. Ik begrijp je punt volledig Lars... :) Ik was ook sceptisch over dit soort dingen!
    Maar 3 maanden uittesten zag ik wel zitten, dus daarom heb ik het geprobeerd.
    Ik merk een verschil (niet zo zeer qua lopen motor, etc, maar wel in verbruik). Dus ik ben erg tevreden.

    Maar niet iedereen hoeft het er ook mee eens te zijn natuurlijk... :D

    @ Wesley... Voorheen zat ik rond de 550 KM per tank...
    Nu zit ik echt constant op de 650 KM... Dus geen idee wat er gebeurd, maar het werkt wel in mijn ogen...
    En ik rij nou niet bepaald rekening houdend met mijn benzineverbruik, aangezien benzine een zakelijke kostenpost is voor mij :lol:

    Gewoon 3 maanden proberen, merk jij geen verschil, gewoon geld terug vragen! :idea:
     
  17. Feit is dat er behoorlijk wat verschil in het verbruik zit tussen de diverse focussen met dezelfde type motoren.
    Mogelijk maakt een kleine wijziging in 1 van de variabelen wel dat de ecu net de juiste gegevens krijgt van de sensoren om zuiniger te gaan lopen.
    Dit is tenminste wat mij plausibel lijkt.
    Dan zal zo'n cyclone niets doen voor een auto die bijvoorbeeld standaard al erg zuinig loopt (of misschien zelf slechter maken).
     
  18. Dat valt mij ook op... Zeker als Wesley aangeeft net de 500 KM op 1 tank te kunnen halen...
    Ik heb voor zover ik weet nog nooit onder de 500 KM gezeten (en nee, ik rij niet door tot de laatste druppel benzine).
    En daar zitten me ritjes Nordschleife nog tussen :lol:

    Jij hebt er meer verstand van als mij, maar klinkt aannemelijk.

    Verschillen zullen dan zeker minder groot zijn!
     
  19. Is hier niemand bang dat je te arm gaat rijden?
     
  20. Yup... Die angst heb ik nog steeds! Zeker omdat mijn Focus de laatste tijd niet vlekkeloos rijdt...
    Eerst Bobine, Toen katalysator, laatst de Lambda Sonde...
    Heb aantal keren contact gehad met garages etc. of dit vanwege de Cyclone was.

    Maar de katalysator en Lambda Sonde is een gevolgschade van de Bobine.
    En een kapotte Bobine is gewone slijtage.

    Maar me vertrouwen in mijn auto is wel mindergeworden... Dus denk er zeker aan!
     

Deel Deze Pagina