1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Cyclone

Discussie in 'Performance' gestart door brianfocus, 14 feb 2008.

  1. #141 McGyver, 23 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2009
    Ja hoor! Hij is terug, maar nu onder een andere naam! De AeroFinn.

    Toch heel opmerkelijk wat het stukje blik pretendeert te doen:
     
  2. Ze hebben in de inlaat van een hele bijzondere auto gekeken:

    Binnenkant inlaatspruitstuk Mercedes TDI (2005)
     
  3. Ja hoor, wordt alweer 5-20% brandstofbesparing geclaimd. Dream on.
     
  4. oeps slechte reclame
     
  5. Zo,weer een oude koe uit de sloot.
     
  6. Hey mark, hoe is t met je cyclone?
     
  7. Zijn de resultaten van de cyclone nou een feit of een fabel..?!
     
  8. Feitenlijk is het een fabel, zit een simpele gedachtegang achter, als hij daad
    werkelijk zo veel zuiniger zou zijn, dan zou hij al standaard in de nieuwere
    auto's zitten.
    Want wat koop je eerder, een auto die 1:16 rijd, of een auto met dezelfde
    motor, maar dan 1:22.....;)
     
  9. Maar waarom worden de 'normale' auto's dan nu pas met turbo's uitgevoerd?!
    en is het nog steeds mogelijk om nieuwe auto's van nog betere software te voorzien waar ze zuiniger en krachtiger worden?! (waarom worden nieuwe auto niet standaard zo geprogrameerd?!)

    Dus omdat het niet standaard in nieuwe auto's zit en de meningen flink uiteen lopen is het een fabel?!

    Wat (nog) niet is kan nog komen..?!

    Ps. zou een cyclone zoveel weerstand in je luchtaanvoer geven?! neem aan dat deze buis doorgaans groot genoeg is om geen 'onderdruk' te genereren als je het gas flink intrapt..
     
  10. #152 McGyver, 27 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2011
    Omdat een turbo een vrij ingewikkeld en duur stukje techniek is en een cyclone is een simpel stuk gestanst blik, waar verder helemaal geen electronica komt kijken.

    Tevens geeft een cyclone (hoe dan ook) weerstand in de aanvoerbuis. Het idee is dat de lucht gewerveld wordt en zo voor een betere verbranding zorgt, maar wat blijft er van die werveling over als de lucht via de inlaatkleppen in de cylinders komt?
     
  11. Alle motoren die de fabriek verlaten worden "veilig" afgesteld. Iets minder vermogen om de levensduur aanmerkelijk te verlengen;)
    Bij sommige motoren is het zelfs zo dat als je het onstekingstijdstip veranderd, je een aanzienlijke vermogenswinst kan behalen uit een ongeblazen motor;)
     
  12. ja klopt.. een turbo is vrij duur.. maar werpt wel zijn vruchten af als je ziet wat er dan ineens mogelijk is met een (klein) motorblok:D

    En er zal niet veel werveling over blijven zodra het de cylinders in stroomd.. maar de bedoeling is toch dat het wervelt zodat je een betere en gelijk matiger mengsel krijgt van lucht en brandstof..?! en als de ingredienten goed gemixed zijn maakt het toch niet zoveel uit hoe het de cylinder inkomt, gewerveld of linear?!
     

  13. is dat toevllig mogelijk op een FoFo1 mk2 2.0l ?! ;)
     
  14. Bij me niksan 2.0 kon het iig wel. Of het bij de fofo ook kan :weetikniet:
     
  15. De cyclone zit achter het gasklephuis en de mix van brandstof en lucht wordt pas gemaakt in de cilinder.
     
  16. oow.. :think: hehe.. ja dan ben ik ook wel benieuwd hoe dat voor een betere mix zorgt en hoe gewervelt of tubulerend dat dan de cylinder in komt..

    en het kan het ook niet zo zijn dat door de wervelende lucht de lucht word versneld en er daardoor makkelijker meer lucht je cylinder in stroomt?! wat dus voor een betere ontbranding zorgt.. (?!)
     
  17. Die kleine benzinemotoren die nu met turbo worden uitgevoerd zal in mijn
    ogen op langere termijn een drama gaan worden, lijkt wel een beetje op de
    PSA 1.6 TDCi, het turbogat word wel steeds beter, maar de meeste mensen
    gunnen zo'n turbo weinig rust en tijd om redelijk normaal af te koelen.

    Ik zal voorlopig nog niet zo'n auto kopen, laat een ander maar eerst testen of
    ze het lang volhouden.

    Wat betreft winst uit een ongeblaze benzine....is zat mogenlijk, alleen moet je
    dan wel veel investeren.
    Denk dan alleen maar aan het optimaal balanceren van de krukas, dit geeft
    al aardig wat winst, ook de kop laten "flowen", dat icm een goede uitlaatspruitstuk
    dan ga je leuke winst behalen;)
     
  18. het ging hier over de cyclone. Juist? Heb er ééntje in mijn focus 16TDci steken met een ziptuning bij? Geweldig bij in file rijden, geen gas geven om aan te schuiven dus. En als je het gaspedaal doseert voel je waar hij het beste rendement vertoond, wil dus zeggen niet plankgas geven.
     

Deel Deze Pagina