1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Cyclone

Discussie in 'Performance' gestart door brianfocus, 14 feb 2008.

  1. Dat zal niet snel gebeuren: omdat er een luchtmassameter voor de inlaat zit.
    Als er om 1 of andere reden toch minder lucht de motor in gaat zal de LMM dat zien en de inspuiting aanpassen.
    Bij een diesel zit er nog een turbo tussen, en iedere wijziging/blokkade van de luchtinlaat zal gevolgen hebben op de turbodruk en die wordt weer gemeten door de druksensor.

    Dus om kort te gaan zal hij alleen te arm gaan lopen na foutieve ecu aanpassingen (chiptuning) of slechte (lees: zeer slechte) brandstof.
     
  2. Onder de 500km heb ik ook nog niet gezeten hoor.
    Maar als ik door rijd tot de laatste druppel, lampje brand al en nog wat ritjes maken haal ik net wat boven 550 maar nog geen 600km.
    Eerlijk gezegd kan ik mij helemaal niet herinneren ooit 600+ heb gereden.
    Voor woon/werk rijd ik eigenlijk alleen binnen Almere, maar ook op lange ritten haal ik het echt niet. Nou rijd ik ook niet echt rustig, maar m'n broer rijd met zijn (bijna zelfde) Focus, 150km per dag en haalt wel weer 600-700km.

    In ieder geval, als het ook bij mij zoveel zou kunnen schelen is het natuurlijk een relatief goedkope aankoop, die je snel weer hebt terug verdiend. Maar ik kan mij ook goed vinden bij alle tegenstanders en kan er moeilijk in geloven :roll:
     
  3. Ik zou daar niet blind op varen. Misschien eens laten testen of daar verschil inzit? Je weet wat de consequenties kunnen zijn?
     
  4. Ja zeker weet ik wat de consequenties van een te arm afgestelde motor kunnen zijn. Maar als een motor te arm loopt zal er altijd meer aan mankeren dan alleen een cyclone in de luchtinlaat. Doorgaans moet je dit soort problemen zoeken in het brandstof circuit.
     
  5. Nu begin ik ook weer nieuwsgierig te worden....

    Ik rijd met een tank (als ik geluk heb) 420-450 km. Dan zijn dan ook meestal (te) korte stukjes. Zodra er een lange rit tussen zit, haal ik de 450 wel wat makkelijker. Nu rij ik inderdaad wel sportief (anders heb je ook niets aan een 2.0 ;-))

    Zou er ook zo veel te winnen zijn bij korte stukjes? En met die dingen van €10,-, werkt dat ook?
     
  6. dan weet je zeker dat de motor arm gaat lopen :lol:

    en dat je lekkere brandstof lucht binnen in de auto krijgt :D snuif snuif
     
  7. Mijn eerste 10 tanken diesel zonder cyclone reed ik gemiddeld 660 km met een tank. en verbruikte gemiddeld 1 op 15 (6.6L/100KM). met een ondergrens van 1 op 14.19 en bovengrens van 1 op 15.79. De verschillen zag ik vooral wanneer ik veel stad of juist veel snelweg gereden had.

    Bij het plaatsen van de cyclone heb ik wel een dikke laag smeer uit de luchtinlaat gehaald, zover als mijn vinger kwam. Verder geen aanpassingen. Ik heb de eerste twee tanks met de cyclone. gemiddeld 1 op 16.4 gereden, met de kanttekening: allemaal korte ritjes en veel stadsverkeer. Verder zelfde gedrag met de rechtervoet en het kiezen van versnellingen. Ik wil binnenkort het hele inlaatstuk (met egr en al) schoon laten maken. Ik denk dat dat één van de oorzaken is waarom diverse autos van zelfde merk en type een ander verbruik kunnen hebben.

    Ik zie dus duidelijk verschil in verbruik, wat volgens mij echt geen gevoels questie is. Ik kan ook elke dag een lekker gevoel krijgen van ijsjes eten, maar ten eerste kost dat geld, en ten tweede wordt je daar dik van.

    Ik heb de cyclone type 3 (metaal, 44 mm.). op foto te zien in 'mijn garage.

    Het maken van een cyclone (of replica) zal in een geautomatiseerde productielijn niet meer dan 10 euro kosten, het is gewoon een stukkie aluminium wat geponst verbogen en gelast wordt. kostprijs wordt natuurlijk bepaald door overhead, leges, winstmarge, garantie dekking etc. Maar dat is toch met alle producten, wanneer je zelf je auto uitdeukt ben je ook een minimaal bedrag kwijt. moet je eens kijken wat de officiele dealer daarvoor vraagt. En ook dát probleem kun je voorkomen door netter te rijden :roll:
    Waar het mij omging bij aankoop van officiele cyclone, is inderdaad 3 maanden niet goed geld terug garantie. Een bedrijf om op terug te vallen wanneer je vragen hebt e.d.

    Ben nu overigens met deze tank veel snelweg kilometers aan het maken, en probeer deze tank een keer wel heel netjes te rijden (lees: als een ouwe /#/! ). Bij het eerste tank streepje stond de teller op 280!

    Ik houd jullie op de hoogte.

    ps. niemand hoeft mijn voorbeeld te volgen omdat ik denk dat het werkt, maar klets niet over 'onmogelijkheden' als je ze zelf nooit hebt uitgetest.
    Stel je ziet zo'n ding voor 10 euro op internet, koop hem dan! bevalt het niet, verkoop hem dan voor 125 euro (officiele prijs dacht ik). Dan bespaar je toch nog een hele hoop! :lol:
     
  8. Denk toch dat jouw lagere verbruik meer veroorzaakt wordt door het schoonmaken van je luchtinlaat dan door de cyclone!!

    My 2 cent.

    Duckmole
     
  9. Mijn verbruik is de laatste tijd ook wat beter geworden, zonder ook maar iets aan de auto aan te passen. Hoe verklaar je dat? Het warmere weer?

    Ik geloof nog steeds dat als het echt zo goed zou werken, dat de autofabricanten dit allang hadden toegepast.

    Edit
    Ik heb nog eens even goed naar dat TNO-onderzoek gekeken. Op de website wordt 5-20% verlaging van brandstofgebruik geclaimd. Volgens de TNO-tests is het verbruik zonder cyclone gemiddeld 5,14 l/100km en met cyclone 5,12 l/100km. Dit is een verschil van 0,4%. Dit is toch wel een heel verschil met 5-20%. Kan de leverancier me dat eens uitleggen??
     
  10. Duckmole heeft deels misschien gelijk, maar grotendeels denk ik niet:
    ik heb eerste 10 tanks van maart tot juni opgereden met winterbanden.
    De eerste twee tanks met cyclone waren ook op winterbanden, maar dan in juli !! Daarbij waren de ritjes vooral kort en naar verhouding tot eerder leeggereden tanks met zeer weinig snelweg km.

    Nu terug van 3 weken vakantie (zonder auto weggeweest). Deze huidige tank dacht ik: ga toch dat nieuwe rijden eens proberen. en nu haalde ik 1 op 17.29 Misschien ga ik die renteniers toch begrijpen: rustig rijden loont, als je tenminste geen haast hebt.

    Ik heb nu dus in totaal al zo'n € 24 euro aan diesel bespaard, door slechts gebruik van de cyclone, nog even en ik heb 'm terugverdiend!

    Hansie, het klopt dat weer ook invloed op je verbruik heeft, regen hitte of wind kunnen je meting beinvloeden. Misschien komt het juist doordat het regende of juist door een fel zonnetje dat je rustiger bent gaan rijden en misschien heb je ook nog eens een tijd met raampjes dicht gereden, dat kan allemaal van invloed zijn..
    Diverse auto fabrikanten zijn sinds de jaren 90 (volgens zeggen van een kennis) vinnen in de luchttoevoer gaan plaatsen, die de lucht ook een draaiende beweging geven. maar kijk eens naar de simulatie van de cyclone, het wordt echt een wervelwind met 4 luchtstromingen die langs elkaar bewegen, dus betere menging.
    En zoals de handelaar/importeur van cyclone zegt: in de ene auto werkt ie beter dan in de andere. Daarom is het ook zo lekker dat je 3 maanden nietgoed-geldterug garantie krijgt, kan je best een gokje van 100 kneuri voor wagen toch?
     
  11. Denk je dat de fabrikanten niet diverse profielen hebben geprobeerd? Tuurlijk wel.
    Maar eerst wil ik een verklaring voor het TNO-rapport. Denk dat het antwoord daarop schuldig zal blijven. Harde cijfers kun je niet zomaar met mooie woorden verbloemen.
     
  12.  
  13. Als je 6 keer kuukelekuuu roept is je besparing nog groter!!! Uit eigen ervaring! Elke auto heeft fluktuaties in het brandstofverbruik. Zet je airco maar eens een hele tank uit. Ook de buitentemperatuur, het oliepeil, bandenspanning en andere zaken hebben invloed op het verbruik. En dat heb ik uit eigen ervaring. De Sierra TD van mijn vader ging 10% minder verbruiken na een beurt! Oliepeil was een keer niet bijgevuld tot max, maar tot min. (en 5W40 ipv 10w40) Banden weer op de goede spanning, o wat was de man blij!

    Het mag duidelijk zijn. Als je voor dat geld lekker gaat uit eten dan gaat je auto ook meer verbruiken (vanwege de meerkilos van de berijder en de passagier). Maar daar heb je in mijn optiek meer aan dan aan een cyclone.
     
  14. Inmiddels ben ik al een poos een zeer tevreden gebruiker van de cyclone. Werkt prima! :D
     
  15. in de laatste auto kampioen staat,

    dat het zou KUNNEN werken laag in de toeren, maar dat door de extra weerstand in de luchtinlaat het vermogen hoger in toeren minder is.


    als het echt zou werken had ford het wel ingebouwd in nieuwe auto's.
    als je zuinig wil rijden hou je dan aan het nieuwe rijden, maargoed dat is mijn mening.

    gr martijn
     
  16. Dat TNO-onderzoek zegt mij tot nu toe genoeg. Het werkt gewoon niet of nauwelijks.
     
  17. Het werkt anders wel voor de kassa van de verkoper :wink:
     
  18. aspen tuning.

    iemand ervaring met aspen tuning uit winschoten. zij plaatsen extern een chip die het motor-management manipuleert, hierdoor meer vermogen en koppel, tevens de mogelijkheid om de chip bij aankoop van een ander voertuig opnieuw te laten programmeren.
     

Deel Deze Pagina