1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Af en toe moeite met aanslaan motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Harold1, 12 okt 2008.

  1. Om nog even op dit onderwerp terug te komen: ik heb het de laatste weken nog even in de gaten gehouden en als ik nou terug denk aan de momenten dat ie niet aanspringt is dit altijd direcht na het tanken.
    Als ik de tankdop openmaak voordat ik tank hoor ik ook altijd een sis, dus er is iets met lucht. Kan het zijn dat er lucht in de tank komt en dat de motor daardoor even in de problemen komt?
     
  2. Hoi Philly

    Dat is onmogelijk daar hoef je niet bang voor te zijn.
    die sis heb ik ook en ik denk vele met ons.
     
  3. De ene keer dat de mijne echt niet wilde aanslaan, was dat ook na het tanken.
    Het traject tank-brandstofpomp-brandstofleiding is gemaakt op onderdruk.
    Na het tanken is die er nog niet.
    Misschien dat daar de oorzaak zit?
     
  4. Ik ben zelf ook in het bezit van een Ford Focus II 2005, 100pk benzine. En gisteren had ik wat problemen met starten. Sinds de ontdekking van dit forum zoek ik eerste hier, voordat ik de garage bel.

    Wat me opviel is dat exact het probleem wordt beschreven bij meerdere Focussen uit 2005. En wat ik ook erg opvallend vond is dat ik de dag ervoor de tank had volgegooid. 's Morgens startte die pas na de 3e keer de sleutel omdraaien en ietsjes gas bijgeven. Ook 's middags na mijn werk en 's avonds precies hetzelfde probleem.
    En het gekke is dat de dag erna die weer start als een zonnetje! Ik denk dus dat inderdaad de oorzaak is wat hierboven staat beschreven (onderdruk brandstofleiding).
    Ik ga het in de gaten houden en houd jullie via deze topic op de hoogte.
     
  5. Ik heb het niet als ik getankt heb. Ik heb gisteren de tank half vol gegooid en daarna geen problemen.
     
  6. Ik heb het tot nu toe alleen gehad als mijn tank vrijwel helemaal leeg was (ongeveer nog 50 km volgens de bc) en dan de tank helemaal vol gooi. Als ik tussendoor 'bijtank' heb ik het probleem ook nooit.
    Maar zoals gezegd, ik hou het eens in de gaten. Misschien lossen we samen ooit dit mysterie op ;).
     
  7. #87 Harold1, 22 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 nov 2009
    Vanmorgen weer last met starten. Na 2x starten en een beetje gas erbij sloeg de motor aan. Heeft er iemand al een oplossing of een mogelijke oorzaak?

    Wat mij opvalt is dat de motor voor die tijd wat schokkerig reageerd op het gaspendaal.
     
  8. Heb het met mijn nieuwe focus (okt. 2009) ook hoor. En vooral na een klein stukje verzetten met een koude motor. In één keer starten de eerste keer en daarna niet meer starten anders dan door flink gas bij te geven. Zal mij verder nog een worst wezen eerlijk gezegd, pomp er wel wat benzine bij ...
    Heeft vlgns mij te maken dat de het motormanagemt nog bezig is om alles te regelen en dan al vrij kort daarna moet stoppen (in het geval van een koude motor dus)
     
  9. Zetten jullie het contact aan en starten meteen, of wacht je even tot de (meeste) lampjes uit zijn?
     
  10. Ik wacht meestal tot de lampjes uit zijn.
     
  11. Toch is het raar. De oude focus met dezelfde motor had hier bij mijn weten geen last van (de 1.4 die ik had startte echt altijd in 1 keer zonder lampjes aan laten gaan). Toch heb ik mijn opa en oma, met een 1.6i c-max, ook laatst horen zeggen dat ze een keer twee keer moesten starten met gas bij geven.

    Misschien ligt het ook aan de electra? Kabels, bobine etc. Als de fonk net niet lekker is kan de startmotor wel starten maar slaat die moeilijk aan.

    Moet de 1.6 tdci nageven hij start altijd in 1 keer bij -10 tot 40 graden. Terwijl doorgaans een diesel slechter zou moeten starten.:-P
     
  12. Hij start ook bijv. 50 keer goed en vervolgens weer 1x erg moeilijk. Heel willekeurig allemaal!!
    Kabels, bobine en accu zijn nagekeken en allemaal in prima conditie. Bougies zijn ook vervangen. Update is uitgevoerd. De dealer weet het ook niet.
    Ik heb het onder verschillende weersomstandigheden meegemaak. Na lange ritten, na korte ritten enz.

    Ik geef 100 euro voor de echte oplossing.
     
  13. Erg lastig als je er geen duidelijke lijn zit in de omstandigheden waarbij het niet goed gaat.
     
  14. Precies. en dus komt de dealer er ook niet achter. Er wij met z`n allen hier op dit forum ook niet.
     
  15. Ik heb nog even geanalyseerd wanneer het probleem zich bij mijn auto voordoet. Het komt het vaakst voor als ik met een koude motor een stuk rij minder dan ongeveer 1 km en meestal altijd in de stad waarbij ik niet goed door kan rijden omdat er treuzelaar voor mij rijdt. De motor heeft bij uitzetten dan nog het aantal toeren als toen ik hem startte. Kan het zijn dat de motor een beetje verzuipt bij zo`n korte afstand?
     
  16. #96 Philly, 27 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2009
    Inmiddels is de auto hiervoor terug geweest naar de dealer (onder garantie). Aardige lui, ze hebben van alles geprobeerd. Computer gaf geen foutmeldingen. Ze hebben uiteindelijk het gasklephuis gereinigd en een injectiecleaner in de tank gegooid. Volgens een medewerker lag het eraan dat de injectoren soms wat kunnen nalekken na het afzetten, de cilinders dus wat meer benzine dan normaal bevatten en de motor dan niet wil aanslaan omdat de benzine / luchtverhouding niet meer klopt. En dat wordt dan opgelost door gas bij (= extra lucht) te geven. Is volgens hem niet ongebruikelijk bij een auto met deze leeftijd / km stand. Ik was niet geheel tevreden met vooral deze laatste opmerking. Maargoed, hij zegt, probeer het nog een keer uit of het helpt en anders moeten we verder kijken.
     
  17. en wat is de km stand?
     
  18. Dat is toch niet veel? Bij mij staat er nu 60.000 op. Wat is de reden dat de injectors nalekken?
     
  19. Ach, hier 1600 km en heb het ook al een paar keer gehad. Inderdaad na starten stukje rijden (auto verzetten) en dan opnieuw starten Homaarrrr.
    Heeft vlgns mij (als leek) ook te maken met het rijkelijk toebedelen van brandstof bij de eerste start en er nog benzine achter blijft die nog niet verbrand is. Vervolgens weer starten en de motor verzuipt. Beetje gasbij geven en doorstarten en hij rijdt weer.
     

Deel Deze Pagina