1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoopadvies: benzine of diesel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BlauweFocus, 14 jan 2017.

  1. Hoezo meer en gezien je vervvolg, waarom significant duurder onderhoud? Voorzover bij mij bekend gaat er aan de 115pk 1.6tdci vrijwel niks kapot. Alleen het roetfilter is rond de 2ton op die zou je dus 1 keer moeten vervangen (verder onderhoudsvrij).
     
  2. #42 nctnico, 16 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2017
    Het probleem is 'vrijwel niets' en zo'n roetfilter zal ook ergens tussen de 1000 en 1500 euro kosten. Daar kun je heel wat liters benzine van kopen. Het probleem met diesels is (zoals ik al eerder schreef) dat een defect aan een moderne dieselmotor meteen een prijskaartje van 4 cijfers heeft omdat het om technisch hoogstaande onderdelen gaat terwijl een benzinemotor meestal tientjeswerk is. Het risico is gewoon te groot met een tweedehands diesel.

    Wat ik niet kan overzien is of er heel veel Focus3 auto's zijn met dik 3 ton op de teller. Als dat niet het geval is, dan is er niet genoeg informatie om iets zinnigs te zeggen over het risico / bekende mankementen.
     
  3. Tim, het roetfilter is 1 ding. Ik heb het niet specifiek over de 1.6 tdci als wel over de diesel in het algemeen. EGR kleppen is ook slijtage spul, zeker bij een diesel is dit een issue. Verder heb je de verstuivers die na bepaalde kilometerstanden problemen kunnen gaan geven. Wat nog steeds ook geldt voor de huidige 1.6 tdci van Ford. Verder heeft bijvoorbeeld Volvo betrouwbaarheidsproblemen met hun D2. Toyota neemt de diesels af van BMW, omdat ze hun eigen diesels niet op orde kregen. VAG heeft wat issues met de turbo van hun 1.6. Dus om nou te zeggen dat je met een diesel qua betrouwbaarheid beter uit bent?
     
  4. EGR kleppen is ook iets van een paar jaar geleden. Tuurlijk gaan ze wel eens stuk, maar niet meer bij bosjes. Denk dat sinds de Focus 3 er is, dus sinds 2011 dat we max 5 kleppen vervangen hebben. Verstuivers slechts 1 keer bij een Focus 3, bij 180.000 km. 4 stuks 1200 inclusief montage.
     
  5. Vanaf morgen verbod voor dieselautos om in Oslo te rijden! ivm luchtkwaliteit. Dit gaat steeds vaker voorkomen en ook in Nederland en andere grotere steden.
     
  6. Ik weet dat ze bij de dealer in Zwolle bij een aantal 1.6 tdci's de verstuivers hebben moeten vervangen.
     
  7. Geldt dat ook voor de moderne Euro6 motoren of alleen voor oudere diesels?
     
  8. #49 jjonkie, 16 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2017
    Persoonlijk verwacht ik nog meer ontmoediging beleid voor diesels, of ze nu "schoon" zijn of niet. ( Lees een hogere MRB of een hoge km prijs mocht het ooit tot rekening rijden komen of bij de pomp meer accijns op diesel )

    Sterker nog op vrij korte termijn zullen er geen diesel auto's meer verkocht (mogen) worden. Het is dan of benzine(hybrid) of elektrisch. Voor transport (bussen, vrachtwagen en dergelijke ) zal het voorlopig wel blijven. Het sjoemel schandaal heeft de boel in een stroom versnelling gezet.

    EDIT: voordat ik wordt afgeschoten hier... met korte termijn bedoel ik zo'n jaar of 10... Dus als je nog diesel wilt rijden moet je dat nu nog even doen.
     
  9. is een verstuiver niet gewoon een onderdeel dat aan slijtage onderhevig is?
     
  10. Ik heb een 1.6 ecoboost 150 pk en het is een hele fijne moter heel veel koppel, maar het verbruik valt me wel tegen gemiddeld tussen de 8.5 en 8.9 liter de honderd km en dan kom ik op de snelweg niet boven de 110 anders wordt het nog hoger. Ik schakel zodra de indicator het aangeeft en juist Heel rustig optrekken. Ik vind het echt tegenvallen. Mijn vorige auto was een 1.6 Renault en daar haalde ik dezelfde cijfers mee alleen reed ik daar wel gewoon 130 mee en trok pittig door.
     
  11. Da's inderdaad erg hoog, vreemd. Over 112.000 km heb ik nu gemiddeld 7.34l/100 km. Als ik op de snelweg 110 rijdt staat het momentaan verbruik tussen 5 en 5.5 l/100 km.
     
  12. Dan is er naar mijn idee toch echt iets raars aan de hand. Ik ben gemiddeld altijd wel onder de 7,4 volgens BC gebleven.. En ik trapte toch echt wel lekker door.

    Of rij je veel file/stadsverkeer?
     
  13. Het is een beetje gemiddeld, op de snelweg met 110 zakt het gemiddelde wel dan zit het rond 7.5 maar ik heb een grand c max die zijn ook wel wat zwaarder dan de focus denk ik .
    Ik heb de auto nu 4 maanden ik vind het rijgedrag en uitstraling fantastisch, maar had gehoopt dat hij zuiniger zou zijn.
    Van de zomer maar eens kijken wat hij met de vakantie gaat gebruiken............
     
  14. Ik zit op 7.2 momenteel
     
  15. Een Cmax is wel hoger dan een Focus, dat scheelt ook een behoorlijk eind.
     
  16. #57 McGyver, 17 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jan 2017
  17. over discriminatie gesproken :middelvingers:
    ik denk dat Belgiƫ toch mooi bot gaat vangen als je de boete aanhangig gaat maken bij het hof voor de rechten van de mens,
     
  18. Waarom?
     
  19. dat is toch raar?
    als Belg mag ik dus met een diesel het centrum in van max. 16 jaar oud en als buitenlander mag die niet ouder zijn dan 12 jaar :shrug:
    ik zie dat als discriminatie en lang leve 1 Europa :loco:
     

Deel Deze Pagina