1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoopadvies: benzine of diesel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BlauweFocus, 14 jan 2017.

  1. Beste mensen,

    Mijn huidige focus 1.1 is aan vervanging toe.
    Nou ben ik aan het kijken voor een tweedehands focus 3 (bj 2011-2013) en ik vraag me af wat qua onderhoudskosten verstandig is te kopen: een benzine of diesel.
    Vanwege het aantal km dat ik nu rij is diesel het voordeligst geweest, maar vanaf volgende maand ga ik flink wat minder km rijden. Puur voor het rijden zijn de kosten dan voor diesel en benzine ongeveer gelijk.

    Nou rij ik graag diesel en zou dat als het effe kan graag blijven doen. Maar ik vraag me af of de huidige dieselmotoren niet duurder zijn in onderhoud en onderdelen (verstuivers, roetfilter, etc) dan benzine.
    Kan iemand daar iets over vertellen?
    Dank alvast.
     
  2. Hoeveel kilometers ga je per jaar rijden? Als je straks alleen maar stadsverkeer rijdt dan kan je beter een benzine nemen.
     
  3. Ik heb zelf vorige maand de overstap naar benzine gemaakt. Wat de diesel vooral zo lekker laat rijden is de turbo. Als je een ecoboost neemt zal het verschil tov de diesel niet zo groot zijn.
     
  4. De huidige moderne ECOboost benzinemotoren zijn dermate efficient dat het omslagpunt waarbij diesel rijden goedkoper wordt een stuk hoger ligt als voorheen.

    De onderhoudskosten van de huidige dieselmotoren liggen gemiddeld hoger als de onderhoudskosten van de huidige benzinemotoren. De diesel motoren in de Focus 3 hebben een onderhoudsarm roetfilter welke geen vaste vervangingstermijn meer heeft. Dit betekent echter niet dat het roetfilter een autoleven lang mee gaat. Wanneer het filter vol zit zal deze vervangen moeten worden wat behoorlijk hoge kosten met zich meebrengt.

    Bij de omslagpunt berekening tussen benzine en diesel moet je dus al rekening houden met hogere onderhoudskosten voor de diesel. Daarnaast is het verschil in brandstofverbruik tussen de ECOboost benzinemotoren en de TDCI dieselmotoren lang niet zo groot meer als vroeger.


    Om een goede omslagpunt berekening te kunnen maken zal je rekening moeten houden met de volgende factoren:

    *Jaar kilometrage.
    *Aankoopprijs.
    *Brandstofverbruik.
    *Brandstofprijs.
    *Onderhoudskosten.
    *Motorrijtuigen belasting.
    *Verzekering.
    *Restwaarde.
     
  5. Ik verwacht zo'n 15k waarvan 80% woon-werkverkeer wat 90% autoweg/provinciale weg is
     
  6. Die punten had ik idd in overweging genomen, alleen de onderhoudskosten dus niet.
     
  7. Met 15k benzine, geen twijfel. Of je moet een spaardiesel tegenover een st benzine zetten.

    Omslagpunt voor mijn V40 lag pas bij 27.000 km. Heb ik de t4 met d4 vergeleken vanwege nagenoeg hetzelfde vermogen.
     
  8. Ik kom als omslagpunt op 18500km/jaar
    Voor 15000km/jaar is de diesel 125 euri/jaar duurder.

    Ik heb voor de berekening een 1.6 TDCI en een 125pk Ecoboost gebruikt met de verbruiksgegevens van carbase (resp 5,5 l/100km en 6,6 l/100km)
     
  9. #9 JW, 14 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2017
    Bij 15.000 KM per jaar ben je inderdaad goedkoper uit om op benzine te rijden.

    Wanneer ik even snel de 125 PK 1.0 ECOboost vergelijk met de 115 PK 1.6 TDCI kom ik op een omslagpunt uit van rond de 25.000 KM per jaar.
     
  10. Klopt inderdaad, als je met het vermelde gemiddelde verbruik rekent. Ik heb het 'praktijkverbruik verbruiksmonitor' genomen. Aardig verschil overigens zie ik nu.

    Ik zie overigens nu pas dat je qua benzine motoren 2 types hebt: de Ecoboost en de TI-VCT. Pff, ik heb nog wat in te lezen...

    Klopt het trouwens dat de Ecoboost een 3 cilinder motor is? Is dat qua rijeigenschappen anders als een 4 cilinder?
     
  11. #11 JW, 14 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2017
    De 1.6 TI-VCT is een ouder type motor dat ook al in de Focus 2 werd geleverd. Dit is een atmosferische 4 cilinder motor.

    De 1.0 ECOboost is een nieuwer type motor dat half 2012 is geïntroduceerd. Dit is een 3 cilinder met turbo.


    De 1.0 ECOboost wordt sinds 2012 in verschillende modellen (waaronder zelfs de Mondeo) toegepast. Dit is momenteel in de Focus 3 het meest verkochte motortype.


    Persoonlijk zou ik altijd voor de 1.0 ECOboost kiezen en niet voor de 1.6 TI-VCT. De 1.0 ECOboost heeft een veel hoger koppel als de TI-VCT. Tevens is het koppel over een veel breder toerenbereik beschikbaar. Daarnaast is de 1.0 ECOboost in de praktijk een stuk zuiniger als de TI-VCT. Een ander verschil is de versnellingsbak. De 1.6 TI-VCT heeft altijd de IB5 5-versnellingsbak. De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft de fijnere B6 6-versnellingsbak.


    Wat verbruik betreft vind ik de 1.0 ECOboost in de praktijk erg zuinig. Ik heb zelf de 125 PK versie en heb hierbij een gecombineerd verbruik van 5,8 L/100 KM.
     
  12. De ecoboost is er ook in de 1.6 (bij de fase 2 1.5) variant en dat is wel een 4 cilinder.
     
  13. Waarom rij je graag diesel? Als dat vanwege koppel bij lage(re) toeren is, kom je ook heel goed weg met een ecoboost. Plan anders eens een proefrit.
     
  14. Bedankt voor de uitleg JW. 5,8/100km is indrukwekkend.

    Ik sta wel een beetje te kijken dat er 125 pk uit een 1.0 motor te trekken is...

    Maarre, stel dat je de kosten per km en wegenbelasting buiten beschouwing laat, en kijkt naar de kosten voor onderhoud. Wat zou dan jullie voorkeur hebben?
    Is het nog steeds zo met de moderne motoren dat diesels een langere levensduur hebben of is dat een hele ouderwetse gedachte?

    [MENTION=10887]Gertjan[/MENTION]: Ik vind diesels wat "vloeiender" rijden met schakelen. Ook het (uit stilstand) laten rijden zonder gas te geven vind ik wel prettig als je in de file staat.
     
  15. Ik blijf er bij: proefrit maken. Je zult de ecoboost gaan waarderen.
    Ik ben zelf ook wel een diesel fan, maar de modernere turbo motoren rijden ook erg prettig.
     
  16. Zonder twijfel een benzine !
    Ik zit te denken aan een 1.0 125pk, heb je en meer power en een 6bak.
     
  17. Benzine. Diesel is tegenwoordig alleen interessant als je 'm nieuw koopt en na 2 paar jaar weer inruilt met anderhalve ton op de teller. De onderhoudskosten van een diesel zijn veel hoger en kunnen vervelende verassingen geven omdat sommige onderdelen zoals pomp, verstuivers, roetfilter, turbo extreem duur zijn om te vervangen. De diesels van vroeger waren Belgische werkpaarden, de diesels van nu zijn dressuurpaarden met glazen benen.

    Bovendien mag je op steeds minder plekken met een diesel rijden (vanaf volgende maand krijgt Antwerpen een milieuzone waarna nog meer Vlaamse steden volgen) en wordt hier in Nederland de belasting op diesel steeds hoger.

    Ik ben het met de anderen eens dat de 1.0 Ecoboost met 125pk qua karakteristiek en rijgevoel gelijk zal zijn aan een kleine turbodiesel alleen zul je wel iets hoger in de toeren moeten gaan rijden maar als 'ex dieselaar' vind ik de turboloze 1.6 benzine ook prima om mee te rijden. De 1.6 benzinemotor in de Focus heeft inmiddels wel bewezen zeer betrouwbaar te zijn.
     
  18. #18 kolere, 15 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jan 2017
    De politieke onzekerheid wat betreft diesels zouden mij doen besluiten niet meer een diesel te kopen, wat betreft dat ze fragiel zijn vind ik onzin. Wat gaat er dan kapot aan een 1.6 tdci 115pk in een focus 3? Het filter is bij iets meer dan 2ton versleten verder niks.

    1.0 is financieel gezien interessant, maar qua vermogensopbouw extreem saai. Het gaat feitelijk vlot maar je voelt er niks van, zolang mijn diesel nog verder wil verkies ik die boven de 1.0.
     
  19. Ok, interessante inzichten allemaal.
    Ik word toch wel enthousiast van de 1.0 125pk Ecoboost. Ik heb een beetje rondgekeken in het huidige aanbod maar ik vrees dat ie net wat boven m'n budget uitkomt.
    Ze zijn toch net weer 1000 euro duurder als een focus 3 diesel met dezelfde kms.
    Ik denk dat als het een benzine wordt dat het dan een TI-VCT wordt of een focus 2.

    Er worden trouwens opvallend veel 1.6 150pk Ecoboosts aangeboden zie ik.
     
  20. Ik vind persoonlijk de 1.6 fijner, veel meer soeplese en koppel (minder geneigd terug te schakelen dan bij de 1.0) . Nadeel is alleen dat hij stukken meer verbruikt
     

Deel Deze Pagina