1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoopadvies: benzine of diesel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BlauweFocus, 14 jan 2017.

  1. Klopt, distributie zit vaak op 180k en de auto's gaan er net daarvoor uit om die kosten te voorkomen.

    Dus wellicht niet vergeten maar wel overwogen...

    Maar zeker een punt van aandacht.
     
  2. #102 Mpothoven, 22 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jan 2017
    Scheelt dat bij de Ecoboost de intervallen zeer ruim zijn

    1.6 heeft 10jr/200.000km
    1.0 240.000km (?)
     
  3. Er staat mij iets bij dat die intervallen inmiddels flink zijn ingekort en de vervanging kostbaarder/complexer is omdat de riem in de motorolie loopt. Maar dat kan per type motor verschillen.
     
  4. Alleen de 1.0 ECOboost heeft een wetbelt. De vervangingsinterval van deze wetbelt is 240.000 KM / 10 Jaar.
     
  5. Daarom is de kwaliteit van olie bij een 1.0 wel weer belangrijk heb ik ergens gelezen. Klopt dat Jw ?
     
  6. Ja, dat klopt.

    De 1.0 ECOboost vereist een 5W20 motorolie die aan de Ford WSS-M2C948-B specificatie voldoet. Deze olie is zodanig samengesteld dat deze het materiaal van de wetbelt niet aantast.
     
  7. Dat moet je dan wel even in de gaten houden bij een universele garage. Die gooien overal 10W40 in. Ik heb daarom bij de olievuldop van onze Fofo2 met 1.6 motor een stickertje geplakt met de tekst '5W30'.
     
  8. Dat was misschien 15 jaar geleden zo ja. Ga nu maar eens kijken bij een beetje fatsoenlijk universeel garagebedrijf. Ik denk dat het je nog zal verbazen hoe het er daar aan toe gaat.
     
  9. #109 nctnico, 22 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jan 2017
    Het verbaast me inderdaad hoe het er daar aan toe gaat dus dat stickertje zit er echt niet voor niets! Oliewisselen wordt ook nog eens vaak aan de minst bekwame monteur of stagiare overgelaten.
     
  10. Nou ik weet niet waar jij komt maar 5w30 is verreweg de meest gebruikte olie tegenwoordig. Bovendien zegt de viscositeit van de olie niets over de kwaliteit en de specificaties van een olie.
     
  11. Korte update.
    Ik heb proefgereden in 2 focussen 2 1.6 benzine en in een focus 3 TI-VCT.
    Ik vind de focus 2 1.6 benzine wat prettiger rijden dan de VCT.
    De focussen 2 1.6 waren 100pk en de VCT was 125pk. Toch vond ik de focussen 2 1.6 wat vlotter dan de VCT

    Verder veel aan het rondkijken geweest:
    Als het een focus 3 wordt, heb je voor het geld dat ik wil spenderen een TI-VCT met +/- 120k kms of een 1.6 ecoboost met +/- 150k.
    Voor dat geld heb je ook een focus 2.5 van 2010/2011 met 80k kms.
    Ik heb het gevoel dat dit laatste de verstandigste keuze zal zijn. En dan zit er misschien ook nog een titanium in.
     
  12. Vrijdag bij deze auto wezen kijken:
    https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/32224847

    Heel prettig gesprek met de verkoper gehad.

    Ik kon er helaas geen ritje mee maken omdat de auto redelijk ingebouwd binnen stond.
    Opvallende zaken aan deze auto zijn dat er op redelijk wat plaatsen de lak was bijgewerkt en in het onderhoudsboekje staat bij rond de 25000 km een opmerking "carrasorie controle afkeur". Ik kon niet vinden of dit destijds hersteld was o.i.d. De verkoper wist het ook niet, maar bood aan dat wat dit dan ook betekend en indien nog van toepassing, dit bij evt aankoop gefixed wordt.
     
  13. #113 jeroenbreuer, 5 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2017
    Wat betreft de carrosserie controle zal je naar de onderkanten van de deuren moeten kijken. Waarschijnlijk heb je roest aan de kitnaden. (Had mijn mondeo MK3 2005 ook)
    De kilometerstand is goed maar ik denk dat je voor die centen ook een Focus MK3 kunt vinden zonder roest.
     
  14. Een afrader dus...(?)

    Jawel, maar niet met die km stand. Die zijn toch +- 2000 euri duurder.
    Ik vraag me daarom ook nog steeds af of een focus 3 zoveel beter is dan een focus 2 dat dit dat geld waard is.
     
  15. Focus 2 of 3 zal ook van je persoonlijke smaak afhangen.
    Maar ga toch eens een ecoboost rijden ;-)
     
  16. Vind hem erg duur €11000 voor een Ford van 7 jaar oud kijk voor de fun is bij Europagarage in Coevorden op de website !!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  17. #118 jeroenbreuer, 5 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2017
    Wat [MENTION=31611]Marc49[/MENTION] zegt, het is toch 11000 euro, dan heb je bijna de MK3 bij Cor Janssen. Daarnaast heb jij nog je inruilauto en kan je misschien nog korting vragen. Voor mij was het prijs verschil tussen een MK2 en Mk3 doorslaggevend om voor mijn huidige auto te kiezen.

    De Focus bij Auto Kafoe hoeft geen miskoop te zijn zolang de eventuele roest is aangepakt en wat wat je verder qua garantie kan afspreken.
     
  18. Die focus 3 bij Cor Janssen is toch 2k meer. Dat is voor mijn portomonee niet 'bijna'.
    11k voor een focus 2 met die kms vind ik in vergelijking niet veel (maar idd ook niet weinig) of kijk ik gewoon niet goed?
    Waarom gekozen voor een 3? Is dat echt een zoveel betere auto?

    Ja ik kreeg korting met inruil: 1200 euro. Niet verkeerd vind ik. Bijna verdacht veel nu ik er zo over nadenk :)
     
  19. Het is natuurlijk wat jou portemonnee kan missen hè
    Maar persoonlijk zou ik deze wagen niet kopen. Vind hem gewoon te duur voor dat jaartal.
    Maar ik wens je er eventueel alle geluk mee.
    En garantie, ik weet niet wat er mogelijk is bij die dealer. Max 3 maanden denk ik.

    Ik zou zeker geen overhaaste beslissing nemen en is op je gemak verder kijken.

    Persoonlijk krijg ik meestal n raar gevoel als de verkoper zegt meneer u krijgt ook nog €1200 korting !! (Of de marge op de auto is heel groot, of hij wil hem graag kwijt). In laatste geval kan er meer af bv set winterbanden
    Succes met je besluit!
     

Deel Deze Pagina