1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Na vanochtend nog eens gebeld te hebben hebben ze gisteren blijkbaar een slang van de motor naar het koelvloeistof reservoir vervangen en zegt men dat dit niet een bekend probleemgeval is.

    Verder nog een andere garage gebeld en die zegt nog nooit een katalysator te hebben vervangen op dit type motor. Je zou dus denken, ergens moet er een oorzaak zijn voor de schade. De garage roept marterschade aan bougiekabels, maar dat is het niet (heb de afgelopen 60.000 km nooit problemen gehad met inhouden/haperen/stotteren).
     
  2. Blijkbaar is er nu een terugroepactie vanuit Ford voor een modificatie in het koelsysteem. Mijn auto moet volgende week naar de dealer voor deze modificatie.

    Bij deze modificatie zou het reservoir en de slangen van het koelsysteem vervangen worden. En er zou een kabelset gelegd worden die ervoor zorgt dat de boordcomputer een melding geeft als het koelvloeistofniveau te laag is.

    In het slechtste geval zou ook de cilinderkop vervangen moeten worden, maar dat kunnen ze pas zien als de auto binnen is in de werkplaats.

    Lijkt er dus op dat er nu actie wordt ondernomen. De modificatie komt overeen met wat op de vorige pagina al aangegeven was. Volgens de dealer zou deze modificatie voor alle Ford's met dit type motor (ik heb de 150pk Ecoboost) zijn, dus niet alleen voor de Focus.
     
  3. Hmm geld dat ook voor de 1.0 ecoboost waar ik nu dus ellende mee heb? Koel reservoir helemaal laag en weer (derde keer) een slang vervangen.
     
  4. De terugroepactie is alleen voor de 1.6 Ecoboost omdat daar een direct veiligheidsissue kan ontstaan.

    Voor de 1.0 Ecoboost kan het spul wel kapot gaan maar er is niet een direct veiligheidsissue. De 1.5 Ecoboost heeft in de cilinderkop al een extra temperatuursensor dus de kans op schade is daar wat kleiner.
     
  5. Hier is een heel topic over, staat nog wat meer uitleg in.
     
  6. Lekker dan. Dus ik heb nu al een paar keer een lekkage gehad met nu als gevolg waarschijnlijk een scheurtje in de kop en een kapotte katalysator plus alle schade aan de motor die ik zelf mag gaan betalen.

    Expliciet nog gevraagd in de garage naar een mogelijke sensor maar allemaal nul op het rekest.
     
  7. "

    Komt mij heel bekend voor. Kijk even de posts terug van oktober tot december vorig jaar. Bij ons was de motor cilinderwand kapot gescheurd en is het motorblok vervangen.
     
  8. Helaas heb ik een garage die niet mee wil werken en alles afschuift. Ga maar proberen zelf met Ford contact op te nemen. Weinig hoop gezien de leeftijd en geen garantie meer. Ook al heb je nog zoiets als consumentenrecht.
     
  9. @phusebox
    Dan zou je altijd nog je probleem bij de bovag leggen. Bovag kan dan net dat ene zijn wat je helpt.
    Als je aanhaalt dat je veel onkosten hebt gemaakt terwijl het een productieprobleem hebt. Dan worden er daarna soms gekke duren open gezet.

    Als voorbeeld zoek maar op 1.6thp en kassa. Kort gezegd ketting vv omde 15.000km ivm elke keer te lang wordt. Hierdoor vervuilde kleppen en hoge rekeningen.
    Gevolg tot soms wel 5 jaar na aanschaf compleet nieuw motor onder coulance geinstalleerd
     
  10. garage voor het blok zetten, jij hebt die auto bij HUN gekocht en niet bij Ford.
    bij de volgende rekening zeggen dat je het overgemaakt hebt naar Ford, kijken wat ze dan zeggen :D
     
  11. Helaas, dat werkt in het echt toch nooit. Ze zeggen gewoon dikke pech. Volgens hen is het dus pech waarom de katalysator, waarvan drie andere garages zeggen er nog nooit een te hebben vervangen, de geest heeft gegeven.

    Op de vraag of ik daaruit kan concluderen dat met vervangen van de katalysator mijn probleem is opgelost werd er geantwoord met: "Het lampje is dan in ieder geval uit."

    Dus ze spreken zichzelf ook tegen en geven weinig vertrouwen. Binnenkort maar maar een andere Ford garage voor een inspectie. Hopen dat de motor het zo lang volhoudt.

    Snap niet dat garages zo met klanten omgaan, twee auto's gekocht en in onderhoud en dan je zo behandelen. Bah. Al drie nachten slecht van geslapen.
     
  12. natuurlijk kan het pech zijn, maar de manier waarop er mee omgegaan wordt vind ik echt schofterig, zeker het feit dat ze je niet kunnen garanderen dat het probleem is opgelost dan.
    de manier waarop je behandeld wordt is dan nog iets om aan Ford NL te melden.

    ik hoop echt voor je dat je bij een andere dealer wel goed en netjes wordt geholpen, geen idee welke regio je woont?
    dat je hier slecht van slaapt kan ik me voorstellen.
     
  13. Is dit een typisch beeld voor een lekke koppakking? Ik weet het is niet zo erg als de voorbeeld video's die ik zie op internet maar als ik de Fiesta met 1.0 ecoboost van mijn vrouw ernaast zet, daar zie ik helemaal niks van gekleurde rook.

     
  14. #794 jeroenbreuer, 27 jan 2018
    Laatst bewerkt: 27 jan 2018
    Eerder een koude motor. Zie/zag dit bij mij oude Saab turbo ook. Broertje heeft een Audi TT turbo zie je het zelfde bij koude motor.

    Compressietest laten uitvoeren, dan weet je het zeker. Is de turbo ook gelijk uitgesloten.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  15. Onze 1.5 geeft ook vrij veel waterdamp bij een koude motor en je ruikt ook wel een beetje een benzineluchtje als hij net start. Dat doen ze allemaal volgens mij, zeker als het koud is.
     
  16. Toch grappig dat de 2016 Fiesta van mijn vrouw dat dus niet heeft. Zelfde motor.
     
  17. Staan ze beide buiten op dezelfde plek? Soms scheelt het net een paar graden in temperatuur en dat scheelt al veel.
     
  18. Ja er zwt maximaal een meter tussen de twee uitlaten.
     
  19. Ford Nederland geeft nog niet veel respons. Deze week maar naar een garage in Duitsland kijken of die wel bereid zijn een fatsoenlijke diagnose te stellen.
     
  20. Goede tip om je kenteken te checken in ford Etis . Er staat bij nog uit te voeren service acties 17S09-1.6 GTDI Cooling System. Meteen garage Sutherland Drachten gebeld, en inderdaad alle EcoBoost 1.6 krijgen een aanpassing. Afspraak is gemaakt en het gaat zeker een 8 uur durende reparatie worden. Dan heb ik een nieuwe motor, tank en slangen pakket vervangen en dan deze aanpassing zonder kosten.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina