1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Dank, dan heb ik inderdaad de fase 2!
     
  2. fase 1 en 2 zijn voor ons bekende begrippen, maar natuurlijk begrijpt niet iedereen wat ermee bedoeld wordt.

    fase 1:
    [​IMG]

    fase 2:
    [​IMG]

    Hoop voor je dat je geen verdere motorschade hebt. Je motor liep nog gewoon goed nadat je hem weer bijgevuld had?
     
  3. Motor liep inderdaad nog prima, merkte op dat kleine stukje dat ik heb gereden geen verlies van het vermogen.
     
  4. Staat ook al in een ander draadje maar Ford roept buiten Europa de 1.6 Ecoboost terug vanwege de koelvloeistof problemen.

    https://m.wheels24.co.za//News/Indu...-recalls-fire-fix-doesnt-work-report-20170406

    Ze gaan dus een niveau schakelaar inbouwen...

    "Parts won't be available to install the coolant-level sensor until later this year. In the meantime, Ford will send letters to owners telling them how to check coolant and add some if it gets low.

    Elizabeth Weigandt, a company spokeswoman, said the sensor solves the safety problem. "You would stay informed as to how much coolant you have in the engine," she said. "That would address the unique risk of the cylinder head cracking."
     
  5. Wel raar dat dit niet in Europa gedaan wordt?
     
  6. Minder strenge regels denk ik...
     
  7. Heeft met de Amerikaanse schadeclaim cultuur te maken, ze zijn bang voor de rechtszaken.
     
  8. Zou dit de sensor van [MENTION=142]JW[/MENTION] zijn? Dan kan hij in 2018 een keer extra op vakantie.
     
  9. Voor zover ik gezien heb wordt op de versies van de 1.6 ECOboost die buiten Europa worden teruggeroepen de dop van het koelvloeistof reservoir vervangen door een exemplaar met vlotter. Deze sensor wordt verbonden met de PCM en d.m.v aangepaste software wordt er dan een melding op het display weergegeven.

    Overigens wordt deze actie alleen maar door Ford gedaan omdat de veiligheid in het geding is. Als gevolg van koelvloeistoflekkage (om wat voor reden dan ook) loopt de motor warm waardoor de cilinderkop scheurt. Hierdoor komt er motorolie op het hete uitlaatspruitstuk wat brand kan veroorzaken.
     
  10. Dus dat kan in Nederland net zo goed gebeuren. En aangezien hetzelfde reservoir op elke 1.0, 1.5 en 1.6 Ecoboost toegepast is zou het Ford wel sieren als ze dit in Europa ook zouden doen.
     
  11. maar dan zouden we die dop met vlotter ook zelf kunnen monteren. zit je alleen met die aangepaste software die de melding moet geven.
     
  12. Bij mijn weten is de dop met vlotter (of sensor) ook buiten Europa nog niet verkrijgbaar.

    Overigens is de terugroepactie in de USA al begin 2017 aangekondigd. Hierbij werd destijds al vermeld dat de definitieve oplossing (welke zou bestaan uit een koelvloeistof niveau waarschuwing) nog niet beschikbaar is. Voor zover ik heb gelezen is dit tot op heden nog steeds niet het geval. De voertuigen die worden teruggeroepen worden tot op heden dus alleen geinspecteerd.
     
  13. Duidelijk, afwachten tot ze het klaar hebben dus.
    De sensor zelf zal het probleem niet zijn, het inkoppelen op de electronica zal lastiger zijn.
     
  14. Daarbij is het maar de vraag of een dergelijk systeem überhaupt geschikt is voor de 1.6 ECOboost in de Focus 3 fase 1.

    In de USA en veel andere landen is de Focus 3 fase 1 immers nooit leverbaar geweest met de 1.6 ECOboost. De huidige terugroepactie is tot op heden dan ook niet van toepassing op de Focus 3.
     
  15. Maar wel voor de Kuga die tot februari 2014 is gebouwd. Of is die nog niet op de Focus 3 gebaseerd?
     
  16. De basis mag dan weliswaar hetzelfde zijn maar zowel elektrisch als softwarematig zijn er de nodige verschillen.
     
  17. Qua hardware en software is wel een manier. Maar je moet het wel betrouwbaar maken. Bedoel je kan de temperatuursensor gebruiken. Door daar extra weerstand op te zetten zodat computer denkt dat hij plots 200graden is. Dat hij melding geeft te laag koelvloeistof. Maar ja als niveau goed staat moet hij 0.0 weerstand leveren anders is temperatuurmeting incorrect.

    Extra draden leggen gaat niet worden. Dit ivm je anders een complete nieuwe computer moet hebben. Of toevallig dat die functie er is maar nog niet gebruikt was

    Hoe dan ook verwacht niet dat die actie er nog zomaar komt.
    Al moet ik wel zeggen na 5 jaar kreeg me vorige focus terugroepactie op een relais voor de koelvin. Ondanks dat ik totaal geen enkel probleem heb gebad ermee
     
  18. De terugroepactie is in Amerika vastgelegd bij de overheid dus ze zullen wel moeten. Als ze het niet gaan doen dan kunnen ze op z'n minst flinke boetes krijgen.
    In Amerika kunnen ze een fabrikant ook opdragen om auto's terug te kopen bij veiligheidsissues.
     
  19. Ben ik weer!

    Uitslag van Ardea auto is dat de pakking inderdaad lek is tussen de distributie en de motor. Wederom contact opgenomen (telefonisch en per mail) met de dealer waar ik de auto heb gekocht en laten weten dat we dit toch niet mochten verwachten van zo een jonge auto.
    Dealer houdt vast aan de 6 maanden garantie en dat de auto daaruit is en dat ik mij moet wenden tot Ford NL voor coulance.

    Vandaag dus het Juridisch loket inschakelen om de vervolgstappen te bepalen, zoals jullie ook hebben gezegd moet de dealer dit gewoon kosteloos repareren.
    Lekker dit gezeik zo voor het einde van het jaar :nocheer:
     
  20. Zeer slecht van die dealer. Volgens het wetboek moet je bij de verkoper zijn, daar heb je een overeenkomst mee.
    Dit is duidelijk non conform... Maar recht hebben en krijgen is twee verschillende dingen.
     

Deel Deze Pagina