1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

verbruik 1.6 Tdci Focus Wagon 2006

Discussie in 'Performance' gestart door Jordyopthof, 9 mrt 2009.

  1. De waarde van die hele boordcomputer zegt, althans bij mij, helemaal niks en klopt van geen kant...
     
  2. BC kun je bijregelen. Staat wel ergens op het forum.
     
  3. In het algemeen, ik heb het ook maar van horen :shut:, ik heb zelf altijd met een 1800 gereden. Stelling zou zijn dat een 1600 iets harder zou moeten "werken" om dezelfde dingen te doen daar waar een 1800 en hoger minder hard moeten werken (zoals bijv. snelheid houden (al dan niet met aanhang wagen), prestaties in beladen en onbeladen toestand)
     
  4. Dan zou je volgens die logica nog beter een 2.0 TDCi kunnen kopen ;)
     
  5. Of ne ST/RS ;)
     
  6. Ik heb dan wel geen wagon, maar mijn 1.6 TDCi uit 2005 met 160dkm loopt momenteel zo'n 1 op 18,5. Dit zijn veel snelwegkilometers (cruisecontrol vaak op 130-135).
     
  7. Als de motoren qua opbouw identiek zijn, is daar zeker wat voor te zeggen... Maar aangezien de PSA-diesel een compleet andere motor is dan de Ford 1.8, is dat moeilijk te zeggen...
     
  8. Is een 1.6 met 109 pk dan weinig voor een wagon? Ik vind het geen waarde om je voor te schamen. Ik heb net weer getankt is een 5 deurs maar of dat nou zoveel uitmaakt, het was iig 45 liter op 930 km dus 1 op 20,6. Ik rijd nou niet echt bijzonder zuinig, maar ik merk wel dat een ritje met veel optrekken van 100 naar 130 en uitrijden naar 100 zuiniger is dan constant 130;)
     
  9. #49 Joannes, 24 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 sep 2009
    Zit momenteel met mijn 1.6 TDCi 109 pk uit 2005 met 140000 km op 4,8 liter/100 km.

    Op de snelweg cruise control op 110-112 km/u en 40 % stadverkeer; en geen airco ! Rijstijl vrij normaal, wel sneller opschakelen.

    Het maakt wel degelijk wat uit als ik op de snelweg 125 -130 km/u aanhoudt : dan verbruikt de auto 5,2-5,5 liter/100 km (zelfde aandeel stadsverkeer).

    Verbruik van de boordcomputer komt in mijn geval akelig dicht in de buurt van het met de hand berekende verbruik na aftanken !

    Maar tegenwoordig zijn er al dieseltjes, die het nog beter kunnen : de bekende Jozef Plattner verbruikt met de vernieuwe Seat Ibiza Diesel maar liefst 2,9 liter/100 km (1 : 34 !) .....
     
  10. Ik snap echt niet hoe sommige hier onder die 5.0 gemiddeld komen.

    Ik bezit een Ford focu 5d hatchback 1.8tdci 115pk van november 2005.
    Heeft de michelin zomerbanden met 16"' velgen op 2.5bar staan

    ik schakel altijd bij 2k rpm over na de volgende versnelling, en geef maar een beetje gas bij optrekken.
    op de autobaan netje 120km/h

    Laatst ritje na noorwegen gehad en terug. de resultaten:

    bij 80km/h achter een vrachtwagen (duitse wegwerkzaamheden) 0.0 - 2.4L op 100km
    80km/h zonder die truck 4.2L/100km
    100km/h 4.8/100
    120km/h 5.3/100
    140km 6.2/100
    150 7.0/100
    160 8.5/100
    190top 12.5/100

    Mijn auto had 1 koffer achterin met wat kleren dus niet zwaar beladen.

    Wat ik in mij rijden ook die is ruimschoots van te voren als je ziet dat er afgeremt word ruim van te voren het gas loslaten.
    toen ik de auto pas had deed ik dit niet, toen was het verbruik 7.8/100
    nu doe ik het wel is is het verbruik gemiddel 6.2/100
    dit is woon werk verkeer in zuid limburg met allerlei heuvels
    50/50 snelweg/stad.


    Enige advisen of andere reacties.
     
  11. de 1.8 is toch een andere motor. Maar ik trek altijd redelijk op maar schaken bij 2500 toeren. Als je weinig gas geeft komt de auto te langzaam weg en ben je te lang aan het optrekken dan is wat meer gas geven voordeliger. De turbo draait toch wel daar moet je gebruik van maken.
     
  12. ford focus TDCI 1.6 gem.1.19 125.000 op de teller.....heb wel een of ander goedje toegevoegd aan de diesel soort reiniger.. maarr ik heb hem niet zo lang maar houdt wel regelmatig het gebruik in de gaten ....tot nu toe tevreden .....
     
  13. Ik trek meestal door tot 2500-3000 toeren en rij vlot door. Dan nog haal ik 5.7l/100 km met de zomerbanden met zo'n 75% snelweg (vaak 130). Straks met de winterbanden denk ik dat ik weer dicht bij de 5.0 kom.
     
  14. Dit gaat over de 1.6 tdci en dan de 109 pk. Dus wat een 1.8 doet is niet zo relevant, zeker niet gezien dit een ford blok is en de 1.6 een psa blok. Daarbij ging het ook over de focus II die is een stuk zwaarder en breder.
     
  15. Ik haal in ieder geval 5,8L/100km volgens de boordcomputer, en da's 1:17... Met de hand uitrekenen levert ook 1:16/1:17 op... Gokje qua wegen;

    20% bbk
    70% provinciaal (waar ik wel 90/100 rij)
    10% snelweg (130/140)

    Ik schakel dus niet bij 2k rpm, eerder bij 3k rpm...
     
  16. Hierbij zal ik ook eens mijn ervaring na afgelopen week posten.

    Toen ik in juli 2008 mijn auto met 66.000 km kocht kon ik vrij eenvoudig de 1:20 rijden. Langzamerhand is dit verbruik gedaald tot een verbruik van 1:16 a 1:17 in september 2009 met 150.000 km op de klok.

    Inmiddels van de week een Motor Syst. Storing melding gehad met de auto. Hieruit bleek dat mijn roetfilter compleet dicht zat en dus vervangen moest worden! (dit moet overigens elke 120.000 km en bij elke 60.000 km moet je vloeistof bijvullen). Ik had dus nog nooit niks van dit alles gedaan overigens....

    Inmiddels is mijn Roetfilter hersteld (dus niet vervangen à 1000 euro! (het is schoongemaakt of iets)) en is de regenaratievloeistof bijgevuld. Vanavond heb ik dus weer een proefritje gemaakt van 130 km, en daarbij snelweg, N-wegen etc. gereden.

    Het viel mij hierbij op dat de wagen aanzienlijk minder (praktisch niet) nagelde als voorheen en dus rustiger liep bij constante snelheden. Ook de waarde op mijn (sterk afwijkende) boordcomputer was beduidend anders. Ik reed voorheen volgens de BC rond de 4,9L/100 km (in praktijk 1:17). (ruim 15% afwijking dus)
    Na de proefrit stond deze waarde op de 3,6L/100 km. (1:23 als ik 15% afwijking verreken).

    Ik ga de komende tijd mijn brandstofverbruik dus weer eens nauwlettend in de gaten houden, en zal hier binnenkort meer posten als ik weet wat ik nu verbruik.

    Ik vermoed dus dat wanneer er mensen zijn met een relatief hoog verbruik, km. stand hoger dan 120.000 en een nagelend motor geluid hebben (ook bij constant rijden), zij er vanuit kunnen gaan dat hun roetfilter aan het hogere verbruik bijdraagt doordat deze al licht verstopt zit ;) Daarbij maak je dus kans op de melding motor storing, en is je hele vermogen van de auto bijna weg (0-100 in 40 seconden ongeveer).

    Daarbij ga ik hier niet uitwijden over de onjuiste diagnose stelling van de Ford-dealer waar ik ben geweest.... maar ik vermoed dat ik bij de Ford-dealer uiteindelijk op ca. € 1700,- reparatiekosten uitgekomen zou zijn. Dit terwijl ik nu bij mijn (niet Ford) dealer verwacht rond de €500,- klaar te zijn!
     
  17. Wat een rare prijzen. Niet vervangen maar een rekening van 1000 euro. Die filter kost zo'n 600 euro waarom niet gewoon een nieuwe plaatsen dan? Ben blij dat ik geen filter heb.:p
     
  18. Nee vervangen kost 1000 euro. Een filter kost dus meer dan die 600 euro hoor ;) Mijne is dus hersteld...
     
  19. Ik dacht dat een roetfilter zichzelf "schoon brandde" vanaf er wat snelweg werd gereden?
     
  20. Ja dat dacht ik ook wel. Maar het schijnt beter te zijn om eens per maand eens extra heet te stoken om het extra te bevorderen. Daarnaast was bij mij de regenratievloeistof ook op. Werkt ook niet echt mee natuurlijk ;)

    Maar back ontopic over het verbruik van de Tdci ;)
     

Deel Deze Pagina