1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

verbruik 1.6 Tdci Focus Wagon 2006

Discussie in 'Performance' gestart door Jordyopthof, 9 mrt 2009.

  1. bedankt voor de tip Niek, ga dit ff opslaan in het achterhoofd ;)
     
  2. Hmm, ik heb ook voor de vakantie keurig bij 120.000 km het roetfilter laten vervangen. Duur grapje.... en ik ging er dus ook vanuit dat ik nu weer tot 240.000 door kon. Heb trouwens op aanraden van de dealer ook de druksensor van het roetfilter laten vervangen want die gaat ook vol met roet zitten. Ik heb wel een 2.0 tdci weet niet of dat nog uit maakt
     
  3. #123 AndyG, 2 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 okt 2014
    Even update over verbruik. Momenteel rij ik rond de 1 op 19/20. (Fofo heeft intussen 248.000 op teller). Stuk zuiniger dan mijn eerdere berichten over 1 op 17/18.
    Hoe krijg ik dit voor elkaar? Heb tip gekregen van Ford garage: Regelmatig (ongeveer elke 300 km) eens flink op zijn staart trappen, dus vanaf zijn 3de, 4de naar zijn 5de en pas bij de 3800 rpm opschakelen.
    En dan even een stukje rond de 170 blijven kachelen (net onder rijbewijs-kwijt-snelheid).
    De eerste keren zag ik achterblijvers snelheid verminderen en naar rechts gaan. Tja zou ik ook doen als een auto voor me ineens van die zwarte wolken uitblaast. Hiermee blaas je dus de boel een beetje schoon (BTW heb geen roetfilter).

    Tja, waar kun je dit doen?
    Als je in Limboland vanuit Echt van de A2 de A73 richting Venlo oprijdt, dan kun je dat eerste stuk flink blazen. TIP: Zet eerst even Flitsmeister aan en kijk of er geen flitser staat bij hmp 7.8. Zoniet, dan kun je dan nog even stukkie doorblazen en heb je een stukje omhoog de brug op, waardoor de motor nog even extra moet werken en dus heter wordt.

    Greetz and have fun.
     
  4. #124 Iodokus, 3 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2014
    Ik ga niet zeggen dat je het niet moet doen, zou een beetje schijnheilig zijn, maar deze gedachte gang klopt niet helemaal zeker niet als je dergelijke acties elke 300 km gaat uitvoeren ;)

    Anders gezegd de eerste en tweede keer kom je er misschien mee weg, ervan uitgaande dat je nog geen verleden hebt wat snelheidsovertredingen betreft. De derde keer zal waarschijnlijk een stuk minder fijn zijn en dat kan ik je uit eerste hand melden :mrgreen:

    Dus lekker gas geven maar pas heel erg goed op voor deze :flits: en deze :busted:

    Er zijn stukken op de A6 en vooral het laatste stuk van de A27 (Utrecht richting Almere) waar je het pedaal lekker wat dieper kan intrappen. Dat stuk op de A27 is overzichtelijk zeker als het om oom agent gaat. Ik heb daar snelheden gereden die ver boven de invorderingsgrens zitten maar het blijft oppassen vooral voor de ongemarkeerde wagens.


    Wel een erg mooi verbruik overigens :thumbs:
     
  5. Waarom niet 130 in de 4? Dan draait hij voldoende toeren om te regenereren en om de boel schoon te branden. Hogere versnelling heeft daar mijn inziens niets mee van doen.
     
  6. #126 AndyG, 3 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2014
    Ik heb me laten vertellen dat als je niet echt vermogen nodig hebt om op een snelheid te blijven, dat de turbo dan weinig doet, en de boel dus niet echt 'heet' wordt. 120-130 kan de diesel wel aan zonder turbo, bij 160-170 zal de turbo moeten meewerken.
    Het heet worden zou pas gebeuren bij de vraag voor vermogen, dus bij snelheid maken.

    Tja, ben geen techneut of zo, je kan me wellicht wel meer wijsmaken, maar het klonk wel logisch. Wellicht dat specialisten [MENTION=317]kolere[/MENTION] of [MENTION=3422]antig01[/MENTION] of [MENTION=1787]Dragunov[/MENTION] of [MENTION=13177]Silver baron aka marco[/MENTION] hier hun mening over kunnen geven.
     
  7. #127 McGyver, 3 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2014
    Op dat stuk A27 heb je bij die snelheden een mooie vlucht element: maps.google.nl/@52.3572412,5.32876
     
  8. #128 kolere, 3 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2014
    170km/h rijden is totaal zinloos. Belangrijker is dat je inderdaad afwisselend rijdt, dus als je veel rustig rijdt (opschakelen bij 2300tpm) dan weer een keer flink doortrekken bij een oprit van een snelweg. Zo rijd ik altijd en 2x per jaar op en neer naar Zweden, tot op heden nog geen roetproblemen gehad en zit er nog de originele egr in bij km-stand 240.000km. Bij mij zie je nooit roetwolken (ook geen roetfilter), alleen als ik heel lomp in zijn 2 vanaf 1800tpm vol het pedaal indruk zie je in het donker in de lichten van de achterligger een beetje mist ontstaan. Als ik een beetje op mijn rijstijl let, rijd ik met gemak 1 op 21 (niet harder dan 120km/h).

    Ik ben overigens geen techneut, lees al een tijd dit forum en onthoud het meeste;).
     
  9. Zoals [MENTION=317]kolere[/MENTION] eigenlijk al zegt. Vergeet 't nwe rijden en trek 'm af en toe eens flink door in toeren. Overigens halen wij 1 op 19/20 met onze 1.6tdci.

    Wel afhankelijk wie en waar we rijden.
     
  10. Vooral wie in jouw geval ;-)
     

Deel Deze Pagina