1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

verbruik 1.6 Tdci Focus Wagon 2006

Discussie in 'Performance' gestart door Jordyopthof, 9 mrt 2009.

  1. Cruise control reageerd altijd erg snel op bijvoorbeeld lichte glooiing in het wegdek. Doe je dat niet met de voet dan kun je zuiniger rijden.
     
  2. idd, kijk maar eens wat het verbruik op de CC is als je een tunnel uitrijdt :grote ogen:
    (of in jouw geval Patrick, de brieneroord oprijdt ;))
    je rechtervoet kan dat veel subtieler, de CC probeert de constante snelheid aan te houden.
     
  3. Ach cc is een stukje comfort waar ik wel een druppel extra brandstof voor over heb;)
     
  4. Ja ok maar dan ga je een tunnel gewoon langzamer uit of de brug langzamer op. Dat is logisch. De cc houdt hem daar idd op een vaste snelheid maar dat deed ik vroeger met de losse voet ook. Ik erger me meestal aan die autos die 115 de tunnel ingaan en er 85 uitkomen. Maar op de snelweg kan ik me niet voorstellen dat je zelf zuiniger bent als de cc.
     
  5. maar wel zuiniger dan de CC :mrgreen: :schater:

    CC is heerlijk en relaxed, als je zo zuinig wilt rijden zit je constant op je verbruikscijfers te letten en dat lijkt me nou niet echt relaxed.
     
  6. Ahhahaa. Ja wel zuiniger. Maar goed de cc knop, eerlijk gezegd zou ik niet meer zonder kunnen , heerlijk.
     
  7. Op een lange rit zal het ook niet uitmaken als je op cc rijdt of met een erg vaste voet rijdt. En de kans dat je met een vaste voet rijdt continu lijkt mij niet echt reëel ( niet voor mezelf iig).
     
  8. #108 kolere, 28 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2014
    Wat heeft de lengte van de rit ermee te maken? Het verschil is trouwens wel aanmerkelijk, in mijn focus reageert de cc erg agressief (als ik op resume druk dan zegt een bijrijder wel is waarom ga je zo hard:P) daarnaast wil de cc elke snelheidsvermindering compenseren en elke snelheidsvermeerdering gaat die heel abrupt van het gas. Als ik naar het actuele verbruik kijk zie ik bij 120km/h op cc continu schommelingen van 4,3 naar 5,9 l/100km, doe ik dit met mijn voet dan zit dit rond de 4,5-4,9 l/100km, staat er veel wind dat is dit verschil alleen maar groter.

    Ik vind cc heerlijk en gebruik het daarom altijd, maar wil je echt zuinig rijden dan is je voet zuiniger.
     
  9. Heel veel, de kans dat jij een vast voetje hebt op een lange rit is nihil en dat je dan bij hellingen wat meer verbruikt op de cc is dan verwaarloosbaar.
     
  10. Tja jij hebt het dan over de unieke situatie dat ander verkeer je niet hindert. Doorgaans rijd je toch met het verkeer mee, dus in mijn geval valt dat wel mee en ik heb denk ik een vrij goede dicipline:baeh:.
     
  11. Haha oké oké, als je het zo bekijkt. Ik woon in het rustige noorden, daar kan het nog wel eens;)
     
  12. Dit is wel een herkenbaar probleem. In mijn geval lag het aan mijn roetfilter die niet vervangen was bij 120.000 hierdoor gaat de auto veel meer regenereren totdat hij er helemaal mee stopt. Mijn verbruik lag op een gegeven moment tegen de 7.0 op de 100.

    Na vervanging van het roetfilter rij ik nu weer met gemak 1:19 of als ik zuinig rijd zelf 1:21

    Zie ook onderstaand overzicht:
    [​IMG]
     
  13. Wij staan momenteel op 255.000 km.
    De laatste tijd rijd ik zo'n 1000 km op een tank diesel.
    Meestal knijp ik er dan tegen de 52 liter in.

    Dat komt dus neer op ca 5,2/100km, ofwel 1:19,2

    Roetfilter vervangen bij 238.000 km
     
  14. Het ligt er ook aan waar je tankt! Heb nu 2x bij de makro diesel getankt,omdat hij daar 4cent goedkoper is op 16,5. Nu weer bij de bp getankt en mijn verbruik is weer 1 op 18,7. Dus zo goedkoop is het niet om bij een witte pomp te tanken. Fofo 2f1 station 1.6 tdci 90pk
     
  15. Ik heb de econetic uitvoering, met nu 210.000 km op de teller.
    Ook deze stijgt niet in verbruik. Mijn ervaring is wel, wanneer het roetfilter vol zit,
    dat de auto dan inderdaad wel meer gaat gebruiken.
    Check je oliepeil eens. Wanneer dit ver boven de max staat, is je roetfilter aan vervanging toe.
     
  16. je kan ook gewoon op de voorgeschreven KM stand je roetfilter vv ;)
     

  17. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION] ; Ben ik met je eens....helaas was mijn roetfilter na de
    1e keer vervangen (bij 120.000 km) op de 200.000 km alweer aan vervanging toe. Dus de 2e keer haal je de voorgeschreven km's niet. Zoals (als ik hier af en toe lees) een hele hoop met mij. Als ik had gewacht tot de 240.000 km, was mijn auto de olie op gaan zuigen door de carterontluchting, wat resulteert in een op hol geslagen motor. (hij loopt op de olie, omdat de diesel er in zit natuurlijk)
     
  18. mooie boel.....niet dus :nocheer:

    wel raar dat het 2e roetfilter het geen 120.000km meer uithoudt.
    (wel iets voor mij om rekening mee te houden.)
     
  19. Een niet goed werkende egrklep die net geen storing geeft is een simpele verklaring.
     
  20. Gerard...ben ik met je eens. Schijnt met de vervuiling in de motor zelf te maken te hebben.
    Omdat de motor na verloop van tijd zelf ook wat vervuild raakt, zal een 2e roet
    filter nooit de voorgeschreven km's halen.

    Gewoon regelmatig je oliepeil checken. Wanneer dit op begint te lopen, dan
    naar je roetfilter laten kijken.
     

Deel Deze Pagina