1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Van alles wat Ford Fiesta 1.6ti-vct

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Godtoh, 17 mei 2011.

  1. Begrijpelijk, ik weet ook niet hoe anderen het doen. Voorbeeld mijn ST verbruikt gemiddeld 1:8,1 er zijn echter mede ST rijders die zeggen gemakkelijk 1:11 of zelfs 1:12 te rijden, schiet mij maar lek :mrgreen:

    Ik ben het overigens volledig met je eens als je zegt dat de andere problemen echt niet mogen. Zelf hebben wij ook een Fiesta MK7 en wel een 1.4 waar nu zo'n 25K mee gereden is. In tegenstelling tot jouw problemenlijst is deze Fiesta tot op heden probleemloos.
     
  2. Je banden zijn op de juiste spanning, de ontsteking (bobine, bougies en bougiekabels) is goed en luchtfilter is niet sterk vervuild. Klopt toch?

    Er ligt toch geen stapel stoeptegels in de achterbak? ;) :mrgreen:

    BC geeft het gemiddelde verbruik op dat moment. Voor het verbruik kun je beter rekenen met de hoeveelheid liters benzine aan de de pomp en de hoeveelheid gereden kilometers van de dagteller.
     
  3. En zelfs 1:13 is geen onmogelijke klus. :mrgreen:
     
  4. Spanning van de banden geen idee, bougies en bougiekabels en luchtfilter geen idee. Ik bedoel die bandenspanning kan ik snappen, maar de andere dingen niet. Auto heeft net 16K gelopen. Moet dat nog aardig goed zijn. En deze problemen zijn niet van de laatste week hoor ;) dat schokken en af en toe slecht oppakken doet ie al tijden. Is die dus ook al voor terug geweest (paar maand geleden).
    Denk dat als het niet opgelost gaat worden er toch een andere auto komt. Is de 2e Ford met problemen dan. Dus ook geen Ford weer, eerder een VAG hoe lullig dit ook klinkt op een Ford forum. Het liefste hoop ik natuurlijk dat ik gewoon lekker probleemloos kan rijden in de Fiesta, echt leuke auto. Maar op deze manier hoeft het voor mij niet.
     
  5. Grtz. Marco
     
  6. Haak even op bovenstaande in...
    Even als eerste, ik denk dat je deti-vct moeilijk kan vergelijken met een gewone 1.6. Normale 1.6 is echt hoogtoerig en de ti-vct vind ik persoonlijk meer laagtoerig.
    -Onder toeren, de auto geeft zelf aan schakelen, ik neem aan dat ik dan fatsoenlijk kan schakelen. 1900 toeren moet zat kunnen bij een benzine, zeker bij deze motor. In een van de vorige posts staat een linkje naar een pdf, in die pdf staat een zeer mooi grafiekje. 140Nm bij 2000rpm en 155Nm bij 4200rpm oid. Dat vind ik mooi genoeg om 50 in de 4 te rijden. 60 rij ik in de 5 trouwens, als ik dan gas geef gaat ie 1 verzet terug. Bij invoegen op de snelweg gaat ie bij 90 al wel in de 5 normaal gesproken.
    -Schokken onder de 1500 toeren, met name in de 2e versnelling. Snelheid ergens tussen de 20-40 gok ik.
    -Ook als ik ritten met max 120 per uur maak kom ik niet zuiniger uit dan 1 op 15.
    -Dat inhouden was inderdaad laag in de toeren, dit omdat ik veel toeren maken in de 1 niet fijn vind. Maar alsnog, als ik gasgeef moet het ding niet inhouden trap niets voor niets dat rechter pedaal in (wel met beleid).
    -Met 3 personen in de auto kwam ik op de navi niet boven de 180-185 uit. Lijkt wel alsof ie begrenst is op ongeveer 5200rpm.
    -Ik trapte de koppeling in (en gasgeven) vanwege het schokken. Ik wou kijken of de motor netjes loopt met 1 stand van het gaspedaal, trillend voetje geef ik mezelf niet. Ook stationair fluctueerd het toerental iets.
    - Ok dan is dat de gasklep, vond het er gewoon raar uitzien.

    In elk geval bedankt voor de reactie :)
     
  7. Niet echt, dat lempke gaat branden om te zorgen dat je je toerental zo laag mogelijk houd om brandstof te sparen. Het groene rijden dus. Alleen het "prettig" rijden word daarbij vergeten.
    Ik ken mensen die (in ander merk auto's) het lampje (laten) uitschakelen omdat het gewoon niet fijn rijd. Dan maar een iets hoger verbruik.
     
  8. Ik luister er met optrekken ook echt niet naar, maar in ben wel van mening dat 1900 toeren met constante snelheid moet kunnen. Als de motor begint te brommen of niet lekker loopt gaat ie een verzet terug. Maar vlakke weg en 1900 toeren wil prima :)
     
  9. Bij mijn (gewone) 1.6 maakt het een behoorlijk verschil in verbruik of ik 100 of 120 rijd.
    100 -> 6,4L/100km
    120 -> 7,7L/100km

    Dat idee heb ik ook! Als ik alleen in de auto zit haal ik (makkelijk) de 180, maar 2 weken terug haalde ik met mijn hele gezin + volle bepakking ook makkelijk de 180 en dan gaat 'ie echt geen km/h harder meer.
     
  10. Hmm persoonlijk denk ik dat 1900 of 2000 toeren echt te weinig is als je van de auto verlangd dat deze snel moet reageren op het rechtervoetje. Hoewel wij geen 1.6 hebben maar een 1.4 moet ik zeggen dat deze best wil mits je terugschakelt en op een vlakke weg is er idd geen vuiltje aan de lucht. Een beetje omhoog of wind tegen is echter een ander verhaal.

    Ik ben natuurlijk meer dat 400 Nm gewend en weet derhalve wat lui schakelen is ook al rijd ik in de 6e versnelling. De trucjes welke ik met de ST kan uithalen zijn toch echt niet mogelijk met de Fiesta. 2000 toeren draaiend in de 6e versnelling reageert de ST direct op het rechtervoetje en blijft doorgaan met optrekken totdat de top van ruim 250 bereikt is, iets wat de Fiesta niet doet zonder tenminste 1 versnelling terug te gaan, o ja die top haal je natuurlijk niet met de fiesta zoals wij deze hebben :schater:

    Wat de max snelheid van de Fiesta betreft, de 1.4 heeft volgens de fabriek een top van 175 Km/u. Ik mag het niet zeggen natuurlijk maar die top haalt de onze iig. GPS gemeten heb ik 175 Km/u en op de teller ruim 180 gehad, er was nog over sssssssssst mag de vrouw niet weten :badgrin:

    Ik weet het, een ST vs een Fiesta is zoiets als appelen met peren vergelijken, maar het zijn de Nm die het hem doen. Dus als de Fiesta het max. koppel tussen de 4000 en 4500 toeren heeft dan zal je ook richting dat toeren gebied moeten als je een snelle response wilt.
     
  11. Max koppel wel ja, maar toch 140Nm over praktisch het hele toerenbereik. Maar daar ging het niet om, punt is dat hij de ene keer WEL lekker oppakt en de andere keer NIET. Zelfde toeren zelfde versnelling etc etc. Van mij hoeft ie niet als een ST weg te spuiten, snap ook wel dat ie koppel mist. Verder vind ik em bovenin (vandaar ff tot 5000 toeren door) nou niet sneller aanvoelen dan onder in het toerengebied.
    Als ik een auto met veel koppel rij (met automaat) dan haalt dat ding de 2000 toeren niet eens.
     
  12. Je kunt ook aan je dealer vragen of ze een kastje willen plaatsen, de zgn ecodrive.
    Deze slaat alles mbt je rijgedrag op, na een paar weken halen ze hem er weer uit, de gegevens worden opgestuurd naar de research afdeling in de UK, waarna je een compleet rapport krijgt met grafieken erbij, over wat er te verbeteren is aan je rijstijl..
     
  13. Is ook een leuke, dank je voor de tip.
    Denk dat ik gewoon de probleempjes bij de dealer neerleg en vraag om een software update en of ze zelf iets weten hierover. Kan ik meteen vragen naar de ecodrive. Wordt die aangesloten op de OBD poort?
    Kan alles mooi in 1 keer met de 20K beurt, zal er van te voren ff langsgaan anders kijken ze vast zo raar :P
     
  14. Ook met onze 1.4 automaat houd hij wel eens in als ik het gas intrap dan heb ik het gevoel van hij wil wel ,maar je voelt dan net of hij het vermogen niet kwijt kan.
    En het gaat soms ook als de brandweer dan schakelt de bak lekker door,ook als ik hem op de hand neem.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  15. Tsjah zal tzt zien wat de dealer zegt. Komt hopelijk goed :)
     
  16. #36 Hans12, 19 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2011
    niet zo best, inderdaad beter een andere auto! ( heb je cilinders etc al nagekeken?)

    haha nee, mee terug naar de dealer en gewoon daar niet weggaan tot ze goed advies gegeven hebben!
     
  17. Ik heb zelf de 1.6 ti-vct voorin mijn Focus liggen en moet zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben.
    Mijn ervaring is wel dat als ik een beetje vlot wil rijden er wel toeren gemaakt moeten worden. Onder de 2000 toeren gebeurt er niet echt veel bij gasgeven. Opschakelen het lekkerst vanaf 2500 toeren. Boven de 3000 toeren is de motor echt in zijn element en is de response van het gaspedaal ook erg goed.

    Rijdt ook regelmatig 50 in de 4e of 5e versnelling, maar echt vlot oppikken bij gasgeven zit er dan niet in.

    Mijn verbruik ligt tussen de 1 op 14 / 1 op 15. Voornamelijk snelweg kilometers. Hou ook wel van doorrijden.
    Op momenten dat ik langdurig 100/110 km per uur rijdt zakt het verbruik richting de 1 op 16.

    Mijn ervaring is dus om met dit blok boven de 2000/2500 toeren te blijven als je het lekkerst wilt rijden. Vroeg naar de 4 of 5 is prima maar verwacht dan niet teveel.
     
  18. Snap het verhaal van de toeren helemaal hoor. Waar het mij dus om gaat (even herhalen) is dat hij de ene keer wel lekker oppakt en de andere keer niet.
    Vandaag ging ie als de brandweer en kwam ik niet boven de 3000 uit.

    Ook nog getest, hij lijkt geknepen in z'n 5e versnelling. Probeerde hem naar z'n top te krijgen maar dat wil in nederland echt niet lukken. Vol gas in de 5, dan blijft de BC steken op 16L/100Km, dat wordt niet meer en minder. Was op de teller 190 per uur en ongeveer 5200 toeren. Max vermogen komt bij 5700 toeren vrij dus theoretisch gezien moet ie nog iets sneller kunnen.
     
  19. Zo hij hield net weer in. Nu echt op een punt dat het niet moest. Boven de 1500 toeren in de 2 rustig gas geven. Woensdag krijgt ie de kleine beurt en gaan ze kijken naar het verbruik, oppakken en inhouden. Ook nog getankt, de bc week vandaag maar 0:2L af. Heb 1 op 14.2 gereden met lomp doorrijden (stukken 70 per uur te hard enzo). Dus of ik rustig rij of lekker doorstamp scheelt maar 0.6 liter per 100km...
     
  20. Auto is terug, volgens de computer waren de bougies het probleem. Best snel zo binnen royaal binnen 20.000km. Maar ze zijn vervangen en de beurt is geweest. Binnenkort naar Belgie op vakantie, dan eens kijken hoe die zich houdt.
     

Deel Deze Pagina