1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Van alles wat Ford Fiesta 1.6ti-vct

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Godtoh, 17 mei 2011.

  1. #1 Godtoh, 17 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mei 2011
    Zo... toch maar een topic.
    Als eerste, de auto (Ford Fiesta MK7 1.6ti-vct) gaan tzt voor de 20.000 beurt, dan kaart ik de onderstaande 'problemen' ook meteen aan bij de dealer. Maar misschien hebben jullie een idee, want ik wil natuurlijk het liefste niet horen "meneer we hebben niets kunnen vinden..."

    Probleempjes:
    - Soms niet lekker oppakken, dit merk ik bij gasgeven met 50 in z'n 4 en met 90-120 in z'n 5. De ene keer krijg je wel een zet in de rug andere keer niet. Airco heeft er niets mee te maken, want zowel met airco aan als uit geeft hij dezelfde klachten.
    - Schokken onder de 1500rpm.
    - Hoog verbruik voor een auto van maar 1000kg (haal op 60-80% snelweg niet eens 1 op 15).
    - Bij remmen op de motor (uitrollen in de versnelling dus) pakt de motor bij de 1500rpm al op, dit zonder gasgeven oid.
    - Bij een constante snelheid schoot de naald van de km-teller opeens 10-20km naar beneden om vervolgens weer naar de juiste snelheid te gaan.
    - In het begin toen we de auto net hadden startte hij slecht. Motor draaide een paar seconde onder de 500rpm voordat hij naar de 1200 schoot.
    - Vandaag met optrekken in z'n 2, ik geef gas en de auto hield eerst in voordat hij versnelde. Dit tot twee keer toe achter elkaar. (was ook onder de 1500 toeren).
    - En voor mijn gevoel is ie niet echt snel voor 120pk op 1000kg.
    - Voor een stoplicht de koppeling intrappen en iets gasgeven, dit resulteert niet in een constant toerental maar in een fluctuerend toerental.
    - Met de koppeling ingedrukt het toerental tot 2000rpm laten oplopen, dan gas loslaten, dit resulteert in het eerst netjes teruglopen van de toerenteller waarna hij het laatste deel (van 1000 naar 700) gewoon naar beneden valt (zo lijkt het).

    Als ik het zo allemaal lees begin ik er wel wat van te balen. Voor een aantal dingen is hij al teruggeweest en heeft de dealer niets kunnen vinden. Gaat dus naar een andere dealer toe. Mocht het niet beter worden, heeft er iemand belangstelling voor een Fiesta?:schater:
     
  2. Dit klinkt mij in de oren als een Bobine..
     
  3. Tsjah ik weet het niet, hoop dat ze het bij Ford weten.
     
  4. 50 moet je in de 3e rijden;) is veel beter voor de motor;)
     
  5. Draait iets minder dan 2000rpm met 50 in de 4. Als ik het in de 3 rij zegt de auto schakel maar op, nu heb ik daar normaal gesproken schijt aan, maar het is een stuk zuiniger. En de hele tijd zo'n lampje is ook niet alles.
     
  6. klopt, maar dit is geen diesel, de benzinemotoren van ford zijn allemaal hoogtoerig;)

    ik zeg, ga is 100 km lang "trappen", je motor zal schoonbranden en ik denk dat je dan al een heel stuk minder problemen hebt;)
     
  7. Bijna allemaal hoogtoerig, ten opzichte van de normale 1.6 trekt deze vanaf 2000 toeren goed. En heeft deze vanaf 2000toeren ook ongeveer z'n max koppel beschikbaar.
    Tsjah, trappen kan ik wel es doen, maar ik rij niet echt als een ouwe opa moet ik zeggen. Elke snelwegrit haal ik praktisch de 170 wel ff, krijgt ie al wel aardig op z'n *******. Maar kan het proberen :)
     
  8. een benzine motor heeft zijn max koppel bij 2000 toeren????

    hier geloof ik niet veel van, zeker omdat het om een ongeblazen (dus non-turbo) motor gaat;)

    je max koppel zal eerder op 3500 á 4000 toeren zitten;)


    tis geen diesel hea:P
     
  9. En dan nog klagen over het verbruik van 1 op 14:schater:
     
  10. Had eerst zo'n mooi document ervan, door die ti-vct heeft ie een nagenoeg vlak koppel.
    Had em ook hier gepost, maar die link is dood, geen idee of ik het nog op de pc heb staan :(

    Verschil is heel duidelijk hoor, tussen een normale 1.6 of een ti-vct. Sta je versteld van.
    Hebben een Focus C-max ti-vct gehad en heb proef gereden in een normale 1.6 focus wagon. Die normale 1.6 moest echt toeren hebben. Met de c-max en fiesta is schakelen bij 2500rpm geen probleem, ding pakt lekker op onderin.
     
  11. Dan loopt ie eerder 1 op 8...
    Bij max snelheid 1 op 6...
     
  12. Ja maar als jij hem elke tank een paar keer doorknalt, vind ik het gebruik zeer netjes..
    Verder noem je de snelheidsmeter die een keer terug is gevallen, is dit 1 keer gebeurt of vaker?
     
  13. die ti-vct is toch niets anders dan variabele kleppen timing?

    volgens mij gaan die kleppen pas stellen bij hogere toerentallen;)

    tenminste, bij die V6 van boerhof's cougar, de BMW 2.5 ltr met vanos, de suzuki motoren...

    dus bij ford zal het ook wel zo gaan;)

    we leven niet meer in de tijd van de T-fords:mrgreen: die motoren waren laagtoerig;)
     
  14. Een keer teruggevallen. Rij korte stukkies ff 170 hoor, minuutje oid, verkeerd is te druk.
    @Michael... http://media.ford.com/pdf/Port_Ford_Duratec_1.6_T_VCT.PDF goed je hebt gelijkt, niet helemaal vlak en max koppel later. Staat wel een leuk grafiekje in ;)

    Deze techniek komt bij 2000rpm al in, vandaar dat je daar al veel koppel hebt. Onder de 2000 toeren houdt het 1 stand aan, daarboven veranderd het.

    Trouwens... met rustig rijden (wat ik ook wel es doe) rij ik ook 1 op 14 a 1 op 15. Tank nu zelfs 98, maar dat is ook overbodig :(
     
  15. tja, ik raad altijd iedereen aan om pas bij 3000 toeren te schakelen;) dan houd het spul het het langste vol;) en wil je tussentijds accelereren: gewoon even terugschakelen;)

    bij mijn diesel ga ik pas naar zijn 3 als ik net boven de 40 rijdt, bij 70 pas naar de 4 en bij 100 pas naar de 5;)

    het nieuwe rijden heb ik nooit begrepen, soms heb ik gewoon het gevoel dat de overheid dat doet om de burgers maar te kunnen blijven sturen....

    zuiniger gaat je auto er iig niet van rijden;)

    er is immers een bepaalde energie nodig voor voortbewegen;) de enige besparing die je kan doen is laten uitrollen, maar in welke versnelling maakt dan ook weer niet uit;)
     
  16. Da's een andere discussie, maar zijn er nog ideeen over mijn probleempjes?
    Hoe iemand rijdt moet ie lekker zelf weten :)
     
  17. BS! Er is geen maatstaf want het is echt per auto en omstandigheid afhankelijk.

    @godtoh:
    - Gem.verbruik staat opgegeven op 1:16.7 wat in de meest geoptimaliseerde omstandigheden word gehaald door ingenieurs met witte tandarts handschoentjes in een gedesinfecteerd laboratorium. Dan is 1:14 a 1:15 gem verbruik zeker niet zo slecht.

    - Je zegt zelf nu 98 te tanken. Maar welke brandstoffen heb je er eerst in gegooid? Tank je altijd bij goede bemande tankstations (shell, BP, Texaco)? Of tank je alleen maar bij onbemande goedkope slaolie boeren?
     
  18. Een software-update wil misschien nog wel eens helpen.
    Anders eens een paar keer V-power of Aral Ultimate tanken, je zit toch dicht bij Duitsland. Puur om te helpen de motor schoon te branden, kwa vermogen ga je er echt niet op vooruit (ook niet met 98 octaan), want de 1.6 is afgesteld op gewone 95.
    Alhoewel, is er iets schoon te branden na 20000 km...
     
  19. Gemakshalve ga ik altijd uit van de fabrieksopgave plus 1 tot 1,5 liter/100 km. Bij alle auto's, Ford of niet, klopt dat tot nu toe heel aardig op één uitzondering na, drie keer raden welke :mrgreen:

    Als ik deze rekensom dus los laat op de fabrieksopgave van de Fiesta dan is een verbruik wat licht tussen de 1:14 en 1:15 eigenlijk uitstekend te noemen ;)
     
  20. BP ultimate en een tankstation in Driel, komt volgens mij van Texaco af daar.
    Punt is, met een focus c-max haalde ik de 1 op 14 a 1 op 15 ook en dat ding is wel ff 200-300kg zwaarder, draaide meer toeren en heeft een groter frontaal oppervlak. Gaat hier om dezelfde motor.
    Waarom ik over 1 op 14 a 1 op 15 zeur is omdat er ook mensen zijn die met een 1.6ti-vct aan de pomp 1 op 17 halen. Als ik netjes lange ritten rij en met name 100 per uur dan is ie nog niet echt zuinig.
    BC geeft trouwens zuiniger aan dan in werkelijkheid, vaak zit de BC zo'n 0,5-0,8L/100km van de werkelijkheid af. Terwijl er ook fiesta's zijn waar het wel bij klopt. Om over onze Volvo S40 maar te zwijgen, die BC klopt exact, scheelt niets.

    Heb expres nu een paar tanken 98 erin gegooid om het verschil te bekijken, heb het gevoel dat ie iets lekkerder loopt, maar qua verbruik wordt het eigenlijk alleen maar slechter. Eerder ging er bijna altijd shell 95 fuel save in.

    Maar goed als het verbruik het enige is dan is dat zo (jammer van de centen), de rest hoort gewoon niet. Met name niet inhouden als ik gas geef.
     

Deel Deze Pagina