1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo vastgelopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joepjanssen, 10 feb 2010.

  1. Ik tank tegenwoordig exellium van Total en gewone diesel, en dat doe ik om en om. Ik verwacht dat ik dan die cleaners niet nodig heb.
     
  2. #122 Dark Angel, 22 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2013
    Ik heb echt exact hetzelfde probleem gehad anderhalf jaar terug.
    Bleek toen dat de turbo op afsterven stond maar nog niet dusdanig versleten dat alles schoongespoeld moest worden.
    Dit was bij en km stand van 275000
    Heb zelf een tweede hands turbo laten plaatsen die net 21000km gedraaid had.
    Inmiddels er alweer bijna 75000 mee gereden zonder turbo problemen.

    Kwa brandstof tank ik altijd bij de Shell en dan de gewone diesel.
     
  3. Wij staan inmiddels op 235000 km en bij mijn weten ook nog steeds met de eerste turbo.
    Geen gekke geluiden of iets dergelijks.
    Er wordt met gewone diesel gereden van een Berkman pompstation, en dus geen dure v-power of dat soort brandstof.
    De wagen krijgt gewoon de voorgeschrevenonderhoudsbeurten om de 20000 km.

    Nou ben ik wel een rustige rijder, misschien dat dat scheelt
     
  4. Hier toch een vraag die slaat op het onderwerp...

    Ik heb onlangs bij de luchtslang van de turbo, daar waar de carterontluchting ook op aangesloten zit, een olie plek gezien.
    De garage heeft het bekeken en heeft vastgesteld dat de lekkage niet uit deze slang of de carter komt, maar van "een leiding richting de turbo waar olie door gaat".
    Kennelijk zat er een miniscuul gaatje in waardoor de olie opspatte tegen deze slang aan.
    Op de vraag hoe ze het hebben opgelost kreeg ik te horen dat ze er een plaatje op gelast hebben.

    Moet ik hier nou op door gaan vragen of klinkt dit normaal/aannemelijk?
    Als ik alle leidingen bekijk zie ik er niets van....

    voordat ik ook in dit draadje begin over mn turbo :(
     
  5. Hier zijn de olieleidingen naar turbo ook vervangen onlangs, lekte ook...
     
  6. Ik denk dat ze de buis vanaf de turbo naar de intercooler, deze scheuren vaak en een plaatje erop lassen is opzich een prima oplossing. Mits het goed gelast is natuurlijk.

    @druganov op de olietoevoerleiding kun je toch niet lassen?
     
  7. #127 joske, 19 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2013
    [​IMG]
    (foto uit mn vorige topic)

    oke, hele geruststelling.
    Dit was voor de reparatie.Als ik de afdekkap loshaalde zag ik in de rechter onder hoek ook opgespatte olie.
    Aan de nattigheid te zien lijkt het net uit die buis te komen, mede omdat er een slangenklem loszat.
    Welke buis betreftdie buis die je bedoeld?
    Die stalen dikke, zwarte, buis? (die is net niet zichtbaar op de foto, helemaal onderin)

    [MENTION=1787]Dragunov[/MENTION]
    Was dat een grote (prijzige) klus? Want ik wil wel eea ff goed bekeken hebben voordat ik opdraai vd kosten die gaan komen in de toekomst

    Thanx
     
  8. Klopt die stalen zwarte buis. Scheurt altijd bij het ophangpunt wat boven je oliefilter huis zit. Omdat er turbodruk op staat sproeit er lichtjes olie schuin omhoog tegen de turboaanzuigdlang en de rest wat daar zit.
     
  9. €152,31 aan onderdelen (1.6TDCi 109PK), maar ook met een nieuwe oliefilter en 5W30 Formula F olie
     
  10. Super! dacht dat het om een smalle leiding ging...kon al niets vinden.
    ok, is dat gedeelte te zien op de foto toevallig?

    thanx
     
  11. Het is die buis helemaal onder op de foto
     
  12. Na het lezen van dit topic, en na al enige tijd last te hebben van een onverklaarbare lekkage wat zelfs oliespetters op de vacuumpomp veroorzaakt heb ik zojuist ook de "buis" gecontroleerd, bij mij is hij ook gescheurd.
    Bedankt voor tip!

    Gr. Dennis
     
  13. ideaal zo,n forum.....mocht je een foto hebben...weet de volgende exact waar het zit :-)
     
  14. Ook bij mij is de turbo aan vervanging toe, km stand is ong 180500. Tevens is de airco ook niet goed meer (koelt niet genoeg)
    Gelukkig is de turbo nog niet vast gelopen, hoorde al een klein poosje een lichte fluittoon. Had e.e.a. al eens gevraagd, maar toen was alles nog goed

    Met een beetje geluk is morgen alles weer gerepareerd en kan ik van het weekend dus met een gerust hart naar Luxemnburg
     
  15. en? gemaakt?
     
  16. Yep bijna alles is weer gerepareerd, turbo vervangen en 4x verstuivers vervangen i.v.m. lekkage. Airco moet ik van de week nog extra controleren, alles is goed druk etc alleen koelt hij niet goed. Bij de garage weten ze ook nog niet wat het is.

    Al met ze afgesproken dat als het zo blijft ik volgende week weer een afspraak maak om e.e.a. uit gebreid te testen.
     
  17. zo dat klinkt goed! garantie?
    zal mn knaken gekost hebben....

    Ben benieuwd
     
  18. Gelukkig is het een auto v/d zaak, welke er pas uitgaat bij 250.000 a 300.000 km (is schijnbaar goedkoper als leasen, bij ons kopen ze nl alle voertuigen)
    Kosten heb ik geen idee van dat is direct met de wagenparkbeheerder geregeld, maar het zal een prijzige aangelegenheid zijn.
     
  19. Heb trouwens eens ff goed gezocht...maar kan echt geen enkel plekje vinden waar ze iets aan die bedoelde buis hebben gelast.
    Lijkt mij dat het ergens bovenop moet zijn, omdat ze zeiden dat hij opspatte omhoog.

    Mocht iemand daar wel een voorbeeld foto van hebben....graag
     
  20. LS,

    Ik heb twee keer mijn turbo moeten vervangen. 46-SK-SB, Focus tdci 1.6
    Bij de aankoop van de eerste turbo heeft de leverancier BREZAN Den-Bosch veel zoekwerk gedaan.
    Er is aangeraden de toevoerleidingen naar de turbo te vervangen, met een groter filter daarin. (voorschrift van FORD)
    Bij de tweede keer dat ik mij bij BREZAN melde, hebben ze daar uitgezocht dat bij Peugeot, sinds zeer kort bekend was, dat loszittende verstuivers de oorzaak zijn.
    Nl: de loszittende verstuiver veroorzaakt een slechte verbranding in de betreffende cilinder. Daardoor ontstaat roet in die cilinder.
    Dat roet lekt langs de cilinderwand naar het carter.
    (er lekt altijd wel iets naar het carter maar geen roet.)
    Door dat roet vervuilt de olie (daar kun je op wachten) en daar door vervuilt het filtertje van de olie leiding naar de turbo. (onder anderen)
    De turbo is dan snel stuk.
    Na de eerste vervanging was het na een paar duizend km. weer prijs.
    Veel sneller dan de eerste keer omdat de hele motor vervuilt is, de interkoeler o.a. vol drek zit (als de turbo kapot gaat komt dat doordat het lager droog loopt, en zoveel speling krijgt dat de olie, die er nog komt de interkoeler ingaat)
    Ik heb dus bij de tweede vervanging (ook op advies van Peugeot / BREZAN de motor schoongemaakt.
    Te weten: interkoeler gespoeld, alle leidingen daaromheen gespoeld, carter gedemonteerd en schoongemaakt. Kunststof deksel op motorblok met inlaat openingen naar cilinders gedemonteerd en schoongemaakt.
    Motor een paar keer gespoeld met additief in olie (BREZAN)
    Alles dus schoonmaken waar de drek in terecht gekomen kan zijn.
    De verstuivers gedemonteerd en schoongemaakt (er zat er dus inderdaad een los, althans de bouten, maar wel moeilijk te demonteren door de drek die langs de verstuiver omhoog gekomen was.)
    Daarna heb ik nog ongeveer 150.000km gereden zonder enig probleem.
    Wel heb ik de eerste 30.000km koortsachtig gecontroleerd of er nog vervuiling ontstond in de filters, wat NIET het geval was. (geen kruimeltje)
    Hopende dit turbo probleem nu eens duidelijk weggezet te hebben, hoor ik graag of dit verhaal herkenbaar is.
     

Deel Deze Pagina