1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo vastgelopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joepjanssen, 10 feb 2010.

  1. Tja moest bobben :P Had 2 dames bij me dus dan ga ik niet zomaar stoppen ;)

    Morgen gaat die naar de garage toe. Kon niets vinden over uitsluitingen bij de Bovag garantie voorwaarden.


    Gerco.
     

  2. Sommige zeggen dat er geen garantie wordt gegeven op draaiende onderdelen. Dit kon ik niet vinden in de voorwaarden. Dat bedoelde ik. Sorry voor de onduidelijkheid.


    Gerco.
     
  3. Zo, de Ford is weer terug. Diverse keren doorgespoeld, olie + oliefilter vervangen, carterpan bekeken (niet vervangen, zag er goed uit), turbo vervangen, verstuiverprobleem aangepakt en zeefje naar de turbo weggelaten ter preventie.

    Over 2 a 3000 km staat olie+ oliefilter vervangen op de planning, nu hopen dat alles heel blijft :)
     
  4. Ik heb ook zojuist nieuws van de garage ontvangen. Turbo volledig defect. Olie te kort gooien ze het op (In februari zat de olie nog op max :S). Het is echter al de 2de turbo die stuk is gegaan... Auto heeft "pas" 167000km erop zitten... Kortom turbo nummer 3 gaat erop.

    Eerlijk gezegd is de betrouwbaarheid nu ver te zoeken bij mij :( wellicht dat ik hem ga inruilen bij waar ik hem heb gekocht en zoek ik een nieuwe uit :( Of het dan nog een Focus wordt wie weet maar ik denk niet meer de 1.6 TDci.


    Gerco.
     
  5. Erg zuur... Had je dit bericht al gelezen?

    Mogelijk dat er veel slijpsel in zat bij jou?
     
  6. Heeft iemand trouwens een idee hoe het kan dat verstuivers gaan lekken? Is dat slijtage of is er meer aan de hand?
     
  7. Ik heb geen idee hoeveel erin zat. Voordat de auto aan mij werd verkocht was de turbo ook al vervangen :( Dit gaf de garage aan. Ik ben aan het overwegen om de koop ontdaan te maken daar turbo nummer 3 ook vast en zeker stuk zal gaan :(


    Gerco.
     
  8. Dat is gewoon een slecht ontwerp van de motor denk ik, ze dichten af met gloeiplaatjes, maar dat is altijd al zo geweest, het systeem waar mee de verstuivers vastzitten zet vermoedelijk te veel uit bij warmte, dat icm een zeer hoge compressie wordt lekkage. Helaas lekt het eerst al 10.000 kilometer het carter in voor er iets aan de buitenkant aan te zien is..

    Daar ben ik ook heel bang voor ja!
     
  9. @antig01
    een belangrijke regel is dat je bij elke beurt controleerd of je de moeren van de verstuivers aan kan draaien
    door aandraaien voorkom je het
    een verstuiver die lekt daarbij zitten altijd de moeren te los

    @rammillius
    de kans is aanwezig de grootste vraag is hoe ze het de vorige keer hebben gedaan
    een turbo heeft korte levensduur als ze toen niet goed de turbo vervangen

    totaal zou je een rekening moeten hebben van dik 3000euro inc btw
    wat gedaan moet worden ff op een rij
    - olietoevoer erin, motor warm draaien, dan warme olie aftappen dus inc vuil
    - carterpan de- en monteren tevens goed schoonmaken van de olie die achterblijft
    -oliezeef in carter vervangen
    terwijl de carter onderuit is en beetje olie wat achter gebleven is na lekt ga je verder
    - bovenop de verstuivers verwijderen en hittschilden vv daarna terugmonteren, wel op de volgorde houden ivm computer daar op ingeleerd staat, en ook getelecodeerd staat
    -hogedrukleiding vv nu verstuivers vastzetten
    - kleppendeksel pakking (plastic bak waar je de olie toevoegd in motor)
    - vacuumpomp eraf halen en schoonmaken het zeefje
    - roetfitler onderuit demonteren
    -alle hitteschilden verwijderen
    -olieleiding losnemen
    en doorspoelen naar de oliepomp toe, heb je lucht daar dan weet je dat hij niet verstopt kan zijn
    -turbo de-en monteren
    - olieleiding onderste zeefje uit de nieuwe banjobout eruit halen
    olieleiding goed monteren zodat er nergens kan lekken,
    voordat je monteert eerst klein beetje olie bovenop het klein gaatje van de plek waar de banjobout moet monteren, zodat hij het snelst olie heeft en dus smeert

    nu verder alles terug monteren stekker losnemen van de verstuivers (nooit met draaiende motor doen anders gaat verstuiver kapot)
    maar je moet de motor stationaair draaien en kijken of je genoeg olie retour gaat dat van de turbo afkomstig is, dan de olieretour monteren van de turbo

    nu alles goed monteren, dus de stekkers voornamelijk aansluiten, storing wissen ivm je net hebt gestart zonder dat verstuiver aangesloten zit
    als dit gedaan is
    starten zodat hij weer loopt en zonder gas te geven laten draaien totdat hij warm is.

    wanneer warm dan proefrit maken tot 2500rpm
    van de hele rit 1x is het goed om te kijken of je geen storing krijgt met hogere toerental, dus goed doortrekken en de turbo volle bak laten werken

    terugkomst motor na laten lopen zodat de turbo het laagst mogelijk toerental draait en afzetten
    naast dat moet de klant ook de olie 15.000km vv (beter voor turbo dan 20.000km) dan ook de verstuivers direct weer aandraaien

    als je dit zo doet dan zie ik geen rede dat de turbo geen 120.000km niet aan kan
     
  10. Wie z'n regel is dat dan? Niet van Ford in ieder geval.
    Bovendien bedoel jij met aandraaien waarschijnlijk een stuk vaster zetten als het voorgeschreven koppel.
    Maar je hebt inderdaad gelijk dat die moeren loslopen, en daarom is het ook zo'n waardeloze constructie..
     
  11. De garage gaf telefonisch aan mij door dat de auto al eens met pannen was geleverd bij hen door de vorige eigenaar. Ook toen was de turbo stuk. Deze hebben ze gemaakt en de auto weer te koop aangeboden. Helaas is dit niet aan mij kenbaar gemaakt.

    De turbo heeft het maar 4000km volgehouden. Ik denk dat de reparatie nu weer "flut" is waardoor ik over 4000km weer problemen heb. En dan zal je net zien dat mijn 6 maanden Bovag garantie weg is.


    Gerco.
     
  12. Als je hem laat repareren heb je op de reparatie ook weer garantie, zo werkt dat tenminste normaal gesproken.
    Dus gaat het half jaar of zoveel km weer opnieuw in.
    Het is wel verstandig om het een en ander van te voren eerst goed door te spreken met het bedrijf en zwart op wit te laten zetten.
     
  13. De enige manier van repareren is in dit geval een ruilmotor!
     
  14. Kunnen er geen dikkere leidingen naar de turbo worden gelegd zodat er meer olie naar toe gaat? of praat ik nu onzin?


    Gerco.
     
  15. #76 kolere, 7 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2012
    Hier heeft iemand ook andere leidingen voorgesteld.

    Dit lost je probleem niet op, als je turbo het zo snel al begeeft zit er vrijwel zeker zoveel rotzooi in het blok dat dit niet te reinigen is. Dit resulteert dan weer snel in een kapotte turbo.

    Wat je misschien zou kunnen proberen is een zeefje plaatsen op een makkelijke plaats zodat je het zeefje elke week kan reinigen. Persoonlijk zou ik afgaan op wat de deskundige zeggen, dus motor vervangen.
     
  16. Ik heb mijn auto sinds maandag weer terug. Nog een korte vraag: ik rij hem netjes warm, maar wanneer is de olie goed warm? Hangt dit van het aantal kilometers af, of tijd?

    En wat is 'niet te hoog in de toeren'? Ik hou nu 2500 toeren aan als max (voor de 1e 15 minuten), en uiteraard rustig optrekken en bij 2000 toeren schakelen.

    Daarnaast heb ik Ford een brief geschreven, ben benieuwd naar hun reactie.


    @Gerco: balen!
     
  17. Ik kom zelf niet hoger dan 2000 toeren bij een koude motor, en als de naald van de koelvloeistofmeter terug zakt(dus als de radiateur ook wordt verwarmd) dan geef ik meer toeren. Ik ga er van uit dat dan ook de olie op temperatuur is. Er zit nl. een oliekoeler op en dan ga ik er van uit dat de olie ook tijdens de opwarmfase wordt opgewarmd. Een oliekoeler werkt van 2 kanten.
     
  18. De mensen met een olietemperatuurmeter kunnen daar beter antwoord op geven denk ik.
    Het duurt in ieder geval een stuk langer om de olie warm te rijden dan om de koelvloeistof warm te krijgen..
     
  19. trap zon ding nou maar eens goed los ipv dat zuinige gejaag, daar worden ze ook niet beter van, denk aan vieze egr, vervuiling in je roetfilter, gewoon ff rustig aan en dan doortrekken met zon ding, scheeld je al een hoop ellende.
     

Deel Deze Pagina