1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo vastgelopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joepjanssen, 10 feb 2010.

  1. #21 Marco Morello, 15 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2010
    Het is niet zozeer dat je blok kapot gaat, maar je turbo kan weer kapot gaan.
    Die zuigt het ijzerslijpsel aan.

    @Supermole; een dealer is zeker niet verplicht om de reparatie zo uit te voeren. A) de TSB behoor jij als particulier niet te hebben. Dus daar kun je geen rechten aan ontlenen. B) Soms is de werkwijze in desbetreffende TSB`s niet de juiste, dan wel afdoende. En kan een andere oplossing beter zijn.
     
  2. Zaterdag vertelde de dealer in Leeuwarden (die vrienden van Sietze) me dat , indien Ford onderhouden, Ford de turbo betaalt de eerste keer. Klapt daarna het blok, dan betaald Ford het blok ook. Is dat zo Marco?

    Mijn oom heeft het ook gehad. tot 2 maal toe de turbo, ondanks dat het pricies zo was uitgevoerd, met spoelen van het blok en alles erbij. Dus einde focus.
     
  3. Lagerschalen zitten volgens mij tussen de krukas en de drijfstangen (waar je zuiger aan zit). Dit kan je alleen ziet als je de krukas ziet, daarvoor zal de carter (de buitenkant van het blok) open moeten worden gemaakt.
     
  4. @silverbaron: Hoe bedoel je: "zuigt het ijzervijlsel aan"? de olie wordt toch naar de turbo gepompt? Het ijzervijlsel wat jij bedoeld is dat dan het vijlsel wat al van de kapot gelopen lagers afgesleten is voordat de turbo het begaf en nu achterblijft in de motor?

    Al met al zal ik de onderdelen wel zien die vervangen worden, dan kunnen we zien of de oorzaak zat in te weinig smering van de turbo of gewoon pech met een maandagochtendmodelletje turbo.

    Is er een manier om de hoeveelheid ijzervijlsel in olie te bepalen (en dat te vergelijken met een standaard hoeveelheid ijzervijlsel in motor olie)?

    Het oliecarter moet er van af, is dat niet hetzelfde als het carter van de motor? of zijn dat twee hele andere dingen?
     
  5. Haal het olie filter eraf en je weet het. Maar ga er maar vanuit dat dit het is, is niet de eerste.
     
  6. @Kolere: je bedoelt het tekort aan smering door slechte toevoer van olie (en olie van sterk vermindere kwaliteit).

    Zelf hoop ik ook dat dat uit de diagnose komt, maar mijn grootste zorg ligt bij het verkomen van herhaling. Dat hoop ik te verkomen door nu 3 maal te spoelen met Forte Flush, en dan de top end treatment van Forte te gaan gebruiken en mijn olieververs intervallen te verkorten (naar 15K) en te laten uitvoeren door de dealer.
     
  7. @Buurman; het kan best dat ford de 1e turbo vergoedt. Maar ik kan me voorstellen dat dit alleen maar binnen een bepaalde kilometerstand zal zijn en de auto op tijd zijn onderhoud heeft gehad. Dus niet als een beurt om de 20k gedaan moet worden, deze pas bij 25k laten uitvoeren.

    @Joep: het is jammer dat in de geplaatste TSB de afbeeldingen niet te zien zijn, dan had je kunnen zien waar en een globale indicatie van de hoeveelheid ijzerslijpsel.
    Het probleem met deze motoren zit `m echt in de geringe smering (lees te weinig olie).
     
  8. De hyperlink die bij de TSB staat werkt(e) en daar heb ik dus de volledige TSB gedownload inclusief de plaatjes.

    Ongeveer dezelfde plaatjes staan ook in de beschrijving van Forte, die ik op een andere plek hier van het forum geplukt heb.
     
  9. Raar dat er dan geen modificatie voor is om toch voldoende te smeren dan
     
  10. @Draakje; de enige echte remedie zou een grotere carterpan zijn. Alleen gaat dit niet passen.... :|
     
  11. De TSB beschrijft echter wel dat er vanuit de fabriek verbeteringen zijn aangebracht:

    Actie in de fabriek: Er zijn verscheidene verbeteringen in de productie geïntroduceerd om roet in de olie te voorkomen.

    Echter jammer dat je niet weet wat die aanpassingen zijn en vanaf wanneer ze zijn geintroduceert.
     
  12. Ja en of je het nadien het nog kan doen
     
  13. Volgens mij is er Europese wetgeving actief die de fabrikanten verplicht alle informatie te verstrekken met betrekking tot onderhoud en reparatie. Daar mag dan wel een redelijke vergoeding voor gevraagd worden.

    Conclusie, je lult een slag in de rondte.
     
  14. Niet te snel andere veroordelen :(

    VOLGENS jou is er, maar is die wet er ook daadwerkelijk ;)
    Aan volgens hebben we niet zoveel. De wetgeving is er of is er niet ;)
     
  15. #36 kolere, 23 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2011
    In beginsel is in het Nederlands privaatrecht onrechtmatig verkregen bewijs in het proces toelaatbaar. Dus je kan aan de tsb's wel rechten ontlenen, zeker ter onderbouwing dat door het toedoen (ook nalaten) van de wederpartij de schade is opgetreden (of de kans daarop is vergroot). Ik kan mij ook niet indenken wat zo bezwaarlijk is aan het inbrengen van tsb's, is nou niet bepaald privacy gevoelig oid.
     
  16. Onderbouw maar eens dat ik een slag in de rondte l.u.l.
    Zoals Joost zegt: "volgens mij" blablabla.... Daarbij die vergoeding... is die betaald? Vast niet. iets met downloaden enzo.

    En zal er niet iets als beschermrecht van Ford op zitten? Kan me er iets bij voorstellen namelijk.

    Maar goed fijn dat jij in je korte periode dat je op dit forum zit, kunt zien dat ik uit mijn nek l.u.l. :schater:

    @Kolere; de 1.6 tdci heeft 3,8 liter olie in het carter.
    Is genoeg wanneer dit 3,8 liter blijft, alleen bij olieverbruik (verantwoording gebruiker) wordt het al snel te gering. Zeker als er een half litertje weg is...
    Dit gezegd hebbende, denk ik dat je aan de TSB`s weinig zult hebben. Daarbij de beschreven methode hoeft niet perse soelaas te bieden. Er staat nergens beschreven dat dit de oplossing is. Of zie ik dat verkeerd?
     
  17. Laat ik het zo zeggen Ford stelt zich wat kwetsbaarder op door de aandachtspunten te beschrijven wat turboschade kan veroorzaken. Een verstopt zeefje blijkt dus zomaar te kunnen en is bekend terwijl er wel normaal onderhoud heeft plaatsgevonden. Dit kan als onderliggend bewijs zeker invloed hebben. Als blijkt dat het controleren van zeefje niet veel werk kost en een vervuilt zeefje grote gevolgen kan hebben.

    Die 3,8 liter olie is bij mij tot nog toe voldoende gebleken nu op 165.000km (om de 20.000 olie verversen en olie op pijl houden al heb ik dit nog nooit hoeven doen omdat de auto niks verbruikt). Toch is dit volgens deskundige het probleem, doordat er zo weinig olie in zit is een beetje roet al voldoende om de olie zo dik te maken dat de olietoevoer verstopt raakt. Zeker icm de EGR kan dit tot problemen leiden.
     
  18. Helaas ben ik ook de "trotse" bezitter van een 1.6 TDCi met turboproblemen. Momenteel staat hij bij de garage met een begroting van de kosten van 2100 (na een grote beurt + vervangen roetfilter a 1700 een paar maand geleden:nocheer:)

    Ik heb al flink wat topics gelezen, maar ik heb nog wel een vraag:

    Komt dit echt zo vaak voor? Ik neem aan dat het vervangen van het blok nog wel flink wat duurder is, en ook daar heb je geen garantie dat er altijd de juiste interval voor olieverversen is aangehouden.

    Kortom: ik twijfel wat te doen. Inmiddels ben ik zo ver dat ik - mits er een goede kans is op het definitief verhelpen - het vervangen van de turbo + spoelen sterk overweeg. Mijn dealer geeft in principe 1 jaar garantie.

    Tips en/of adviezen zijn erg welkom!
     
  19. Er zijn hier al een behoorlijk aantal mensen geweest die het blok volgens de richtlijnen hebben laten spoelen en niet al te lang daarna alsnog weer problemen kregen met de turbo door ijzerslijpsel. Ook een aantal mensen waar het wel goed gegaan is overigens.
     

Deel Deze Pagina