1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo vastgelopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joepjanssen, 10 feb 2010.

  1. Ik heb een 2006 Focus Wagon TDCI 1.6 met 139000 km op de klok.

    Gisterochtend tijdens mijn dagelijkse 60 km rit naar mijn werk moest ik steeds verder het gaspedaal indrukken om mijn snelheid te behouden. Nadat die onder de 100 kwam, terug naar 4 geschakeld en toch bleef de snelheid afnemen. Eerste afslag eraf (500 meter verder) en boven aan de afslag stil gezet.

    Voordat ik de wagen stilzette kwam er een schrapend geluid vanuit de motor ruimte. Wegenwacht gebeld en toen ik daarop zat te wachten even ge-googled naar kenmerkende geluiden van Ford Focussen. Helaas was het meest gelijkende geluid het vastlopen van de turbo. En helaas moest de wegenwacht hetzelfde vaststellen. (de inlaat van de turbo losgehaald en de schoepen leken behoorlijk verbogen en gescheurd, de as was ook niet rond te draaien).

    Wagen af laten slepen naar de dealer en zelf met vervangend vervoer naar mijn werk gegaan.

    Vanochtend de diagnose van de dealer: Turbo inderdaad vastgelopen en kosten voor vervanging van turbo, schoonmaken blok, vervangen carter, boutjes en moertjes, pakkingen etc (inclusief vacuumpomp): 2600 Euro (geschat, waarvan 660 euro ex btw uurloon is).

    Nu zit ik met het dilemma: breng ik de auto naar een Bosch Service Punt of laat ik hem repareren bij de dealer? Zou er verschil zitten in de reparatie? Wil namelijk de kans op herhaling zo klein mogelijk maken, zodat ik niet dadelijk een heel nieuw blok nodig heb. Maar vind 2600 euro ook een hele boel geld.

    Opmerking van de dealer: Ford heeft een speciaal TSB uitgegeven waarin staat hoe te handelen na het vastlopen van een turbo.

    Zou ik van de dealer/ford nederland nog coulantie kunnen verwachten omdat ik de kosten moet betalen van alle onderdelen die niet met de turbo te maken hebben terwijl het algemeen bekend is (merk ik nu achteraf) dat die turbo's stuk gaan omdat het blok niet heel goed is?

    Iemand dit al eerder meegemaakt die zijn ervaringen met het herstel wil delen en vooral over hoe het daarna ging (kans op herhaling etc).

    Alvast Dank voor jullie reakties.
     
  2. Joep, ik nodig je uit om de zoekfunctie te gebruiken. Jouw defect is namelijk een hot issue van de Focus II 1.6 tdci
     
  3. @Joep; de schuld van het vastlopen van de turbo heeft te maken met de geringe hoeveelheid olie die in het blok zit. Er zit nog geen 4 liter in dit PSA blok. Dit is in de praktijk veels te krap. Daarbij heeft de turbo zelf niks te maken met de betrouwbaarheid van het motorblok.

    Het enige advies wat ik je kan geven (behalve goed de zoekfunctie gebruiken op dit forum ;)) is bij deze schade het volledige motorblok te vervangen. Ondanks de TSB van Ford en zelfs van de PSA groep, dus excessief schoonmaken, doorspoelen etc. is de kans groot dat de nwe turbo zo weer kapot gaat. Dit door achtergebleven ijzerslijpsel dat er toch in terecht komt.

    Wat je in de toekomst kan doen om dit (trachten) te voorkomen, is de onderhoudsinterval vervroegen, dus vaker olie met filter wisselen en dan elke keer de turbo laten checken op speling. Zodra deze speling gaat geven, dan is de kans groot dat deze op springen staat.


    Succes ermee.
     
  4. Hier om de 10.000km wordt olie vervangen
     
  5. Maar ik mag toch aannemen dat na een reparatie uitgevoerd door de dealer via het voorschrift van Ford/PSA, dat ik dan op garantie van de turbo mag rekenen?

    Ik neem toch niet aan dat iedereen die een turbo vastloper heeft een nieuw blok plaatst?

    @Dragunov: Laat je de olie iedere keer door de dealer vervangen?
     
  6. @Joep, als je de zoekfunctie gebruikt, dan zul je zien dat er meer zijn geweest die alleen de turbo hebben vervangen en achteraf weer problemen hebben gekregen. En dan uiteindelijk toch voor een ander blok gaan. Je kan het natuurlijk altijd proberen om de auto d.m.v. de voorgeschreven TSB`s te laten repareren. De uitzondering bevestigt de regel. ;)

    Een kleine aanvulling op mijn bericht hierboven; goeie (vaak duurdere) olie is ook aan te raden. Dus niet die supermarkt rommel.
     
  7. #7 Dragunov, 10 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2010
    Ja, telkens bij dealer

    dealer zei zelf dat bij de 1.6TDCi motoren het beste is om regelmatig de olie te verversen en vooral voor je turbo. Goed warm rijden voor je echt je turbo laat werken zodat olie goed je turbo kan smeren en voor je auto stillegt, nog eens een minuut stationair laten draaien, zodat olie uit carter door je olie kan en zo je turbo kan afkoelen, anders kan je na verloop van tijd problemen krijgen met turbo door aangekoekte olie in je turbo als je direct auto stillegt met een hete turbo
     
  8. Wordt denk ik tijd voor een "Belangenvereniging 1.6 TDCi gedupeerden".
    Sterkte met de afhandeling. Zou toch proberen om coulance te krijgen via Ford Nederland, eventueel ondersteund door een rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Je mag van dit "product" verwachten dat het langer/meer km meegaat zonder deze ernstige gebreken.
     
  9. Dit begint wel een heel erg schraal verhaal te worden met die 1.6 TDCI's. Geldt dit alleen voor de 1.6 of ook voor de andere motoren?
     
  10. Zijn er al mensen die contact op hebben genomen met Ford Nederland over een coulantie regeling na het vastlopen van een turbo?

    Wat was de reaktie van Ford Nederland?

    Heb gesproken met Bosch Car Service en die spoelen de motor alleen maar en zetten er een nieuwe turbo op. En ze geven geen garantie mbt nevenschade (lees: schade aan het blok). Daar hebben we niets aan.

    Het bulletin van Forte ziet er nog het beste uit, als ze dat volgen dan heb je in ieder geval nog een indicatie van de (reeds onstane) slijtage aan je blok.
    (en aan de gespecificeerde prijsopgave van de dealer te zien gebruiken ze de top-end treatment van Forte)

    Ik zie de vraag vaker voorbij komen, maar heeft iemand toegang tot het TSB van Ford wat beschrijft wat er gedaan/gecheckt moet worden na het vastlopen van een turbo? Dat zou ik graag wel in willen zien.
     
  11. Het TSB dat van toepassing is: TSB 46/2008

    (geen idee of dit model specifiek is).
     
  12. Massa claim is een stichting:P. Toch vind ik het een raar verhaal, is de huidige 1.6 tdci aangepast met een grotere carter oid? Ben benieuwd wanneer ik aan de beurt ben:???:. Van de dealer ook nog niks van een kortere verversingtermijn van de olie gehoord.
     
  13. Heb rond gebeld voor een kostenopgave voor het vervangen.

    Bosch Car Service is stukken duurder dan de dealer (indicatie van 2500 tot 3800 euro) en ik moet zeggen dat ik niet een heel erg vertrouwen wekkend gesprek had met ze (vroeg naar de tsb's en of ze die ook hadden, antwoord: nee daar werken wij niet mee. Nadat ik de prijsopgave had gekregen begon hij wel over de motor flushen en zo, en dat er stukjes metaal van de intercooler de turbo in zouden kunnen vliegen) Aangezien de intercooler na de turbo zit zal de kans hierop vrij klein zijn.

    Ik ga morgen met de dealer praten om te horen wat ze kunnen doen, hoe ze het gaan doen (probleem is niet dat ik de dealer niet vertrouw, ik wil het vertrouwen in de auto terug en dat kan alleen door een goede analyse van de staat van de motor en de reden van het vastlopen van de turbo (sorry, ben een nerd die in Research omgeving werkt))

    Hopelijk is er geen zichtbare slijtage aan de motor en kunnen ze met schoonmaken, flushen, meten en nog meer schoonmaken en vervangen er voor zorgen dat ik nog vele km's met deze auto kan rijden.
     

  14. Ik weet niet of de carter o.i.d. veranderd is. Wat betreft de vervroegde verversinstermijn; ik denk dat het niet is aangegeven door de dealer omdat dit (nog) niet als officiele oplossing te boek staat.
     
  15. [​IMG] [​IMG]



    TECHNISCHE SERVICE BRIEFNieuwe uitgave No.46/2008
    10 december 2009[​IMG][Afdrukbare HTML-pagina]
    Kopie naarService ManagerChef schade-afdelingChef onderdelenverkoopChef werkplaatsReceptionistenMonteurs © Ford Motor Company
    Alle rechten voorbehouden.
    Deze TSB betreft alleen technische service Informatie. Zonder uitzondering zijn alle gratis reparaties en vervangingen onderworpen aan de afzonderlijke garantie- en policyprocedures van de overkoepelende Ford Company. De afbeeldingen, technische informatie, gegevens en beschrijvingen in deze uitgave geven de stand van zaken weer bij publicatie.
    Deze heruitgave vervangt alle vorige uitgaven. Vernietig a.u.b. alle vorige uitgaven. Raadpleeg alleen de elektronische versie van deze TSB in FordEtis. De informatie onder "Benodigde onderdelen" is bijgewerkt.
    Onderwerp/Storing: Vermogensverlies; defecte turbocompressorModel:Focus 2004.75 (07/2004–)Assemblagefabriek: Valencia
    Assemblagefabriek: Saarlouis
    Motor: 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel
    C-MAX 2003.75 (06/2003–)Assemblagefabriek: Valencia
    Assemblagefabriek: Saarlouis
    Motor: 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel
    Markten: AlleHoofdstuk: 303-04Samenvatting
    Wanneer de klant een klacht heeft over vermogensverlies als na het volgen van de betreffende procedure in het werkplaatshandboek in FordEtis is gebleken dat een defecte turbocompressor de hoofdoorzaak is met duidelijke beschadiging van de turbocompressor (turbine-/compressorwielen beschadigd of turbocompressoras gebroken), dan moet de volgende procedure worden uitgevoerd om te voorkomen dat de storing opnieuw optreedt.
    [​IMG]LET OP: Iedere stap van deze instructies voor de werkplaats moet zoals aangegeven wordt uitgevoerd. Gebeurt dit niet, dan kan dit leiden tot een incorrecte diagnose en het niet kunnen verhelpen van de klacht van de klant.

    Benodigde onderdelenBeschrijvingFinis codeAantalTurbocompressor - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (90 pk)1 523 3371Turbocompressor - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (110 pk)1 479 0551Olietoevoerleiding - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (90 pk)1 479 8401Olietoevoerleiding - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (110 pk)1 479 8391Olieretourleiding - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (90 pk)1 360 2771Olieretourleiding - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (110 pk)1 479 8381Banjobout olietoevoerleiding turbocompressor met filter1 590 7562Koperen ring wartel olietoevoerleiding1 232 2156Oliefilter1 359 9412Oliefilterpakking1 145 9441Olieaanzuigbuis (inclusief 3 bevestigingsbouten olieaanzuigbuis)1 483 8251Oliecarter1 342 6301Vacuümpomp afdichten (indien nodig)1 355 0311Vacuümpomp (indien nodig)1 487 8601Klem katalysator aan turbocompressor1 474 8282Uitlaat - pakking1 152 194-Pakking oliekoeler en -filter1 145 9461Uitlaatleiding turbocompressor (indien nodig)1 439 4101ReparatietijdBeschrijving van de bewerkingBewerkingsnr. / TijdIDS - Aansluiten/Communicatie29 099 0IDS - DTC's Uitlezen/Wissen29 099 4Onderdelen verwijderen, controleren en aanbrengen:Auto's met roetfilter (DPF)5,8 uurAuto's zonder roetfilter (DPF)5,2 uurRoetfilter - Statische regeneratie (door Ford goedgekeurd diagnosegereedschap gebruiken)25 280 5Reparatiecodes/ClaimcodesOorzakelijk onderdeel:21901ACES klachtcode:49OASIS401000, 614000Materiaal
    NaamSpecificatie/LeverancierFormula F Engine Oil SAE 5W-30WSS-M2C913-CSiliconenkitWSE-M4G323-A4MotorreinigerNr.: 0893558 - Würth** Deze TSB bevat een gedetailleerde lijst met alle contactadressen en telefoonnummers.
    WerkplaatsuitrustingFinis codeRemmenreiniger (AUT, BEL, CHE, DEU, ESP, FRA, GBR, IRL, ITA, NLD, PRT, RUS)1 306 021Remmenreiniger (CZE, DNK, FIN, GRC, HUN, NOR, POL, SWE)1 306 023Actie in de fabriek
    Er zijn verscheidene verbeteringen in de productie geïntroduceerd om roet in de olie te voorkomen.
    Instructies voor de werkplaats
    Verwijderen
    Auto's met kilometerstand > 50 000 km

    1. Sluit de draagbare diagnose-eenheid van IDS standard op de auto aan en breng de communicatie (voertuigidentificatie) tot stand.
    • Controleer op opgeslagen storingscodes m.b.t. de klacht van de klant.
    • Wis eventuele opgeslagen storingscodes (DTC's).
    • Ontkoppel IDS van de auto.
    [​IMG]


    2. Verwijder de motorafdekking.
    • Tap de oude motorolie af. Vul bij met nieuwe motorolie en Würth motorreiniger (zie onder "Benodigde onderdelen"). Start de motor en laat deze minimaal 20 minuten stationair draaien.
    [​IMG]


    3. Verwijder de uitlaatslang van het luchtfilter.
    • Maak de uitgaande buis van het luchtfilter los.
    • Maak de snelkoppeling van de carterventilatieslang (PCV-slang) los.
    [​IMG]


    4. Verwijder de vacuümpomp van het remsysteem. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 206-07, Bekrachtigd rembedieningssysteem; remvacuümpomp — 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel.
    • Verwijder de afdichtingen van de remvacuümpomp; deze worden niet meer gebruikt.
    Alleen auto's met roetfilter
    5. Draai de radiateursteun aan de linkerzijde los (twee bouten). Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-03.

    [​IMG]


    6. Verwijder de koelventilatormotor en de kap.
    • Druk de klemmen van de koelventilatormotor en de kap in. Til de ventilatormantel omhoog tot deze los is van de steunen.
    Alle auto's
    7. Verwijder de turbocompressor. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-04.

    [​IMG]


    8. Verwijder de oliekoeler en het filter. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-01, Motor - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel; demonteren.
    • Verwijder het oliefilter.
    [​IMG]


    9. Verwijder de olietoevoerleiding van het motorblok.
    • De olietoevoerleiding en de koperen ringen voor de wartel van de olietoevoerleiding worden niet meer gebruikt.
    10. Verwijder de olieaanzuigbuis. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-01, Motor - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel; oliepomp in auto repareren.
    De volgende verwijderde onderdelen controleren op metalen deeltjes - Voorbeelden defecte onderdelen
    1. Controleer de volgende verwijderde onderdelen op metalen deeltjes.
    1. Banjobout olietoevoerleiding turbocompressor met filter
    2. Olieretourleiding turbocompressor (retourleiding in de afbeelding voor de duidelijkheid volledig geopend weergegeven)
    3. Oliekoeler en -filter
    4. Olieaanzuigbuis
    5. Oliefilter

    6. Remvacüumpomp
    • Als er vuildeeltjes (metaaldeeltjes) in het systeem zijn achtergebleven (zie de voorbeelden van defecte onderdelen - vergelijk deze met de onderdelen die u hebt), ga dan naar de volgende stap.
    [​IMG]

    Gereinigde en nieuwe onderdelen aanbrengen
    1. Reinig de oliekoeler en het filter aan de betreffende motorzijde grondig met remmenreiniger en droog de onderdelen met perslucht.

    [​IMG]


    2. Breng de eenheid van oliekoeler en filter met een nieuwe pakking en een nieuw oliefilter (zie onder "Benodigde onderdelen") aan. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-01, Motor - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel; demonteren.
    • Aanhaalmoment: 10 Nm
    • Breng een nieuwe olieretourleiding naar de oliekoeler en het filter (zie onder "Benodigde onderdelen") aan.
    [​IMG]

    3. N.B.: Vervang de complete vacuümpomp wanneer het NIET mogelijk is de verontreiniging volledig te verwijderen. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 206-07, Bekrachtigd rembedieningssysteem; remvacuümpomp — 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel.
    Reinig de remvacuümpomp grondig met remmenreiniger, droog deze met perslucht en breng nieuwe afdichtingen (zie onder "Benodigde onderdelen") aan. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 206-07, Bekrachtigd rembedieningssysteem; remvacuümpomp — 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel.
    4. [​IMG]LET OP: Gebruikt NIET overmatig veel siliconenkit. Meer informatie over het aanbrengen van het oliecarter is uitgegeven in TSB 21/2008.
    Breng een nieuw oliecarter en een nieuwe olieaanzuigbuis (zie onder "Benodigde onderdelen") aan. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-01E, Motor - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel; oliepomp in auto repareren.
    5. Verwijder de inlaatluchtkoeler, tap alle olie af en verwijder achtergebleven metaaldeeltjes aan de binnenzijde. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-12.

    6. Controleer de uitlaatleiding van de turbocompressor op beschadigingen.
    • Er kan met name bij auto's geproduceerd tot 05/2006 (productiecode 6J) een barst in de uitlaatleiding van de turbocompressor zichtbaar zijn. Indien beschadigd, moet een nieuwe uitlaatleiding van de turbocompressor (zie onder "Benodigde onderdelen") worden aangebracht.
    [​IMG]


    7. Controleer de volgende onderdelen visueel op duidelijke tekenen van beschadiging, vernauwing/verstopping of vervuiling:
    • Luchtfilterelement
    • Uitlaatslang luchtfilter
    • Inlaatslang luchtfilter
    • Grondig deze onderdelen indien nodig grondig.
    [​IMG]

    8. N.B.: Breng de olieretourleiding naar de turbocompressor in deze fase nog niet aan.

    Breng een nieuwe turbocompressor (zie onder "Benodigde onderdelen") aan. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-04.
    • Breng een nieuwe uitlaatslang van de turbocompressor (zie onder "Benodigde onderdelen") aan.
    [​IMG]


    9. Breng een nieuwe olietoevoerleiding met een nieuwe onderste banjobout met filter (zie onder "Benodigde onderdelen") aan.
    • Reinig de bovenste banjobout voor het aanbrengen grondig met remmenreiniger en droog deze met perslucht.
    • Breng nieuwe koperen ringen voor de wartel van de olietoevoerleiding (zie onder "Benodigde onderdelen") aan.
    10. N.B.: Breng de olieretourleiding naar de turbocompressor en de uitlaatslang van het luchtfilter in deze fase nog niet aan.
    Breng alle andere onderdelen in omgekeerde volgorde aan.
    11. Vul de motor met de voorgeschreven hoeveelheid motorolie.
    Oliestroomhoeveelheid meten na aanbrengen van nieuwe onderdelen

    [​IMG]


    1. Breng een langere olieretourleiding (in de handel verkrijgbaar) naar de turbocompressor aan en leid deze in een geschikte opvangbak (inlaatleiding inlaatluchtkoeler in de afbeelding voor de duidelijkheid verwijderd).
    • Breng de uitlaatslang van het luchtfilter aan.
    • Start de motor en laat hem stationair draaien. Schakel de motor na 60 seconden uit en meet de hoeveelheid olie in de opvangbak. De hoeveelheid opgevangen olie in een ononderbroken stroom moet binnen 60 seconden meer dan 0,3 liter zijn.
    • 1. [​IMG]LET OP: Zorg dat de motor niet draait terwijl het oliepeil lager is dan het minimum.
    • Herhaal de test 2 of 3 keer om te bevestigen dat de oliestroom correct is. Als de hoeveelheid NIET binnen de specificaties valt, bel dan de hotline voor goedkeuring vooraf (Prior Approval Hotline), afhankelijk van de betreffende markt, voor verder uit te voeren acties. Er MOET goedkeuring vooraf worden verkregen, voordat er meer reparaties worden uitgevoerd.
    • Stuur de gegegens op naar de afdeling Voorafgaande goedkeuring.
    [​IMG]


    2. Breng de olieretourleiding naar de turbocompressor aan.
    • Alleen voor auto's met DPF: Voer de statische regeneratie van het DPF uit. Zie de procedure in de betreffende Handleiding. Deze procedure kan tevens worden gestart in FordEtis IDS door <Toolbox/Powertrain/Service Functions/PCM> (ToolBox/Aandrijflijn/Servicefuncties/PCM) te selecteren.
    3. Rijd met de auto (30-40 km).

    [​IMG]

    4. [​IMG]WAARSCHUWING: Zorg dat u eruit stromende vloeistof opvangt.
    Ververs de motorolie en vervang het oliefilter nogmaals. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-01, Motorolie aftappen en bijvullen.
    Banjobout olietoevoerleiding turbocompressor met filter - vervangen
    1. Verwijder de katalysator. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 309-00.
    [​IMG]


    2. Vervang de banjobout van de olietoevoerleiding van de turbocompressor inclusief filter door de banjobout van het nieuwste ontwerp.
    • Breng nieuwe koperen ringen voor de wartel van de olietoevoerleiding (zie onder "Benodigde onderdelen") aan.
    3. Plaats de katalysator. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75; C-MAX 2003.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 309-00.
    Tabellenbijlage 1
    Würth - www.Wurth.com
     
  16. Kun je er niet beter een ander blok in laten leggen? 2.0 ofzo die deze gebreken niet kent?
    of is dit technisch niet mogelijk?
     
  17. Bij de TSB zit ook een lijst met onderdelen die je moet vervangen bij het vervangen van de turbo. De dealer moet dit gewoon allemaal uitvoeren en dan heb je 1 jaar garantie op je reparatie, maar geen garantie op eventuele nevenschade die later nog ontstaat doordat de turbo ooit vastliep.

    Belangrijk: er zit tot 4 jaar nog coulance op reparaties van meer dan €XXX,- ex BTW. Dit percentage neemt uiteraard af naarmate de auto ouder is en er meer kilomters op staan. Ik ken de tabel niet uit m'n hoofd en de exacte tabel is ook niet publiekelijk beschikbaar.

    Maar als je auto van eind 2006 is, dan maakt je nog een goede kans op enige coulance. Als je een goede dealer hebt, dan zal hij dit voor je regelen.
     
  18. @ Hendrik: Fantastisch, hartelijk dank voor het posten!!

    (was voorheen alleen te vinden op het SaabForum maar dit Focus forum heeft absoluut dezelfde, zo niet betere kwaliteit en loyaliteit van zijn leden).

    @SuperMole: Dat ga ik zeker aankaarten. Ik ga vanmiddag langs om te bespreken met de dealer wat ze voor me kunnen doen.
     
  19. Na een lang gesprek met de dealer en Ford nederland kan ik NIET rekenen op coulantie. (service intervallen waren iets te groot).

    De dealer gaat beginnen met het vervangen van onderdelen (zoals in de tsb voorgeschreven) en dan 3 keer de motor reiningen. Onderdelen die vervangen worden worden bewaard en zullen beschikbaar zijn tijdens het bespreken van de reparatie (om een goed inzicht te krijgen in de vervuiling/mogelijke schade aan mijn motor).

    Grapje begroot op 2500 euro. Joy.
     
  20. Op het service bulletin van Forte staat dat je aan de krukaslagerschalen kunt zien of de motor al schade heeft opgelopen van die verminderde olie-toevoer. Volgends de dealer is het echter niet mogelijk om de krukaslagerschalen te bekijken zonder de hele motor te verwijderen?

    Iemand die het me uit kan leggen?
     

Deel Deze Pagina