1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo vastgelopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joepjanssen, 10 feb 2010.

  1. zal me niets verbazen dat jou garage ook gebak op jou factuur heeft aangeslagen omdat er toevallig iemand jarig is daar:mrgreen:
     
  2. 200 euro is ongeveer 2uur onderzoektijd
    weet niet wat exact bij jouw is maar het blok kennende is het altijd een elektrische stuurpomp/stuurhuis
    dit maakt diagnoase meteen iets anders
    je moet kijken of je spanning op de pomp hebt en tevens communicatie (dit is zo bij peugeot dan)
    als beide goed zijn dan is de pomp inderdaad overleden
    je moet paar dingen meten totdat je zeker van bent wat defect is

    de elektrische pomp die ik kapot heb zien gaan was een pomp waar verkeerde olie in is gegaan, in stuurpomp moet specifieke olie en hadden normale stuurbekrachtingsolie in gedaan (atf defcon IID)

    even terug te komen op je vraag
    is 200euro voor diagnose een gangbaar prijs
    licht aan hoe ingewikkeld de diagnose kan zijn
    maar het had bij voorbeeld al in 15 minuten geklaard kunnen worden
    dit is van hier niet te zeggen hoeveel tijd ze erin hebben gestopt
     
  3. Even de factuur erbij gepakt: diagnosegereedschap aansluiten etc 7 euro
    Storingscode lezen/wissen storing herkennen 7 euro

    Diagnose stellen stuurbekrachtiging + bedrading doormeten 160 euro. Er staat niet bij hoeveel tijd ze nodig waren.

    (bedragen ex btw)
     
  4. Klinkt opzich aannemelijk, qua totaal plaatje vervanging pomp klopt aardig ook.
    Had die van mij ook kapot, is diagnose gesteld, pomp vervangen, moest een nieuwe kabelboom bij omdat de pomp in de tussen tijd een revisie is ondergaan waardoor oude stekkers niet meer pasten, pomp gecalibreerd..

    Totaal een 850,- euro.....
     
  5. bij mij vandaag ook vastgesteld dat de turbo kapot is, bij mij is hij echter niet vastgelopen maar kwam er achter door hoge tonen ( als een ambulance ) bij het gas geven.
    heb ik in dit geval minder kans op herhaling aangezien er waarschijnlijk minder of geen slijpsel is achtergebleven?

    wie o wie kan mij hierbij helpen
     
  6. @ Kobussie.

    Als je even dit topic had doorgelezen kwam je dit bericht van mij tegen:

    Ik heb dit ook al eens in een ander Topic gepost, maar zal dit nogmaals hier neerzetten.
    Ik denk dat ik niet lieg als ik zeg dat ik veel ervaring heb met deze blokken en turbo's.

    De TSB (die hier mijns inziens niet hoort te staan) is zeker niet altijd afdoende om gevolgschade te voorkomen, ook al voer je dit 100% uit, kan er altijd gevolgschade ontstaan, de Forté brief is een leuke aanvulling, maar al helemaal niet afdoende.

    Bij een vastgelopen turbo ga ik (lees: wij als dealer) altijd zo te werk.
    Om vast te stellen hoeveel slijpsel er in het blok terecht is moet de vacuumpomp gedemonteerd worden, even als de olieretourslang. Zit in beide onderdelen slijpsel, dan adviseren wij de klant ten zeerste de motor te vervangen.
    (ik weet een adres in belgië waar ze veel van deze motoren gebruikt hebben staan, deze zijn zo goedkoop dat dit nauwelijks duurder is als reparatie met een nieuwe turbo)

    Is er zeer weinig of geen slijpsel te zien in het zeefje van de vacuumpomp en in de olieretourslang, dan gaan we a.h.v. de TSB aan het werk met het vervangen van de turbo, en gebruiken we Forté als spoelmiddel, en Forté Top End als bescherming na de reparatie.

    Sinds ik deze criterium stel voor de afweging tussen reparatie of vervanging turbo is er niet 1 turbo voor de 2e maal meer vastgelopen.

    Een belangrijke oorzaak van de vervuiling van de olie is lekkage langs de verstuiver-brandplaatjes, dus als je verstuiverlekkage ziet bovenop het blok, pak dit gelijk aan!
    Vervolgens hoopt de vervuiling in de olie zich op in het zeefje in de toevoerleiding naar de turbo. Daarom vervangen wij dit zeefje standaard als er een roetfilter vervangen wordt.
    De kosten en arbeid daarvan zijn te verwaarlozen als het roetfilter toch eraf gaat..

    Na reparatie van een turbo is het verstandig het zeefje uit de banjobout te verwijderen

    Ongetwijfeld zijn er hier mensen die deze aanpak onzin vinden of er een mening over hebben maar zoals gezegd, zo doen wij het, en sindsdien geen herhaling meer! (Daarvoor wel eens voorgekomen)
     
  7. #107 ICB, 20 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mrt 2013
    Ik heb zo'n 3kwart jaar geleden ook problemen met de turbo gehad: hij was bij mij niet vastgelopen, maar er zat wel flinke speling op de as van de turbo. Ik hoorde een fluittoon als ik gas gaf die heel subtiel was.

    Ik heb toen de motor een paar keer laten spoelen door de Ford dealer en het zeefje uit de olieslang naar de turbo laten halen om problemen in het vervolg hopelijk te voorkomen.

    De dealer gaf aan dat er weinig slijpsel te zien was, wat volgens mij de kans op succes aanzienlijk verhoogd. In deze thread, of via de zoekfunctie, kun je nog wel meer ervaringen vinden. Als hij vol slijpsel zit is de kans geloof ik vrij groot dat je weer problemen krijgt, zit er weinig/geen slijpsel in dan heb je een goede kans dat je het met de juiste aanpak kunt oplossen. Goedkoop is het niet, en je komt er denk ik maar op één manier achter of er veel slijpsel in zit: openmaken.

    Succes in elk geval, zwaar balen

    /edit: antig01 was me net voor, en heeft het gedetailleerder verwoord dan ik gedaan heb ;)
     
  8. Zelf heb ik een 1.6 tdci met 90 pk en ook mijn turbo zit eraan te komen bij een km stand van 180000 (hij is al eens vervangen, egr is schoon en alle zeefjes zijn foetsie)

    Maar wat ik wil zeggen is dat ik met maar 90 pk wel wat meer vermogen wil.
    Ik weet niet wat voor motor code jij hebt maar als het een 90 pk is dan zou je er over na kunnen denken om een turbo van een 109 pk te monteren...
    2 vliegen in 1 klap.

    Ik ga het wel doen in elk geval want alleen het slakkenhuis is groter verder zijn er volgens mij geen verschillen.

    Ik werk trouwens bij brezan automaterialen ik heb genoeg middelen om het een en ander uit te zoeken.

    Als je C&E in amersfoort bel kan je er zo een ophalen voor €500 dat is dan wel bedrijfsmatig en gereviseerd.

    In ieder geval veel succes.
     
  9. #109 Marco Morello, 20 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mrt 2013
    Hierbij een link van onze Focus II 1.6 TDCi waarvan de turbo ook kapot was (speling op het asje).

    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=29836&page=13

    Wij hebben de turbo vervangen zoals ondermeer Anton (Antig01) heeft beschreven (Volgens de TSB en het schrijven van Forte). Dit omdat er bij ons geen slijpsel is gevonden in bijv. de vacuumpomp en het zeefje van de banjobout. Nu zo`n 8.000km verder gaat het nog steeds goed.

    Controleer de volgende zaken ook:
    - de turbobuis op scheuren ter hoogte van de ophangingspunten.
    - werking van je EGR klep (deze moet niet versmeerd zijn)
    - het roetfilter (deze moet bij 120.000km vervangen worden)

    Zoals ik het bekijk zijn de volgende zaken de oorzaak van het turbo falen:
    - Kapotte turbobuis (gaat ie ellende aanzuigen)
    - Verstopt roetfilter
    - slecht of niet werkende EGR
    - Lekkende brandplaatjes verstuivers
    - Lomp rijgedrag (aan/uit schakelaar principe)
    - Te hard optrekken met een te koude motor
    - Te weinig olie
    - slechte olie
    - Te lange onderhoudstermijn (langer dan 20.000km) Tegenwoordig wordt geadviseerd om de oliewissel incl. filter om de 15.000km te doen (bij "zwaar" gebruik... dat is het enige grijze in de omschrijving).

    Beste bestel je een turbo van Turbo Hoet, omdat hier alles bij zit.
    Nwe boutjes, olieretourleiding, olie voor de turbo etc. Bij Ford krijg je in principe alleen de turbo, daar moet je de overige onderdelen apart bij bestellen.
     
  10. #110 maniactheman, 20 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mrt 2013


    Wij zijn er dealer van dus ik kan wel ff kijken wat het moet kosten voor je!!
    laat maar even horen dan heb je ook al het pakking materiaal erbij.

    Prijs matig is C&E alleen wel voordeliger maar dat komt omdat Turbo Hoet alleen als nieuw verkoopt.
    (volgens mij)........

    WAT IS JE KENTEKEN??
     
  11. Jan, zal wel niet voor mij bedoeld zijn he? Wij hebben al een nwe turbo.
    Hebben we zelf vervangen.
     
  12. #112 kolere, 21 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2013
    Waarom zou die dan ellende aanzuigen, dit is toch de buis waar de turbo in "blaast" naar de intercooler?

    Waarom plaats je dit niet tevens in het "how to" gedeelte van deze site. Is een mooie handleiding maar vrijwel onvindbaar! Ik zal in ieder geval een verwijzing maken in het zwakke punten topic.
     
  13. Was niet voor jouw
     
  14. @ diegene die een 110 pk van zijn 90 pk wil maken. Je zult ook de verstuivers moeten vervangen, die zijn ook anders. Tevens moet de software van de 110 pk erin..
     
  15. even een vraagje voor Antig01, in een van je eerdere reacties schrijf je het volgende:

    Bij een vastgelopen turbo ga ik (lees: wij als dealer) altijd zo te werk.
    Om vast te stellen hoeveel slijpsel er in het blok terecht is moet de vacuumpomp gedemonteerd worden, even als de olieretourslang. Zitten beide onderdelen VOL met slijpsel, dan adviseren wij de klant ten zeerste de motor te vervangen.
    (ik weet een adres in belgië waar ze veel van deze motoren gebruikt hebben staan, deze zijn zo goedkoop dat dit nauwelijks duurder is als reparatie met een nieuwe turbo)

    nu is bij mij de turbo niet vastgelopen maar laat hem vervangen ivm hoge tonen die ik hoor vanuit de turbo op het moment dat ik gas geef.
    betekend dit in mijn geval dan ook dat ik waarschijnlijk geen last zal hebben van slijpsel wat achtergebleven kan zijn?

    vorig jaar is trouwens mijn roetfilter verwijderd aangezien deze verstopt was, is dit juist beter of slechter voor de nieuw te plaatsen turbo??

    graag een reactie want ik word niet echt vrolijk van alles wat ik hierover lees

    gr Sander
     
  16. Als je goed leest geef je zelf het antwoord. Ten alle tijde controleren hoeveel en of er slijpsel is vrijgekomen. Dus en in de vacuumpomp, en in het zeefje van de banjobout. Zijn beide schoon dan kan het volstaan om de turbo te vervangen. Vind je daar (een boel) slijpsel in, dan kun je beter opteren voor een ander blok.

    Wanneer je alleen de turbo vervangt is het wel aan te raden om de bedoelde servicebrief te volgen. Dus ook het spoelen, maar ook de olietoevoer meten.
     
  17. Die hoge fluittoon komt ergens vandaan, vermoedelijk heeft je turbo veel speling, maar nog net niet zoveel dat hij zijn huis raakt. Ik kan vanaf hier niet inschatten hoeveel speling. Als je 100% zeker weet dat hij nog niet kapot is, kun je volstaan met Turbo+nieuwe banjobout (dus niet de oude schoonmaken maar een nieuwe banjobout met gewijzigde zeef.

    Het verwijderde roetfilter lijkt mij een voorruitgang..
     
  18. beide bedankt voor snelle reactie, turbo komt er zaterdag op en zal het doorgeven aan monteurs, zal wel lekker bijdehand klinken maar jah tis wel mijn heilige koe

    mannen bedankt
     
  19. Zelf heb ik toen ik mijn Focus II 1.8Tdci aanschafte een keurmeester erbij gehad om de auto te beoordelen. Voor een leek aan te bevelen, voor 90 euris had ik een prachtig rapport en wist ik wat ik aan de auto had (tuurlijk kunnen er altijd zaken kapot/mis gaan).

    Hij vertelde mij dat hij dezelfde motor bij iemand had gezien die 500.000 km had gedraaid met 1 turbo. Wat die persoon had gedaan, hij gebruikte de olie-toevoeging TSL. Tuurlijk heeft de 1.8 meer olie in zich, maar los daarvan, TSL 'hecht' zich en hierdoor zal de boel bijna niet kapot kunnen draaien. Geen idee of andere hiermee ook ervaring hebben?

    Zelf heb ik met collega een 0,5L gekocht en kwart liter in motorblok gegooid, ben benieuwd of dit ook nog effect op verbruik heeft..
     

Deel Deze Pagina