1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Project C1 AWD - werk in uitvoering...

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Kuga-RS, 27 okt 2013.

  1. Strak werk, Nice :cool:
     
  2. Ziet er mooi uit!
     
  3. #404 Kuga-RS, 13 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2015
    zo, vervolg van het achteras project. Het lag allemaal al veel te lang.
    Plan: Het af fabriek wel heel erg snel roestende subframe (ford producteigenschap) vervangen door een mooi gepoedercoat exemplaar. Meteen ook alle andere delen meenemen.
    Bij de zoektoch naar een subframe kwam ik bij de firma klein-gunnewiek terecht. Niet de goedkoopste, maar wel mooi jong materiaal.
    Ik vond een subframe van een "gebruikte"kuga, modeljaar 2012. Dus net na de minifacelift. Een hele jonge schadeauro, met wel 1275 km achter de kiezen. Toen ontstond er dakschade door een boom die versneld terug naar aarde kwam vallen. Enfin, 2012 dus. Met een net wat nieuwere Haldex 4 koppeling en nog wat andere kleine modificaties. Uiteindelijk heb ik de Haldex koppeling met differentieel meegenomen, de cardanas, de steekassen en het subframe.

    En dit is wat er van geworden is...

    Zo begin ik, de rechter veer is er al uit (ow, sh# t eerst foto maken... :D)

    [​IMG]


    Veren eruit, alle remmerij eraf, wiellagers verwijderd:

    [​IMG]


    andere hoek:

    [​IMG]


    De rest van de as er onderuit:

    [​IMG]


    En die ligt hier op de vloer:

    [​IMG]


    De nieuwere versie (haldex 4, mk2) hier voorzien van nieuwe keeringen en gevuld met zowel AOC (active ondemand coupling) olie als differentieel olie. Daarom ook twee oliestoppen. Diff staat nog wat na te lekken op niveau.

    [​IMG]


    Tank er onderuit om de mogelijkheden voor een pomp upgrade te bekijken.

    [​IMG]


    vanaf de voorzijde gezien:

    [​IMG]


    De tank zelf, over het pomp avontuur schrijf ik later meer.

    [​IMG]


    Tegelijk met de haldex zijn ook de achterassen gewijzigd. Geen homokinetische koppeling meer aan de differentieel zijde. Nu hebben de assen op die plek een
    tripodekoppeling.

    [​IMG]


    Het kale achtersubframe onder de auto:

    [​IMG]


    Alle asdelen erin gezet, en de fusees met "blades" eraan. Hier de nieuwe wiellagers gemonteerd. Ze waren er aan toe (kuga kwaaltje)

    [​IMG]


    Alle bouten met de as op de juiste instelling vastgezet, stabilisator stang erin met nieuwe (stuggere) rubbers.

    [​IMG]


    En zo ziet het er dan ongeveer uit als het compleet is. Met nieuwe bilstein B6 dempers.

    [​IMG]

    Vanaf de voorzijde:

    [​IMG]


    Met dank aan Dutchguy die mij tot in de late uurtjes geholpen heeft met dit "klusje" :thumbs:


    ... en altijd leuk om je eigen foto's op een andere site terug te zien met "watermerk"
    Geeft wel een beeld waarom ik er een gecoat subframe onder wilde zetten:

    [​IMG]
     
  4. Mooi gedaan weer! Ziet er gaaf uit in die kleur!
     
  5. Ziet er goed uit! :thumbs:
     
  6. Dat is er mooi van opgeknapt!
     
  7. Gaaf! Maar wat was dat oude subframe roestig zeg!
     
  8. wat een mooi staaltje werk weer mannen :rock:
     
  9. ziet er top uit !
     
  10. Is weer een mooie klusje geweest.
    Ziet er wel een stuk beter uit zo.
    Mag ik vragen waarom je ervoor hebt gekozen het subframe blauw te laten coaten ipv gewoon zwart?
     
  11. Ja, dat mag. :D
     
  12. Waarom heb je ervoor gekozen het subframe blauw te laten coaten ipv zwart???
    :baeh:
     
  13. Omdat ik het wel een leuke kleur vind. Je ziet er weinig van als ie op de wielen staat, en tis wel vrolijk bij het sleutelen.
     
  14. Haha, ik hoor het wel, gewoon omdat het kan!! Ziet er goed uit en wat een klus!
     
  15. Ok ja iig wel mooi dat je het niet ziet als hij gewoon op zn wielen staat. :thumbs:
     
  16. ziet er echt keurig uit mijn complimenten.
     
  17. De 27e reed ik naar een volvo meeting bij "de grootste kerstboom van nederland" in IJsselstein.
    Op de heenweg niet ver voor utrecht kreeg ik een vriendelijk pingeltje gevolgd door een grote rode driehoek met de tekst "motorstoring". Snelheid liep terug en geen reactie meer op het gaspedaal.
    Nou reed ik niet erg hard, zo'n 90 km/h, en kon rustig de vluchtstrook op en verder door de berm in. 50 meter verderop stond een bergingswagen van de ANWB met zwaailampen aan, dus er was wat attentie waarde.

    Kugi reageerde ook niet meer op de start/stop knop, dus kon ik niet veel meer dan rustig wachten en even nadenken wat te doen. De rode driehoek verdween, maar nog geen toerenteller en geen temperatuurmeter. Niet veel later wederom een "plinggggg..." met een rode driehoek en de melding: Storing servo besturing. Lees: stuurbekrachting.
    Nou rij ik permanent met een OBD realtime logger, ik kon dus direct codes uitlezen. En wat bleek; Niets !
    Inmiddels kon ik de motor wel stilzetten en daarna weer starten. Weer uitlezen; "storing snelheid signaal". "Ok", dacht ik... "de ABS modules zal wel op sterven staan ofzo, whatever".
    Doorgereden tot net voor de afslag IJsselstein. Hele circus nog een keer, alleen duurde het herstel wel wat langer. Nu werd het minder leuk.

    Na de meeting (30 min, even wat oppikken) gestart en probleemloos weggereden. Net voorbij Utrecht... Weer mis. WTF... Hoe ga ik dit doen. :confused:
    Omdat het niet heel ver was besloten de gok te nemen en toch maar naar huis te komen.
    Dat duurde niet lang. Net voor Zeist was het weer mis en kon ik weinig meer anders dan hopen dat ik niet platgereden werd op de smalle vluchtstrook en eeuwig wachten op een reset van de systemen. :wachten:
    In noodloop de afrit Zeist bereikt (lees: 600 - 800 rpm stationair, geen stuurbekrachtiging, geen gaspedaal reactie).
    Nadat ik de ADAC gebeld had kwam er een vriendelijke monteur van de ANWB die vaststelde dat er een probleem op de CANbus was. (joh...). Helemaal uitgelezen en na een reset niks meer te vinden.
    Hij had er wel vertrouwen in, ik iets minder. Ook zou hij tot de volgende afrit achter mij aan rijden.
    Enfin, ik start de motor en.... Plingggggg.... Motorstoring. :think:

    Dat werd slepen. En wel naar "de dichtsbijzijnde capable" garage volgens de dame van de ANWB. Nou, dat zag ik niet zo zitten. Mijn auto ziet alleen een garage als ik onderdelen afhaal, verder kan ik het prima zelf verprutsen, heb ik geen ander bedrijf bij nodig. :badgrin:
    Dus weer aan de telefoon met de ADAC. Met de dame van internationale hulpverlening afgesproken dat afslepen naar "Hause" toch verstandiger was omdat het herstellen van een "Fahrzeug mit viele eingetragene teile" best wel "schwierig" zou worden. En dat de "Mietwagen" dan tot de maximale termijn nodig zou zijn, en gezien het tijdstip een "Übernachtung und morgen Heimreise". Al met al "Ganz teuer", en zinloos omdat er een andere auto thuis klaar stond. Ze moest nog wel even overleggen over de kosten, en het dan gaan regelen. 4 keer (!) teruggebeld door de ADAC over het verloopt en de te zetten stappen, een een laatste vraag of het een "Allradantrieb" was vanwege het soort bergingswagen. :clap: Niks wachten en niet weten wat er gaat gebeuren.
    Uiteindelijk was er om 00:45 een wagen waar ie op kon, ondertussen bij een medeforumlid een vervangende ABS unit geregeld. (tnx bert !)

    Goed.... Maar toen begon het pas.

    De volgende dag uitlezen en proberen te achterhalen wat er nou precies gebeurde. Met forscan was te zien dat duidelijk de PCM de CANbus handdoek in de ring gooide. De communicatie stopte gewoon. Ook nog een berg andere CANbus storingen en dus was niet de ABS unit, maar de tellerklok de eerste verdachte. Normaal breng je die dan weg voor revisie, maar tussen kerst en oud&nieuw is dat iets minder makkelijk.
    Via via een andere tellerunit geregeld, en erin gezet. Natuurlijk programmeren en nieuwe firmware erin. Een hele stapel CANbus problemen was weg. Maar... je raad het al, weer een "plinggggg...." met waarschuwing tijdens een proefrit. :frusty:

    En toen....
    Beetje gezocht op fora waarbij een slechte accu als oorzaak steeds weer boven kwam drijven. Ik vond de spanning al wat laag, maar hij stond aan de lader en startte eigenlijk steeds probleemloos. Toch was de spanning na een nacht laden onbelast toch laag te noemen, 12,3V. Wel vreemd want net een jaar oud.
    Tester bij leverancier opgehaald en wat bleek; inplaats van 760A (EN), leverde hij nog slechts 436A. Onder garantie een nieuwe gekregen.
    Heel hoopvol gestart en inderdaad probleemloos een lange proefrit gemaakt. Mij ega belde en ik vertelde dat ik blij was dat het daarmee opgelost was. Ik rij het terrein op en stop voor de werkplaats. Secondes later... "Plingggggg...." :censored::censored:


    Tja... en nu ?!


    ...

    ...

    Er is dus meer mis op de CANbus. En de enige manier om er achter te komen is beginnen bij het begin; Meten of de impedantie klopt en niet zwabbert door klapperende afsluitweerstanden en draadbreuken. Niks bijzonder te zien. Ook waren de problemen niet op te wekken, het deed zich gewoon af en toe voor... of niet.
    Omdat een ohmmeter te weinig informatie gaf, toch maar de scope eraan. Mooi plaatje en de berekende lijn "Kanaal1+2" was ook mooi rustig. Geen gekke storingen op de bus dus. Nog wat geprobeerd met de CANbus draden van de LPG installatie, afkoppelen gaf wel wat minder ruis op de bus, maar niks echt heftigs.

    Auto stond gewoon 20 minuten stationair warm te draaien. Tot ik ineens een "Pling....." hoor en op de scope een bijzonder beeld zie verschijnen. Rare schuine flanken waarbij ook het optel signaal niet meer bijna nul was. Voor de technici onder ons; Het leek erop dat de PCM niet meer in staat was een geldige "ACK"terug te sturen waardoor de communicatie in het honderd liep en hij zichzelf even in "stand alone" mode zette.

    Inmiddels het probleem terugebracht tot een bekabelingsprobleem in de EJB (Engine junction Box, zekeringkast in de motorruimte). Morgen verder.... :D
     
  18. Zo, wat een write up! Klote voor je dat je dat hebt aan je auto. Ik lees dat je goed op pad bent om dit probleem te tackelen, maar toch, je hebt er niets aan. Succes en ik lees graag je vorderingen.
     
  19. Das mooi k*t... Wat een verhaal! Sterkte er mee! Hopen dat het snel opgelost is!!
     

Deel Deze Pagina