1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Project C1 AWD - werk in uitvoering...

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Kuga-RS, 27 okt 2013.

  1. #1 Kuga-RS, 27 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 okt 2013
    Het begon allemaal met een onschuldige opmerking van "Dutchguy" tijdens een telefoongesprek. "Er staat trouwens nog een kapotte motor te koop bij een dealer in Alblasserdam". Hij wist dat ik nogal wat doe met 5 cilinder volvo motoren, vandaar.

    Zo stond ie op marktplaats:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo gezegd, zo gedaan. Er er volgde een ritje naar het zuiden.
    Hier hangend voor wat inspectie en demontage:

    [​IMG]


    Het verhaal achter deze motor uit een S-max is dat er gedurende 80.000 km nooit olie ververst is en dat er lagerschade is opgetreden door een te lage oliedruk en olieniveau.
    En dat bleek ook wel. Kijk en huiver...

    [​IMG]


    Oliekanalen verstopt met sludge:

    [​IMG]

    [​IMG]


    En dit was er te vinden in de sludge... snippers van de lagerschalen:

    [​IMG]


    Iets dat ooit functioneerde als lagerschalen :D

    [​IMG]

    En iets dat ooit een gepolijstte krukastap was:

    [​IMG]


    Nokkenas deksel d'r af:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    wordt vervolgd... :rock:
     
  2. :thumbs: leuk topic! Ik heb niet veel verstand van motoren, maar ik zie wel dat dit niet gezond is.
     
  3. Dat wordt flink poetsen. Mooi project! Als ik zelf de tijd ervoor had zou ik ook graag zoiets doen
     
  4. De eerste die zegt dat olie verversen niet nodig is, moet hier eens naar kijken..... :nocheer:
     
  5. Ik had wat mee gekregen in de shoutbox maar, man man man man wat een bende.

    Wel een heel gaaf project moet ik zeggen :rock:

    Wil ik volgen :mrgreen:
     
  6. Enfin, Kop eraf...

    [​IMG]


    Tja, wat moet ik er van zeggen. Gewoon nieuw. Geen meetbare stootrand of ovaalheid:

    [​IMG]

    Zuigers met drijfstangen eruit. Het is in principe een "gewone" ST motor. In Volvo taal ook wel een 2.5T LPT. Met de bekende papieren drijfstangen. Hier in vergelijk met de drijfstangen van een S60R (B5254T4) /2.4 T5 HPT (B5244T5) / RS mk2 motor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook voor de zuigers geld een zelfde verhaal. De compressie van een RS mk2 motor is lager. 8,5:1 versus 9.0:1 De hoger eindcompressie (statische compressie + laaddruk + nokkenas timing) maakt een hogere kroon noodzakelijk. Speciaal ? Ja. Al sinds 2004 in het standaard Volvo motoren gamma. :lol:

    [​IMG]


    Wordt vervolgd.... :rock:
     
  7. Met "papieren" drijfstang, doel je dan op de keuze vh materiaal of de dikte vd drijfstang? Of heeft dit met de kwaliteit van de drijfstang te maken?
     
  8. Ja hoor, nu is het zeker allemaal mijn schuld :mrgreen: :middelvingers: :thumbs:
     
  9. Hey Calimero ook wakker? ;) :mrgreen:
     
  10. De sterkte van de drijfstangen. "whiteblock" Volvo LPT motoren zijn in de volvo wereld al jaren bekend als "zwakke" broeders.


    Zo niet, dan toch. :baeh:
     
  11. Komt deze motor uit Alphen a/d Rijn of uit Alblasserdam? Verhaal komt me erg bekend voor
     
  12. Alle klepstotertjes uit de kop, even een paar dagen in wat ATF laten staan zodan ze makkelijker schoon worden:

    [​IMG]


    Ondertussen het tussenblok gesplitst:

    [​IMG]

    En dit is de kop zonder nokkenassen en stoters. Vooral gewoon vies.

    [​IMG]


    Na de eerst paar rondjes in een "vaatwasser on steroids" begint het langzaam schoon te worden:

    [​IMG]


    En hier het "business end" van de kop, de uitlaatklep zittingen zijn er al uit:

    [​IMG]


    ...nog wat schoner en inmiddels voorzien van verse zittingen:

    [​IMG]


    Van dichtbij:

    [​IMG]

    Omdat de handel toch los is en omdat ze weinig kosten, meteen maar 10 nieuwe klepgeleiders op de uitlaat kant. Ze waren nog "net" binnen tolerantie, maar met de nieuwe knetterharde zittingen zit ik liever aan de andere kant van de specificaties (minimale speling).
    Hier de oude geleiders:

    [​IMG]


    En de nieuwe in de kop:

    [​IMG]


    Het tussenblok begint er inmiddels ook weer netjes uit te zien:

    [​IMG]


    Net als de kop, in de bak de nokkenassen, kleppen en klepveren:

    [​IMG]


    Binnenzijde kop, ondanks ruw gietwerk toch voldoende schoon gekregen:

    [​IMG]

    Wordt vervolgd... :rock:
     

  13. Klopt inderdaad, moet alblasserdam zijn.
     
  14. Das een behoorlijke operatie!

    Ik zit zelf meer in de BMW motoren en daar is er een duidelijk verschil tussen diverse motoren, wat wel en niet rendabel is om te reviseren.

    Ik ben er benieuwd naar hoe dat bij dit soort motoren zit, puur omdat ik geen gevoel heb bij de waarde/verkrijgbaarheid van dit soort blokken heb. Kun je me daar meer over vertellen? Is het echt lonend dit soort motoren zo aan te pakken of zijn er ook goede blokken makkelijk te verkrijgen? En is die krukas nog te redden met custommade lagers?
     
  15. Wow, wat een gaaf project :thumbs:
     
  16. Er zijn motoren zat, maar de kosten vallen voor mij erg mee.
    Daarnaast wil ik gewoon weten hoe het in elkaar gezet is. Deze blokken kunnen redelijk goed tegen LPG, omdat ik de boel toch los had toch meteen maar de allerbeste klepzittingen gemonteerd die er te vinden waren. Heb er wel een paar weken op moeten wachten, is niet bepaald standaard.

    De krukas is vervangen door een andere.
     
  17. Deze motor moet jou idd bekend voor komen. :cool:
     
  18. Is het vooral ook niet wat je er voor over hebt? Rationeel gezien is het `t makkelijkst om een blok 1 op 1 te vervangen, maar dan weet je nog steeds niet wat je hebt.

    De restauratie van jouw E21 is precies zo`n voorbeeld, een ieder ander had gezegd weg met dat ding, zeker gezien de staat van de cas. Of zoals mijn wagon, de gemiddelde persoon had gezegd na 300.000km tijd voor wat anders.
     
  19. De uitspraak "gewoon omdat het kan" wordt in de familie wel meer gebruikt ;)
     

Deel Deze Pagina