1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Project C1 AWD - werk in uitvoering...

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Kuga-RS, 27 okt 2013.

  1. kijk, precies, ik wist dat ik het ergens bij iemand had gezien;)
     
  2. Leuk deze :rs: details :thumbup:
     
  3. mag ik vragen waar jullie die sticker vandaan hebben en is deze ook in het groen verkrijgbaar.

    mvg nick
     
  4. [MENTION=14193]Green Focus Rs[/MENTION]

    bij http://www.dmb.uk.com/

    Staan niet meer op de site, ff mailen en dan komt het vast goed.
     
  5. #385 Kuga-RS, 21 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2014
    Zo af en toe lees je het wel eens:

    Enfin. Waarom dit verhaal.. Ik ben erg geschrokken.

    Afgelopen vrijdag wilde ik even tanken. Auto wilde niet starten en ik verdacht de niet lang geleden startmotor. Dat bleek niet juist. Een beetje zoeken had als resultaat een paar zere vingers omdat accupoolklem (+) heel erg warm was.
    Dom... dacht ik. Niet goed vastgezet. Na opnieuw vastzetten startte hij wel en heb ik getanked en diezelfde middag APK (met steekproef !).
    Toch zat het mij niet lekker. Ik zet immers nooit de minpool vast zonder dat ik zeker weet dat de pluspool bomvast zit. Dat doe ik al jaren zo, is routine.
    Dus besloot ik er gisteren even verder na te kijken.

    Gewapend met een multimeter en een IR temperatuurmeter de auto laten afkoelen en daarna op contact gezet met aardig wat verbruikers. Al snel kon ik bij een stroom van ca 15A een spanningsval tussen accupool en zekeringkast meten; ongeveer 0.7V. Dat is èrg veel voor een stukje 25mm2 van ca 30 cm lang.
    Precies op de persing van de draad aan de klem liep de temperatuur snel op, ca 2 graden per minuut.
    Voor de beeldvorming:

    [​IMG]


    Het gaat om de vaste kabel aan de accuklem, niet het geschroefde deel.

    Uiteindelijk heb ik ik het deel losgenomen in de zekering kast en de rubber mantel verwijderd. De onderliggende rode isolatie was over zeker 15 centimeter geheel gesmolten en het koper had door en door oxidatie door inwerking van warmte icm zuurstof in de lucht (lees: verbrand). Dat was even schrikken.
    Dit deel vervangen door een stuk 35mm2 met goede persogen en de hele handel weer gemonteerd. Probleem opgelost.

    Wist je dat er al snel 80-100A door dit stukje kabel heel loopt bij ingeschakelde ruitverwarmingen en stoelverwarming.
     
  6. Net op tijd bij geweest dus! Mooi dat het nu opgelost is.
     
  7. #387 Sbro.nl, 21 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2014
    :wtf:

    Daar was je mooi op tijd bij, mooi dat je het ontdekt heb en opgelost :cheer:

    Meestal als je zulke verhalen leest denk je dat iemand zelf heeft loopt prutsen met de bedrading waardoor er kortsluiting is ontstaan oid.

    Dat het dus iets iets anders is waar jezelf niks mee te maken heb verwacht je dan minder snel.

    Bedankt voor de ''waarschuwing'' :thumbs:
     
  8. Brrrrr. Je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als je dit niet had ontdekt. Ook niet echt iets dat je regelmatig gaat controleren lijkt me. Heb je een idee hoe dit is ontstaan. Kabel niet goed geklemd op de aansluiting?
     
  9. Fabricage foutje. Anders kan eigenlijk niet.
     
  10. Net even een fotootje geschoten van de nieuwe kabel, de oude uitgerookte kabel zet ik morgen even op de foto.

    [​IMG]
     
  11. Zo daar ben je op tijd bij geweest:grote ogen:
    Gelukkig dat het opgelost is;)
     
  12. Maar als de isolatie is gesmolten, moet de overgangsweerstand toch eerst te hoog zijn geweest? Wat was hier dan de oorzaak van? Ik zou er niet blij mee zijn.
     
  13. #394 JW, 23 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2014
    De oorzaak hiervan is dat de accuklem niet goed op de kabel is geperst. Hierdoor is er een slechte verbinding met hoge overgangsweerstand wat uiteindelijk tot gevolg heeft dat de bedrading en accuklem heet worden.

    Ik heb dit in het verleden al vaker gezien bij Ford modellen (weliswaar niet zo erg als dit). Bij mijn Focus 2 zat deze verbinding ook niet goed vast wat resulteerde in wat vage elektronische storingen. Als je er op tijd bij ben kan je aan de bovenzijde van de accuklem een gaatje boren tot dat je de aderuiteinden van de kabel ziet en de verbinding vervolgens doorsolderen.
     
  14. In ieder geval is de auto zich behoorlijk anders gaan gedragen. De invloeden van een instabiele boordspanning zijn echt - HUGE-
    Meest in het oog springende verschil is de onstekingsvervroeging die bij verhoogd stationair (800 toeren) al op 38 graden staan.
     
  15. Zijn hier geen updates meer van? Vond het een mooi project om te volgen.
     
  16. Hij rijdt nog, kom hem geregeld tegen als ik proef rijdt hahah;)
     
  17. Ja, af en toe gebeurd er nog wat.

    Zo ben ik een beetje met een subframe aan het spelen geweest.

    De ophangbussen van het achterdifferentieel met Haldex4 erin:

    [​IMG]


    Even passen:

    [​IMG]

    Een paar nieuwe achteras delen erin:

    [​IMG]

    Hier ben ik bezig met het aanpassen van de onderste draagarmen zodat de mooie kunststof kappen van een V50awd passen:

    [​IMG]
     
  18. Leuk! Maak je die losse delen ook blauw? Of alleen het subframe zelf?
     
  19. De losse delen laat ik gewoon zwart, als je achter de auto staat zijn ze best goed te zien en het moet er nog wel een beetje serieus uit blijven zien.:D
     

Deel Deze Pagina