1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Melvin's 2.5 ST >> Quaife Differentieel geplaatst <<

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Meeelv, 2 aug 2014.

  1. #301 Rubs, 11 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jan 2017
    Cilinder deck is inderdaad iets anders in zn ontwerp, maar pre of post facelift als je pech hebt scheuren ze gewoon. RS blokken zijn vooral betrouwbaarder doordat ze een lagere compressie gebruiken en daardoor de piektemperaturen in de verbrandingskamer wat lager blijven. Een goede tuner kan door wat rijker te draaien de temperaturen ook wat drukken en dan heb je ook bijna geen kans meer dat ze scheuren. Het zijn in mijn mening namelijk ook vooral die kant en klare maps die niet helemaal 100% op de auto zijn aangepast die de scheurtjes veroorzaken.
    Maar uiteindelijk hadden ze gewoon de boring niet met 2mm moeten vergroten zonder de rest aan te passen.

    Kan het zijn dat ik deze wel eens op de ekkersrijt heb zien staan? Nog voor de stickers
    Mooi ding zo met een rode kooi erin en een stuk netter in zn lak dan de mijne. Stickers zijn ook echt dik, net een van die engelse zo.
     
  2. Dat van die compressie heb je inderdaad gelijk in. Ik heb bij mijn auto de blockmod gedaan, dat zou ook nog een en ander moeten voorkomen.

    Ik ben idd wel eens bij de meetings op Ekkersrijt. Heb daar ook wel eens een blauwe ST gezien, is dat de jouwe toevallig ?
     
  3. Ja zo'n blockmod twijfel ik altijd een beetje over of dat nou echt werkt. Is wel bewezen dat het bestaande scheurtjes af kan dichten. Dus het is waarschijnlijk beter dan niets, maar lees soms ook wel eens verhalen op stoc van mensen met een blockmod die nog steeds scheurende liners hebben. Maarja het is vooral pech hebben volgens mij en ik hoop dat na 10 jaar die pech al geweest zou moeten zijn.

    Ja die blauwe zal inderdaad de mijne zijn geweest, waarschijnlijk met witte wielen toen.
     
  4. Wat betreft zo'n blockmod; de meningen zijn er over verdeeld of het daadwerkelijk nut heeft. Goeie koeling heeft veel meer zin. Bijv. door een dikkere radiateur.
     
  5. +1

    Ik heb toen beide laten doen, dikkere radiateur en blockmod en toen pas de tuning erop. En welke STOC praten we hier over, de engelsen die veel van dit soort auto's doen of de nederlandse tak?
     
  6. Geen idee welke tak, ben niet heel actief op forums dus heb daar niet echt weet van. Maar ik heb wel eens foto's voorbij zien komen van blokken die gescheurd waren met blockmod dus het kan wel.

    Betere koeling ga je overgens niet zo veel mee bereiken in je verbandingskamer zelf, die temperaturen blijven praktisch hetzelfde. Door een blockmod te doen neem je echter wel koelwatervolume weg uit de directe omgeving van de verbandingskamer. Hierdoor zou in theorie de koeling dan slechter verlopen tijdens de arbeidslag waardoor je grotere temperatuursverschillen gaat krijgen tussen je arbeidslag en de start van je compressieslag. Dit zorgt er dan dus voor dat je liners meer gaan zetten waardoor ze kunnen scheuren.

    Maargoed is al genoeg over gezegd op het internet en iedereen heeft er zijn eigen mening over, is hier denk ik niet het topic voor.
     
  7. Mag van mij best over gediscussieerd worden hier hoor, altijd interessant om te lezen hoe anderen erover denken!

    In mijn optiek heeft het zeker wel zijn nut. Tel daarbij de mening van vele Engelsen specialisten op en dat heeft mij doen besluiten om het ook te doen.

    Ik denk ook niet dat het in de koeling zit, daar is niets mis mee in mijn ogen. Of ik nou in het dorp rijd, op de snelweg of een ronde over de Nordschleife, de temperatuurmeter blijft altijd op hetzelfde punt staan. En nee, hij is niet kapot voor de beterweters onder ons :P
     
  8. Ik lees vaak op het Engelse STOC forum en de enige keer dat ik gescheurde liners bij block mod gezien heb, is wanneer de block mod als reparatie van een reeds gescheurde liner uitgevoerd is. Een motor in perfecte staat + block mod die alsnog scheurt, daar zou ik graag een linkje naar hebben. Ik heb er iig geen weet van.

    Het enige negatieve dat ik over die block mod gelezen heb, is dat de cylinders zouden kunnen ovaal trekken omdat er tussen de cylinders geen beweging meer mogelijk is (wat het scheuren voorkomt natuurlijk).

    Ik zou het wel overwegen moest mijn auto de 10 jaar naderen en de riemen toch moeten vervangen worden. Tot die tijd hoop ik dat alles heel blijft. De kans is en blijft miniem dat het gebeurt, zeker als je de boel steeds netjes warm rijdt en afkoelt en een goede (of geen) remap.
     
  9. #309 dutchguy, 25 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2017
    Als Volvo het een goed idee had gevonden om die koelwater-sleuf op te vullen hadden ze dat wel gedaan. Scheelt weer een bewerking in de fabriek en dus geld.
    Ook bij de modificatie voor de euro5 norm (valt ongeveer samen met de introductie van de RS) is die sleuf blijven bestaan.

    En de zogenaamde specialisten uit de Volvo wereld zijn ook maar gewoon hobbyisten geweest die van ellende wat geprobeerd hebben. Binnen de Volvo scène hoor je niet meer van dit soort praktijken.
    En de diverse webshops en tuning bedrijven uit Engeland verkopen het alleen maar omdat ze er geld mee kunnen verdienen. Zo heb ik bijvoorbeeld een vrij uitgebreide discussie met de eigenaar van j-w-racing gehad over dit onderwerp. Hij heeft dezelfde mening hierover, maar maakte wel de opmerking dat het wel goed verkoopt ;)

    Overigens zal je na 'modificatie' nooit meer weten of het blok zonder mod stuk zou zijn gegaan of niet.
    Zodra er geld uitgegeven is, moet het wel goed zijn!

    Trek uw eigen conclusie.
     
  10. Volgens mij is het net het design van Volvo dat voor de problemen zorgt,door de grotere boring en dunnere wanden? De sleuf zorgt voor extra kwetsbaarheid. De originele T5 is veel steviger en kent deze problemen niet voor zover ik weet.

    Ik denk dat er veel meer zwaar getunede motoren kapot zouden gaan zonder block mod. Die block mod is een goedkope oplossing om toch veel power te hebben zonder dat het blok scheurt.
     
  11. [MENTION=4269]Joa[/MENTION]; het probleem zit 'm in de tuning. Er wordt een hoop geld uitgegeven om hoge vermogens te halen. Zonder dat er vaak enige vorm van structuur of werkplan is. Ipv dat men de moeite neemt om de rest vh blok ook aan te passen naar de vermogens, gaat men de stock componenten maximaal belasten. Logisch dat dan de boel een keer kapot gaat.

    Het topic van dutchguy's Mondeo is een voorbeeld hoe men het zou moeten doen. Dus niet alleen maar kopen wat "de geleerden" met een commerciele inslag "adviseren". Beetje voor eigen parochie prediken zeg maar. Lars heeft dus wel de kwetsbare componenten vervangen voor spul wat het wel aan kan. Waaronder de drijfstangen en andere zuigers, waardoor ook de compressie (hey hebben we dat niet eerder gelezen) werd verlaagd. Dus ja betere koeling gaat je zeker wel helpen, maar ook een gedegen plan om tot hoge vermogens te komen. En niet een shortcut willen nemen met een paar plaatjes, waarvan het nut niet is bewezen en vooral de commerciele mannen helpen in hun portemonnee.

    Maar goed, zoals Lars al opmerkte; als iets geld heeft gekost moet het wel goed zijn. Soort pavlov effect :grin:
     
  12. De voorganger(s) van deze rnc motor zijn niet veel anders.
    Lees bijvoorbeeld maar eens hoevaak een s60r onderblok scheurt.

    De 'manier' van tunen heeft meer invloed.
     
  13. Dutchguy ben ik het zeker mee eens
    in de V70R en S60R gebeurt het ook vaker dat het voorkomt

    maar je weet het gewoon niet.....
    Het gebeurt ook gewoon bij standaard motoren
    Maar zelfs bij sommige zwaar opgefokte motoren rijden rond zonder problemen

    Tis maar net hoe ..... ja vertel het maar rij stijl warm rijden af laten koelen
    het gebruik....? geen idee

    Scheurt hij bij mij dan maar gelijk Darton Sleeves er in denk ik :cool:
    Ga niet paar stukjes ijzer er in leggen omdat het "zou voorkomen"
    wat nog niet bewezen is dat het probleem dan opgelost is
     
  14. Ik heb ook geen blockmod en ben het eigenlijk ook niet van plan. Ook niet na de upgrade naar een andere turbo. Reden hiervoor is inderdaad zoals dutchguy zegt; Volvo heeft 25+ jaar gehad om dat blok aan te passen en dat hebben ze niet gedaan, bovendien zou het ze nog geld schelen ook om die sleuf weg te laten. Die mensen die daar werken zijn echt niet gek en je moet ook rekening blijven houden met de stromingen van koelwater in je blok, dat is denk ik de functie van die sleuven. Zorgen dat er een goede flow van koelwater rond je verbrandingskamer zit en er geen hotspots in je motor optreden.

    Zoals dutchguy ook opmerkt ben ik van mening dat je het meer moet zoeken in de tuning van de blokken. Dat de motor goede waardes blijft draaien in alle situaties, dus nooit te arm loopt en geen gekke piekdrukken en temperatuurverschillen te verduren krijgt. En de enige manier om invloed uit te oefenen op je verbrandingkamertemperatuur is de inspuitduur/druk van je injector. (of waterinjectie, maar dat vind ik persoonlijk maar een dom systeem ook al werkt het wel enigszins) Je kan nog zon gigantische intercooler en radiateur hebben, op het moment dat je blok ontsteekt gaan die temperaturen in je cilinder gewoon naar een veelvoud van je koelwatertemperatuur.
     
  15. Wow! Echt met verbazing en bewondering dit topic zitten lezen - zoveel know how van auto's je bent een echte baas op dit gebied - respect!
     
  16. Inderdaad een geweldig topic om van begin tot eind door te lezen. Zit die hybrid turbo er inmiddels al op ?
     
  17. Podverdomme :o

    wat een prachtige ST!!
     
  18. Thanks !! :D:D

    Dankjewel! :rock: :D De Hybrid turbo laat even op zich wachten. Ik heb in de tussentijd van Dennis een complete versnellingsbak met Quaife differentieel overgenomen. Dit was voor mij handiger gezien de tijd die ik nodig zou hebben om zelf een ander differentieel in mijn huidige versnellingsbak te monteren.

    En ik heb ook mijn 1e motorfiets gekocht waar ik nog een rijbewijs voor moet halen. Dus daar gaat ook weer wat geld in zitten :P

    De versnellingsbak kan in principe binnenkort gemonteerd worden, ik zit alleen nog op nieuwe keerringen voor de aandrijfassen te wachten maar die komen waarschijnlijk morgen binnen bij de Ford dealer. Misschien dat ik volgend weekend de bak ''even'' omwissel.

    Maar hierdoor gaat de montage van de turbo even uitgesteld worden. Denk dat dit rond de maand Mei wel moet kunnen gebeuren.

    Dankjewel! Het is dan ook echt mijn trots en geniet er elke keer weer opnieuw van als ik erin rijd :D
     
  19. Tjonge, wat een mooie auto zeg!
     
  20. #320 Meeelv, 26 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2017
    26-02-2017

    Het was de bedoeling om dit weekend op mijn gemak de versnellingsbak om te wisselen met die van Dennis waar een Quaife differentieel in zat. Echter was het vrijdagmiddag al rustig bij ons op de zaak waardoor ik er alvast aan kon beginnen. Samen met mijn vader schoot het lekker op.

    Toen mijn broer nog binnen kwam lopen ging het helemaal rap, we stonden met 3 man aan de auto te sleutelen. Rond 14:15u begonnen we en om 16:30 hing de andere bak er alweer in! Het is mij achteraf 100% meegevallen. Mij was verteld het subframe aan de voorkant los te maken en de achterste bouten een paar slagen los zodat hij een klein beetje zakt.

    Maar het waren maar een stuk of 10 bouten meer los halen en dan pak je zo het hele subframe er onderuit. Dat is natuurlijk nog veel makkelijker.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De drukgroep had ik nog gedemonteerd om de koppelingsplaat te bekijken maar dit zag er allemaal nog prima uit dus die hebben we mooi laten zitten. Uiteraard wel een nieuw druklager gemonteerd en 2 nieuwe keerringen voor de aandrijfassen. Als laatste de versnellingsbak afgevuld met Castrol Syntrans FE 75W

    Zaterdagochtend was ik rond 09:00 uur op de zaak om de laatste dingen af te ronden en om 10:30 kon de eerste proefrit gemaakt worden.

    En wat was ik aangenaam verrast ! Wat een verbetering is dit zeg ten opzichte van het standaard open diff. Ik snap niet zo goed waarom ze een differentieel zoals een dit niet standaard in elke ''performance'' auto zetten.

    De Focus zal nu even op een iets lager pitje komen staan omdat ik eerst mijn motorrijbewijs ga halen. Daarna is het pas tijd voor de hybrid turbo. In de tussentijd zal ik nog op 19 Maart op het evenement Automaxx Streetpower op de stand van The RevRun staan met mijn auto. Deze Run zal ik in Mei ook meerijden samen met mijn broer.

    Tot de volgende ronde ! :thumbs:
     

Deel Deze Pagina