1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Melvin's 2.5 ST >> Quaife Differentieel geplaatst <<

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Meeelv, 2 aug 2014.

  1. #1 Meeelv, 2 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2017
    Hoi!

    Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een Ford Focus ST uit 2007 in de mooie kleur Panther Black.

    In dit topic wil ik voor mezelf alles mooi bijhouden wat ik allemaal met mijn auto doe, en natuurlijk hoor ik daarop ook graag kritiek/tips/aanmerkingen.

    Toen ik de auto kocht in Losser (Overijssel) was de auto qua uiterlijk helemaal standaard. Motorisch zat er een K&N CAIS op gemonteerd, een Bollen Racing dumpvalve en de auto was gechipt met een Bluefin mapping. Ook was er nog een RS koppeling geplaatst uit voorzorg.

    Op dit moment zag de auto er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen ik zag hoe vies de open K&N filter was, heb ik gelijk een filter element van K&N besteld voor in de originele luchtfilter. Deze had ik er namelijk gewoon bij gekregen. Deze wil ik dus ook gaan terug bouwen.

    Omdat ik het standaard uiterlijk van mijn Focus toch wel een beetje braaf vind in vergelijking met een Oranje ST, wil ik hier wat aan gaan doen.

    Om te beginnen heb ik afgelopen week mijn auto eens lekker verwend met een goede was en poetsbeurt.

    Eerst gepolijst:

    [​IMG]

    Daarna 2 lagen Sealant en 1 laag Carnauba was:

    [​IMG]

    En op het eind van de middag was de glans weer als nieuw:

    [​IMG]

    1 Augustus 2014

    Gisteren heb ik al mijn ruiten behalve de voorruit laten tinten. De ruiten in mijn portieren zijn getint volgens wettelijke principes. Heel erg veel donker zijn ze dus niet. Maar voor de achterruit en de achterste zijruiten ben ik voor de donkerste folie gegaan die ze hadden, namelijk maar 3% licht doorlatend. Sommigen zullen dit misschien niks vinden omdat het zicht bij nacht stukken minder is, maar ik neem dat maar voor lief. We hebben immers ook de buitenspiegels nog.

    Dit alles heb ik laten doen bij Glascoating Someren. Hierover ben ik 100% tevreden. Vakkundig personeel, goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik mocht tijdens het hele proces aanwezig zijn bij de auto, er werd mij ook vanalles uitgelegd. Degene die mij had geholpen was ook erg vriendelijk en geinteresseerd naar mijn auto.

    Na afloop netjes een certificaat erbij gekregen (5 jaar garantie) en een gratis bus ruitenreiniger.

    [​IMG]

    [​IMG]

    's Avonds vond ik het tijd om eens wat mooiere foto's te maken met mijn camera. 2 hiervan vind ik wel de moeite waard om met jullie te delen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Afgelopen week heb ik ook een Milltek Sport catback uitlaat besteld. Ik vind namelijk dat de standaard uitlaat redelijk stil is. Ik wil de 5 cilinder toch wel wat meer horen. Wel heb ik gekozen voor de resonated versie omdat het niet te veel lawaai moet geven.

    Volgende update zal dus de Milltek uitlaat zijn!

    Ook wil ik aankomende week contact gaan zoeken met Wheelcare in het plaatsje Zeeland om mijn velgen hoogglans zwart te poedercoaten.

    23 Augustus 2014

    Afgelopen week zijn er weer een aantal dingen gebeurd met mijn Focus. Ik heb mijn wielen bij Wheelcare kunnen ophalen en mijn mistlampkapjes waren klaar en opgestuurd. Aan de voorkant heb ik deze al gemonteerd, achterkant nog niet omdat daar eerst nog een ander mist achterlicht in moet (een Engelse).

    Nadat ik de velgen weer thuis had heb ik ze eerst behandeld met Gyeon Q2M Rim. Dit moest 24 uur uitharden, waarna ik de velgen kon monteren. Eind van de werkdag heb ik ze dus ook meteen gemonteerd en ik stond versteld van het restultaat. Ik vind het echt onwijs mooi geworden, compleet andere auto.

    's Avonds ben ik met een vriend van me naar Best geweest naar een wekelijkse foute auto bijeenkomst. Ook kwam daar een vriend van me met zijn Golf 4 GTI en ook ben ik daar Bart uit Helmond met zijn oranje ST nog tegen het lijf gelopen. Op weg naar huis nog wat foto's geschoten (helaas met telefoon) van mijn auto en de Golf.

    [​IMG]

    Zoals sommigen misschien hebben gezien heb ik ook mijn remklauwen rood gemaakt. Hiervoor heb ik Hammerite S040 gebruikt, en dit werkt echt perfect! Potje verf kost een euro of 13, en je hebt maar een half potje nodig voor 2 lagen op alle 4 de klauwen.

    Volgende update zal hopelijk toch echt de Milltek uitlaat zijn, ik kan bijna niet meer wachten! Ook zit ik nog te wachten op nieuwe naafdopjes die matchen bij mijn zwarte velgen.

    10 September 2014

    Zijn we weer!

    Na lang wachten was mijn Milltek resonated Catback eindelijk binnen gekomen. Echter kreeg ik een verontrustend berichtje dat het bedrijf waar de uitlaat nu lag wellicht failliet zou gaan, dus ben ik diezelfde middag na school meteen vertrokken naar de randstad om mijn uitlaat op te halen. Gelukkig was hij er nog!

    's Avonds thuis even de doos uitgepakt en dat zag er al veelbelovend uit!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De dag erop meteen de uitlaat gemonteerd en ik vind het een geslaagde upgrade. Het ziet er stukken mooier uit met deze eindtips, en het geluid is ook een stukje luider geworden. Maar toch had ik wel wat meer ''herrie'' verwacht, hij klinkt nog steeds heel erg beschaafd. Stationair hoor je ietwat diepere plofjes, en op hogere toerentallen hoor je hem wat meer ''schreeuwen''.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus heb ik alvast een 200 cell sportkat en een downpipe op mijn verlanglijstje gezet, en hier nog een andere intercooler aan toegevoegd. Maar dat zal nog wel enkele maanden duren tot dat gaat gebeuren omdat ik zoals sommigen van jullie al weten ook nog een Yamaha Raptor 660R heb gekocht. Geld is dus even op haha.

    Ohja, en toen ik 's avonds thuis kwam was mijn diffuser ook nog binnen gekomen. Nogmaals thanks Wes!

    [​IMG]

    Let niet op de vlekken en vegen, hij moet nog schoon gemaakt worden. Deze ga ik van de week nog even monteren, en dan nog wachten op mijn zwarte naafdopjes. Zaterdag nog even poetsen en dan zie ik jullie zondag wel op EFE!

    Tot de volgende!

    18-09-2014

    EFE is weer achter de rug. Iedereen nog bedankt voor de super gezellig dag. Heb veel gelachen!

    Ik heb vandaag nog even mijn diffuser gemonteerd en de onderste helft van mijn gril ook geplastidipt. Nu nog even wachten op mijn naafdopjes en dan is alles eindelijk compleet!

    Plaatjes bij de praatjes...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sexy •••!

    [​IMG]

    Tot de volgende :D

    18-12-2014

    Vandaag heb ik samen met Tom mijn intercooler vervangen. De keuze is gevallen op een Airtec, dit omdat iedereen hier goede ervaringen mee had. Ik stond versteld van de kwaliteit van deze intercooler. Alles zag er heel netjes uit, een goede montagehandleiding erbij en alles klaar om te monteren.

    Zo gezegd zo gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het verschil merk je best goed. De auto blijft langer door trekken en ik had het idee dat je de turbo iets harder hoorde afblazen. Maar dit was natuurlijk nog niet genoeg. Het was de voorbode voor de volgende update: mijn uitlaat compleet maken.

    Enkele dagen later bij Tom dus de volgende bestelling geplaatst.

    18-01-2015

    Afgelopen vrijdag kon ik bij Tom mijn Milltek downpipe, decat pijp en Vibratechnics motorsteun ophalen. Na het werk dus maar meteen naar Eindhoven gereden om het vlug op te pikken. Zaterdag ochtend op tijd begonnen met het karwei. Dit omdat de bouten waarmee de downpipe vast zit nog wel eens willen afbreken. Mocht dit gebeuren, had ik nog ruim de tijd op de turbo te demonteren en alles in orde te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gelukkig gebeurde dit niet! Alles goed ingespoten met kruipolie en voorzichtig begonnen met los draaien. Na een harde *PANG* knalde de eerste los. Ik schrok want ik dacht dat hij zojuist was afgebroken, maar niets was minder waar. Ik draaide het boutje er zo met mijn vingers uit. Geen enkel spatje roest of wat dan ook op het boutje, hij zat gewoon vastgeklemd door het vele opwarmen en afkoelen. Over de andere 2 boutjes maakte ik me dus ook geen zorgen. De 2e ging er ook zo uit. De laatste was iets lastiger omdat de aandrijfas een beetje in de weg zat maar met wat creativiteit ook deze los gekregen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens de nieuwe Milltek downpipe gemonteerd met de speciale locking bolts. Moet zeggen dat ik dit een erg mooi systeem vind! Je plaatst een soort borg plaatje over de bout heen wat op zijn plaats word gehouden door een borgclip. Hierdoor kan de bout niet meer linksom draaien.

    [​IMG]

    Toen was het tijd om de lambdasonde uit de katalysator te halen. Deze zat echt muurvast. Ik had een speciale dop met een sleuf erin waar de kabels door passen gebruikt maar deze sneuvelde al vrij vlug.

    [​IMG]

    Met een steeksleutel werkte het ook niet. Een bahco pastte niet omdat de sonde een beetje verzonken in de katalysator zit. Toen dus maar besloten de stekker er vanaf te knippen en er een ringsleutel op te zetten. Hiermee draaide ik hem er zo uit.

    Daarna heb ik hem met een lambda spacer in de decat pijp gemonteerd.

    [​IMG]

    Tenslotte heb ik nog even de motorsteun vervangen. Dit was een klusje van 2 minuten, stelt echt helemaal niets voor. Het verschil merk je erg goed. Hij trilt weliswaar een klein beetje meer in het stuur bij stationair lopende motor, maar je merkt echt goed dat het blok minder kantelt met optrekken. Hij schakelt nu ook een stuk strakker.

    [​IMG]

    Toen was het tijd om naar huis te gaan en de software aan te pakken. Via een omweg moest ik eerst de bekende 7BUG installeren op mijn ECU. Dit was vrij snel gebeurd. Daarna moest de Bluefin handheld eerst de originele map opslaan voordat de Stage 3+ erop kon. Dit duurde alles bij elkaar ongeveer een uurtje.

    [​IMG]

    Daarna was het tijd voor een proefritje! Ik dacht dat mijn auto met de stage 1 software al snel was, maar het verschil is zo ontzettend groot. De auto trekt nu over het hele gebied loei hard door. Hij rijd nu ook veel soepeler. Gisteravond slipte de banden in de 4e versnelling nog steeds door. Dat was dan wel met veel smallere winterbanden bij zeer lage temperatuur.

    Ook zijn er al wat kleine vlammetjes uit de uitlaten ontsnapt. Kortom, ik ben weer happy en helemaal klaar voor het betere weer.

    [​IMG]

    Volgende wat op het verlanglijstje staat: ander inlaatspruitstuk, Eibach pro suspension kit en spoorverbreders voor op de achteras.

    Zo dan! Tijd om dit topic eens wat nieuw leven in te blazen. Heb nooit echt meer de tijd genomen om het bij te houden maar nu mag het wel weer. In de tussentijd is er namelijk nog behoorlijk wat aan de auto versleuteld. Luister en huiver:

    28-02-2015

    Tijd voor een nieuw inlaatspruitstuk. Dit omdat het originele spruitstuk wel eens wil scheuren als je met een hogere turbodruk rijd dan standaard. De keuze is gevallen op een AS inlet plenum.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tegelijkertijd met de inlet heb ik ook een setje 440cc RS injectoren gemonteerd. Deze had ik van een ander forumlid over kunnen nemen toen bleek dat hij op zijn auto grotere nodig had.

    [​IMG]

    Zo gezegd zo gedaan, na een uurtje sleutelen was alles netjes gemonteerd met nieuwe pakkingen en injector o-ringen.

    [​IMG]

    13-03-2015

    Omdat ik vond dat de auto toch wel wat hoog op zijn pootjes stond ondanks deze standaard al wat lager is dan een normale Focus, wilde ik mijn auto gaan verlagen. Omdat ik vind dat je dit niet goed doet door alleen andere veren te monteren, heb ik gekozen voor een Bilstein B12 kit. Dit zijn Bilstein schokdempers met zwarte Eibach veren.

    [​IMG]

    De zaterdag erna dus alles netjes gemonteerd. Moet zeggen dat de auto hiervan een stuk strakker gaat sturen. Wat mij betreft had hij standaard al zo mogen zijn, echt een ontzettende verbetering!

    [​IMG]

    26-03-2015

    Om de puntjes op de I te zetten heb ik een setje spacers op de achteras gemonteerd. Het gaat hier om spacers van 15mm per kant. Helaas heb ik geen foto meer van het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    10-04-2015

    Ik was al een tijdje op zoek naar een mooi setje facelift achterlichten. Deze geven de auto een stuk jonger uiterlijk.

    Helaas kon ik er maar geen vinden totdat ik een oproep plaatste op www.onderdelenlijn.nl. Nog geen half uur na het plaatsen van mijn oproep werd ik gebeld door een bedrijf uit Roosendaal. Hij zou via de email foto's opsturen.

    Toen ik de foto's had ontvangen zag ik dat de achterlichten nog praktisch nieuw waren. We zijn het meteen met elkaar eens geworden na een tegenbod van mij en 2 dagen later had ik de achterlichten thuis.

    Nou zijn er 2 verschillende manieren om deze te monteren. Sommigen veilen het achterlicht wat uit zodat de oude fitting past.

    Ik vind dit geen nette oplossing dus ik heb de oude fitting los geknipt en de nieuwe fitting aan de kabelboom gesoldeerd nadat ik had doorgemeten welke functie iedere draad had.

    Het resultaat mag er zijn!

    [​IMG]

    12-04-2015

    Het was weer tijd om de auto eens goed te poetsen. Eerst heb ik de auto gekleid, daarna volledig gepolijst om vervolgens een laag glaze, sealant en wax aan te brengen. Wat was hij weer mooi!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas was mijn bandenzwart op :|

    24-04-2015

    Tijd voor een ander CAIS! Voorheen had ik de K&N 57I kit. Hier was helemaal niets mis mee. Ik had geen last van foutcodes en dergelijken, ondanks anderen hier wel problemen mee hadden. Maar het aanzuiggeleid wat de Dreamscience kit gaf vond ik vele malen mooier. Er ging gelijk dus een zak met geld richting Engeland en +/- 1 week later kwam deze mooie set binnen.

    [​IMG]

    Na wat puzzelwerk heb ik deze kunnen monteren en ik heb hier geen moment spijt van gehad, wat een gaaf geluid!

    [​IMG]

    Op naar de volgende update :dance:

    29-05-2015

    Ondertussen was ik een beetje uitgekeken op de zwarte ST velgen. Ook waren deze erg gevoelig voor waskrasjes. Ik heb besloten om nieuwe velgen te kopen en de ST velgen te gebruiken voor de winterbanden.

    Toen ben ik gaan oriënteren wat voor velgen ik wilde hebben. Bijna iedereen die overstapt op andere velgen, kiest voor een set RS velgen. Omdat iedereen deze dus eigenlijk al heeft, en omdat je deze velgen alleen kunt monteren met spacers, wist ik dat ik deze velgen in ieder geval niet wil.

    Na wat avondjes googlen en foto's kijken is de keuze gevallen op 19'' OZ Leggera HLT velgen in de kleur Grigio Corsa Bright.

    Daar moest natuurlijk ook een setje vers rubber bij. Hier heb ik gekozen voor de Goodyear Eagle F1 Assymetric 2. Ik wilde eigenlijk de Michelin Pilot Supersport, maar deze kon ik op dat moment niet aankomen. Ik moet zeggen dat de Goodyear banden ook erg goed bevallen.

    29 Mei had ik alles klaar liggen om te monteren. Dit was dus ook zo gebeurd.

    [​IMG]

    De spacers op de achteras heb ik ook weer eraf gehaald. Dit omdat deze velgen een andere ET waarde hebben waardoor de velg al wat verder naar buiten komt. Als ik de spacers had laten zitten, was er de kans dat bij ver inveren de band tegen de wielkast aan kwam. Dit moeten we natuurlijk niet hebben dus ik heb de spacers er vlug af gehaald.

    [​IMG]

    21-06-2015

    2 maanden geleden had ik al een lip besteld voor onder de voorbumper. Helaas duurde de levering hiervan ontzettend lang. Maar vandaag was hij gelukkig binnen gekomen. Zo gezegd zo gedaan, monteren die handel!

    [​IMG]

    Moet zeggen dat ik het beter vind staan dan ik had verwacht. Maakt de voorkant een stuk dikker. Deze oogde namelijk nogal braaf in vergelijking met de achterkant waar ik de diffuser al had zitten.

    Pasvorm was redelijk, maar dat blijft natuurlijk altijd lastig met dit soort dingen. Nu alleen nog een keer in kleur laten spuiten.

    Tussendoor ben ik ook nog met wat collega ST-rijders aan het hobbyen geweest. Dit varieerde van een nieuwe boost solenoid monteren tot een diffuser plastidippen. Was een erg gezellige avond, eentje voor in de boeken!

    [​IMG]

    Geeft ook een leuk gezicht, zo'n straat vol ST's. :thumbs:

    30-07-2015

    Zijn we weer!

    Omdat de Dreamscience intake tegen mijn veerpootbrug aan kwam, moest hier een oplossing voor bedacht worden. Ik had tijdelijk al wat schuimkussentje op de inlaatbuis geplakt maar dat is eigenlijk geen oplossing.

    Tijd voor een andere veerpootbrug dus. Dit is er eentje van Wiechers geworden.

    [​IMG]

    Nog altijd niet veel ruimte, maar dit is precies goed. De inlaatbuis ligt nu mooi vrij.

    [​IMG]

    De kleur vond ik echter minder. Er was ook wel een carbon exemplaar maar deze was € 150,- duurder en niet eens van echt carbon. Er was gewoon een laagje carbon omheen gemaakt (geen sticker, wel echt carbon). De levertijd van deze was ook 6 weken ipv 6 werkdagen dus heb ik maar de normale versie gepakt.

    Binnenkort worden de bumpers en nog wat ander klein spul gespoten, dan zal ik de veerpootbrug meteen mee laten spuiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    08-08-2015

    Ik ergerde me al heel erg lang aan mijn voorbumper. Deze zat namelijk van links naar rechts helemaal vol met steenslag schade. De achterbumper zat ook al vanaf dat ik de ST kocht een kras op die lelijk was weggewerkt met een lakstiftje.

    Ook had ik nog wat ander spuitwerk maar ik kon (/wilde :mrgreen:) de auto eigenlijk nooit missen.

    Toen ik 2 weken vakantie had van het werk heb ik toch maar besloten om dit alles te laten spuiten.

    Afgelopen dinsdag 4 Augustus heb ik een Defa klasse 3 alarm in laten bouwen.

    De dag erna ben ik alle bumpers en dergelijken gaan demonteren en 6 Augustus zou ik alles bij de spuiter brengen.

    Gelukkig viel alles mee met demonteren en kon mijn neefje 's middags al meerijden met zijn bus om alles bij de spuiter te brengen.

    Het enige wat tegen zat was een blindklinkmoer die kapot ging met los draaien. Deze heb ik dus moeten uitboren en een nieuwe moeten zetten. Het viel nog niet mee om de juiste aan te komen omdat het een 6-kant gat is. Normaal zijn gaten altijd rond :P

    Maar na 2 pogingen hebben ze bij de dealer toch de goede kunnen leveren. De spuiter had gelukkig het juiste gereedschap om deze te monteren en het was geen probleem om dit even te lenen van hem.

    [​IMG]

    De bedoeling was dat ik het donderdag zou brengen en zaterdag weer ophalen. Echter werd mij al meteen verteld dat het erg druk was en of ik het erg vond als ik het wat later kon ophalen. Dit was voor mij geen probleem omdat ik toch vakantie had en ik wilde graag dat het gewoon netjes werd gemaakt in plaats van vlug afgeraffeld omdat het af moest.

    Woensdag kon ik alles weer gaan ophalen en heb ik alles meteen weer gemonteerd. Het resultaat werd ik weer erg blij van. Eindelijk was mijn voorbumper weer netjes.

    Ook heb ik diverse kapjes onder de motorkap laten mee spuiten. Dit omdat ik het plastic zo'n sombere uitstraling vind geven, en een motor met een dikke 300pk mag er van mij best leuk uit zien, toch ?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was het voorlopig weer even! Ik vind de ST zo redelijk ''af''. Er staan nog maar weinig dingen op mijn verlanglijstje.

    Wel wil ik nog een keer een setje Whiteline stabillisator stangen voor de voorkant en achterkant. Maar de levertijd hierop is 5-6 weken bij de importeur, dus wacht ik nog even met bestellen. Waarschijnlijk bestel ik ze eind deze maand / begin volgende maand, maar wat de levertijd dan is weet ik nog niet.

    Ook heb ik een tijdje geleden nog een filmpje gemaakt om de nieuwe microfoon voor mijn GoPro te testen:

    https://www.youtube.com/watch?v=J2sG0nGXuws

    Stay tuned!

    01-09-2015

    Weer tijd voor updates !

    Vorige week een mooie bestelling bij Whiteline geplaatst. Het grootste deel van de bestelling heb ik vandaag binnen gekregen. Enige wat nog ontbreekt is de stabillisatorstang voor de achterkant. Die moet nog geproduceerd worden maar omdat de fabriek van Whiteline net is verhuisd duurt dit enkele weken tot maanden. Maar dat is niet zo'n probleem, ik kan nu vast vooruit en die stabi stang aan de achterkant zit er ook zo onder wanneer hij geleverd word.

    Van het weekend dus maar eens aan het knutselen!

    [​IMG]

    Inhoud van de doos:

    - Front Sway Bar 24mm X Heavy Duty
    - Front control arm - lower inner front bushing
    - Front control arm – lower inner rear bushing (anti lift kit)
    - Front sway bar – Uprated link assembly
    - Rear sway bar – Uprated link assembly
    - Rear control arm – upper inner bushing (camber kit)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit alles werd mij door Whiteline zelf geadviseerd om het onderstel drastisch te verbeteren. Dit heb ik gedaan omdat ik graag een zo goed mogelijke wegligging wil creëren.

    Volgend weekend, de dag voor EFE, hoop ik de auto dan te kunnen laten uitlijnen bij Autosport Company in Wageningen.

    06-09-2015

    Gisteren was het dan zo ver, tijd om de spullen van Whiteline te monteren!

    Zoals verwacht zaten de achterste draagarmen muur vast. De bout gaat na verloop van tijd vast roesten in de bus waardoor je hem met geen mogelijkheid los krijgt. Deze zal ik dus moeten los slijpen maar voordat ik dat ga doen moet ik eerst even zorgen dat ik nieuwe bouten heb. Dit komt dus nog!

    Achter heb ik dus alleen nog maar de droplinks geplaatst, waarna ik vlug verder ging met de voorkant.

    Zo gezegd zo gedaan, eerst de draagarmen gedemonteerd. De voorste bussen kon ik er makkelijk uit persen.

    Toen ik de draagarmen aan het demonteren was zag ik ook dat mijn aandrijfas hoes rondom aan het scheuren is. Dit zal niet lang meer duren tot hij door scheurt dus die ga ik maandag meteen een nieuwe bestellen.

    [​IMG]

    De achterste bussen zaten echter vast gekrompen om de draagarm dus die van deze heb ik de rubbers eerst kapot geperst. Daarna heb ik met een slijptol een zaagsnede geslepen over de hele lengte. Vervolgens kon ik met een beitel een scheur in de bus tikken waardoor ik hem van de draagarm af kon halen.

    Hierna was het makkelijk om de draagarmen weer in elkaar te zetten. De rubbers van het voorste bevestigingspunt kun je zo erin drukken. Daarna zet je de ijzeren bus een klein stukje erin en dan kan je met een bankschroef zo de bus erin persen. De achterste heb ik met een beetje vet mooi er overheen kunnen schuiven.

    [​IMG]

    De draagarmen waren dus klaar om weer gemonteerd te worden maar eerst moest ik de stabilisator stang nog vervangen.

    Ik had gehoopt dat ik hem zo kon demonteren door wat te draaien en friemelen maar dit viel tegen. De downpipe zat namelijk in de weg. Er zat dus niks anders op dan deze te demonteren. Gelukkig had ik met de montage van de downpipe de boutjes goed ingevet met keramisch vet. En dit heeft dus erg goed geholpen, ik kon de boutjes zonder enkele moeite los draaien.

    Toen de downpipe eraf was kon ik de stabilisatorstang zo eruit halen. Op deze foto kun je het verschil met de nieuwe goed zien. Hij is over de gehele lengte een stuk dikker en de bevestigingspunten zitten iets verder naar voren.

    [​IMG]

    Toen was het tijd om alles weer terug te monteren met de verstevigde droplinks ook aan de voorkant. Moet zeggen dat het er ook wel erg mooi uit ziet allemaal, matcht zelfs met de kleur van mijn schokdempers!

    [​IMG]

    's Avonds moest ik even vlug op en neer rijden voor iemand dus toen kon ik het setje gelijk uittesten. En ik was zeer aangenaam verrast! Dankzij de anti lift kit heb je een stukje meer grip vanuit stilstand en de stabilisatorstang doet zijn werk ook erg goed. Het overhellen in bochtenwerk is nu aanzienlijk minder en de auto blijft maar sturen.

    Waar je voorheen een bocht nam met hoge snelheid kon je de banden horen piepen, dat is nu gewoon weg. Ik probeerde een bocht expres met te hoge snelheid te nemen en ik verwachtte een bult overstuur maar tot mijn verbazing stuurde de auto de bocht gewoon door! Het werkt dus echt heel erg goed!

    Helaas toen ik 's avonds thuis kwam hoorde ik wel een raar bijgeluid. Wanneer de auto stationair loopt hoor je een piepend geluid en hij flappert ook wat uit de uitlaat. Hij loopt helemaal niet mooi stationair.

    Even de motorkap open gemaakt en goed geluisterd en het geluid kwam ergens van de voorkant van de motor. Wanneer ik de olie dop los draaide hoorde ik wat druk ontsnappen en toen was het piepende geluid weg. Als ik de dop terugdraai begint hij weer.

    Conclusie: oliefilterhuis membraan kapot.

    Deze word morgen dus ook besteld en dan gaan we dit zo snel mogelijk weer fixen!

    Nu is het dus wachten op het oliefilterhuis, de bouten voor de achterste draagarmen, een nieuwe aandrijfas hoes en natuurlijk de Whiteline stabilisatorstang voor de achterzijde.

    Tot snel ! :dance:

    19-09-2015

    Zijn we weer!

    2 weken terug ging helaas het membraan van mijn oliefilterhuis kapot. Gelijk naar de Ford dealer gebeld om een nieuwe te bestellen. Dankzij advies op dit forum heb ik de slangen en slangklemmen bij Volvo besteld omdat ze daar maar de helft kosten van wat ze bij Ford durven te vragen.

    Zo gezegd zo gedaan, vorige week zaterdag was het tijd om de auto weer te maken. 's Morgens eerst de onderdelen ophalen, daarna monteren en wanneer de motor weer goed draaide was het tijd om hem uitgebreid te wassen en poetsen voor het EFE wat de dag erna was!

    Oud vs nieuw:

    [​IMG]

    Toen ik het oude filterhuis open haalde had ik al gauw gevonden waar het probleem zat:

    [​IMG]

    Na knap een uurtje schroeven zat alles weer netjes gemonteerd en stond het oliepeil weer netjes aan maximum niveau. Ik heb bewust gekozen om niet alle motorolie te verversen omdat deze olie er nog maar 3.000km op zit. Zonde van de olie dus.

    [​IMG]

    Ik ga mijn auto poetsen en neem mee:

    [​IMG]

    Om 19:00 's avonds ging ik met een voldaan gevoel op de fiets naar huis. Dat klopt, op de fiets ja! Het regende namelijk en ik vond het zonde om dan met een vers gepoetste auto door de regen te gaan :P Gelukkig is het maar een klein stukje van de zaak naar huis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De dag erna was het tijd voor EFE! :thumbs: Maandenlang naar uitgekeken en eindelijk was het zo ver.

    's Morgens om 07:00 op de fiets naar de zaak toe waarna vlug op weg was naar Helmond om een goede vriend van me op te pikken. Daarna was het immer gerade aus naar de Mc Donald's in Venray waar we met de club bij elkaar kwamen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    We hadden ons best gedaan om de clublane zo mooi mogelijk te laten ogen en dit is de juryleden niet ontgaan. We hadden namelijk de prijs gewonnen voor mooiste clublane! Hiermee hebben we een mooie beker gewonnen en ieder clublid kreeg een goodiebag met leuke spulletjes :thumbs:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was het voorlopig weer. Helaas heb ik afgelopen week last gekregen van mijn rug. Als dit niet zo was geweest ging ik vandaag even de camberbussen op de achteras monteren. Maar dit zal dan volgende week wel worden.

    Ook heb ik nieuwe toplagers voor de voorste schokbrekers klaar liggen. Deze kraken namelijk als ik bij stilstand / lage snelheid aan mijn stuur draai.

    Tot de volgende! :dance:

    15-10-2015

    Zijn we weer!

    In de tussentijd zijn er weer een aantal dingen veranderd aan de auto.

    Allereerst heb ik de achterste zijdelingse draagarmen vervangen. Dit omdat de camber bussen niet in mijn originele armpjes pasten. Er zijn namelijk 2 types: een van plaatstaal en een van gietijzer. Ik had natuurlijk de plaatstalen variant en de bussen passen alleen in de gietijzeren versie.

    Dus 2 nieuwe armpjes gemonteerd met camber bussen en dat was klaar! :thumbs:

    [​IMG]

    Nu was de auto dus eindelijk zo ver om uitgelijnd te worden. Vorige week 8 Oktober had ik een afspraak bij The Autosport Company. Ik heb voor dit bedrijf gekozen omdat ze erg goede uitlijnapparatuur hebben en kennis van zaken mbt afstelling van onderstellen.

    [​IMG]

    We hebben het onderstel een heel eind goed kunnen afstellen. Helaas zit er wel veel verschil in camber op de vooras tussen het linker en rechter wiel. Wat nog meer jammer is, is dat je dit standaard niet kunt verstellen. Nu wilde ik dus een setje verstelbare topmounts kopen maar die zijn niet te vinden voor de ST MK2. Volgende week Dinsdag heb ik een afspraak bij Intrax in Volkel. Zij gaan een setje verstelbare topmounts voor mijn auto maken.

    Na afloop ook nog een rondleiding gekregen door het bedrijf. Er staan leuke auto's binnen en ze kunnen erg veel aan je auto doen. Ook is het personeel heel erg vriendelijk. Ze hebben onder andere ook een testbank en verzorgen hiervoor ook dynodagen voor clubs etc. Echte aanrader dus!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Afgelopen week kreeg ik ook de Whiteline stabillisatorstang binnen voor de achterzijde. Hier heb ik zo'n anderhalve maand om moeten wachten omdat hij nergens op voorraad was. Hij moest dus nog gemaakt worden in de fabriek. En om alles nog een beetje leuker te maken was de fabriek van Whiteline nét verhuisd dus alles moest nog op gang komen :nocheer:

    Maar toen de pakketjesbezorger hem kwam brengen zat hij er natuurlijk zo onder :thumbs:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Langzaam maar zeker komt het onderstel dus ook af. Wat zal het volgende worden ?

    31-01-2016 Tussenstand van zaken

    Lees deze update op pagina 11!

    10-02-2016 Nieuw custom made stuur gemonteerd!

    Lees deze update op pagina 13!

    27-02-2016 Nieuwe Cobra stoelen gemonteerd!

    Lees deze update op pagina 17!

    20-03-2016 Mini fotoreportage

    Bekijk de foto's op pagina 18!

    10-04-2016 Tijd voor een schroefset
    Lees deze update op pagina 23!

    16-05-2016 Tussenstand van zaken wat betreft de remmen upgrade, blockmod uitgevoerd en RS spoiler besteld.
    Lees deze update op pagina 24!

    15-10-2016 Custom stickerdesign! Lees deze update op pagina 25!

    07-01-2017 Rolkooi, Big Brake Kit en Hybrid turbo! Lees deze update op pagina 28!

    26-02-2017 Quaife differentieel geplaatst! Lees deze opdate op pagina 32!
     
  2. Mooie ST ben benieuwt naar de velgen en uitlaat. Veel plezier met de ST maar dat zal vast wel lukken.
     
  3. Verdomd zeg! Het is fijn om zo'n topic door te lezen. Iemand die kan schrijven, fijne opbouw in zijn zinnen zet en met een goede dosis enthousiasme de zinnen afmaakt. Grammaticaal helemaal in orde en geen enkele spelfout. Niets ten onrechte van anderen maar het leest een stuk fijner, vooral als het lange teksten zijn.

    Je auto ziet er tevens erg netjes uit. Je bent er erg zeker van met je maar 3% licht doorlatende achterruit. Niet bang dat je op donkere dagen en avonden niets achter je ziet? Behalve de twee spiegels.

    Erg strakke auto. Niets meer aan doen, op de uitlaat na. Zo OEM als Ford deze auto bedoeld heeft is deze toch het mooiste. Veel rijplezier toegewenst!
     
  4. met die achterruit zal het denk wel meevallen , die van mij is net zo donker achter en het is goed te doen.
    verder zeer mooie auto , ben benieuwd naar de uitlaat hoe die klinkt.
    geniet ervan en veilige kilometers gewenst!
     
  5. Een mooie ST Melvin! Een braaf uiterlijk heeft trouwens ook wel voordelen.

    Ik ben wel benieuwd naar jou ervaringen met de Milltek uitlaat. Ik overweeg tzt iets dergelijks wat bij normaal rijden of stationair niet overdreven luidruchtig is (oftewel liever geen 'sjonnie' effect) maar bij flink gassen wel ietsje meer aanwezig is dan het standaard systeem.
     
  6. Haha bedankt, ik heb altijd goed opgelet bij de Nederlandse les. Ik heb er zelf ook altiljd een hekel aan als mensen van die kromme zinnen zonder leestekens en hoofdletters schrijven, dat leest gewoon niet prettig!

    Ik ben vrij zeker van mijn achterruit ja. 3% klinkt als heel erg weinig, maar je kunt nog vrij veel zien naar buiten toe. Ik zal proberen er een foto van te maken voor je. In het donker is het natuurlijk een stuk minder, maar daar pas je je rijstijl dan ook op aan tenminste dat doe ik wel. Binnen de bebouwde kom kijk je gewoon een keer extra in je spiegels, en als de fietser gewoon netjes zijn verlichting in orde heeft zie je deze echt wel.

    Ben zelf ook benieuwd naar de uitlaat! Zal er zeker een filmpje van proberen te maken, al komt het geluid dan natuurlijk wel heel anders over..

    Een braaf uiterlijk heeft idd ook voordelen maar ik heb foto's gezien van een Engelse ST die ook zijn wielen zwart had etc en dat vond ik er toch wel heel erg gaaf uit zien.

    Een vriend van me heeft ook een Milltek uitlaat onder zijn Golf en hij is daar heel erg tevreden over, dat is ook de rede waarom ik ook voor Milltek ga. Lees overigens ook alleen maar positieve ervaringen over het merk.

    Ik wil ook absoluut geen sjonnie effect haha, anders had ik wel een Honda Civic gekocht :lol:
     
  7. Als je de auto hoog in de toeren stuurt heb je helemaal een grijs op je gezicht met je Milltek uitlaat. Zelf heb ik de non-resonated onder een Ford Focus. Deze is helaas stationair luidruchtig, de resonated versie zal je goed doen!
     
  8. Nu ben ik al helemaal benieuwd haha! Hij word rond 17 Augustus verwacht omdat hij niet op voorraad was. Daarna hopelijk zo vlug mogelijk monteren!
     
  9. Hele nette ST! Ik zal je vast wel een keer spotten in het kleine Gemert haha ;)
     
  10. Dat zit er dik in Joshua, ik zie jou in ieder geval iedere ochtend rijden als ik naar het werk ga :P In de Burgemeester de Bekkerlaan rond half 8, alleen ga ik niet met m'n Focus naar het werk.
     
  11. Ja, ik rijd daar inderdaad bijna elke ochtend langs als ik naar mijn werk ga. Stiekem dankzij mij naar een ST gaan zoeken? :P
    Ziet er nu bij jou ook een stuk strakker uit met de geblindeerde ramen achter!
     
  12. Mooie ST, enjoy!
     
  13. Mooie ST Melvin en in de kleur panther black zie je ze niet zo vaak.
     
  14. mooie :st: Melvin :rock:
    het gaat dus echt een 'black beauty' worden :thumbup:
     
  15. Dik!! Op naar Bluefin stage 3+ :D
     
  16. #16 Meeelv, 3 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2014
    Hahaha nee hoor, mijn vader heeft 30 jaar in een Ford garage gewerkt, en werkt nu nog steeds in hetzelfde bedrijf alleen is het geen Ford dealer meer maar de lokale Profile Tyrecenter hier in Gemert. Ik ben zelf ook aan het leren voor automonteur en werk samen met ons pap daar. Dus het hele Ford gebeuren is er min of meer met de paplepel ingegoten.. En heb dit model Focus ook altijd heel erg mooi gevonden.

    Haha we zullen zien. Eerst de bankrekening maar weer eens wat gezonder laten worden. Misschien dan eens kijken voor een andere intercooler, downpipe en kat.

    @ De rest;

    Thanks!
     
  17. Mooi ding hoor
     
  18. Mooie dikke ST en top updates. Mooi draadje om te lezen
     
  19. Hahah oké, goed bezig! Is wel echt een nette ST, veel veilige kilometers ermee gewenst! ;)
     
  20. Mooie ST Melvin!

    Ikzelf heb ook een zwarte ST uit 2007. Misschien zien we elkaar nog eens rijden want ik rijd voornamelijk rond aan de noordzijde van Eindhoven.
     

Deel Deze Pagina