1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mag naar prullebak(is niet meer van toepassing)

Discussie in 'Performance' gestart door jason101, 2 jan 2011.

  1. Nu ga ik ook nog maar even reageren omtrent de hydraulische stoters,Die heeft deze motor niet.
    ford kent 2 manieren van kleppen stellen
    manier 1 met stelplaatjes
    manier 2 met stel stoters( nokkenas demonteren dan de stoters demonteren en aan de binnenzijde staat dan de dikte maat, wel van te voren eerst met een voeler maat de klepspeling opmeten.


    de discusie over wel kleppen stellen of hydraulische stoters duurt mijn inziens nu veels te lang!!!!!!!!!!!!!


    ben zelf Ford monteur, ford heeft geen hydraulische stoters in de zetec motoren zitten, zelfs de motoren die nu in de nieuwe fiesta/focus zitten hebben ook geen hydraulische stoters allemaal stoters met een bepaalde dikte!!!!!!!!!!!!
     
  2. duidelijk :thumbs:

    je bent wel van mening dat klepspeling controlen/stellen nooit verkeerd is, zeker bij jason???
     
  3. 2.0 TDCI is een PSA blok en geen FORD blok. Wijsneus.
    Zoals gezegd een diesel is er minder gevoelig voor. Die loopt op olie.

    Ondanks zijn 35 jaar "ervaring" domme garagist dus of PRUTSER zoals je wil.... Een zetec loopt niet fijn met 10w40. Zeker niet bij koud weer. De auto start dan slechter, als ie al start en kan uitvallen. Wil je weer starten heb je geen compressie, moet je wachten totdat de te dikke olie uit de kleppen weg is. Dan pas kun je weer starten. Zoals al eerder gezegd spreek uit ervaring.

    Als je de huidige generatie Zetec motoren dus vanaf de Focus I klopt het idd dat Ford geen hydraulische stoters gebruikt. Bijv. de Escort met in basis dezelfde 1.8 16v 115pk als de Focus I heeft wel hydraulische stoters.


    Dus @Jason:
    Paar opties:
    - Eigenwijs zijn en lekker doorpruttelen met je bak met knikkers, en je blok om puin helpen
    - De raad van je "super" garagist opvolgen en door tokkelen met te dikke ollie met alle gevolgen van dien

    - of de goeie raad van een aantal mensen opvolgen en de kleppen laten stellen. Want idd. hoe tijdelijk is 100.000km? En de motor afvullen met de juiste olie. 5W30.
    - Ohja de Focus heeft GEEN hydraulische stoters. Vandaar dat er ook door Ford word voor geschreven dat de kleppen bij X kmstand gesteld moeten worden, dan wel gecontroleerd worden.
     
  4. nou jij weer jason:jerry:
     
  5. Ik ben ook ford monteur en ben het hier 100% mee eens!!

    En ik zou maar heel snel die 10w40 eruit laten halen en die garagist "met 35 jaar ervaring" maar eens vragen of hij weleens stroop heeft gedronken door een rietje. Want daar lijkt het in je blok nu op met deze temperaturen!!
     
  6. #107 jason101, 29 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2011

    De auto rijd nu inmiddels meer dan 3 weken op 10w40 en
    start en rijd, zelfs met temperaturen als vandaag als voorheen.
    Dus wat dat betreft geen problemen.
     
  7. dus jij wil zeggen dat die beunhazen meer weten dat nicky, marco, michaelrally en mij bij mekaar?:P

    ik zou zeggen: blijf in die waan en je komt er zelf achter:P
     
  8. Als ik het goed begrepen heb heeft Douwe al een afspraak met een dealer
    gemaakt (dat meende ik een paar pagina's terug te lezen), dus zo eigenwijs is
    hij dan ook weer niet;)
     
  9. Voorheen draaide die toch ook al waardeloos. Wat is volgens die monteur het voordeel van deze olie? Dikkere olie wordt wel is in oude blokken gedaan die olie lekken. Maar de achterliggende overweging in dit geval ontgaat mij.
    De motor zou met dikkere olie alleen maar meer getik moeten krijgen omdat de stoters blijven hangen (koude motor). Dus of de 10w30 olie was zwaar vervuild waardoor de 10w40 beter is. Of de kleppen staan zo fout afgesteld dat het allemaal geen moer meer uitmaakt.
     
  10. #111 jason101, 29 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2011

    Ben jij de enige die leest Dennis?;). Ja, de auto zet ik woensdagavond bij de dealer voor de deur, kan die over de nacht afkoelen
    en donderdag ben ik er zelf bij als de auto word gestart. Ik ben benieuwd wat het volgens hem kan zijn.
    Ondanks wat jullie mij hier vertellen blijf ik toch mijn twijfels houden vanwege al die tegenstrijdige antwoorden.
    De laatste weken ben ik op verschillende andere forums geweest, waaronder problemcar, autoweek en ook de Amerikaanse [FJ], waar ik als antwoord kreeg dat het de d-riem zou kunnen zijn. Als ik bij een garage komt, dealer of geen dealer dan is de motor inmiddels warm en draaid de motor perfect, ook met de 10w40 en. Dus op dat moment kunnen ze ook geen conclusie trekken. Stel, ik ga naar de garage/dealer en zeg mijn motor maakt zo'n verschrikkelijke herrie, waarschijnlijk zijn het de klepstoters. Kan jij deze afstellen? Geen enkele goede garage/dealer zal dit doen zonder eerst zelf geluisterd te hebben en dan een conclusie te trekken.
    op youtube heb ik ook vele filmpjes bekeken en beluisterd met hetzelfde probleem. Geloof me, ik ben er op mijn eigen manier constant mee bezig, dus eigenwijs........nee, niet echt. Alleen wat te afwachtend misschien.
    Met andere woorden, ik wil eerst precies weten waar het aan ligt en wat de kosten zijn. Zoals ik al eerder zei, auto is 12 jaar oud en is het een hoge postenkost nog wel waard.
     
  11. Ik ben geen techneut, dus ik kan je niet adviseren. Maar wat ik wel lees is een, wat ik noem, nadeel van internet. Je kan zoveel lezen en bekijken als je wilt en daardoor, door de bomen het bos niet meer zien. Je bent wat afwachtend zeg je. Als ik in jou situatie zou staan zou ik een goede Ford dealer opzoeken. Het verhaal vertellen en kijken wat zij als advies geven. En er zijn best dealers die rekening houden met het feit dat de auto 12 jaar oud is. De Ford van Bunningen groep ben ik zeer tevreden over.
    Als je niet naar de Ford dealer wilt geldt mijn verhaal ook voor de bovag garage. Er zijn goede garages die je echt helpen.
     
  12. #113 jason101, 29 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2011
    Dank je Jack voor je (meer) positieve reactie.
    Zo zie ik het idd ook. Ik weet het allemaal niet meer dus als de kleppendeksel eraf gaat zullen we zeker weten of het de stoters zijn, hydraulisch of niet. Het kan net zo goed iets anders zijn, bijv ratelende tandwielen, zou ook zomaar kunnen.......blok heeft bijna 200k gelopen.
     
  13. #114 jason101, 29 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2011
    Vandaag eens even de handleiding erbij gepakt en gekeken over wat voor olie ze het hebben. Er wordt aanbevolen om 5w30 te gebruiken maar ook kan 5w40 of 10w40 worden gebruikt. Bij deze laatste kan het een lager motorvermogen en hoger brandstofverbruikt tot gevolg hebben. Er word hier niet gesproken dat deze olie enige schade kan veroorzaken. Volgens de tabel die erbij staat kan 10w40 worden gebruikt tot -20. Het is niet aanbevolen maar voel me er nu wel prettiger bij dat ik dit weet.

    [​IMG]

    Ook eens mijn oog op de motorgegevens laten vallen, wat ik eigenlijk al veel eerder had moeten doen.....stom, stom, stom .
    Hier staat helemaal onderaan (je moet goed kijken);
    Klepspeling:** Controleren / afstellen bij stilstaande motor, nadat deze minimaal vijf minuten heeft kunnen afkoelen.
    Hieruit concludeer ik dus (ook) dat ze niet hydraulisch zijn.
    Neem niet weg dat het alsnog wat anders kan zijn.

    [​IMG]
     
  14. Al nieuws,
    Gr. Nicky

    Edit: zie dat hij woensdag naar de dealer gaat. Dus waarschijnlijk niet:P.

    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  15. Hij gaat donderdag naar de dealer Nicky.
     
  16. #117 jason101, 3 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2011
    Vandaag bij dealer geweest. verrassend nieuws, ook voor de monteur. Deze focus heeft HYDRAULISCHE klepstoters, dus geen mechanische zoals jullie (allemaal) beweerden. Dus met blacktop hydraulisch.......:vingertje:
    De oorzaak zit niet in de klepstoters maar de nokkenas nokken zijn ingesleten en maken deze tikkende / ratelende herrie.
    Een ruilkop zou een optie zijn maar eerst ff afwachten wat dit gaat kosten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Heeft iedereen weer wat geleerd Douwe ;) Hopelijk blijft de kosten binnen de perken.
     
  18. Had ik toch gelijk :mrgreen: succes verder met wat er gaat gebeuren ;)
     

Deel Deze Pagina