Wat ik niet snap is. De auto is al 12jaar dus hij is het niet meer waard om te laten repareren?? Olie vervangen is uitstel van het probleem. Maar gaat als nog kapot. Als de auto voor de restnog goed oogt en rijd waarom dan niet een ruilkop of een goede reparatie. Je weet wat je nu heb en als je deze afschrijf moet je maar weer kijken wat je terug krijgt. Mijn vorige auto een ford sierra 2.0 225000km uit 1992 kreeg nog een motorruil en rijd nog vrolijk verder. dus leeftijd is geen afschrijf punt. gr
een ruilkop hoeft idd niet de hoofdprijs te kosten, bij mij is er een ruilkop op gegaan van ongeveer 450 euro, lijkt me toch niet verkeerd als jij ook rond die prijs een goede kop kan krijgen?
Persoonlijk denk ik dat als je de klepspeling goed af laat stellen je nog lang plezier kan hebben van de auto. Klepspeling is nu eenmaal iets dat wel eens afgesteld moet worden. In mijn ogen zijn vulplaatjes geen tijdelijke oplossing. De auto is af fabriek ook al voorzien van vulplaatjes om de klepspeling binnen de toleranties te krijgen. In principe is de klepspeling nu te ruim geworden doordat onder andere de nokkenassen en klepstoters wat zijn ingesleten. dit wordt door het plaatsen van vulplaatjes gecompenseerd. Als je dikkere olie gebruikt heeft de olie langer nodig om bij een koude start de cilinderkop te bereiken. Dit kan juist extra slijtage tot gevolg hebben.
Kleppen laten stellen is in die zin van tijdelijke aard dat het opvullen van speling ontstaan door slijtage is. Maar het is van zodanige tijdelijk aard dat je er wel wat langer dan een paar maanden mee door kan rijden. Doorgaans kan een motor dan nog heel lang mee. Vergeet daarnaast niet dat de focus I relatief goedkoop is qua: - verzekering. - wegenbelasting (weegt relatief weinig als je hem met nieuwere auto's vergelijkt). Nu is de vraag hoe de rest van de auto nog is, maar dat is een inschatting die je zelf moet maken. Een auto van 12 jaar hoeft niet per definitie over een jaar uit elkaar te vallen. Voor de prijs van een nieuwere auto kan je heel wat aan onderhoud uitgeven.
Het afstellen van de klepspeling zijn over het algemeen ook de grootste kosten niet. Toen ik mijn vorige auto kocht is bij de afleverbeurt (150.000km) onder andere de distributieriem vervangen en de klepspeling afgesteld. Volgens de monteur die het uitvoerde was dit ongeveer 4 uur werk. Bij de ford dealer kostte het afstellen van de klepspeling €39,-. Deze prijs was alleen in combinatie met het vervangen van de distributieriem. Achteraf had je dus beter de klepspeling af kunnen laten stellen gelijktijdig met het vervangen van de distributieriem (volgens voorschrift).
Douwe: als ik zo jouw reacties lees, krijg ik de indruk dat het niet helemaal duidelijk is dat kleppen stellen geen noodoplossing is (is niet lullig bedoeld ) Ford geeft niet voor niets een km-stand op waarneer ze geconroleerd/gesteld moeten worden..... je moet het zo zien: er zitten in de kop van de motor kleppen die zeer snel achter elkaar open en dicht gaan, logisch gevolg is dat dat gaat slijten, niet alleen de kleppen slijten maar ook de nokken/stoters die de kleppen bedienen. Op het moment dat er te veel afgesleten is gaan de kleppen niet meer volledig open, daarmee verlies je vermogen, gaat minder mooi lopen en uiteindelijk hinderlijk tikken, dit alles is op te lossen door de kleppen te stellen. De ene motor heeft hydraulische klepstoters die zelf stellend zijn, de andere moet je met de hand stellen, daar zit dan ook weer verschil in, de ene doet het met een stelschroef, een ander met stelplaatjes, alles geeft het zelfde resultaat, de juiste spelling tussen klep en klepstoter waardoor de motor weer optimaal loopt en een stuk stiller is. De eerste garage die zegt dat het een tijdelijke oplossing is, die heeft geen zin in het stellen met plaatjes, aan de ene kant hebben ze gelijk dat het een noodoplossing is, maar dat was het al vanuit de fabriek, bij het correct stellen van de speling zou je normaal gesproken gewoon weer 100.000km vooruit moeten kunnen, dus het is maar net hoe je "tijdelijk" opvat. Besef wel, hoe langer je ermee doorrijd, hoe meer blijvende schade je veroorzaakt.....
Dan ben ik al die jaren blijkbaar flink voor de gek gehouden want mij, als een leek is dit nooit verteld en hebben ze bij onderhoudsbeurten en bij het vervangen van de D-riem de kleppen nooit gesteld. Nu hoor ik twee verhalen, de ene zegt dat de nokkenassen wel los moeten en bij een ander hoor ik van niet. Wat is nu het juiste verhaal? De ene ford dealer is de ander niet dus doe ik nog maar een poging om naar een ander te gaan.Luisteren wat ze hier te melden hebben. Vergeet niet, ik stel het allemaal zeer op prijs wat jullie me vertellen en ik hiervan kan leren. Waar zal ik zijn zonder dit forum, echt super.
Weet je nu eigenlijk wat het kost om de kleppen te stellen? Ik zou trouwens niet weten waarom de nokkenas los zou moeten. Maar indien dat wel moet weet ik zeker dat een Ford dealer je kan vertellen waarom dit moet. Ik snap niet waarom je zo'n punt maakt van kleppen afstellen, naar mijn idee moet alleen de kleppendeksel er vanaf niks meer. Dit zijn de kosten zeker waard! Bel anders is een grotere dealer zoals die in Delft, die kunnen vast wel een inschatting maken wat het kost. Overigens toen mijn auto nog in Leidschendam in onderhoud had, heb ik daar al een keer een auto zien staan waar een monteur bezig was de kleppen te stellen, dus ook daar heeft iemand er zeker ervaring mee. Hier een leuk filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=uqMYMskOQQQ
Bij deze focus worden de kleppen gesteld door middel van "plaatjes". Deze plaatjes zitten tussen de "klepsteel" en de "klepstoter", en deze bevinden zich onder de "nokkenassen", vandaar dat de nokkenassen verwijderd moeten worden, anders kan je niet bij de "plaatjes"
Er is een speciale soort tang voor die er voor zorgt dat dit niet hoeft. Kleppen stellen is goed te doen, en in dit geval zeker de moeite waard te proberen. Gr Fred
Net terug van dealer. Op het moment dat ik daar kwam was de motor wat opgewarmt en dus niet "meer" luidruchtig. De monteur zei dus dat het wel meevalt. Nadat ik hem vertelde dat als de auto 1 of 2 dagen heeft stilgestaan het geluid niet om aan te horen is ,zoals op de geluidsopname. Dan waarschijnlijk is er een klepstoter naar de hevige jachtvelden werd mij verteld. Om uit te vinden welke dit is wordt een aardige klus, dus zouden alle 16 vervangen moeten worden. Hierbij moeten de nokkenassen + D-riem los € 18,00 stuk + arbeidsloon.......reken maar uit.
Deze "tang" werkt alleen als de plaatjes bovenop de klepstoter liggen, bij ford liggen deze eronder dus kan je deze tang niet gebruiken.
Vraag me af of er iemand is die een geluidsopname kan/wil maken hoe een MK1 1.8 wel hoort te klinken.
Gister nog eens bij de dealer geweest omdat ik verschillende verhalen hoor over of de klepstoter wel dan niet hydraulisch zijn. Ze wisten mij dus te vertellen dat ze hydraulisch zijn en eventueel op te vullen zijn met vulplaatjes. Heb vandaag nog eens aandachtig geluisterd nadat de motor 10 minuten stationair had gedraaid. Toeren stonden toen op 800 rpm. Naast het geluid van de V-snaar hoor ik het geluid wat lijkt op een keukenwekker uit het blok komen.
Dat is de self-destruct timer, die heeft elke Ford vanaf 1998. Na 12 jaar gaat die af en doet de motor het nooit meer. Soort tikkende tijdbom.
Toch raar dat de dealer zegt dat er en klepplaatjes in zitten en hydraulische klepstoters, vond nog een oud artikel van de club: http://focusforum.xsbb.nl/viewtopic.php?f=23&t=502790 Daar geven ze weer aan dat er geen hydraulische klepstoters in zitten, ik weet dat er een paar Ford-monteurs hier zitten, misschien dat zij er definitief duidelijkheid in kunnen geven
Vul hier anders is je VIN in: http://www.etis.ford.com/vehicleSelection.do# Lijkt mij dat je het het type motor dat daar vermeld wordt, je kan uitzoeken welk type je hebt.