Mag naar prullebak(is niet meer van toepassing)

Discussie in 'Performance' gestart door jason101, 2 jan 2011.

  1. Wat voor olie zit erin Douwe ?
     

  2. Ik zou het niet weten. Bij de grote beurt van afgelopen februari is de olie vervangen. Op de specificatie staat niet vermeld welke. Ik heb de auto vanochtend bij de garage gezet die ik zo direct weer ga opalen. Ben benieuwd wat ze zeggen.
    Later meer
     
  3. we zijn benieuwd!
     
  4. ik is ook wel heel benieuwt
     
  5. #25 jason101, 4 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2011
    Net de auto weer opgehaald. Eerste vraag van de monteur was wanneer ik de olie ververst had. Dat was jij zelf vorig jaar februari
    zei ik, vervolgd door de vraag welke olie. Hij heeft idd W30 gebruikt dus dat ik ook goed.
    Het zijn zeker de klepstoters die hoorbaar zijn die niet goed gevuld worden want na een tijdje is de "ratel" een stuk minder en hij wilt beginnen om wat dikkere olie erin te doen en kijken of dit helpt. Het kan natuurlijk ook slijtage zijn, de auto is 12 jaar oud. Als dit zo is dan is een reparatie te kostbaar.
     
  6. welke W30? zijn nogal wat verschillende, er moet 5W30 in ;) maar dat weet je vast wel :)

    succes in ieder geval ;)
     
  7. klepstoters kunnen lek raken, vaak gaan ze dan zo tikken, dikkere olie gaat die klepstoter niet repareren......
     
  8. Het zijn zeker de klepstoters die hoorbaar zijn die niet goed gevuld worden want na een tijdje is de "ratel" een stuk minder en hij wilt beginnen om wat dikkere olie erin te doen en kijken of dit helpt. Het kan natuurlijk ook slijtage zijn, de auto is 12 jaar oud. Als dit zo is dan is een reparatie te kostbaar.
     
  9. ja, maar bij net starten is de klepstoter "leeg", hierin wordt tijdens draaien een hoeveelheid olie in "gepompt", maar de hoeveelheid die erin wordt "gepompt" komt er niet met dezelfde hoeveelheid uit, vandaar dat het tikken minder wordt bij draaien van de motor;)
     
  10. Voor zover ik weet zijn in de focus alleen de 1.8 en 2.0 Zetec E motoren geleverd met een zwart kleppendeksel (blacktop). Voor zover ik weet hebben deze motoren geen hydraulische klepstoters. De klepspeling wordt dan afgesteld met vulplaatjes. Voorgeschreven wordt om de klepspeling bij 150.000 km af te laten stellen (later 160.000 km). Als jouw auto inderdaad geen hydraulische klepstoters heeft en de klepspeling nog nooit is gecontroleerd / afgesteld zou ik dit eerst eens laten doen voordat je andere olie in doet.

    Als de klepspeling te ruim is krijg je een tikkend geluid als hij koud is. Als de motor even gelopen heeft wordt de klepspeling minder doordat de warme onderdelen uitzetten. Bij een warme motor is de klepspeling veel minder als met een koude motor.
     
  11. #31 jason101, 5 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2011

    Ik zou vanochtend voor openingstijd eigenlijk de auto voor de garage zetten zodat ze de olie zouden vervangen.
    Maar na het lezen van jou bericht ga ik morgen ff bij 'em langs en uitleggen wat het (ook) zou kunnen zijn.
    Heb namelijk op het forum van problemcar.nl ook gelezen dat ze niet hydraulisch zijn. Hoop dus dat het goed te fixen is.

    http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=14441

    Wat ik me nu herinner is dat ik afgelopen april ook een topic startte met
    dit probleem maar was blijkbaar minder als wat het nu is. Met andere woorden, ik rij er nu eigenlijk al 8 maanden mee.
     
  12. Het heeft geen zin om er dikkere olie in te gooien. Het duurt met dikkere olie nog langer voordat de olie de kleppen heeft bereikt. Er hoort gewoon 5W30 in ;)
     
  13. Vandaag weer bij garage geweest en het verhaal van JW uitgelegd.
    Volgens de garage heeft het in dit geval geen zin om de kleppen af te stellen. Ten eerste is dit een klote klus met nog maar de vraag of die de nokkenas los krijgt. Het getik van de klepstoters gaat hiervan trouwens ook niet weg.
    Vanavond parkeer ik auto bij hem voor de deur en morgen gaat er andere olie in. Hoop dat het gaat helpen.
     
  14. Douwe Zetecs en dikke olie gaan niet samen. Mijn vriendin heeft een Escortje 1.6 16v zit verkeerde olie in, lees te dik. Drama dus. Zoals Niek al zei, dikkere olie duurt nog langer voordat het er door is.

    Ik vind de uitleg van JW wel een goeie. Je zou ook kunnen opteren voor een andere garage en kijken wat die zeggen.
     
  15. Zeker als de klepspeling nog nooit is afgesteld zou ik deze zowieso eens laten controleren. Voor zover ik weet hoeft om de klepspeling te controleren alleen het kleppendeksel gedemonteerd te worden. Als de klepspeling dan daadwerkelijk afgesteld moet worden moet er wel meer los worden gemaakt. Ik weet niet hoe het bij de 1.8/2.0 is maar bij de meeste motoren met vulplaatjes moet hiervoor de distributieriem + nokkenassen los (vandaar dat dit wordt voorgeschreven bij dezelfde kilometerstand als de distributieriem). Ik weet voor 100% zeker dat als de klepspeling (veel) te ruim is dit een hard tikkend geluid kan maken. Dit wordt dan minder bij een warme motor. Bij een warme motor behoort de klepspeling nagenoeg niets te zijn. De klepspeling wordt (bijna) altijd afgesteld bij een koude motor.

    Misschien is het niet geheel onverstandig om het inderdaad ook eens aan een andere garage /dealer voor te leggen.
     
  16. @JW, kan jij beamen dat na het afstellen het getik dan ook over is?
    Ik zit nu namelijk ontzettend te twijfelen over of ik morgen wel moet gaan. Denk dat ik voor een second opinion ff langs de dealer ga.
     
  17. Verstandig
     
  18. Als de klepspeling inderdaad te ruim is zal na afstellen het getik in ieder geval een stuk verminderen. Toen ik mijn vorige focus kocht (km stand 156.000) had deze ook last van tikkende klepstoters. Nadat de klepspeling was afgesteld was het getik nagenoeg weg. Alleen met een koude motor hoorde je nog wat maar ook dit was veel minder.

    Ik zou er in ieder geval iemand naar laten luisteren die er verstand van heeft. Als het geluid inderdaad van de klepstoters afkomstig is lijkt het me verstandig om het kleppendeksel te demonteren en de klepspeling te controleren en eventueel af te stellen.

    Ik heb in het verleden 1 keer dikkere olie in mijn 1.6 Zetec gedaan. Het gevolg was dat de auto slechter startte (vooral met kouder weer) en het brandstofverbruik fors steeg. Nadat er weer 5w30 in zat had ik nergens meer last van.
     
  19. Vandaag langs de dealer geweest voor een second opinion. Hier zeiden ze ook dat het vast en zeker de klepstoters zijn en het stellen ervan d.m.v. vulplaatjes maar tijdelijk is. Probleem komt toch weer terug. Andere oplossing zou zijn nieuwe klepstoters maar de kosten die hieraan zitten zijn mijn fofo niet meer waard, hij is 12 jaar oud. Ook omdat ik de laatste maanden nogal wat andere zeer hoge kosten heb gehad. Ben dus terug naar mijn "stam" garage truggereden en heb voor de noodoplossing gekozen om er andere olie in te doen die bij wat oudere motoren wel vaker wordt gebruikt. 10w40, deze is iets dikker maar volstaat wel. Ik zal er nog een tijdje mee blijven rijden maar ik zal binnenkort toch afscheid moeten nemen. Tis jammer want hij ziet er nog goed uit. Moet alleen nog de keus maken hoe; Bij inruil krijg ik er drol voor, misschien in onderdelen dan?
     
  20. En wat zijn de kosten dan ???????
     

Deel Deze Pagina