He jason ik heb nu een nieuwe onderblok erin liggen nog geen 2 jaar oud maar denk niet dat je wil horen hoeveel wekkers daaruit komen...
nja, als je dikkere olie in je blok gooit word het idd een tijdbom hoort 5w30 olie in een ford, van andere olie vraag je om problemen... maar dat hebben we je al genoeg gezegd dus succes
Ik rij nu sinds een week met 10w40 en het geluid is er nog wel maar een stuk minder. Blijkbaar wordt er beter gesmeerd. Dat neemt niet weg dat het probleem is opgelost. Ik heb een gereviseerde cilinderkop gevonden, alleen wil ik nog voor 100% zeker weten of het probleem daarmee is opgelost. Daarom laat ik binnenkort de auto voor twee dagen stil staan bij de dealer omdat het voor hen heel lastig te beoordelen is omdat, als ik daar aan kom de auto al is warm gedraaid en het geluid praktisch niet meer te horen is. Het is namelijk belangrijk om het te waar te nemen bij een koude motor.
Heb voor de zekerheid, omdat ik twijfelde nog een e-mail gestuurd naar Ardea met de vraag wel of geen hydraulische klepstoters. Dit was het antwoord. Beste meneer B., Uw auto is in het bezit van hydraulische klepstoters, Met vriendelijke groet, Ardea Auto xx Service Adviseur Tel. 070-3041432 Mercuriusweg 9 / 2516 AW Den Haag Postbus 56 / 2600 AB Delft Deze e-mail is afkomstig van Ford-dealer Ardea Auto BV, KvK-nummer 23022016. De informatie verzonden met dit e-mail bericht kan vertrouwelijk zijn en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien deze e-mail niet aan u is gericht, is het u niet toegestaan deze e-mail en de daarin opgenomen informatie te gebruiken, te kopiëren of te openbaren. Wij verzoeken u onmiddellijk contact met ons op te nemen en de e-mail en daarvan eventueel gemaakte afdrukken te vernietigen. Ardea Auto BV staat niet in voor de juiste en volledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail, noch voor tijdige ontvangst daarvan en is evenmin verantwoordelijk voor eventuele virussen. -------------------------------------------------------------------------------- Van: Verzonden: woensdag 19 januari 2011 12:15 Aan: Den Haag Onderwerp: Vraag klepstoters Goedendag, Ik ben in het bezit van een Ford Focus 1.8i trend uit 1999. Kenteken xx-xx-xx Nu vraag ik mij af of deze auto mechanische of hydraulische klepstoters heeft. mvg,
Wat een prutsers zijn dat bij Ardea. Heb ook nog een mail gestuurd naar Ardea Delft waar ik als antwoord kreeg: _________________________________________________________________________________________ Goede morgen de auto waar U in rijd is een auto met 1800 motor deze auto heeft geen hydraulische klep stoters. Met vriendelijke groet, Ardea Auto xx Plv chef werkplaats Tel. 015-2516888 / 015-2516872 wim.mooijman@ardeaauto.nl www.ardeaauto.nl Vulcanusweg 281 / 2624 AV Delft Postbus 56 / 2600 AB Delft Deze e-mail is afkomstig van Ford-dealer Ardea Auto BV, KvK-nummer 23022016. De informatie verzonden met dit e-mail bericht kan vertrouwelijk zijn en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien deze e-mail niet aan u is gericht, is het u niet toegestaan deze e-mail en de daarin opgenomen informatie te gebruiken, te kopiëren of te openbaren. Wij verzoeken u onmiddellijk contact met ons op te nemen en de e-mail en daarvan eventueel gemaakte afdrukken te vernietigen. Ardea Auto BV staat niet in voor de juiste en volledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail, noch voor tijdige ontvangst daarvan en is evenmin verantwoordelijk voor eventuele virussen. -------------------------------------------------------------------------------- Van: DVan: D,. Verzonden: donderdag 20 januari 2011 16:58 Aan: Delft Onderwerp: Klepstoters Goedendag, Ik ben in het bezit van een Ford Focus uit '99, kenteken XZ-NV-41 en vraag mij af of deze wel of geen hydraulische klepstoters heeft. Ik hoor namelijk verschillende verhalen. De ene zegt van niet de ander van wel. Ik ben dringend op zoek duidelijkheid.
Ik heb hier de tekening van de cilinderkop uit een oude versie van ford microcat. Hierop zijn de klepstoters en vulplaatjes te zien. Volgens de beschrijving zijn deze niet hydraulisch (bij andere motoren met hydraulische klepstoters staat dat er bij). Als ik het zo zie zitten de vulplaatjes bovenop de klepstoters. Dit zou betekenen dat de nokkenassen misschien niet verwijderd hoeven te worden om de klepspeling af te stellen.
Blijkbaar, maar goed, ik ga er morgen heen en proberen of ik een deal kan maken. Ik laat ze er naar kijken en als ze niet meer af te stellen zijn dan niets in rekening brengen. Mochten ze wel af te stellen zijn, ja dan natuurlijk is de rekening voor mij. Het zou natuurlijk ook wat anders kunnen zijn.
Kon ook eigenlijks niet anders dan dat er geen hydraulische klepstoters in zitten, meestal zijn deze zelfstellend, en heb je dus geen vulplaatjes nodig. Stel dat het stellen mbv plaatjes het gewenste resultaat geeft, dan is het nog wel aan te raden terug te gaan naar de juiste olie
onzin. 5w40 mag er gewoon in, 10 w 40 ook volgens boekjes, 5 w 40 is in koude toestand even dik als 5w30, dus heeft met starten niets te maken. overigens hebben wij zat focussen met 5w40 rondrijden, en geen problemen
Advies is 5W30, alle 5Wxx oliën zijn idd bij koude start even dik, alleen het getalletje erachter staat er niet voor niets bij, het verschil tussen de 5W30 en 5W40 is wat er gebeurd met de smering op bedrijfstemp. en dan zal je zien dat de 5W40 gewoon dikker is en blijft. Nu is er 10W40 in gedaan, die is op zowel lage temp. als bedrijfstemp. dikker, wat dus totaal geen invloed heeft op de klacht omdat er geen hydraulische klepstoters in zitten, heeft geen meerwaarde en zorgt alleen maar voor meer weerstand in het blok, en kan dus meer brandstof gaan verbruiken. Dan is 5W40 een betere keuze als 10W40, maar invloed heeft het wel degenlijk
Tot dusver heb ik geen (start)problemen. Het enige wat mij wel opgevallen is dat de auto inderdaad iets meer verbruikt. Heb vandaag trouwens (weer) een andere monteur gesproken die het heeft over hydraulische stoters omdat, als ze dit niet zijn de stoters constant luid hoorbaar zouden moeten zijn. Ik begin intussen te denken dat het ook wel eens de D-Riem kan zijn die niet op tijd staat of de waterpomp. Ik word er langzamerhand een beetje gek van.......Al die tegenstrijdige antwoorden.
Kan jij eens een geluidsopname (bij koude start) maken? kan ik eens vergelijken. Volgens een kenner hoeft de nokkenas er niet af. Ben vandaag bij Ardea Delft geweest waarvan ik het bericht kreeg over geen hydraulische stoters, en heb gesproken met de diegene die mij dit bericht gestuurd heeft, de chef werkplaats. Ook hij kon er weinig mee omdat de motor reeds warm is en het geluid nihil is. Als het de klepstoters zouden zijn dan zouden deze constant deze herrie moeten maken volgens hem. Na mijn uitleg wat er gebeurd bij een koude start was zijn vraag of de d-riem al vervangen was. Het zou ook zomaar de d-riem kunnen zijn die slap hangt, maar dit kan alleen gecrontroleerd worden bij een koude motor.
Afspraak gemaakt om nu eens te kijken waar het daadwerkelijk aan ligt. De kleppendeksel gaat eraf en dan komen we er eindelijk eens achter om wat voor stoters het gaat. Ook word de D-riem en de EGR klep nagekeken of het hier aan ligt.