1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Hoog verbruik 1.6 EcoBoost 150pk

Discussie in 'Performance' gestart door ronver, 15 mei 2014.

  1. Ik zat net snel ff te denken, maar bij normaal/stevig gebruik kom ik op 1:13, bij wat netter rijden 1:14 gemiddeld (volgens de boordcomputer dan) En dit is dan stukken 50, 80 en 140.. En ik heb ooit alle blaadjes groen gehad, maar tegenwoordig krijg ik een 0 voor schakelen.:schater:
     
  2. Rijstijl is natuurlijk alles bepalend maar het door Ford opgegeven gemiddelde verbruik van 1:16,7 ga van zijn lang zal ze leven niet redden. Een afwijking van 20% t.a.v. het door de fabriek opgegeven verbruik is "normaal". Voor de 1.6 Ecoboost zou dit dan neerkomen op een gemiddeld verbruik van ongeveer 1:13 en dat is wat mij betreft goed te halen. Ik verzin deze gegevens niet deze zijn afkomstig van de website werkelijkverbruik.nl waar ze praktijkverbruik gegevens verzamelen van Travelcard gebruikers.

    Zelf rijd ik dagelijks een 120 tot 150 kilometer waarvan de nodige kilometers helaas al file rijdend moeten worden gemaakt. Mijn gemiddelde verbruik aan de pomp is ongeveer 1:12 de info gegeven door de BC moet met een korreltje zout genomen worden deze wijkt bij mij als snel 0,5/0,7L af (1:12,5 zie ik vaak als gemiddeld verbruik via de BC). Er zijn natuurlijk Focus rijders die daar hun neus voor optrekken dat weet ik, ik schaar mezelf dan ook niet onder de groep zuinige rijders, auto rijden moet wel leuk blijven :mrgreen:

    Drukdoenerij, lees jagen, en korte stadsritten leveren mij een verbruik op van 1:10, maar daarentegen is een verbruik van 1:13/14 echt heel goed haalbaar als ik lange ritten rijd en het gaspedaal rustiger bedien.

    Wetende dat ik geen zuinige rijder ben vind ik een verbruik dat toch een stukje hoger ligt dan het mijne bijna ongehoord, niet onmogelijk maar wel bijzonder. Voeg daar het fluitende geluid aan toe dan zou dit voor mij genoeg zijn om de boel eens goed te laten onderzoeken desnoods door een andere dealer. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar de bevindingen van de dealer die je nu in de arm genomen hebt.
     
  3. Ik laat zeker iets weten ivm mijn bezoek bij de andere Ford-dealer ( ik denk zelfs dat het de grootste is in Antwerpen ).

    Nog een bedenking: ivm de fluittoon is een pakking die lek is geen gek idee. Kan dit hoegenaamd eveneens invloed hebben op mijn verbruik ? Heb ik dan te maken met 'valse lucht' zoals ze zeggen ?
     
  4. #24 Martin vd V, 15 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2014
    BV als hij meer lucht inlaat door een lek in ...... dan kan ie compenseren met meer brandstof inspuiting / ongewenste verrijking.

    Pas op ik ben geen techneut maar heb dit ooit gehoord van iemand die hier ook last van had
     
  5. #25 kolere, 15 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2014
    Dat lijkt me sterk, bij mijn weten meet die de ingaande lucht niet in de cilinder maar door middel van de lmm vlak na het luchtfilter. Gaat die valse lucht aantrekken of druk verliezen na deze meting, is de computer denk ik niet op de hoogde van de verandering. Dit leidt eerder tot minder goede verbranding en dus automatisch tot meer gas moeten geven om hetzelfde vermogen te krijgen. Bij een turbo motor wordt dit nog is versterkt omdat de lucht er onder druk wordt ingeperst, deze druk neemt dan af met alle gevolgen van dien.
     
  6. Wat geeft de bc als verbruik aan zowel gemiddelde als het actuele bij constante snelhmeid. Is interessanter om te weten dan de meter die is er ter indicatie en zakt niet lineair met de hoeveelheid in de tank.
     
  7. Als je een lek hebt achter de turbo zal hij druk verliezen en dus eigenlijk teveel brandstof inspuiten. Ook kun je dit als het lek groot genoeg is merken aan je vermogen.
    Ik zeg groot genoeg, omdat ik heb gemerkt dat de pcm behoorlijk wat op weet te vangen door veranderingen toe te passen.
    Succes met je zoektocht.
     
  8. #28 ronver, 16 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2014
    Even een update:
    N.a.v. het door mij gestarte topic, heb ik gisteren nog even afgetankt. Ik had vorige week vrijdag getankt en alle BC gereset. Gisteren stonden er 161 km op de teller en is er 16,3 liter super 98 in gegaan, omgerekend is dit dus 10,1/100km. De BC gaf 9,6/100 aan. Er is uitsluitend door mijn vrouw woon-werkverkeer mee gereden in die week, dat betekent 's morgens 15km, 's avonds 15km via secundaire wegen, ze schakelt telkens vroeg op, gaat nooit hoog in de toeren.
    Wat betreft de fluit, heb ik er extra op gelet wanneer die precies optreedt en dat is wanneer de motor van onderin de toeren begint te trekken. Bv bij vertrekken, net na het schakelen, wanneer de druk er op komt eigenlijk.

    De garage ( 2de opinie ) heeft mij ondertussen volgend bericht gestuurd:
    "Geachte,
    Wij danken u voor uw mail i.v.m. het verbruik e.d.
    Graag nodigen wij u uit om samen met ons een verbruikstest te doen.
    Onze werkwijze is als volgt : Wij vertrekken aan onze garage en tanken meteen tot de pomp een eerste maal afslaat. Daarna rijden wij +/- 50 km aan een ideale snelheid en rijstijl, zonder gebruik van componenten zoals airco, enz… Op het eind van de rit tanken wij terug aan dezelfde pomp. De getankte hoeveelheid brandstof wordt gedeeld door de verreden KM * 100. Deze waarde is dan het werkelijke verbruik.
    Tevens kunnen wij tijdens deze proefrit luisteren naar het geluid dat u waarneemt.
    Graag maken wij een afspraak om u zo snel en accuraat mogelijk te helpen."

    Wordt vervolgd .....
     
  9. 1:10 is nog steeds belachelijk hoog, dan rij je gewoon de hele weg met de handrem vol aangetrokken of met aanhanger en dakkoffer..
     
  10. [MENTION=14500]ronver[/MENTION], als ik het goed begrijp gaat de garage vaststellen hetgeen jij al eerder geconstateerd hebt. Trekken ze jouw verhaal in twijfel?

    Heeft de garage al aangegeven waar het hoge verbruik aan zou kunnen liggen?
     
  11. Ze hebben het volgende nog geantwoord toen ik mijn verbruik van gisteren nog even had toegelicht:
    "Geachte,

    Gezien uw voertuig bij ons niet bekend is, moeten wij van nul af aan beginnen. Momenteel zijn er nog voldoende mogelijkheden om een afspraak te maken in de loop van volgende week. Dit wanneer het voor u het beste past. U laat het ons weten en wij vullen onze agenda aan."

    Dan kan ik wel begrijpen uiteraard, ze kennen mijn voertuig niet: staat? onderhoud? reparaties/vervangen in het verleden?

    Maar ze wuiven het alvast niet weg door te stellen dat het verbruik normaal lijkt, dus we moeten ze een kans geven he :) Ik heb alvast een afspraak laten inboeken voor komende woensdag 21/5.
     
  12. [MENTION=1437]Harold1[/MENTION]

    Welke verbruikscijfers laat jij zoal noteren met de 1.6 ecoboost 182pk?

    Geen fluittoon waarschijnlijk ? :)
     
  13. [MENTION=14500]ronver[/MENTION], Ik let totaal niet op verbruik. Ik rijdt ook niet zo heel veel km per jaar dus voor mij is het verbruik van ondergeschikt belang. Maar ik merk wel dat hij zuiniger is dan mijn vorige auto (Focus III, 1.6 met 125 pk, ongeblazen)

    Fluittonen heb ik (nog) niet gehoord bij mijn auto.
     
  14. Ach, dan zit ik met de Mondeo toch netjes op de 7,8 l / 100 km.
     
  15. Ik rijd gemiddeld op 1 liter ca 12.5 km
     
  16. Mijn focus 3 geeft momenteel 6,9 per 100 km redelijk korte afstanden (best boxtel over stukje snelweg)
     
  17. Je hoeft echt niet te twijfelen aan het te hoge verbruik van jouw Focus. Er is iets niet in orde. Zoals je al aangaf trad het hogere verbruik plotseling op en als je leest wat de andere auto's verbruiken, dan is het wel duidelijk.

    Ik verbruik met mijn zwaardere en getunede Grand C-max ongeveer evenveel als jij nu. En ik rijd daarbij lekker door.
     
  18. Verbruik lijkt me niet heel abnormaal, want wordt 7,5 liter per 100 km opgegeven en dat is echt super zuinig gerekend onder test omstandigheden, warme motor, veel constante snelheid en normaal niet haalbaar, zeker niet in de winter, motor lang koud of zomer met airco aan en er wordt ook bij de test GEEN verbruikers ingeschakeld die je normaal wel gebruikt o.a. radio, airco, ventilator dus echt onder test omstandigheden! Een reële waarde is het om deze testwaarde met 20% te verhogen en dan kom je op ca. 9,0 liter per 100 km, wat je zelf ook aangeeft als verbruik en bij alleen stadsverbruik tel er dan nog maar 20% bij zit je dus op de 11 liter per 100 km, dus ook zoals je opgeeft!

    Ik heb zelf ook 2 verschillende Focussen model 1 gehad met exact dezelfde motor 1,6 16v ZETEC en tussen beide auto;s lag een verschil van wel 20%, waarom is me nooit duidelijk geworden, beide auto's verkeerden in ongeveer dezelfde staat!

    Die nieuwe ecoboots moteren of hoe ze ook mogen heten leveren natuurlijk veel vermogen voor weinig cc dus moeten hard werken, een nichtje van me heeft een skoda octavia met 1,4 TSI turbo motor (140 pk) en verbruikt ook ongeveer hetzelfde 9 gem. en 11 in de stad en die rijdt echt niet als de STIG, met haar vorige oude 1,6 8V reed ze zuiniger, maar dan had ze wel 40 pk minder en reed je automatisch misschien langzamer = zuiniger!

    Hebben ze de auto wel eens op de rollenbank gehad, misschien haalt hij het vermogen niet en moet daarom extra hard werken, misschien dat de turbo te weinig oplevert, is daar wel naar gekeken, want dan ben je zo 20 pk kwijt bij een lagere opbrengst!

    METEN = WETEN, ZOEKEN = VINDEN!

    Ben benieuwd!

    Groet, Gerrit!
     
  19. Pardon, waar lees jij dat er 7,5 l/100km wordt opgegeven?
     

Deel Deze Pagina