1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Hoog verbruik 1.6 EcoBoost 150pk

Discussie in 'Performance' gestart door ronver, 15 mei 2014.

  1. Ik lees in de startpost 8,5-9,0 / 100km...
     
  2. Ik bedoelde dus dit:
    Ford zelf heeft het dan ook over 5,9l/100km en dat zijn inderdaad fantasiewaardes die (bijna) niet haalbaar zijn.
    Maar rond de 7,5 lijkt me normaal haalbaar. Zeker als je zo voorzichtig rijd als TS.
     
  3. Ik rij zeker niet heel voorzichtig maar heb over 57000 km gem verbruik van 7,51 l / 100 km. Die 7,5 is prima haalbaar
     
  4. Ik rij tegenwoordig overal 100 km/u omdat, zoals Iodokus eerder al zei, sneller eigenlijk al niet loont maar deze snelheid wel veel scheelt in de portemonnee. Slijtage is minder doordat ik minder hoef te remmen, etc, etc.
    Daarbij haal ik gemiddeld een verbruik tussen de 1 op 15 en 1 op 16. Tijdens de kerstweek afgelopen jaar haalde ik zelf 1 op 16,9. Maar toen was het zo rustig op de weg en had ik maar 16 inch wielen.
    Wat anderen ook zeggen, je hebt inderdaad een probleem met je auto en dat ben jij niet zelf.
    Je dealer moet je voorlopig maar gedag zeggen is mijn mening want zo'n reactie verdient geen klant. Jij hebt de zuurverdiende centjes aan hen toevertrouwd en dan zo reageren.

    Succes en hou ons op de hoogte.
     
  5. Allen,

    Een update:

    Laat me beginnen met te zeggen dat ik dit draadje heb opgestart vlak nadat ik luchtfilter, en bougies heb laten verwisselen, en ondertussen had ik eveneens de uitlijning laten corrigeren en een KAM-reset laten uitvoeren, waarbij o.a. de geleerde waardes worden gereset, zoals bv ivm de short en long term fuel trim.
    Vooral dat laatste begint mijns inziens nu zijn vruchten af te werken, zeker in samenwerking met het nieuwe luchtfilter en de nieuwe bougies. De wagen begint hoe langer hoe minder brandstof te verbruiken.
    Ik heb ondertussen namelijk een verbruikstest afgelegd en het resultaat is zeer bemoedigend: ik heb de wagen afgetankt, pistool 2 keer laten afslaan ( zoals aangegeven in de focus handleiding ). Vervolgens heb ik een rit van 85km gemaakt, en dit op secundaire wegen ( dus geen snelweg ). De eerste kilometers staat het verbruik volgens de BC op 8 a 9 liter, maar na een 3 a 4-tal kilometer gaat het plots de dieperik in. Na mijn rit van 85km opnieuw getankt ( zelfde pomp en pistool opnieuw 2 keer laten afslaan ) en er kon welgeteld 5,48 liter in de tank. De BC gaf 6,2l/100km aan en als ik het uitreken is het werkelijk 6,4l/100km, oftewel 1:15,6. Niks meer op aan te merken dus. Wanneer ik nu zeer korte afstanden rijd ( en de BC eerst reset ), merk je wel dat deze richting 8 a 9 liter gaat, maar in die omstandigheden zijn dat normale cijfers lijkt mij. Het mix-verbruik zal er in elk geval een pak op vooruit gaan. Wat dit betreft heb ik misschien het topic iets te vroeg gestart, maar het was leerrijk om ook jullie reacties te mogen ontvangen om te weten waar ik mij qua verbruik aan kan/moet verwachten. Hierdoor weet ik nu dat mijn 'verbruiksprobleem' van de baan is.
    Voor wat betreft de fluittoon, dat is weer typisch, deze liet zich natuurlijk niet horen wanneer de monteur met mij meereed ( en ook zelf reed ). Hij heeft er nochtans uitgebreid zijn tijd voor genomen en nadien in de werkplaats nog alle leidingen nagekeken, maar geen problemen kunnen vaststellen. Hij stelde mij gerust met het volgende: indien er ergens een probleem zou zijn met een pakking of een leiding ( bv. scheurtje ), zou de fluittoon continu aanwezig zijn. Indien bv de pakking van de uitlaatcollector lek zou zijn, zou dit een benzinegeur afgeven, maar daar is ook helemaal geen sprake van. Hij vermoedt dat het te maken heeft met het opspoelen van de turbo, maar zekerheid kon hij mij niet geven aangezien ik hem het geluid niet heb kunnen laten horen. Ik mag altijd binnenkomen zei hij om opnieuw proberen het geluid te laten horen of als het erger zou worden. Bovendien heeft hij in op de Ford Etis site ook nog alle gekende problemen ivm EcoBoost motoren doorlopen samen met mij. Ze waren dus alleszins zeer behulpzaam. Hij is er 1,5u toch mee bezig geweest en uiteindelijk werd mij slechts 0,5 u aangerekend. Ook niet slecht lijkt mij.
    Dit topic mag wat mij betreft dan ook afgesloten worden aangezien er op korte termijn waarschijnlijk weinig aan de situatie zal veranderen. Moest er toch nog iets wijzigen laat ik het zeker nog weten.
    Volgend jaar plan ik alvast ook de Mountune MP200-upgrade, waarbij een nieuw inlaattract ( high flow luchtfilterhuis ) wordt geïmplementeerd. Mogelijks is dan de 'fluittoon' definitief verdwenen.
    Ook nog bedankt aan iedereen voor jullie meedenken en jullie reacties.
     
  6. #47 ronver, 22 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2014
    @Fred

    Klinkt interessant, echter welke waarde dien je vervolgens in te geven ? Of is een kwestie van 'trial and error' tot je in de buurt komt van het werkelijke verbruik ?

    Sorry, ik zie nu pas dat de formule er al bijstaat :-) Vergeet deze vraag dus :-)
    Als ik het voor mij uitreken, dan zal ik de waarde op ongeveer 960 dienen te plaatsen. Ga ik vanavond werk van maken :-) Merci voor de tip.

    Zijn er nog meer van die handige tips & tricks ?
     
  7. #48 Fred, 22 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2014
    Je kunt de waarde berekenen, er staat bij:

    Gemiddeld verbruik volgens BC / berekend gemiddeld verbruik * 1000

    Bij mij gaf de BC altijd een te optimistisch verbruik aan, mijn waarde was rond de 945, maar gewoon uitrekenen: bijvoorbeeld BC 7.0 l/ 100 km, werkelijk 7.5 l /100 km, factor 7.0 / 7.5 * 1000 = 933.

    EDIT: was aan het tikken, zag jouw opmerking daarna pas :lol:
     
  8. Klinkt beter allemaal, overigens enig idee hoe de KAM te resetten van de MK3. Hoe dit bij een ST MK2 werkt weet ik maar bij de :focus3: heb ik het nog nooit gedaan.
     
  9. Mischien niet helemaal meer aan de orde,

    maar er is sinds begin deze maand een update uit voor de focus en c-max 1.6 ecoboost motoren vanwege de brandstof meter en de tank vlotter.

    deze weken in de eerder produtie jaren veel af van het werkelijke en voorkomt zelf in veel gevallen dat de tank egt vol te tanken is.

    mischien nog een idee om uit te laten voeren.
     
  10. Kun je me uitleggen hoe de vlotter kan voorkomen dat je de tank echt vol kunt tanken ?
    bij mijn weten zit er geen klep aan de vlotter die de vulopening afsluit net als de 80% vulling bij lpg.
     
  11. [MENTION=2561]Iodokus[/MENTION]

    De KAM-reset heb ik softwarematig laten uitvoeren door de dealer. Of er een andere manier mogelijk is, daar ben ik zelf alvast niet van op de hoogte.

    Ik heb eveneens een mail gestuurd naar de dealer om te informeren ivm de sofware-update voor de brandstofmeter. Van zodra ik antwoord hiervan heb, laat ik het jullie weten.
     
  12. [MENTION=1599]Paul[/MENTION] vingerhoest
    je hebt gelijk een software update kan niet probleem oplossen dat je maar mag 80% kan vullen
    maar zal denk net andersom zijn. dus dat je nog 20% in hebt zitten en de meter al in het rood staat. dus je kan geen 50liter dan tanken terwijl dat het wel zo het geval zou moeten zijn als de meter de juiste waardes aangeeft


    verder voor topic starter
    eerlijk te zijn heb ik niet alle 6 pagina's gelezen
    maar paar dingen die ik wel zou willen zeggen
    - brandstof meter loopt in het begin altijd rustig terug en hoe verder bij reserve hoe nauwkeuriger en sneller hij werkt.
    met me eigen auto rij ik volgens bc 7.9/100km echter aan de pomp als je rekent kom je uit op 7.7/100km (dit gaat dus over focus 2 met 2.0motor)

    verbruik van 1op9 / 1op11 is voor een ecoboost wel schadelijk te noemen.
    bij peugeot hebben we de thp en is dezelfde techniek als de ecoboost (1.6turbo direct ingespoten) ook met 150pk. Daar rij ik dus wel regelmatig mee, verbruik is ten opzichte van mijn auto beter. dus je zou bij jouw onder de 7/100km moeten komen op langere stukken

    grote punt is hoe rij je. met thp kan ik ook met gemak van tilburg naar den bosch en terug 12/100km halen of meer
    maar ook 6/100km
    ivm de turbo ligt het veel aan de rijgedrag.
    met me eigen auto is dat precies hetzelfde 1op11 is mogelijk maar als ik wil rij ik ook zonder probleem 1op13.5
     
  13. #54 ronver, 27 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2014
    Ik heb nog een bijkomende vraag, en hiervoor richt ik mij vooral tot de EcoBoost rijders:
    wanneer ik een korte rit maak met koude motor, bv. het gebeurt dat ik 's morgens de wagen neem om naar de bakker te rijden. Dit is ongeveer 1 kilometer. Wijzer van motortemperatuur staat dan onderaan. Wanneer ik bij de bakker terug vertrek, staat de wijzer van de motortemperatuur uiteraard nog steeds onderaan. wanneer ik dan begin te rijden "springt" die ( dus laat ons zeggen na ongeveer 1,5 kilomter in totaal ) plots naar 90graden, zonder dat die rustig opbouwt naar die 90 graden. Is dat normaal? of is dit normaal voor een Ecoboost ?
     
  14. Klopt, is normaal gedrag voor de meter. Uiteraard is dan de motor nog niet op bedrijfstemperatuur.
     
  15. [MENTION=14761]Focus1.8[/MENTION]

    Ik vermoed dat deze update inderdaad ook voor mijn wagen bedoeld zal zijn, hij is namelijk geproduceerd in 03/2011, dus ook vrij vroeg in de EcoBoost reeks lijkt mij.

    Bij mij is het zo dat de wijzer zeer snel zakt, zoals ik initieel al aangaf, ik zie hem bijna letterlijk met het blote oog zakken.

    Enkele maanden geleden kwam ik van Parijs, de wijzer stond al heel lang helemaal onderaan, dus ik ben dan toch maar dringend gaan tanken, bleek dat er maar 40 liter in de tank ging, vond ik wel een beetje vreemd.

    Waar heb je die informatie vandaag ? Ik heb nog geen feedback hierover gekregen van mijn garagist, maar dan kan ik er zelf al wat opzoekwerk over verrichten....

    Alvast bedankt !
     

  16. dit is moeilijk uit te leggen maar de vlotter meet hoeveel brandstof er in de tank zit.
    deze ging vroeger met een plastic bol van lucht drijvend op de brandstof over een bie metaaltje.
    tegenwoordig zal dit een sensor zijn maar met een meetinrichting.
    hoe precies weet ik niet ben er al weer even uit.

    maar de tank vol gooien is vol gooien echter is lucht een belangrijke boosdoener als je snel tankt en de tank niet goed kan ontluchten gaat er minder brandstof in.

    de vlotter werkt tegenwoordig met de computer dus zal er software matig iets niet kloppen als het snel gaat en al helaam als de berekeningen niet kloppen met het werkelijke.
     
  17. [MENTION=14500]ronver[/MENTION] zo als al uitgelegd is is de update inderdaad alleen voor het vlot in het rode schieten.

    de tank geeft al leeg aan terwijl die nog 15 liter heeft bijvoorbeeld.

    deze info komt van mijn werk af (werkzaam bij Ford Wensink in KAMPEN)
     
  18. Allen,

    Zo net terug van een trip naar het zuiden ( van Frankrijk ). 1200 km snelweg, cruise-control op 125 ( en 110 waar snelheidsbeperking ). 2 volwassenen, 2 kinderen, koffer vol en dakkoffer. Verbruik heen: 7,1l/100km en verbruik terug 7,8l/100km. Zijn dit normale cijfers naar jullie ervaringen ( ik denk precies van wel ).

    Nog een vraag aan jullie, wanneer het licht van de brandstoftank brandt en jullie tanken, hoeveel liter kan er dan in? Bij mij slechts 45, vind ik precies weinig voor een tank van 55 liter.

    groeten
     
  19. goede vakantie gehad?

    het verbruik komt mij reeel over als ik kijk naar me klanten met een 1.6 ecoboost.

    nu doe ik persoonlijk ook niet beter met de 1.0 125pk dan 7.1l op de 100km maar dit ligt aan mijzelf:schater:

    de 10 liter is wel normaal mijn inziens wel wat vlot maar helaas zo geprogrameerd(gebouwd).
     

Deel Deze Pagina