1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Hoog verbruik 1.6 EcoBoost 150pk

Discussie in 'Performance' gestart door ronver, 15 mei 2014.

  1. Even voorstellen:
    Ik rijd een Ford Focus III – 1.6 EcoBoost 150pk - bouwjaar: 2011 – kilometerstand: 22.000 km.
    Ik heb de wagen 11/2013 gekocht bij de Ford-dealer, er stonden toen 16.000 km op.
    Wat me steeds is blijven opvallen is het hoge verbruik. Je ziet de naald van de brandstofmeter bijna letterlijk zakken terwijl je rijdt.
    Ondertussen hebben ik volgende zaken reeds laten nakijken/vervangen:
    · Oliewissel & oliefilter
    · Luchtfilter ( was nodig, luchtfilter was helemaal vervuild )
    · Uitlijning ( was nodig, voorste wielen hadden te veel toespoor )
    · Bougies ( was nodig, waren ‘ingebrand’ en de electrodenafstand was te groot )
    · Uitlezen foutcodes – geen foutcodes aanwezig.
    · Software-update.
    · KAM-reset ( ingeleerde waarden gereset, oa short & long term fuel trim )
    Echter mag het allemaal niet baten. Na 100 kilometer staat de brandstofmeter reeds op 1/4 de leeg.
    Bij korte ritten verbruikt de wagen ( uitgerekend aan de pomp: km / liter ), 10-11 liter per 100 km.
    Bij langere ritten komt de wagen op 8,5 – 9 liter / 100km, en dit bij een zeer economische en anticiperende rijstijl, lager is het verbruik met de beste wil van de wereld niet te krijgen.
    Bovendien, maar ik weet niet of dit iets te maken heeft met het brandstofverbruik, maakt de motor bij acceleren een hoog fluitend geluid, en ik kan alvast zeggen dat het niet de typische turbo-fluit is. Je kan het vergelijken alsof iemand op een blokfluit een hoge noot op constante fluittoon aanhoudt. De fluittoon gaat dus ook niet mee met het toerental.

    Iemand enig idee wat ik nog kan doen of testen aub ???
     
  2. Dit is inderdaad een stevig verbruik.

    Met korte ritten / veel stadswerk loop het inderdaad snel richting 9 to 10 l / 100 km, maar op de snelweg bij constante snelheid moet het veel beter kunnen. Van en naar het werk met 100 km/u (harder heeft toch geen zin) staat het momentele verbruik zo rond de 5,5 l / 100km, soms zelfs minder, bij 120 km/u zo tussen 6,5 en 7,0 / 100 km.

    Ik heb gemerkt dat na plaatsen van een Pipercross luchtfilter mijn verbruik gezakt is, misschien daar iets mee te verbeteren? Iets anders zou ik zo niet weten.
     
  3. Apart inderdaad, die van mij was door UT getuned naar 205 pk en daar kon ik op de lange afstand makkelijk boven de 1 op 15 scoren. Tuning is kennelijk de oplossing ;-) en dus een goed argument in deze naar de vrouw des huizes. Succes.
     
  4. Dat is wel een heel hoog verbruik zeg!

    Zeker als ik dit lees op autogetest.nl:

    ik zou die fluittoon verder laten onderzoeken denk ik
     
  5. is met de software update ook de ecu ge-update ? Misschien is de auto al getuned voordat jij hem in bezit had en is het daar niet helemaal goed gegaan. Ze kunnen bij de dealer dan alles op standaard zetten maar dat is denk ik al gedaan.

    ik heb een 2.0 / 262 pk en als ik 100 k/m h rijd schommelt die rond de 6 ltr per 100 km dus die van jouw verbruikt dan echt wel veel.

    korte stukje is die echt niet zo zuinig, dan ga je snel naar de 9/10 ltr per 100 km zoals Fred zegt

    die fluit klinkt inderdaad niet goed, heeft een monteur al met de auto gereden en dit geluid ook bemerkt ? Misschien is er iets mis met de turbo .....

    hopelijk vinden ze zsm wat er aan de hand is
     
  6. Alvast bedankt voor de zinvolle reacties.
    Inderdaad, het verbruik, waarvan sprake in het artikel, is voor mij onbereikbaar, en ik schakel telkens mooi op het groene pijltje wanneer dat op de display verschijnt. als ik wat meer gas geef, zie ik de pijl echt zakken, kilometer per kilometer.
    Een software reset is nog niet uitgevoerd, de PCM module heeft wel de laatste software versie gekregen.
    Over die fluit maak ik mij toch ook zorgen, ik kan mij niet inbeelden dat dat "normaal" is. Indien dit verder zou komen van de turbo, zou dit dan een invloed kunnen hebben op het verbruik ?
    Ik dacht er ook aan om de LMM en de lambdasonde te laten uitmeten ? Kan dat uitgelezen worden op een correcte werking via diagnose ( ook al geven ze geen foutmeldingen ) ?
     
  7. Misschien ligt er wel gewoon een uitlaatspruitstuk pakking uit ofzo, of simpelweg een temperatuursensor.

    Even loggen via OBD2 moet wel wat helderheid geven over de trims tijdens het rijden en de meetwaardes van de lambdasonde. Een dealer moet deze expertise gewoon in huis hebben, gegeven het nominale dealer werkplaats tarief.
     
  8. ik zat nog even te denken: kan de combinatie fluittoon/hoog verbruik eventueel te maken hebben met een defect aan de brandstofpomp en / of injectiesysteem ?
     
  9. Vind ik niet zó abnormaal ...

    Je hebt hebt 150. Pk onder de poep !!
     
  10. Wat een onzin zelfs een 2.5t is een stuk zuiniger als je rustig aan doet, dan het verbruik dat de topicstarter opgeeft.

    Neem aan dat je garantie hebt dus laat het de dealer uitzoeken. Die fluittoon heeft er vast mee te maken. Bij deze motor hoor je de turbo niet te horen.
     
  11. Hoge fluit, kan dat niet een lekke luchtslang (luchtfilter, intercooler, turbo) zijn waardoor je MAP/MAF verkeerd meet?
     
  12. Onzin, ik heb er 182 en haal dit soort verbruik zeer beslist niet, of ik moet van ieder stoplicht een dragrace gaan maken.
     
  13. maar als die 150 pk onder de poep zit gaat die inderdaad wel aardig ver(b)ruiken ;)
     
  14. Bio-ethanol schijnt ook een hoger verbruik te geven, dus misschien klopt het dat het normaal is dat poep als biobrandstof een hoger verbruik geeft. Ik heb er geen ervaring mee.
     
  15. Ik benut dus zeker niet mijn 150pk, dat durf ik niet :(
    Ik schakel altijd vroeg op en hoop telkens dat het verbruik elke keer weer een beetje zal zakken, maar na elke rit, hoe kort ook, zie je gewoon dat de meter weer lager staat.
    Ik heb inderdaad nog garantie op de wagen, maar de dealer wuift het subtiel weg: verbruik is volgens hem normaal: een "benzinewagen is immers geen diesel" en ivm de fluit: "als de radio op staat hoor je het niet meer".
     
  16. #16 kolere, 15 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2014
    Waarom durf je de 150pk niet te gebruiken?

    Als dit echt de reactie is en niet door jou aangezet is, wat een waardeloze dealer... De 1.6 ecoboost hoort geen fluitgeluiden te geven, zeker niet hoorbaar in het interieur. Als de meter al zakt van 3 km rijden, lijkt mij eerder iets in de elektronica niet goed. Ook al rijd je 1 op 5, dan zou je niet de meter na 3 km zien dalen. Jouw verbruik zou alleen enigzins normaal zijn, als je alleen maar naar de supermarkt gaat met je auto en dus 1x in de 5 weken tankt oid.

    Als een wat objectievere test:
    1. Pak een mooie dag zoals deze, weinig wind, geen regen.
    2. Rijd de motor zeker 10 minuten warm,
    3. tank langs de snelweg de auto helemaal vol
    4. maak een rit van minimaal 20km op de snelweg en zet de auto op 100km/h op cruisecontrol
    5. tank de auto weer helemaal vol en meet aan de hand van het aantal getankte liter je verbruik.

    Je zou dan zeker rond de 1 op 14 moeten uitkomen (en eigenlijk zuiniger).
     
  17. is maar wat je subtiel noemt... :mrgreen:

    Zo voorzichtig met je wagen rijden lijkt me erg frustrerend..het verbruik wijkt gewoon zoveel af van wat gepubliceerd wordt en verwacht mag worden. Eea gecombineerd met jouw voorzichtige rijstijl : er moet wel wat mis zijn met de auto.

    Ik zou een andere garage/dealer zoeken en inderdaad met een werkplaats medewerker een stuk rijden zodat je eea kunt demonstreren (het fluiten vanuit de motorruimte).
     
  18. Een second opinion van een andere dealer lijkt me zeker raadzaam. Ik rij gemiddeld 1 op 13,7 gemiddeld, zonder me iets aan te trekken van groene pijltje.
    Geluid moet toch ergens door worden veroorzaakt. Wel vreemd dat uitlezen geen foutmeldingen geeft.
     
  19. Zal inderdaad wel een pakking los liggen of een buis gescheurd zijn.
    Het kan zelfs de intercooler nog zijn.

    Ga eens naar een andere garage en laat ze een specifiek naar dit soort dingen zoeken.
     
  20. Iedereen nogmaals bedankt voor het delen van jullie meningen en ervaringen.
    Ik ga jullie raad opvolgen en ik heb alvast zopas een afspraak geboekt bij een andere Ford dealer voor een 2de opinie, daar ben ik alvast niets mee kwijt. Hopelijk ziet die in mij een nieuwe vaste klant en zal hij zijn uiterste best doen om mij te helpen :)
    Ik houd jullie op de hoogte.
     

Deel Deze Pagina