Hoog verbruik 1.0 Ecoboost

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Fredhead, Oct 25, 2022.

  1. Is gewoon heel lastig te vergelijken op deze manier, want we zijn appels met peren aan het vergelijken want....
    Mijn verbruik is gebaseerd op een gechipte MK3.2 125pk 6 bak station á 1216kg,
    vervolgens hoor ik een mild-hybride, als ik dan kijk naar een MK4 125pk station, dan weegt die al 1283kg,
    en nemen we een mild-hybride station MK4.2 125pk dan tikt die al de 1313kg aan.
    Daar zit gewoon gewichtsverschil in, en de kans bestaat dat de bak ook anders is qua ratio, want die van mij
    draait 2300tpm bij 100km/h in zijn 6e versnelling, en ik kan gewoon 66km/h in zijn 6 rijden zonder dat hij daar
    ook maar iets van moeilijk over doet, en ja dan loopt ie zuiniger dan in zijn 5e versnelling.
     
    Dennis182 likes this.
  2. met gemengde gedachte volg ik dit topic.
    het is zeker interessant maar zo afhankelijk van zoveel factoren en verwachtingen.
    die verwachting had ik vorige week ook, even naar Frankfurt op en neer om iemand van het vliegveld te halen.
    oké, dieseltje en dan kun je die 900 km wel op 1 tank rijden toch?
    dus ik volgegooid in NL en op weg naar Duitsland :party:
    daar begint het dus al, eerst netjes 115 op de cc richting grens en dan.....netjes naar de 130 á 140 op de cruise.
    paar keer (uit mijn hoofd 6x en dat alleen al op de heenreis :oops:) ff het gas erop en toch minimaal de 200 aantikken natuurlijk.
    rijbereik voor de terugreis iets van 300 km :shrug: gaan we niet redden zonder tanken.
    nou was het op de terug reis vrij druk en dus niet echt nog hogere snelheden gehaald maar wel een aantal file's.
    eind van de rit, 1 op 15,7 dus niet zo slecht voor een diesel denk ik dan maar die "uitstapjes" naar die 200+ hebben veel meer impact op het verbruik dan je denkt (en ik dacht dus)
    als de omstandigheden beter zijn HAD ik natuurlijk makkelijk 1 op 20 kunnen halen. :mrgreen:
    maar met een :st: door Duitsland.......:banana: :witte vlag:
    vorig jaar heb ik zelfs een tourrit gereden met een gemiddelde van (uit mijn hoofd) 1 op 20, 5.

    dus, zeg het maar........
     
    Edgar Focus and Pibo_Focus_CC like this.
  3. even ter aanvulling,
    we stonden bij de eerste pomp om te gaan tanken en bleek de dieselprijs 2,319 te zijn :grote ogen:
    gelukkig hadden we het snel door en waren we bij 11 euro al gestopt :D
     
    Edgar Focus and Pibo_Focus_CC like this.
  4. Mijn 1.0 had ik ook wel zuiniger verwacht. Vandaag ritje Laren op en neer en 10km puur stads verkeer (motor koud verbruik 1:13). Anders had ik 1:18 wel kunnen halen gok ik

    [​IMG]
     
    Fredhead and DexterXL like this.
  5. 1000km heen en weer naar Frankrijk met de Vignale 1.0 EcoBoost. 2 volwassenen en 2 kinderen, en een volle kofferbak. 1:16 gemiddeld. 200 km door heuvelig binnenland in Frankrijk, en ongeveer 800km snelweg met een snelheid tussen 110 en 130. Met de 1.6 EcoBoost haalden we dat bij lange na niet, ik ben echt positief verrast door de 1.0 EcoBoost, en de 125pk zijn voor dit soort ritten echt voldoende. Bergop heb je in de 6e versnelling dan wel niets te zoeken, maar een verzetje terug is voldoende om dat comfortabel door te komen.
     
    Bramzel, Edgar Focus and gerardTDCI like this.
  6. Nu ik dit zo lees, nijg ik steeds meer om over een paar jaar de Focus in te ruilen voor of een Hyundai i30 wagon 1.5 T-GDi N-line automaat of
    een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi N-line automaat....ik blijf er maar een positief gevoel bij houden :thumbup:
     
    Mpothoven likes this.
  7. Dit topic heeft afgelopen zondag nog een staartje gekregen.
    Schoonouders waren er weer en toen we op pad gingen met hun auto moest ik op de heenweg rijden, verbruik op de computer 5L/100km.
    Dame reed op de terugweg en kwam op 6,2L/100km. Zelfde route.
    Echter viel het ons allebei op dat de auto van mijn schoonouders wat feller is. De Focus hier vind ik onderin iets sterker en die van mijn schoonouders voelt wat levendiger en vlotter aan.

    Ik wil onze Focus nog eens opnieuw uitlezen en kijken of er een storingscode in staat (dashboard is leeg). Auto rijd prima, klinkt prima maar er zit dus weldegelijk een verschil tussen de auto's.
    Mocht bovenstaand niets opleveren gaan we maar eens kijken naar de luchtmassameter of we die schoon kunnen maken en het vacuüm gedeelte rond de turbo.
    Is niet bekend of auto 2 is gechipt of niet, maar zó snel vond ik hem ook weer niet.
     
    Edgar Focus likes this.
  8. ALs hij van 125pk naar 140pk is gechipped is dat ondanks de 15pk en iets meer NM toch een heel vershcil hoor ik van velen dus zou zomaar kunnen dat hij wel gechipped is.
    Maar beide auto's zijn inmiddels niet nieuw meer dus ook de geschiedenis van de auto kan een rol spelen.
     
    Fredhead likes this.
  9. Zijn beiden de 100 pk versie waarvan degene van mijn schoonouders 2 jaar jonger is en uit Duitsland komt.
    Ik heb ook al aangegeven dat de rijstijl van de vorige eigenaren ook van invloed is. Stel dat degene uit Duitsland veel snelweg heeft gezien is die goed los gekomen, degene hier heeft alleen het eerste jaar veel kilometers gemaakt en daarna vrij weinig.

    Wil de boel eens checken en anders stopt het verhaal wel een beetje wat mij betreft.
    Gedachte in de familie is nu dat er wat mankeert aan onze Focus wat wellicht niet het geval is. Ga hem niet bij een dealer zetten met de tekst "zoek het maar uit" en dan honderden euro's verder zijn en dan nog geen probleem hebben.

    Sowieso blijk ik met beide auto's een halve tot een hele liter zuiniger op de boardcomputer te rijden dan de dame :mrgreen:
     
    gerardTDCI and Edgar Focus like this.
  10. Ja en dat zijn dus van die onverklaarbare verschillen want wat het precies is kom je nooit achter. 2 identieke auto's hebben kunnen zelfs zulke verschillen hebben. Lekker laten gaan dus. Je hebt er denk ik al heel wat tijd en denkwerk inzitten en je komt er toch niet achter wat de exacte reden is.
     
    Fredhead likes this.
  11. Ik wil nog kijken of ik wat uit kan sluiten en daarna stopt het voor mij inderdaad wel.
    Stél dat er wel iets is en je vind het dan is het een mooie bonus :)
     
    Edgar Focus likes this.
  12. Wat ik net nog tegen kwam en volledig overheen had gedacht: een vervuilde inlaat.
    Las dat de 1.0 daar best wel eens last van heeft en dat past ook precies bij de "klachten".
    Vanuit de Pajero wereld ken ik de klacht maar had er geen rekening mee gehouden dat de EcoBoost een directe injectie heeft en daar dus ook gevoelig voor is.
    Zeker met een auto waar weinig mee is gereden durf ik dat best een goede optie te noemen.
     
    Edgar Focus likes this.
  13. nou jij weet wat je gaat doen dit weekeinde dus :mrgreen:
     
    Fredhead likes this.
  14. Niets met de Focus want die is dan aan de andere kant van Nederland :mrgreen:
    Zal nog eens wat meer info zoeken om te beslissen of we de boel open trekken of het laten doen met het zaakje gewoon in elkaar geschroefd.
    Je hebt wat middeltjes om het zelf te doen maar de ervaringen van anderen is dat dat precies niets doet.
     
    Edgar Focus likes this.
  15. die middeltjes zijn meestal geldklopperij inderdaad. Open gooien en goed reinigen zal meer opleveren.
     
    Fredhead likes this.
  16. Net even ritje vanaf de Aral in Elten, verse 102 gehaald.

    [​IMG]
     
    Fredhead, DexterXL and bws723 like this.
  17. En gaat ie er harder van? :mrgreen:

    "Probleem" met de Focus hier lijkt gevonden.
    Heb laatst provisorisch de MAF schoon gemaakt en het verbruik is gedaald.
    Vorig weekend richting Rotterdam geweest en met 120 op de teller loopt het ding 1 op 17 aan de pomp, dame vertelde gisteren na 3 dagen op pad te zijn geweest dat het verbruik ook veel lager stond.
    Komt vandaag of morgen nog een reiniger aan waarmee ik dat nogmaals ga doen en daarnaast wil ik de MAP sensoren schoon maken en daarmee verwacht ik dat het volledig weg is.
    Het "inhouden" is ook al veel minder na het schoonmaken van laatst dus ik denk dat we straks alles op orde hebben :)
     
  18. Ik neem aan dat je de 102 bedoeld?

    Nou ik moet minimaal octaan 98 tanken en ik woon bij de grens. Er is geen betere brandstof dan octaan 102 en het is net zo duur als de Nederlandse 98.

    gisteren trouwens een uitje van werk gehad. Heen 1:19.5 en terug 1:19.6. Wel fijn dat warmere weer :)
     
    Martin123t and Fredhead like this.
  19. Uiteraard en met een kleine knipoog, je zou moeten weten dat ik beter weet dan die vraag :lol:

    Mooie weer helpt zeker ook iets mee, Pajero liep sinds lange tijd weer eens (net) boven de 1 op 10 :mrgreen:
     
    Mpothoven likes this.
  20. Ecoboost 1.0 125 pk 150.000 km
    Mijn verbruik over meerdere tankbeurten is 5,6L/100km
    dat is 1 : 17,8 ik tank gewoon E10
    Rij gemengd Stadt-Buiten en snelweg

    Ik ben best tevreden, ik rij een stuk rustiger nu dan in mijn vorige auto
    die gebruikte ca 8L/100km maar had dan ook 400NM koppel die ik dan ook gebruikte
     

Share This Page