1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik 1.0 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fredhead, 25 okt 2022.

  1. Nee klopt het is ook mild hybride, kort gezegd doet haast niks. Is alleen duurdere uitvoering van start stop. Kort gezegd.

    Helpt je bij de stoplicht met optrekken. Boven bepaalde snelheid doet hij idd nauwlijks echt iets.
    Juist optrekken kost meeste energie en dus daar helpt hij. Met afremmen laat je accu bij.
    Bij constante snelheid gebeurt er niks. Ivm er niet echt iets te winnen is. Vooral dat de hv accu leeg getrokken wordt en dus bij optrekken daardoor niet meer aangesproken kan worden
     
  2. Het viel me vandaag op dat 100 km/h in de 5 zeker net zo, al dan niet zuiniger was dan in de 6. Moet ik dan eigenlijk geen 100 in de 6 rijden?
    Wel maakte het iets meergeluid ivm de toeren ( ongeveer 2900-3000).
     
  3. Daar kan je pas een zinvol antwoord op geven als je een keer 100 km gereden hebt in z'n 5 en dan dezelfde route weer in z'n 6.
    Maar die 6 zit er niet voor niks, dus denk dat t rijden in de 6 toch wel iets gunstiger zou zijn
     
  4. In 6 zou je motor minder toeren maken bij een continue snelheid dus zou je zuiniger moeten rijden.
    Wat ik me afvraag, hoe is het je opgevallen dat je in de 5 zuiniger rijdt bij 100 dan in de 6?
     
  5. Heeft denk deels te maken met de turbo. Ivm bij lage toeren deze meer moet werken om de juist pk te krijgen. Want pk heb je nodig in constant te draaien en nm om op te trekken. Heel kort even gezegd.

    Dus bij hogere toeren kan het zijn dat de motor makkelijker vast kan houden en dus turbodruk verder zakken. Dus lager brandstofverbruik.

    Zelfde als je op cruisecontrol rijdt je vaak zuiniger rijdt dan als je op adaptieve cruisecontrol of met rechter voet rijdt.
    Constant rijden is altijd zuiniger dan verschillende belastingen steeds te hebben.

    6 is vooral voor hogere snelheden.
    Want idd 5 of 6 met 80kmh levert 3.5/100km op de meter van de auto. Lager krijg je het niet. Wel iets hoger.

    Verbruik tussen 80 en 100kmh ligt dichter bij elkaar als 100 bij 120kmh want dan stijgt het al snel
     
  6. Boordcomputer.
    Kan het ook zijn dat in de 5 de cilinderuitschakeling niet werkt (bij 3000 toeren) en in de 6 (bij 2700 toeren) wel?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Boordcomputer geloof ik nooit, is een indicatie meer niet. :mrgreen:
     
  8. Eens met @Edgarcmax , gisteren getankt waar ik een verbuik had van 5.7L/100km als ik kilometers door de liters deel, daar waar de boordcomputer 6.3 aangaf :P
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Meestal is dat juist andersom, computer veel optimistischer dan de werkelijkheid.
     
  10. Bij mij dus niet haha, echt ook gereset elke keer op het moment dat ik tankte.
     
  11. Dat is dan ook wel weer bijzonder :schater:
     
  12. Ik doe altijd liters en km van de dagteller gebruiken voor het verbruik, dat is realitisch.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Maargoed, lijkt me een consequente afwijking.
    Als de boordcomputer gemiddeld 5.1 aangeeft bij 100 in de 5 en 5.3 bij 100 in de 6, zal het werkelijk toch niet anders liggen in verhouding?
     
  14. Kan goed zijn dat je bij die snelheid te laag in de toeren zit om de motor efficiƫnt te laten lopen en dat je daarom in de vijfde versnelling zuiniger rijdt. Bij 120 zal de zesde versnelling waarschijnlijk zuiniger zijn.
     
  15. Ondanks dat de boordcomputer andrers aangeeft. Die zeg bbij 65 al naar de 6e..
    Maargoed was maar een constatering, de 6 met minder toeren geluid reed fijner.
     
  16. Die flauwekul indicatie mogen ze er wat mij betreft zo snel mogelijk uit slopen. Moet eens een beetje gas geven bij een dergelijke snelheid in de 6e versnelling, klinkt echt niet lekker en het verbruik schiet omhoog. Dan praat ik nog niet over de enorme krachten die de aandrijflijn (motor en bak) moet verwerken.

    Ja dan moet je terugschakelen dat begrijp ik, maar dergelijke snelheden rijd je over het algemeen in de stad dus dan blijf je aan de gang :loco:

    De RS gaat pas in de 6e versnelling op de auto- of snelweg als ik zeker weet dat ik een constante snelheid kan rijden zonder om de zoveel meter te moeten inhouden of remmen. 65 km/u is voor mij versnelling nummer 3. Die 6e versnelling zal het verbruik echt niet veel doen verlagen als je afgerond (1:8,88) 1 op 9 rijdt :mrgreen:
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Pibo_Focus_CC vinden dit leuk.
  17. Tot de 100 km/h kwam ik nooit in de 6e versnelling.
    Bij 2 van de 3 die het hadden was het qua trekkracht prima mogelijk maar vond ik het wel erg laag in de toeren.

    Huidige auto heeft nog een ouderwetse overdrive op de 4e en 5e versnelling waarbij die laatste er ook pas bij 100+ op komt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Idd de 1.5T 182PK. Het meeste is snelweg (70%) daarnaast dorp (10%) en buiten de bebouwde kom (alleen maar rotondes, 20%). Wel in de spits dus snelheid op de snelweg is vaak 90-110kmh.
    Killing voor het verbruik zijn: korte stukjes rijden waarbij de motor niet warm wordt, veel afremmen en optrekken en wind tegen.
    Wind mee op de snelweg haalde ik 1:19,8 (volgens de BC) en het exact zelfde traject terug ging hij naar 1:14 (volgens de BC)
    Rijstijl: over het algemeen netjes, maar ook wel eens doortrekken tot de redline en 140+ op de snelweg.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Wellicht ook relevant, gebruiken jullie euro95 of euro98? Dat zou ook een paar % in verbruik moeten schelen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Als je alleen eur95 tankt dan duurt het 2 of meer tankbeurten met eur98 dat dat verschil echt merkbaar is. Heb een tijd alleen maar eur98 getankt en om enigzins op de centjes te letten nu om de twee tankbeurten, dus 2xeur95 dan eur98. Maar de verschillen na die eerste tankbeurten houden daarna op helaas, hij wordt niet steeds nog zuiniger :mrgreen:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina