1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik 1.0 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fredhead, 25 okt 2022.

  1. Meedenker gevraagd, de 2012 Focus 1.0 100 pk Ecoboost van de vrouw blijkt een iets steviger drinker dan verwacht.
    Gemiddeld verbruik over de afgelopen 7500 kilometer is +/- 1 op 16 (nagerekend na het tanken) wat ik aan de hoge kant vind voor de opgegeven cijfers van Ford.
    Daarnaast rijden mijn schoonouders exact dezelfde auto, 2 jaar nieuwer en op hetzelfde traject rijden zij 1 op 19.

    In het geval hier thuis wordt er voornamelijk snelweg gereden met de auto met de cruise control tussen de 100 en de 110 km/h. Ook zonder deze te gebruiken is het verbruik gelijk.
    Zondag reed ze terug naar huis wat meer door, want 130 toegestaan en dan zakt het verbruik als een pudding in elkaar.
    Snap ik omdat het een klein blokje is dat harder moet werken, maar omdat het gewone verbruik a hoger is dan waar het mee wordt vergeleken valt het haar wel op.
    Auto is al eens uitgelezen en geeft geen enkele storing, komt netjes op temperatuur volgens de meter en ook mijn eigen conclusie is dat het ding gewoon prima rijd.
    Blokje loopt zelfs mooier dan die van m'n schoonouders.

    Maar....heeft iemand wellicht een schuldige in gedachten wat betreft het verbruik?
    Ik heb wel eens iets gelezen over meerdere thermostaten in dit blok waarvan er een kan blijven hangen, maar behalve een wat vaag bericht hierover kon ik niets vinden.
    Ook zijn de resultaten op Google niet heel uitgebreid als je op deze "klacht" gaat zoeken.
    Auto heeft onlangs een grote beurt gehad inclusief nieuwe bougies en het verbruik is ook wederom exact gelijk gebleven.
    Toen we de auto net hadden heeft de kathalysator een aantal keren gestonken. Voordat wij de auto kochten maakte hij de laatste jaren amper kilometers dus die is eindelijk weer eens warm geweest en die geur was na 3 keer ook verdwenen.
    Auto stinkt verder niet overmatig naar benzine uit de uitlaat, gaat mooi door z'n toeren heen dus op dat gebied lijkt alles goed en loop ik dus ook een beetje vast.
     
  2. Dat is netjes qua verbruik.
    Rijd zelf ook 1op16.
    Op meter nu 6.2/100km. Waar 50/50 stad en provincale weg is(80). Dan zie ik verbruik met constant 83kmh rond de 3.5/100km actueel verbruik hebben.
    Collega rijd snelweg en kan idd 1op19 rijden. Maar die rijdt uur lang 3.5/100km. Wat gemiddeld verbruik omlaag trekt.
    Het klopt idd dat boven de 100 je steeds meer gaat verbruiken.

    Beste is om van auto te wisselen want het is eco(of)boost. Dat wil zeggen het is 1 van de twee. Maar je kan met manier van optrekken ook veel winst halen. Dat precies daar het verschil in zit.
    Als je tijdje wisselt zal je zien dat rijstijl mogelijk het verschil maakt

    Youtber keer getest op een weg naar 45mph. Bij behalen van snelheid in zijn 6 tot aan de eindstreep
    Alles 3x gedaan en gemiddelde gepakt. Volgas. 50%gas en 25% gas.
    Half was 25% zuiniger dan volgas en kwart was weer 9% zuiniger.

    Ps me record staat op 1op18.6 van oostenrijk naar nederland. 120kmh constant gereden waar het mog. 1x naar 190kmh ivm door werkzaamheden de rest van de groep kwijt was gereden. Die reden paar km voor mij. Dus ff wat erbij om weer samen verder te rijden
     
  3. Denk ook dat het gebruik netjes is voor een 1liter met het gewicht van de focus. met zal best nog wel wat te halen zijn(het kan altijd beter) maar dat zal dan toch voornamelijk door de bestuurder te doen zijn

    cijfers van een fabrikant moet je altijd met een emmer zout nemen
     
  4. Maar dan nog altijd de vraag waarom de ene Focus op hetzelfde traject 3 kilometer verder komt op een liter dan de andere. Beiden dezelfde snelheid op de cruise control.
    Zoals gezegd de auto hier maakt bijna alleen maar snelweg kilometers en komt zelden in stadsverkeer.
    Ben zelf een verstokt dieselrijder en zelfs met heel rustig optrekken en vroeg schakelen zoals de indicator het ook het liefst ziet maakt het op zo'n zelfde rit hooguit 0,1 liter verschil op de verbruiksmeter.
    Ik kan hem nog eens mee nemen naar mijn werk en zien wat ik nu haal, maar mijn gedachte is dat snelweg en dezelfde snelheid geen verschil gaan maken.

    Ergens vind ik het ook redelijk oké qua verbruik, maar de oude 1.6 was net zo zuinig en dan liggen de verwachtingen bij de eigenaresse kennelijk hoog voor een blok wat eco moet zijn.
     
  5. Cijfers van fabrikanten zijn nooit onder "normale" omstandigheden gemeten dus kloppen nooit met de werkeliikheid.
    Er valt veel winst te behalen door defensief te rijden, veel anticiperen, minder remmen en eerder gas los, ver vooruit kijken enzo dan motorische aanpassingen.
    Daarnaast is het altijd tricky om alleen naar de twee auto's te kijken, er telt nogveel meer mee. Hoe is de auto ingereden, hoewordt er momenteel mee gereden, vlot optrekken of juist rustig? CC op 100-110 of CC op 95-100? Banden kunnen ook nog een rol spelen, net als bandenspanning. En je geeft zelf aan dat de auto 2 jaar jonger is dus helemaal eerlijk is het vergelijken al niet.
    Als je echt wilt vergelijken zou je een week van auto moeten ruilen om te kijken of het echt aan de auto ligt of aan de rijstijl.
    Kortom, enorm veel factoren die meetellen.
     
  6. Inderdaad is ruilen voor een week o.i.d. de beste optie om iets uit te sluiten of vinden.
     
  7. Mijn vrouw rijd altijd kleine ritjes in de omgeving ik ging er mee naar Zwolle begin stand in computer stond nog 380 km naar leeg bij aankomst in Zwolle begon hij pas af te tellen.
     
  8. Ruilen van auto's wordt wat lastig, is 175 kilometer enkele reis naar familie toe.
    Heb zelf de banden ook nog in gedachten dat die sowieso iets invloed hebben, uit eigen ervaring wel gemerkt.
    Auto hier staat op zomerbanden en die van m'n schoonouders net op gloednieuwe 4seizoensbanden.
    Zou die haast nog eens eronder gooien als ze hier zijn om een rondje te doen.

    Denk dat ik de auto van de week nog eens mee neem als ik naar locatie moet, vooralsnog reed ik amper tot niet zuiniger dan de dame dus of het echt uit maakt, dat denk ik niet.
    Ik heb al gezegd dat ik het niet heel schokkend vind aangezien het torretje gewoon lekker draait en ik dat belangrijker vind. Echter hoor ik nu voor de zoveelste keer commentaar en wilde ik er toch eens meer mee doen.
    Kilometerstand van beide auto's is nu rond de 90.000.
    Onze origineel Nederlands en op de eerste 2 jaar na weinig mee gereden.
    Die van m'n schoonouders is een Duitser en is gemiddeld per jaar wat meer mee gereden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Is de andere focus ook een 100 pk 5-bak? of een 125pk met 6-bak? hier kan ook een klein verschil door ontstaan.

    Daarnaast is het type brandstof ook wel kenmerkend voor het verbruik in sommige gevallen.
    Wordt er met E5 of E10 gereden? en wordt er dan een A-merk of budget brandstof getankt?

    En idd, banden kunnen ook verschil maken. 16" met ecobanden of 18" met sportbanden kan aanzienlijk verschil geven in verbruik.
    Ik reed namelijk in de winter zuiniger dan in de zomer met mijn focus door die verschillende sets banden. terwijl je zou verwachten dat je 's zomers zuiniger rijdt dan 's winters.

    Ik vind 1 op 16 trouwens helemaal niet zo slecht voor een 100pk Focus.
     
    McGyver vindt dit leuk.
  10. Hier dacht ik ook als eerste aan, rijstijl is een logische, maar vooral ook banden en spanning. Het ene merk band heeft een grotere rol weerstand dan de andere. Elk merk en type is anders, zijn ze even breed bv? En de bandspanning, kan veel invloed hebben allemaal.
     
  11. Dus als ik het goed begrijp eigenlijk 2 verschillende auto's want ze staan op verschillende banden en ze hebben een volledig andere historie.
    Eigenlijk dus een beetje appels met peren vergelijken als ik eerlijk ben.
    Wat je zelf ook al aangeeft, en met jou een aantal anderen hier ook, 1 op 16 is echt niet slecht.
    Enige manier om een echt goed vergelijk te doen is beide op dezelfde banden zetten met dezelfde druk en dezelfde chauffeur meermalen dezelfde route rijden, maar of dat dan de moeite waard is kan je alleen zelf beoordelen. Nog een vraagje overigens, hoe is in beide gevallenhet verbruik gemeten? Misschien heb jij wel daadwerkelijk verbruik gemeten en lezen je schoonouders gewoon de boordcimputer af, die geeft altijd anders aan (meestal zuiniger) dan de werkelijkheid.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  12. Er kan heel veel van invloed zijn op het verschil in verbruik tussen de 2 auto's:
    - bandenspanning (minimaal 2.4 bar voor en 2.2 bar achter)
    - soort banden (zomer/winter/4-seasons)
    - bandemaat (205/55R16 of 225/40R18)
    - brandstof E0/E5/E10 (E5 en E10 hebben hoger verbruik door de toevoeging van ethanol)
    - juiste olie (5W20 / 5W30 / 0W30)?
    - manier van warmrijden
    - airco altijd aan?
    - (loos) gewicht in de auto; kinderzitje / brandblusser / reservewiel (+15kg) / trekhaak (+25kg)
    - versnellingsbak (5-bak 2650 rpm vs. 6-abk 2300 rpm bij 100 km/h)
    - motor 74 kW/100 pk vs. 92 kW/125 pk
     
    TWA, Fredhead, M.Blaak en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. En ook wat er mee gereden wordt. Ik had ooit een Golf 4 TDI (heerlijke auto) die 1/17 reed in NL dagelijkse gebruik.
    In 2010 ging ik er mee als vakantie mee naar de Noordkaap, noordelijkste puntje van Noorwegen. Elke dag 600-800Km ritten van constante 80Km/u zonder afslagen. Navigatie instructies van: Over 600Km, linksaf, bestemming bereikt.
    Daar werd hij knijter zuinig van, einde van die vakantie haalde ik met gemak 1/24

    Thuis was dat effect uiteraard weer snel weg.
    Geeft wel aan dat voor ook de soort rit en hoe vaak/lang enorm kan bepalen hoe zuinig een auto kan worden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Ik heb al eens eerder geroepen dat ik het ook niet al te beroerd vind, dame laat zich redelijk gek maken met alle zuinige cijfers en ik blijf volhouden dat ik het belangrijker vind dat het motortje lekker draait.
    Verbruik is in beide gevallen meermaals uitgerekend met de echte getankte liters. Op de boardcomputer scheelt het tussen beide auto's ongeveer een liter per honderd kilometer in verbruik en daar viel mij al op dat deze tamelijk positief in staat gesteld.
    De banden zijn anders inderdaad, druk weet ik dat die van beiden hetzelfde is. Auto's staan rondom op 2.5 bar.
    Kan de Focus hier nog een keer stiekem op 3 bar zetten en kijken wat mevrouw dan zegt :mrgreen:

    Heb je lijst maar even in het citaat ingevuld :D

    Ik denk dat de conclusie gewoon is dat er niets mankeert aan de auto en er gewoon niet meer naar het verbruik gekeken moet worden.
    Met nogal wat meer gebruikers hier van dit type blok leek het me eens goed om een topic te openen.Ik weet het nodige van techniek, maar zo'n eco-blokje is qua wat ervan te verwachten is nog redelijk nieuw voor mij aangezien ik altijd heb gezweerd bij de grotere motoren.
    Cijfers op spirit monitor ook wel eens bekeken, van een extreem zuinige tot nog veel minder zuinig dus dat zegt ook niet zoveel vind ik.

    Komend jaar met nieuwe banden nog maar eens zien wat er dan gebeurd. Bij mijn eigen auto ging het van niet zuinig naar nog onzuiniger en ik riep altijd dat dat wel mee viel, maar daar ben ik van terug gekomen :mrgreen:
     
  15. Helemaal mee eens.
    Over het algemeen staat de auto doordeweeks zo'n beetje stil en wordt er in het weekend tussen de 5 tot 800 kilometer mee gereden.
    Dat is voornamelijk allemaal snelweg met hier een daar een stukje provinciale weg tot minimaal stadsverkeer.
     
  16. En aan de andere kant, je kan maar beter één liter per 100km extra verbruiken en dan een lekker draaiend torretje hebben, dan dat de motor weinig toeren maakt, hierdoor zuiniger loopt, maar door minder oliedruk en grotere krachten op de krukas de lagers na 100K km naar de kl@t#n draait! Dan zijn die zuinige (lees: goedkope) kilometers zo teniet gedaan.

    Een collega van mij rijdt een BMW 3-serie diesel en maakt iedere dag nèt te weinig kilometers om het blok en uitlaat lekker op temperatuur te laten komen. Dat ze de eco-stand gebruikt ("want diesel is al ze slecht") maakt dat niet beter. Onlangs moest ze roetfilter laten vervangen, want die zat helemaal vol. Dikke rekening van om en nabij de €1000. Ik zei; je kan beter in de sport-stand rijden, zodat de motor eerder op temperatuur komt. Dat kost een beetje extra diesel, maar dat is veel voordeliger dan op 15.00 km wéér een nieuwe roetfilter.
     
    gerardTDCI, M.Blaak en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Bewust überhaupt al het een en ander gezocht tussen de verhalen van de kleinere motoren, want er zijn merken met genoeg ellende te vinden.
    Ford lijkt het redelijk goed te hebben bedacht met de 3 cilinder en dat gaf de doorslag er toch een te kopen in plaats van bijvoorbeeld weer een 1.6.
    Diesel wilde ik niet gokken omdat de kilometers nog wel eens kunnen verschillen, binnenkort staat de auto bijvoorbeeld een maand lang nog wat meer stil en dan tikt de wegenbelasting wel vrolijk door.
    Warm worden doen beide auto's hier sowieso met grote regelmaat aangezien ze weinig voor korte stukjes worden gebruikt :)

    Onderhoud doen we zelf en ik durf te stellen dat daar niet op wordt bezuinigd. De vorige Focus is weg gegaan met 320.000 op de teller en reed nog prima.
    Mijn eigen auto staat ook boven de 300.000 kilometer en doet ook geen slag verkeerd.
     
  18. Eigen gewicht is ook een factor.
    Als ik het vergelijk met onze electrische scooter tussen mijn vrouw en ik. Het gewicht verschil is ongeveer 30 kilo.
    Als ik 9km naar mijn werk rij op de scooter is de acxu van 100 naar 76%
    Als mijn vrouw naar haar werk rijd 16km op de scooter is de accu van 100 naar 86%.
     
  19. 1:16 lijkt mij niet slecht, zit met mijn i30 op 1:16.5 (met korte stukken erbij). Dit met 225/45-17 allseason banden. Toen de 15” velgen met 195 brede zomerbanden erop zaten was hij een stuk zuiniger
     
  20. #20 Kees37, 25 okt 2022
    Laatst bewerkt: 25 okt 2022
    Ik mag blij zijn als ik 1:12 haal.
    Maar ik weet ook wel wat de oorzaak is [emoji23][emoji23]
    Te zware rechter voet, te veel kleine stukjes, automaat en 18” velgen. [emoji12]
    Dit zijn allemaal geen factoren die meehelpen.
    En persoonlijk maak ik mij daar ook totaal niet druk om. Rijd auto voor mijn plezier en doe niet mee aan een of andere zuinigheidscontest[emoji1787]
     

Deel Deze Pagina