1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGR klep gesloten, Nieuwe verstuivers, UPDATE ELLENDE pag.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door uwbuurman, 15 okt 2007.

  1. IDD de motor is dezelfde als op de tekeningen/foto's van de link. :thumbup:

    De klep geeft natuurlijk altijd (iets) weerstand. Hij wordt nl. aan de bovenzijde bekrachtigd door het vacuĆ¼m, en de eigenlijke klep zit dus onderin.

    Deze eruit slopen is een hele klus, omdat dan het uitlaat - en inlaatspruitstuk eraf moeten, en da's toch wel heel erg drastisch :twisted: :twisted:


    Nu zitten er in de koelvloeistofslangen die van de uitlaatgaskoeler komen ook 2 voelers / zenders. :? zouden deze signalen kunnen doorgeven dat de temperatuur niet hoog ( genoeg) is. :roll: :roll:
    Er stroomt nl. geen uitlaatgas meer door de koeler omdat deze afgedicht is. :thumbup:

    Ik zit nu op een verbruik van ca. 6,6 tot 6,7 l/100km ( zonder chip erin ) :frusty:
     
  2. Dat is inderdaad wel wat meer dan mijn focus. Die doent nu een verbruik van ongeveer 6.1 per 100km, maar dan heb ik met de boot achter de auto gereden (toch ook 120 km/h gereden) en rijd ik steig door, dus geregeld ook boven de 160. Dan is dat een net verbruik...

    Tevens merk ik dat het weer kouder wordt, dan gaat 'ie wat meer drinken...
     
  3. tevroeg gejuicht denk ik, daarnet ging hij niet verder dan 168 :?, ik snap echt niet waar dat nou aan ligt hoor.

    De egr is toch dicht als je volgas rijdt? De klep gaat open door een vacuum, maar waar wordt dat vacuum door gestuurd/geregeld?
    Zit daat een sensor die bepaald aan de hand van de motortemp/gaspedaalstand en snelheid of ie open gata of niet?
     
  4. Hoi R@ymond,

    een goed werkende/niet-haperende EGR klep gaat idd. dicht bij vollast.
    Heel raar eigenlijk, volgens mij heb je dan de hoogste aanmaak van NOx ( veel zuurstof,hoge verbrandingstemperaturen..),maar de heren van de milieu-eisen vinden het blijkbaar allemaal best zo.
    Het wordt echter een ander verhaal als je klep blijft haperen ( en bij welke Focus diesel doet ze dat niet ?

    :D
    Dan krijg je ALTIJD uitlaatgas terug, ook onder vollast en loopt je max. vermogen terug. De aansturing van het vacuum mag er dan wel zijn, de klep doet gewoon niet meer wat ze ' bevolen ' wordt. Daarom heeft het ook geen zin enkel het vacuum af te doppen. Als je een plaatje plaatst ( heb je dat gedaan ?) krijg je je vroegere vermogen terug maar ook niets meer > EGR dicht is dus geen tuning-wondermiddel dat pk's tovert.
    Maar wel : je auto houdt op met roeten, hiep hoi ! :dance:

    -greets-
     
  5. Dus Raymond,

    Plaatje plaatsen en gas met die bak!!
     
  6. Wanneer gaat die egr klep nu precies open dan? Dat hij dicht gaat is wel duidelijk maar voorlopig heb ik daar nog even geen tijd voor.
    Nadat ik hem open heb gehaald rookt mijn auto wel een stuk minder :S.
    Voorheen als i savonds iemand achter me aan had en ik gaf gas zag je duidelijk een enorme wolk, maar die is nu vrijwel verdwenen (nouja iig een stuk minder).

    Waar komt dat vacuum vandaan die de klep opent en wat bepaald of het vacuum de klep mag openen of niet?

    offtopic//
    Auto is momenteel trouwens naar de dealer om de roestende portierlasnaden te vervangen. Kom je daar aan, hebben ze geen vervangend vervoer geregeld :?. (mag je toch wel vanuit gaan als het een terugroepactie is waarbij je je auto gewoon een 3-tal dagen kwijt bent). Kon hoog en laag springen er was geen auto en die kwam er ook niet (had ik het maar aan moeten geven :shock: .)
     
  7. Had ik gemeld dat ik wel terug kwam als er wel een auto was. Het is garantie en die moet door iedere dealer gegeven worden...
     
  8. EGR gaat open bij deellast als de motor in "Closed Loop" draait (dat mag je googlen voor uitleg :wink: ). De temperatuur is dan het hoogst en dus wordt er gekoeld met uitlaatgas.

    Vacuum wordt "afgetapt" van het inlaatspruitstuk. Het motormanagement regelt de werking van de EGR.
     
  9. Re: EGR klep

    hoe zijn jouw ervaringen tot op heden met je gesloten EGR?
    Heb je dit zelf gedaan?
    Welk type focus heb jij? Je geeft aan een focusI TDDI te hebben maar je avatar is een focusII (alleen tdci motoren), beetje verwarrend :).
     
  10. EGR klep

    Kon niet zo gauw een goed plaatje vinden.
    Ik vind de rookontwikkeling veel minder, alleen bij snelle acceleratie zie je nog wel wat rook, en met wat rook bedoel ik weinig.
    Ik heb het gelijk bij een kleine onderhoudsbeurt in de garage laten doen, was zo gebeurd.
     
  11. He raymond, waar ben je nou bang voor? hahahaha
     
  12. Beste heren,

    In het kader van dit onderwerp heb ik nog een vraagje...
    Mn focus gebruikt behoorlijk (7,1 l /100 km is geen uitzondering, volgens boordcomputer) Als mn vriendin de auto gebruikt is het nog erger... Op stadsritten (ca. 25-30 km) met warme motor heeft ze 9,0l/100km gepresteerd. Ik trap em zelf ook wel aardig door (flinke roetpluim als gevolg). Op snelweg (160 km afstand gemiddeld 110 km p/u) is 4,8l / 100 km net haalbaar.

    Op een 45 liter rijdt de focus ca. 650/700 km (stad/snelweg 50/50%)
    Kan er een probleem zijn met de verstuivers? heb voldoende power (zie bijna mn trekhaak in de achteruitkijkspiegel :D )

    Auto heeft recent (september grote beurt gehad, ze vonden het roetprobleem wel meevallen (ford-garage).

    Heeft afdoppen EGR positieve gevolgen voor gebruik?

    Groet,

    Danny

    PS: 1.8 TDCI, 115 PK, BJ 2002, 195.000km
     
  13. @dannytdci: Mss katalysator die vol is?? EGR klep die blijft hangen??

    Zo'n hoog verbuik heb ik nog niet. Gewoonlijk 6l/100km mar de laatste tijd begint dit op te klimmen tot 6,7l/100km. Wat ik in het kort ga doen is de egr gedeeltelijk afsluiten dmv plaatje met boring van 6.

    De kat zou ik willen leegkloppen (minder weerstand uitlaatgassen) maar weet niet goed of dit te doen is zonder smeerput of brug?? Iemand raad?

    Met het afsluiten van de egr zou ik meteen ook het inlaatspruitstuk willen reinigen zodat alle openingen weer even groot zijn zoals in de beginne. Heeft iemand dit al eens gedaan en hoe?? Wat heb ik nodig van gereedschap??

    @uwbuurman: Heb je nog steeds geen glapper van je klep of een foutmelding op je dashboard gehad omwille van je volledig afgedichte egr op 2003 tdci?
     
  14. Niks... Wel vind ik dat ie ietsje meer stinkt, maar veel minder roet en ik hoor geen geklapper/getik of wat ook. Snort als nooit te voren. Wel heeft 'ie zo nu en dan last van een klein hikje rond de 2000 toeren, maar dat komt wellicht van de verstuivers. Echt maar heel zelden. Misschien nog een restje lucht? zal wel over gaan...
     
  15. @uwbuurman: Hoeveel kilometers heb je inmiddels gereden met een gesloten klep? Van wanneer is jouw wagon juist?

    Begin al te twijfelen of ik ook geen dicht plaatje zou steken...
     
  16. januari 2003,

    nu 6000 km gereden met dichte klep, van rustig tot vol gas, tot hele stukken 180, 190, dus wel gebruikt en bereden... (net mijn exvriendin..)
     
  17. Ben nergens bang voor hoor, maar hij doet het zo ook nog steeds :).
    Heb er nog niet veel tijd voor gehad, en met dit koude weer is het ook niet echt een pretje om te gaan klussen :).
    Voordat ik zoiets ga uitvoeren wil ik gewoon alles weten :D.
    Ik hoor trouwens nadat ik de klep met mijn vinger wat schoonhad gemaakt wel een bijgeluid :?. Kan niet echt aangeven hoe het klinkt, net alsof de lucht ergens langs suist. (alleen bij stationair). Toch nog maares goed schoonmaken.
    Had jij die hele klep er ook af gehaald koos om hem schoon te maken?
    Volgens de handleiding van de tddi moet je het plaatje aan de onderkant van de klep bevestigen, maar daar kom je vrij lastig bij mi.
     
  18. Kan iemand mij ff de afmetingen van het benodigde plaatje vertellen??
    Dan kan ik dit voorbereiden, lijkt me zowiezo handig!!
     
  19.  
  20. Gewoon eerst met dicht plaatje proberen. Had ik ook gedaan, maar toen ging de EGR dus klapperen. Bij 6 mm gaatje was het goed. Mijn Focus is van jan. 2004 (Delphi PCM).
     

Deel Deze Pagina