1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGR klep gesloten, Nieuwe verstuivers, UPDATE ELLENDE pag.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door uwbuurman, 15 okt 2007.

  1. Op verzoek van Raymond en JP:

    Vorige week is mijn Focus voor veel geld opgeknapt. De verstuivers waren lek, er moest regulier onderhoud plaatsvinden en ik wilde de EGRklep dicht maken. Omdat ik alles wilde testen heb ik nog geen topic geopend, maar nu dan toch:

    Verstuivers vervangen: Ik had het veel eerder moeten doen. De auto loopt veel stiller en is veel soepeler. Ik denk ook dat 'ie zuiniger is, maar dat heb ik nog niet echt goed kunnen beoordelen. Ik heb nu een 1750 km gereden sinds de operatie. Hij rijdt echt weer als toen ik 'm kreeg. Soepel, en snel. Ik heb geen enkele moeite om de auto naar 180km/h te rijden, terwijl ik eerder serieus moest doortrappen. Het gaat nu juist te gemakkelijk. Onderin veel feller. Het voelt als 15 pk verschil.
    Op de foto staan de mooie glimmende nieuwe leidinkjes, die op de nieuwe verstuivers zitten.
    [​IMG]

    beurt: Daar was 'ie aan toe. Het luchtfilter zat echt dicht. Daar zal ook wel een stukje vermogen vandaan zijn gekomen. verder geen gekke grappen. De remschijven zijn inmiddels 221k km oud en zijn nog steeds goed. Die vervang ik dus nog maar even niet.

    ERGklep dicht: ik heb overleg gehad met mijn garage. Zij wisten geen "work-around" maar wel wat anders. De slang die op de klep zit, die de klep bestuurt door een vacuum, hebben ze er afgehaald en daar zit een dikke schroef in. Meer niet. Daar heb ik 1000 km mee gereden en geen storingen. Dus afgelopen zaterdag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de klep dichtgezet met een plaatje. Ik zal vanavond foto's proberen te uploaden.

    Sinds zaterdag heb ik een 500 km gereden en nog geen storing gezien. Voor de goede orde, ik heb geen gaatjes in het plaatje geboord, gewoon helemaal dichtgezet. Het roeten is wel minder, maar dat was ook door een nieuw luchtfilter. Ik zie nagenoeg geen roet meer nu, dus ik denk dat het werkt!

    EGR dichtzetten: handleiding.

    Let op die van mij is een TDci van 2003. Ik accepteer op geen enkele wijze aansprakelijkheid voor schade die is ontstaan door het uitvoeren van de hieronder beschreven handelingen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je auto en het dichtzetten van je EGR.

    Benodigd materiaal en gereedschap: Dopsleutel, dop 10, ring/steeksleutel 10, platte schroevendraaier, dun metalen plaatje, dikke schroef.

    1 Onder de motorkap verwijder je de afdekplaat (geldt niet voor de TDdi). Dopsleutel 10.
    [​IMG]

    2 Maak de slangenklem van de slang vanaf de intercooler los en leg deze aan de kant.
    Het is de dikke slang die nu dwars over het blok ligt.
    [​IMG]

    3 Nu zie je de buis vanaf je uitlaat naar je EGR zitten aan de achterzijde van je blok. om deze buis zit een soort gaasje waardoor het een flexibele buis lijkt. Deze buis zit aan weerszijden vast met 2 M8 bouten. Maak deze los. Ringsleutel 10
    [​IMG]

    En zonder buis:
    [​IMG]
    4 Als je de buis hebt verwijderd maak je de EGRklep zoveel mogelijk schoon. Dus door de luchtinlaat vanaf de intercooler en vanaf de onderzijde. Niet met oplosmiddelen of doeken, gewoon met je vinger leeghalen, dan blijft er ook niets schadelijks achter.

    Zo ziet de luchtinlaat eruit (!!)
    [​IMG]

    En dit zit erin(!!)
    [​IMG]

    5 Maak een plaatje om tussen de buis en de klep te doen. Hiervoor zijn diverse oplossingen te bedenken. Op TDI fora lees je soms over een deksel van een jampot oid. Ik heb gekozen voor een dun rvs plaatje. Hoe je daar aan komt? Ik heb een stapel van die tuinfakkels van RVS. Het wordt nu toch winter dus daar heb ik één van opgeofferd. Die dingen kosten 4, 5 euro, maar wel mooi RVS!
    [​IMG]

    [​IMG]

    6 Op het plaatje teken je de flens van de buis af en vervolgens knip of slijp je dat uit. De gaten er in en klaar ben je. .
    [​IMG]

    [​IMG]

    7 Je monteert de buis met het plaatje weer terug van waar je 'm gehaald hebt. Je kunt het plaatje met vloeibare pakking op de flens plakken. Als je dan aan de andere kant van het plaatje ook vloeibare pakking smeert, moet het geheel dicht zijn. Ik heb dat niet gedaan, gewoon stevig aangedraaid, maar pas op VAST IS VAST!

    8 Breng de slang van de intercooler weer op mijn plek en draai de slangenklem aan.

    9 Trek de kleine rubber slang van de EGRklep en draai hier een schroef in die de slang afsluit. Eventueel met wat kit, maar dan kun je het moeilijker ongedaan maken.
    [​IMG]

    10 Zet de afdekkap weer op je blok, ruim je gereedschap op en doe je motorkap dicht. Gefeliciteerd, je hebt zojuist je EGRklep dichtgezet.

    Eventuele problemen:

    1 Ik krijg de bouten niet los.
    Opl.: werk met beleid. Gebruik rijkelijk WD-40 of IMAL. Soms helpt het om de bout te laten "schrikken". Dat doe je door de bout een klap op zijn kop te geven. Verwarmen kan ook, maar dat lijkt me niet zo goed, in je motorruimte. Voor je het weet kun je een nieuwe Focus halen..

    2 Ik hoor de EGRklep klapperen.
    Opl.: Heb je de slang op de klep losgemaakt? Zo ja, zit de schroef erin? Zo ja: je kunt een gaatje van 6 mm in het plaatje boren, zodat er toch een beetje van de werking van de klep overblijft.

    3 Ik zie op mijn dashboard een storingslampje "motor" branden.
    Opl.: zie oplossing probleem 2. Reset wel even je storing. dat doe je door de pluspool een kwartiertje van de accu te halen. Je klokje en radio zijn nu ook gereset.

    Zijn er problemen of kom je er niet uit: doe hier even een reactie of stuur me een PB. Als er vraag naar is kan ik deze handleiding ook in het daarvoor bedoelde forum zetten...
     
  2. Helder verhaal!! :D
    Ik ga donderdag a.s. hetzelfde uitvoeren, eveneens een TDCI met 220 D erop. Laat uiteraard ook mijn bevindingen hier weten. 8)
     
  3. helder. één opmerking: zover ik weet komt M8 overeen met sleutel 13 en M6 met sleutel 10.
     
  4. Vaak wel, hier niet.
     
  5. Duidelijk verhaal Koos nice story :thumbup: , blij dat je het hebt gedaan en het gelukt is?
    Merk je na het dichtzetten van de EGR ook nog verschil?

    1 ding begrijp ik alleen niet echt. De slang die je eraf hebt gehaald is toch de luchtinlaatslang die naar de egr/luchtinlaat gaat vanuit je intercooler?

    De smurrie die je op deze foto ziet komt dan uit die slang vandaan en zit nog voordat de gerecyclede uitlaatgassen erbij komen toch? Is de EGR klep mocht dit zo zijn dan wel de boosdoender van die smurrie?

    Mocht ik het nu verkeerd zien, graag een resumeetje van hoe dit systeem nu exact in zijn werking gaat.

    Overigens het slangetje dat los zat tijdens de meeting heb ik nu goed vastgezet/getaped, maar dit maakt voor de topsnelheid helaas niets uit :P :(.
     
  6. Hey Ray,

    Als die klep aan de onderzijde open gaat, dan is de uitlaat rechtstreeks verbonden met de luchtinlaat. Dan kan dus de roetrotzooi zich overal nestelen. Het zoekt de weg van de minste weerstand en komt dus in de leiding van de intercooler. Er is als de klep open is, sprake van een open verbinding.

    Hoop dat het zo duidelijker is. Zo niet: laat ff weten.

    Ik merk trouwens geen verschil in rijden, wel in roetuitstoot, dat is veel minder! Dus wel blij dat ik het gedaan heb, maar zit nog niet helemaal lekker in mijn vel, wil eerst een duizend of 5 hebben gereden voor ik zeker ben dat ik geen storingen meer krijg.
     
  7. Nog even een toelichting graag van iemand.
    Ik heb de EGR zoals je wellicht weet ook afgekoppeld door het slangetje dicht te zetten met een boutje ( 1.8 TDCi , 2002 )

    Wat is dan nog het nut om de onderzijde van de "rooktoevoerleiding naar de EGR" dicht te maken.
    Als de klep losgekoppeld is, staat de klep toch dicht en zal het plaatje toch niets toevoegen / verbeteren, of wel dan :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
     
  8. Er ontstaan pas echt problemen met de EGR als deze door vervuiling niet goed meer dicht gaat, of zelfs blijft open staan. Dan krijg je dus dat de toevoer van uitlatgassen continu is en niet meer wordt bestuurd door de vacuumslang. Tevens krijg je dan dat de motor uitlaatgassen binnenkrijgt terwijl het mengesel daar niet op is afgestemd. Dan krijg je de onvolledige verbranding die zorgt voor mindergoed lopen van de motor en extra roeten/roken van de auto.

    Ik ben er vanuit gegaan dat mijn klep door interne vervuiling niet voldoende meer sloot. Als dat klopt, dan wordt de klep wel niet meer geactiveerd, maar laat deze door lekkage toch constant uitlaatgassen in in het luchtinlaattraject.

    Daarom leek het me beter de zooi ook fysiek dicht te zetten.

    Resumé:
    - schroef in slangetje: zorgt er voor dat de klep niet meer wordt bediend.
    - blikje tussen inlaat en uitlaat: zorgt ervoor dat er echt geen lekkage meer is.
     
  9. Ik heb JP's auto ff als voorbeeld genomen (want die is het schoonst :P)
    Het verloop gaat toch alsvolgt:
    bij 4 zit de turbo, die blaast de lucht van 1 (aansluiting van je luchtinlaat/filter). naar 2 (interkoeler) naar 3 (inlaatstuk vast aan de EGR-klep), bij 5 zit die slang vanaf de uitlaat naar de EGR klep.
    Nu zit die smurrie bij punt 3 waar de lucht door de turbo naar je blok wordt geblazen. Hier kan dan toch geen smurrie blijven zitten? aangezien je en de turbodruk hebt en de aanzuiging van je motor zelf?

    [​IMG]
     
  10. Er komt in dit traject wat carterventilatie bij, term voor punten waar het motorblok eventueel overdruk kan lozen.
    Dit zit in het luchtinlaatcircuit en geeft wat smurrie.
    "Vroeger" kwam deze ventilatie uit in het luchtfilterhuis, die blikken dingen, zat ook regelmatig smurrie in. :shock:

    Overdruk ontstaat altijd in een motorblok, daar de zuigerveren, klepgeleiders e.d. nooit 100 % sluitend zijn. 8)
    Er is dus bij alle verbrandingsmotoren, behalve 2 takt, carterventilatie. Dat doet men in het luchtinlaatcircuit, recirculeren dus.
    2 takt heeft deze overdruk juist nodig om te funtioneren, dit terzijde.

    Kijk maar eens waar de slang van het kleppendeksel eindigt. :)
     
  11. Raymond: Kobus1960 heeft in zoverre gelijk. Er zit altijd wat olie/vloeistofdrek in je intercooler en slangen.

    De drek die jij op mijn foto's ziet is echter de roetaanslag vanuit de EGRklep.

    [​IMG]
    Kijk eens naar deze foto. 1 is de aanvoer van lucht, twee is de aanvoer van uitlaatgas. 3 is de roetwolk met aanslag die zich afzet als de klep open gaat. Die roetrommel is echt dik. Vergeet niet dat het in een warme/hete uitlaatgas zit, die ineens in koude lucht vanuit de intercooler worden geknalt. Dat roet slaat direct neer. Als dat zich wat langer voordoet en er is veel aangekoekt, kun je je voorstellen dat die roetrommel zich op een steeds grotere vlek zich vast zet. In theorie heb je gelijk dat je geen aanslag verwacht vanwege de druk vanuit de intercooler, maar kennelijk is de praktijk weerbarstiger...
     
  12. en de klep zit of is dus dat ronde gevaarte, athans daar zit die klep in welk wordt bediend door ee vacuum van zon rubberen slangetje?
     
  13. Zo zit het. Die slang trekt middels een vaccum de klep open onder het ronde ding. dan is er de verbinding. In neem aan dat er ook een soort terugslagklep in zit, maar dat weet ik niet. Ik denk dat, omdat de druk van af de intercooler niet groter moet kunnen worden waardoor de inlaatlucht de uitlaat in wordt geperst...
     
  14. Je kunt het plaatje ook met sleuven maken (haaks op de lengte van het plaatje). Dan hoef je de boutjes onder de EGR klep maar een aantal slagen los te draaien en schuif je het plaatje er zo onder. Ik heb aan het plaatje een lip laten zitten, zodat je hem makkelijk vast kunt pakken bij het plaatsen en verwijderen.
     
  15. Ik denk dat er GEEN terugslagklep in zit. :roll:

    De uitlaatgasdruk is nl. 1,6 tot 1,8 Bar ( druk welke in het inlaatcircuit word opgebouwd door de turbo = 1 bar (normale luchtdruk + 0,6 tot 0,8 Bar overdruk) X +/- 16 ( compressieverhouding = 1 :16, dus uitlaatdruk is 16 x inlaatdruk (1,6 tot 1,8 ) = tussen 25,6 en 26,8 Bar

    Dus normaal gezien kan er geen inlaatlucht naar het uitlaatcircuit gaan, omdat in het uitlaatcircuit de druk veel hoger is :rock:
     
  16. Als jij het zegt Hans... ik neem het direct van je aan!
     
  17. en kun je niet die EGR klep eenvoudig vervangen? Of is dat erg duur of moeilijk?

    Want ik zit wel met enige interesse dit topic te lezen. Die zwarte walm die er bij mij uit de uitlaat komt als ik gas geef..... daar wordt milieudefensie niet vrolijk van :twisted:
     
  18. Van het dichtzetten van je EGR-klep wordt milieudefensie helemaal niet blij. Volgens mij is de EGR-klep juist voor het milieu; waarom zou je anders de uitlaatgassen nog een keer door de motor laten gaan?
     
  19. komt het hele circuit vanaf de turbo nu onder zware druk te staan, intercooler alle slangen en koppelingen/afdichtingen?
     
  20. Nu je het zegt, er zit wel nog een vlinderklep, vanuit de intercooler gezien vóór de EGR.
    Deze zal dan wel zijn om de overdruk van het uitlaatgassen in de intercooler e.d. tegen te gaan :roll:
     

Deel Deze Pagina