1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGR klep gesloten, Nieuwe verstuivers, UPDATE ELLENDE pag.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door uwbuurman, 15 okt 2007.

  1. Lijkt me sterk Raymond..

    Kijk die EGRklep gaat pas open als de motor een goede temperatuur heeft om de uitlaatgassen opnieuw te verbranden. Dat is het doel van die hele EGRklep. Dus is de verbinding tussen uitlaat en inlaat niet altijd open. Er is dus op enig moment geen afvoer van druk door een openstaande klep. maw: als de klep dicht zit, dan wordt alle druk afgevoed via de uitlaat.

    Er zit geen overdrukventiel in de uitlaat, anders zou je uitlaatgassen krijgen in of bij je motorruimte. daar mag geen sprake van zijn, dit is zelfs potentieel gevaarlij.

    De uitlaat is vanaf het spruistuk luchtdicht tot aan de einddemper.(ok in theorie, de praktijk zal weerbarstiger zijn)

    Dus als ik er vanuit ga dat er geen overdrukventiel of wat ook in de uitlaat zit en ik weet dat de EGRklep ook dicht kan zitten tijdens het rijden, kom ik tot de conclusie dat de EGR zondermeer buitenwerking kan worden gesteld.

    En trouwens: wat is het gevolg van overdruk: een pakking die er aangaat. Gevolg: weg overdruk. Nog geen probleem toch? Maar goed, dat gebeurt dus niet..
     
  2. Dus dat ik het idee heb dat mijn focus beter trekt als tie koud is niet zo vreemd, warm wordt er dus uitlaatgas bij gevoegd, wat volgens mij een slechtere verbranding heeft dan lucht....Toch....Resumerend....
     
  3. Als het goed is werkt de EGR niet bij vol gas. Dus overdruk is niet aan de orde bij afsluiten EGR lijkt me.
     
  4. Ik denk dat je gelijk hebt Pepper in je aanname. Dat is precies de gedachte gang die ik ook aanhoud...
     
  5. Ik heb vandaag ook een kijkje genomen in mijn EGR-klep en daarbij viel het mij meteen op dat die anders is dan de tdci en ook een heel ander verloop heeft vanaf de uitlaat. (lijkt wel alsof er een tussen koker tussenzit). naja zie foto's :P. Verder zit er ook een elektrisch gebeuren bovenop dus kans op foutmeldingen?

    Eerst de turboslang losgekoppeld zoals je had gezegd en daar zit toch ook wat vettigheid in, leek een beetje op olie maargoed.
    Aangekomen bij de egr-klep (waarbij die slangenklem op een fantastische plek zat zodat je hem bijna niet loskreeg) was deze niet zo vuil als de jouwe koos (maargoed met 80K kilometer kan dat kloppen :P).
    Wat bij jou al je egr-klep uit kwam druipen zat bij mij verder in de klep.
    Gadverdamme. Wat een bende zeg (en zie dat maareens van je handen af te krijgen). Ik heb het meeste er uitgehaald maar dat moet nog een keer goed gebeuren (als ik zin heb).
    Alle klemmen daarna weer juiste geplaatst en vast gezet en rijden maar weer :).

    Hij liep nu wel ineens weer vlot richting de 180, maar dat kan ook zijn vanwege windje in de rug :P.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Ik heb zo'n beetje hetzelfde als jou raymond, echter zoals op de 3e foto van jou, heb ik net voor de egr, waar jij het boogje hebt, rechts van de slangklem, een vlinderklep zitten. Waarom en hoe deze werkt weet ik niet, omdat ik gisteren een deel met en zonder deze aangesloten te hebben heb gereden, en geen foutmelding kreeg, weet ik nog steeds niet waarvoor ie is :oops:
    Ik heb dus gisteren de egr klep afgedicht, vast tegen de onderkant van de klep zelf.
     
  7. IDD, is nog niet gek idee.
    Kan in ieder geval geen kwaad na 185k

    Bij mij was het egr systeem anders dan bovenstaand op de foto's.

    In de onderstaande link, zie op de foto's op pag 2, het hele handeltje.
    Er zit dus een waterkoeler/warmtewisselaar ( lange rvs buis met aansluiting bovenop)op om de uitlaatgassen te koelen voordat ze retour de motor in gaan.

    Ze gaan dus nu niet meer terug de motor in :butt:
    En de vlinderklep waar ik het over gehad heb, sluit dus de luchttoevoer af bij het uitzetten van de motor, en zorgt ervoor dat hij niet staat na te schudden.

    http://www.amt.nl/web/show/file/id=84832/contentid=2417/filename=2001_4_62_motoren.pdf/ford-TDCi-dieselmotor-(2001-04).html


    Zo kom je hier toch vanalles te weten 8) :D!
     
  8. Mijn EGR systeem is weer anders. Lijkt op foto in 1e post, maar dan zonder zilverkleurige slang om de pijp vanaf de turbo. Heb dus geen waterkoeler.
     
  9. Maar je hebt m niet dichtgezet Raymond? Ga je dat nog doen?
     
  10. Inderdaad, sluiten dat ding! Zelfs mijn vriendin merkt het verschil tijdens het rijden (met name bij lage toerental en/of koude motor).
    Het is in principe een klusje van niks, maar het kostte mij nog behoorlijk wat inspanning.
     
  11. EGR klep

    Na al deze informatie van jullie ga ik ook de EGR klep laten sluiten
     
  12. nee alleen even gekeken. ik had ook geen spullen om hem dicht te zetten en ik weet ook niet waar ik dat plaatje nu tussen moet zetten. Meteen bij de egr-tussen stuk, of bij het tussenstuk-uitlaat.

    Tis nog wel even een klussie waar ik de tijd voor wil nemen.
    Heb je geen pakking nodig trouwens?
     
  13. ik loop er ook al een paar dagen over te denken om 'm dicht te zetten, ga eerdaags toch een kijken denk ik, en qua pakking denk ik dat het handig is om vloeibare pakking te gebruiken.
     
  14. @ Hansie
    Ik heb vandaag het egr 3 reinigingsspul van Wynn's erin gespoten.
    Op de plek van inspuiten, net vóór de egr lost ie alles feilloos op.
    Verder naar binnen zal dit wel wat moeizamer (zijn) (ge)gaan, omdat het daar wss toch iets meer aangebakken zit vermoed ik. :cry:
    Maar de ervaring zal het leren :D

    NÓG een vraagje over de egr klep. :oops:

    Kan het zijn dat als ie NIET afsluit, dus zou blijven hangen, dat ie een deel van de luchttoevoer welke van de intercooler afkomt "hindert' of blokkeerd. :shock:
    Dus zeg maar als ie (deels) open gaat, tevens een gedeelte van de " toegesnelde " lucht van de turbo via de intercooler remt, of de doorlaat verkleind ? :roll:

    Heeft iemand toevallig een foto of tekening van een dwarsdoorsnede van zo'n klep :roll:
     
  15. Hans, hier
    link Wynns
    zie je onderaan een schema, en daar zie je de EGR klep zitten in de
    terugkoppeling van turbo naar inlaat. Als je met een plaatje je EGR hebt afgedicht staat volgens mij de EGR klep helemaal buiten spel. En of ze nu nog open/dicht/halfopen staat heeft geen enkele invloed op je binnenstromende inlaatlucht.

    Correct me if I'm wrong...

    -greets-
     
  16. Klopt helemaal Moriaantje..
     
  17. IDD volgens het getekende schema klopt jullie conclusie

    Echter de praktijk bij mijn EGR is anders, nl. in werkelijkheid zit de klep op de tekening meer links op/in de kruising net boven de tekst "air intake manifold" , rechts van de getekende spuitbus.

    Ik heb nl. het idee dat ie nu meer verbruikt. :oops: :oops: :crying: :crying:

    Dus in vermoedt dat ie nu, doordat de klep waarschijnlijk niet helemaal dicht ging / gaat nu de doorstroming hindert :crying: :grote ogen:
     
  18. Mijn auto gaat nu ook wat meer verbruiken maar dat ligt aan het weer.

    Ga misschien dit weekend eens even de EGR van binnen bekijken, heb ik nog niet gedaan. Kan dan ook even zien hoe het precies in elkaar zit.
    En als het vies is ook maar een Wynns behandeling geven.
     
  19. Hans, je hebt een TDCi met een watergekoelde EGR, dus je motor is dezelfde als de link die je geplaatst hebt over de TDCi motor. En je hebt de klep zien zitten die voorkomt dat je motor schudt bij stilleggen.Is je motor dezelfde uitvoering als op de tekening?
    Ik zie die hele EGR klep als een T-stuk waar uitlaatgas wordt ' bijgemengd'
    in de inlaatlucht maar de klep zelf bevindt zich niet in het inlaattraject.
    En je meerverbruik verwondert mij, juist door het afsluiten van je EGR krijg je een volledige verbranding van de ingespoten diesel ( haperende klep = roetdeeltjes = onverbrande diesel = hoger verbruik) Wat je meerverbruik dan wel veroorzaakt had ik ook graag geweten ...
    -greets-
     

Deel Deze Pagina