1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bluefin limited torque (400nm) Re-map ST225 + ander ST geblaat

Discussie in 'Performance' gestart door Chris van S., 23 jun 2009.

  1. #101 FastForward, 17 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2009
    Ik heb ook (nog) eens naar DS Lite gekeken, op zich ook prima, maar heeft als enige voordeel de lagere prijs (scheelt echter maar zo'n 90 euro).
    Bluefin vind ik toch beter, daar kun je kiezen uit de standaard-map (die me eigenlijk iets afschrikt net als DS Race-map, nl. iets meer nm dan de koppeling volgens de fabriek aankan) en de re-map.
    En om die map is het me eigenlijk te doen, namelijk vergelijkbaar met DS-Perf+ of Mountune. Blijft het standaard-karakter van de ST mee behouden, alleen van alles (iets) meer en is inderdaad beter voor de onderdelen.
    Verder kun je als je echt gek wil doen, toch de standaard-map er even opgooien.
    Ik denk dat ik m'n keus gemaakt hebt, nu alleen nog uitvoeren (ik denk ergens in oktober). ;)
     
  2. @FF, jij omschrijft precies mijn gedachte waarom ik ook kies voor BF 400nm Re-map.
    Dus we zitten (weer) op 1 lijn. ;)
     
  3. Heb je hem al besteld ?
    Vraagt wel om een stukje meerijden. ;)
     
  4. Tot nu toe een hoop gel*l, maar weinig daden :twisted:
     
  5. #105 FastForward, 17 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2009
    Tsja, zo zijn Limburgers nou eenmaal. :D!
    En nieuwsgierig zijn ze ook, want ik heb weer een paar vraagjes voor Iodokus.
    Als je de re-map wilt gebruiken, moet je dan eerst weer de stock-map laden, of kan de standaard stage 1-map meteen overschreven worden ?
    En duurt de eerste keer laden van de BF-map nog steeds zo'n 50 minuten of is dit met de nieuwste generatie nog maar zo'n 5 minuten ?
     
  6. Ik ga deze week maar eens even mailen met Engeland:)
    dan komt bij mij ook de Re-map erop.

    STevie
     
  7. Eenmaal in het bezit van je bluefin (handheld) sluit je deze aan op de auto, een :st: natuurlijk :mrgreen:, en doorloopt de handelingen welke worden voorgeschoteld op de display van de handheld.

    Voordat je een Stage map kan installeren maakt de handheld eenmalig een backup van de standaard Ford map dit proces duurt ongeveer 45 tot 50 minuten.

    Nadat de backup is voltooid krijg je de mogelijkheid de standaard Stage1 map, de mogelijkheid het hoeft dus niet. Wat wel moet gebeuren is het versturen van het bestand welke je handheld heeft gegenereerd van de Ford map. Dit bestand haal je via de meegeleverde Bluefin software en een PC uit je handheld en mailt dit naar Bluefin met het verzoek om de Stage1 re-map.

    Met een beetje geluk krijg je dit dezelfde dag nog gemaild samen met de instructies wat je moet doen om de re-map versie op je handheld moet krijgen.

    Als de handheld eenmaal voorzien is van de map welke je wilt gaan gebruiken moet de handheld weer aangesloten worden op de :st: en volg de aanwijzingen op de display. Een kleine 5-6 minuten later heb je een :st: welke wat meer Pk's en Nm's tot zijn/haar beschikking heeft :rolleyes:

    Kortom benodigde tijd voor de installatie:
    Eenmalig 45 tot 50 minuten voor het maken van een backup.
    Plaatsen van een Stage map (of re-map) ongeveer 5 minuten.
     
  8. @ Iodokus

    Ok, het is me nu helemaal duidelijk.
    Bedankt. :thumbs:

    In een eerder bericht zei ik oktober, het kan ook zomaar deze of volgende week worden.
    Maar daar moet ik nog 1 of 2 nachtjes over slapen. :sleeping:
     
  9. @FF,

    You are welcome en :sleeping: zacht
     
  10. Doet t chippen ook wat met de topsnelheid?:confused:
     
  11. Simpel antwoord; niet veel... ;)
     
  12. dan nog een andere vraag... (als die hier goed staat)

    welke van de 2 is beter bluefin of DS?
    ik ben een beetje aan het rondneuzen
    maar wat zijn jullie ervaringen?
     
  13. Danny,

    Ik denk niet dat je moet spreken over beter. Beide oplossingen bieden je de mogelijkheid de :st: te voorzien van meer vermogen, de mannier waarop dat gedaan wordt, de curve (map) welke je laad, is echter anders.

    Het forum heeft een groot aantal :st: rijders die hun race monster :D hebben voorzien van wat extra Pk's en Nm's, er zijn er die DS gebruiken en er zijn BF gebruikers.

    Mijn keuze is gevallen, na lang wikken en wegen overigens, op de BF oplossing omdat ik wel geïnteresseerd ben in een betere performance maar ik hoef niet perse de snelste :st: van Nederland te hebben. Kortom meer paarden maar vooral meer trekkracht binnen het standaard toeren gebied van een niet gekietelde :st: :p Het voordeel hiervan is, althans naar mijn bescheiden mening, dat de rij eigenschappen van de auto niet heel erg worden aangepast. Het enige wat echt veranderd is het gemak waarmee alles nu gaat, vooral het doortrekken in de 6e versnelling is een verademing. Ook de aanschafprijs heeft een rol gespeeld bij het maken van mijn keuze.

    Ja stoplichie wegtrekken gaat ook sneller :mrgreen:

    Hoewel ons forum goed voorzien is van info over de diverse oplossingen raad ik jouw en ieder ander die geïnteresseerd is in de aanschaf van een DS, BF of andere oplossing aan een blik te werpen bij onze Engelse collega's. Met name de site van de Focus ST Owners Club is een aanrader.
     
  14. Danny, in feite staat het antwoord bladerend door dit draadje wel vermeld.
    Maar de vraag is; Wat vind jij beter voor jezelf?
    bijv.
    FastForward en ondergetekende willen wel iets meer trekkracht maar niet het karakter van de auto verstoren. Op papier lijkt de 400nm remap van bluefin daar de beste keuze in. Puur omdat (als je in de grafiek kijkt) getuned of ongetuned het koppel verloop vrijwel gelijk is alleen met (max) 80nm meer.

    Zie de grafieken (pdf file) eerder in dit draadje.

    Echter wil je gewoon een raket hebben? Dan kan je de standaard BF stage 1 remap pakken of de re-mappen van Dreamscience. Zoals Huigie, Focuschris en MarcoST dat graag wilden.

    Welke van de 2 beter is? Daar weet ik zeker dat er over gediscussieerd kan worden. Echter persoonlijk heb een beter gevoel bij Bluefin.

    edit: Iodokus was mij voor met de post. Zijn uitleg lijkt mij ook duidelijk!
     
  15. ok bedankt voor de info beide, ik ga eens kijken op die engelse site

    en hoe zit dat precies met slijtage?
    ik neem aan als je de motor voorziet van meer pks/koppel dat de slijtage wel meer is dan normaal ofniet? of zie ik dat verkeerd?
     
  16. Barend, wat die snelheid betreft sluit ik me aan bij Chris, kortom het zal niet echt heel veel uitmaken. :( :mrgreen:

    Ik heb wat tegenstrijdige verhalen gelezen de één zegt dat de topsnelheid toeneemt en de ander zegt van niet :confused: Maar in het geval van een toename zal dat niet veel meer zijn dan 5 tot 6 Km/u schat ik hoewel een Engelse BF gebruiker beweerd snelheden van 255 tot 260 op de teller te halen.

    Het probleem is dat hij geen melding maakt van de gebruikte Stage en daar zit het venijn denk ik. Een Stage 3 b.v. vergt naast de map aanpassing ook nog een aantal aanpassingen aan o.a. de intercooler, het luchtfilter en het uitlaatsysteem. Deze aanpassing zullen wel degelijk een verhoging van de topsnelheid tot gevolg hebben, maar het wordt geen :rs:

    O ja zoals je weet ben ik hier de zuinigheidstester dus kom ik dat nooit te weten :crying: :lol!:
     
  17. Het is niet ondenkbaar dat de slijtage toeneemt als je na het installeren van de BF of DS keer op keer alles uit de auto gaat halen wat er in zit ;)
    In praktijk blijkt echter dat dit heel erg meevalt, de grootste klacht tot nu is de banden slijtage :mrgreen:

    Vanzelfsprekend zijn er verhalen van mensen die de motor en/of aandrijflijn en versnellingsbak aan grot hebben gereden na het plaatsen van een BF of DS.
    Ik durf te stellen dat deze groep tot de minderheid behoord en dat ze de schade 9 van de 10 keer echt zelf veroorzaakt hebben. :rolleyes:
     
  18. Is inderdaad waar. Maar de aandrijflijn is niet 1 van de sterkste. (zie mijn topic over het vervangen van de aandrijfassen) En dan ga je het wel extra NM op de assen zetten. Het is dus belangrijk dat zodra je je ST hebt getuned je niet elke dag stoplichtsprintjes uitvoert. Dat vind de auto niet zo fijn.:rolleyes:
     
  19. Hé Chris misschien hoor jij wel bij die groep :rofl:

    Sorry :mrgreen:
     
  20. Nee Joost, hard rijden kan ik niet
     

Deel Deze Pagina