1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bluefin limited torque (400nm) Re-map ST225 + ander ST geblaat

Discussie in 'Performance' gestart door Chris van S., 23 jun 2009.

  1. #1 Chris van S., 23 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2009
    Bleufin eigenaren zullen het misschien hebben ontdekt op hun Bleufin desktop.
    Er is een nieuw icoontje bijgekomen, te weten Re-maps.

    Superchips is de functionaliteit aan het uitbreiden van deze optie.
    In elk geval is het dus mogelijk om meerdere maps op de BF unit te programmeren. (keuze stage 1,2,3 and 3+)
    Bluefin (superchips) moet deze functie wel vrijgeven.

    Hieronder staat hoe het moet:

    bron: focusstoc.com, daarom in het engels.

    Tevens is het ook mogelijk om een costum re-map te bestellen.
    bv. Iemand van het engelse forum heeft een Reduce-torque remap laten programeren op zijn BF.
    Deze remap heeft 271pk/400nm ipv 271pk/435nm.
    Inderdaad 35nm minder! Maar het koppel word bij deze costum remap linear afgegeven tot 6000 t/pm. Eigenlijk dezelfde afgifte als de standaard fabrieks map maar dan meer koppel (turbo op 1bar).
    De standaard stage1 map is anders; bij laag toerental heeft een piekkoppel heeft wat snel afneemt naarmate de toerental hoger word.

    De reden waarvoor er is gekozen voor een reduce-torque map is omdat de er wat tractie klachten zijn bij de ST. (Dit omdat de auto geen mech. sper-diff heeft). Dus met volgas geven gaat het ESP lampje branden en houd de auto in e.d. Met die costum re-map met max 400nm zijn deze tractie problemen wat ik zover begreep verleden tijd. En de aandrijflijn word minder belast.

    Bron tot inspiratie voor deze optie is mountune. Deze tuning tot
    max 260pk/400nm heeft dezelfde NM beperking om de tractie op peil te houden.

    Voor de kritisie onder ons: mocht je op een dag in de rubber-burning mood zijn kan je dus ook met je BF de standaard tuning stage1 map programeren.
     
  2. :thumbs:

    Jammer dat ze de online functie voor de :rs:mk1 niet hebben.

    Ik moet eigenlijk nog de PD330 map hebben, maar ik heb niet zo'n zin om het apparaat terug te sturen.
     
  3. #3 Chris van S., 30 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2009
    Ik heb contact gehad met Bluefin over de limited torque 400 nm remap.
    Nogmaals ik vind het een interressante re-map aangezien het koppel verloop minder hard is in de lage toeren. En dat past beter bij mijn rijstijl.

    Om te zien wat ik bedoel heb ik 2 PDF bestandjes bijgevoegd met de grafiek verloop. De ene is de standaard STAGE 1 re-map en de andere is de limited torque 400nm map. Voor het vergelijk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. #4 FastForward, 30 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2009
    @ XR5Turbo

    Ga jij hem dan binnenkort chippen ?
    En is die 400nm-remap gratis ?
     
  5. @FF, de plannen zijn er toch inderdaad. In tegenstelling wat wij samen paar maanden terug hebben besproken. ;) Laat ik zo zeggen, het vermogen went...... :lol:
    Die re-map is in die zin gratis, de hand-held koop je. En de software word gratis naar die 400nm re-map aangepast volgens de procedure zoals omschreven in de eerste post.
     
  6. Ik wacht nog een jaartje (heb nog garantie), kan ik tenminste jouw (en andere) ervaringen afwachten.
    Daarna is het toch afwachten of ik verder in de ST rij of iets anders neem.
    Ik kan voorlopig toch niet harder dan 180 km/h. :mrgreen:
     
  7. O.T. : 180? Verklaar u nader?
     
  8. #8 FastForward, 30 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2009
  9. Zoals sommige van jullie al gelezen hebben, ben ik sinds deze week in het bezit van een Bluefin Stage 1 en ga gebruik maken van een aangepaste map :p

    Zodra er meer te melden is over het hoe en waarom en de daarbij behorende resultaten laat ik het weten. :D
     
  10. #10 Iodokus, 4 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2009
    Zoals belooft een update aangaande de Bluefin Stage 1 re-map.

    Vandaag per email contact gehad met Bluefin (Superchips) met de vraag of het verkrijgen van de re-maps inderdaad moet worden gedaan zoals Chris in deze post beschreven heeft en geloof het of niet Chris heeft niet gelogen :mrgreen:

    Het werkt allemaal erg eenvoudig. Schaf een Bluefin aan (stage maakt niet uit 1, 2 of 3) en installeer de betreffende Stage zoals de handleiding beschrijft, geloof me het stelt niets voor.

    Gedurende de installatie maakt de Bluefin een backup van de originele Ford data en slaat deze op in zijn interne geheugen. Via de bijgeleverde software kan je deze data uitlezen en ergens naar keuze opslaan.

    Stuur dit bestand vervolgens per mail naar Superchips (files@superchips.co.uk) met het verzoek tot het verkrijgen van de aangepaste, low torque, stage, in mijn geval was dat dus Stage 1.

    Hoewel ik niet durf te garanderen dat er altijd zo snel gereageerd wordt, maar ik had binnen 30 minuten een reactie terug met de gevraagde bestanden en een uitleg hoe deze binnen de Bluefin software te activeren.

    Ook het toevoegen van de aangepaste Stage binnen de Bluefin software is appeltje eitje. Eenmaal toegevoegd maak je een keuze uit de Stage, aangepast of niet, welke je wilt gebruiken. De Bluefin software zorgt vervolgens voor de installatie op de Bluefin waarna deze klaar is om te worden aangesloten op de :st: zodat de betreffende map in de auto geladen kan worden.

    Hè, hè, heel verhaal :shut: Ik heb nog geen meter gereden met de aangepaste map dus mijn bevindingen over de verschillen tussen de standaard Stage 1 en de re-map versie laat nog even op zich wachten.

    O ja voor ik het vergeet buiten wat tijd is het verkrijgen van deze re-map geheel gratis :thumbs:



    Update:
    Toch maar even een klein stukje gereden onder het mom ik moet even tanken :mrgreen:

    De standaard Stage 1 geeft een enorme boost wat heel erg goed merkbaar is, maar is beduidend sneller uitgewerkt als je deze vergelijkt met de Stage 1 re-map. De aangepaste map geeft duidelijk het toegenomen vermogen over een veel breder toeren spectrum af.

    Grootste voordeel in mijn optiek is het gedrag van het gaspedaal, deze reageert veel beter dan de Ford map maar minder paniekerig dan de standaard Stage 1 map.

    Tot nu toe (15 km rijden) bevalt de re-map beter dan de standaard Stage 1 map, kortom deze map blijft.
     
  11. Joost, dat ik niet lieg weten we wel, hahhaha.... :angel:

    Maar ben echt erg benieuwd hoe je de remap vind rijden.
     
  12. Chris,

    Ik heb net de vorige post voorzien van een update :mrgreen:
     
  13. Joost, ik had het inderdaad niet gezien. In elk geval positieve woorden voor de re-map. Nu ik nog... ;)
     
  14. Ik wil niet pushen ;) maar het is echt een hele verbetering.
     
  15. Vergelijkbaar dus met Mountune of DS Perf+ (of Race ?).
    Ik zou zeggen test verder en laat het ons weten dan kan ik misschien volgend jaar na de garantie die map erop gooien. Zou het eigenlijk nu al willen...
     
  16. @FF, waarom neem je het niet? Indien er garantie zaken zijn haal je de tuning eraf en niemand van Ford die er iets van ziet.

    Dus bij deze gooi ik die reden zo in de prullenbak ;)
     
  17. #17 FastForward, 4 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2009
    @ XR5Turbo

    De dealer waarschijnlijk niet, maar als de ECU opgevraagd wordt door Ford ben je volgens betrouwbare bronnen de l#l. Die kunnen namelijk wel zien of er iets veranderd is in het verleden (logfile). Ik wacht gewoon dat jaartje nog af, ik heb nu 3 jaar met veel plezier standaard gereden, dan kan het vierde jaar er ook wel bij (moet trouwens eerst nieuwe RVL hebben, voordat ik Bluefin of DS neem ;) ).

    Trouwens, tijdens overboost heeft een standaard ST ook zo'n 360-370 Nm.
     
  18. @FF

    Klopt maar bij BF, DS en andere maps hoeft er geen spraken te zijn van overboost situatie om toch 400 of meer Nm tot je beschikking te hebben :mrgreen:

    Ik heb wel een ander probleem ontdekt, het spelen :sturen: met de Stage 1 en Stage 1 re-map creëert een raar zuigend geluid ergens rechts achter en gelijktijdig is dat zichtbaar op een soort metertje wat iets te maken heeft met je brandstof verbruik :confused: ................. :mrgreen: :mrgreen: .................
     
  19. Ik tank meestal toch niet in NL/D. :mrgreen:
     
  20. Joost, dat rare probleem heeft een stock ST ook last van.
    Ben wel benieuwd hoe dat rare probleem zich ontvouwd bij normale rijomstandigheden in het dagelijkse verkeer.
     

Deel Deze Pagina