1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zuinig rijden

Discussie in 'Performance' gestart door PieterJF, 29 nov 2009.

  1. Met mijn Foces 1.6 rijdt ik met gemak 1:14. ik rijdt altijd rustig warm. Mijn vriendin woont in de polder. Kun je mooi 15km achter elkaar 70 in z'n 5 rijden. Geen stoplichten en eigenlijk heel de weg niet remmen. Hiermee compenseer ik het regelmatig onzuinig rijden wat ik heerlijk vindt om te doen als de motor warm is. Heerlijk om even in 1 en 2 naar de 7000 toeren te jagen. Af en toe een heerlijke bochtige polderweg uitzoeken (niet in de oogsttijd natuurlijk, i.v.m. gladheid) waar je heerlijk kunt gooien en smijten met de auto en vol de bocht uit kan accelereren.

    Op deze manier is 1:14 toch wel erg netjes. Heb een keer 400km voor 90% snelweg gereden achter een kennis die een aanhanger trok. Heel de weg achter hem gereden en nauwelijks andere auto´s ingehaald. Haalde mijn 1.6 toch nog mooi 1:18,5. Dat zijn haast dieselwaarden.

    Al met al. Rustig warmrijden levert al een gigantische besparing op. Het verbruik ligt de eerste 5km echt ontzettend veel hoger dan wanneer de motor warm is.
     
  2. Met mijn focus 1.4 rijd ik ongeveer 1 op 15. Dit is wel voor 85% snelweg en dan meestal max toegestane snelheid of iets erboven. In de stad merk je wel gauw dat die best onzuinig is.

    Veel snelweg dus rijden!
     
  3. ik heb een 1.6 benzine, 100 pk.

    zolang ik niet in de file sta, rijd ik 1:17, incl. korte stukjes. en de snelweg die zie ik al bijna helemaal nooit.

    paar dingen zijn gewoon simpel te doen.
    ik schakel op zijn hoogst bij 2250 toeren.
    van 1 naar 2 al bij zo'n 1400 toeren.

    daarna dus schakelen bij 35, 50 en 65, wanneer ik op een weg rijd waar iedereen 60 gaat dan rijd ik al 60 in zijn 5.

    wanneer je hoge toeren draait moet je eerst energie steken om die toeren te maken voordat je er meer maakt, dus bij een laag toerental, is die energie minder. maar trekt daardoor ook iets langzamer op, das lastig voor sommige mensen ;)

    bij stoplichten niet terugschakelen, maar zo lang mogelijk door blijven rijden in de versnelling waarin je dan rijdt. want als je gewoon je gas los laat, dan gebruik je geen enkele druppel benzine, omdat je motor dan de snelheid haalt uit de rotering van de wielen... pas vlak voordat je auto begint te bonken druk je je koppeling in en zet je hem in ze NUL. en proberen niet stil te hoeven staan, zodat je nog net in ze 2 door kan rijden.

    tis ff wennen, dat vroege schakelen, maarja, geld uitsparen zonder echte moeite is natuurlijk altijd leuk...
     

  4. Wanneer je bij een te laag toerental (ondertoeren) overschakelt dan moet de motor volle vermogen leveren om op snelheid te komen. Doordat de motor in ondertoeren zit, dan druk je hierdoor de oliefilm tussen de lagers eruit waardoor deze droog kunnen lopen.

    Vergelijk het met optrekken met je fiets probeer dat maar in een zware versnelling te doen. Dat voel je ook in je knieen. Of wanneer je fietst en je wilt harder maar je hebt de fiets in de zwaarste versnelling staan, dan moet je veel kracht leveren om de snelheid er in te krijgen. Datzelfde gebeurt dus ook met je auto.;)
     
  5. Klopt.
    Lage toeren met belaste motor is slecht voor onderste krukaslagers en hoge toeren onbelast is juist weer slecht voor de bovenste. Dit ivm massa-traagheid:nocheer:
     
  6. Leuke eerste post Nosh... :P
    Ik heb dezelfde auto en rij toch altijd netjes 1 op 11:

    - Zo hard mogelijk optrekken
    - Af en toe lekker slippen door de sneeuw
    - Nordschleife doet het ook altijd goed

    Werkt prima :cheer:
     
  7. That's the way to go :rock:
     
  8. Gewoon 40 kilo afvallen, dat scheelt ook behoorlijk wat brandstof! :baeh:

    Ik rijd met mijn 1.8 Tddi ongeveer gemiddeld 1:19 in de winter en zomers tot wel 1:22.
    Maar het zou nog veel zuiniger kunnen als ik dat ding eens zou uitmesten. :mrgreen::mrgreen:
     
  9. Met de zomerbanden rijd onze 1.6i wagon gemiddeld rond de 1:15
    1/3 snelweg 1/3 B-wegen en 1/3 bebouwdekom wegen.
    Met de winterbanden die iets smaller en lager zijn halen we de 1:16
    Dit deden we ook met onze vorige Focus wagon, maar dan de 1.8 TD-Di
     
  10. 1:11 en verder kom ik niet met de nwe Focus 1.816V. Zal er eerst eens meer km op stampen (nu 3000k) want heb bij vorige auto,s het verbruik na het inlopen van de motor ook zien dalen. Vooralsnog valt het verbruik mij tegen.
     
  11. #51 FastForward, 16 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2010
    @ dorre

    Had je net zo goed een ST kunnen kopen, want 1 op 11 haal ik met 2 vingers in m'n neus. Afgelopen 3 weken alleen maar woon-werkverkeer (12 km enkel), naar de super en vandaag richting Luxemburg heb ik 1 op 10,4 gehaald en dat ondanks het winterweer. Na het tanken aldaar staat nu 1 op 13 op de BC (inclusief even gassen op de Autobahn) en dan heb ik nog niet eens Bluefin gebruikt. Heb gewoon normaal gereden met natuurlijk wel sportief de bochtjes nemen en geregeld de motor laten grommen bij het uitacceleren.

    Daarbij moet ik wel zeggen dat ik SuperPlus of V-Power 98 tank, waar de ST dankbaar gebruik van maakt (kenvelden van ontsteking worden daarop aangepast), ofwel door meer vermogen te leveren bij planken of juist zuiniger te worden bij normaal rijden.
     
  12. Ik zal er van de week eens even BP Ultimate in kieperen kijken of ik dan nog harder kan en nog minder verbuik ;-)
    Had ik met mijn Seat leon TSI ook hoe harder hoe (tot mijn verbazing overogens) hoe minder dat ding ging verbruiken.
     
  13. Nahhh vanmorgen even zittten spelen via de BC om zodoende te kijken wat nu het zuinigst rijdt. 100 k/m per uur in de 4e versnelling rijdt de Focus 5.4/ltr per 100 km met iets meer dan 3100 tpm. Zelfde snelheid in de 5e versnelling verbruikt de auto 6.7/ltr per 100 km met iets meer dan 2600 tpm. Ergo conclusio:het nieuwe rijden wat zo gepromoot wordt om na 2500 toeren door te schakelen gaat dus niet (altijd) op. Ik trek in het vervolg gewoon lekker door (waarbij ik de auto ook veel lekkerder vind rijden)
     
  14. :cheer: en zo hoort het ook :thumbs:

    Overigens het verbruik van Jochen (FastForward) is niet des :st:'s :schater: 1:8,5 zal je vaker horen ;)
     
  15. Hear hear :P
     
  16. ik ben zo bang dat mijn lekker felle 1.8I zo loom en lui wordt van dat slome rijden, of heb ik dat mis.

    En welke bandespanning raden jullie aan voor 16" grotedeels snelweg? gewoon 2.5 voor en 2.8 achter, ik heb ze liever iets harder.
     
  17. Ze kunnen bij mij ook het dak op met dat nwe rijden. Auto rijdt zo voor geen meter. Lekker goed toeren maken en dan opschakelen. Afgelopen zomer genoeg auto,s zien staan op de autoroute die in noodloop waren gegaan door te laag toerental in combinatie met flinke bergjes. Dan maar wat meer verbruik.
    Ik rondom 2.4 bar op de bandjes
     
  18. Ik heb op mijn Fofo I de banden (ook 16") op 2.6 rondom staan.
    In de winter heb ik de winterbanden iets zachter staan, bij droog weer zo rond de 2.4, bij sneeuw of gladheid (langere periode) heb ik ze op 2.2 staan.

    Wat betreft het meer verbruiken van de auto in zijn 5e versnelling; dan moet je motor meer kracht leveren om de snelheid vast te houden.
     
  19. Ik rij gemiddeld zo 1 op 10 á 1 op 11. Vind ik ,voor een 2.5 liter 5 cilinder, niet slecht! Vooral de eerste 5 kilometer doe ik rustig aan daar dit wel erg veel benzine kost. Als de :st: nog koud is, wil hij wel de nodige benzine tot zich nemen.

    Moet wel zeggen dat ik ook wel eens 1 op 9 heb gereden. Dit was na een middag dollen met wat andere auto's en een beetje showen met familie enzo...
     
  20. @rene, dat zijn mooie gebruikscijfers, ik rijd met mijn 2.0 ook meestal 1:9 ;)

    Ik probeer het ook wel eens, dat nieuwe rijden maar bevalt me niets. Ik heb een 2litertje en dat zal ie weten ook :rock:
    Op die 8000km per jaar maakt 1:9 of 1:11 ook niet meer uit. Geef mij de fun van het 1:9 rijden :dance:
     

Deel Deze Pagina